Nawiązując do newsa o pierwszym polskim pchaczu "Mazur", pragnąłbym przypomnieć, że w tym samym czasie wszedł do eksploatacji pierwszy pchacz na Renie. "Wasserbüffel" jest co najmniej rówieśnikiem "Mazura". Z tym, że Niemcy poszli na całego i "Wasserbüffel" jest gigantem w porównaniu z naszym maleństwem. Jednostkę tą wzorowano na amerykańskich pchaczach z Missisipi, a zbudowała go stocznia Ruthof - Werft w Mainz (Moguncja) w 1957 roku. Nie wiem jak długo trwały nad nim prace konstrukcyjne, ale w eksploatacji był na pewno wcześniej niż "Mazur".
Zlecenie na jego budowę dało wspólnie czterech znanych armatorów: Reederei Raab Karcher z Duisburga, Reederei Fendel z Manheim, Vulcan - Reederij z Rotterdamu i Rijnwaart - Vereeniging. Powyższe konsorcjum armatorów eksploatowało "Wasserbüffel" aż do 1973 roku. Wtedy to przeszedł na własność prywatnej grupy akcjonariuszy, gdzie jeden z nich, J.H.van Thull z Ridderkerk w pobliżu Rotterdamu, stał się z czasem jego jedynym właścicielem. Nazwę "Wasserbüffel" zmieniono na Karbouw".
A oto wymiary tego pionierskiego pchacza: 36,02m x 8,36 m x 1,73m. Posiadał dwa diesle o łacznej mocy 1260 KM (jakiej firmy?). Po raz pierwszy jego siłownia została wymieniona w 1978 roku na stoczni Markerink w Lobith. Otrzymał wtedy dwa silniki Deutz typu SBA16M816W po 1000KM / 816kW przy 1660 obr/min. Silniki te funkcjonowały bezbłędnie bez jakichkolwiek inspekcji przez następnych dziesięć lat (52000 godzin pracy!). Kolejna wymiana silników nastąpiła w 1988 roku, również na stoczni Markerink w Lobith. Nowe silniki były tego samego typu, tylko o mocy po 1124KM / 827kW przy 1800 obr/min.
Specjalnie dla "Wasserbüffel" zaprojektowane kontenery miały wymiary: 64m x 9,20m x2,80m, każdy o ładowności 1285t (razem 5140 ton). Pchacz posiada zezwolenie do pracy z czterema kontenerami o maksymalnej ładowności 10000 ton. Używany był przede wszystkim do transportu rudy i węgla na klasycznej trasie Rotterdam - Duisburg, czasami aż do Koblencji. Po przejęciu przez J.H. van Thull spotkać go można było w rejonie Rotterdamu - Antwerpii - Gandawy.
Luksusowo ma się pięcioosobowa zaloga "Karbouw". Część mieszkalna pchacza zaprojektowana jest dla siedemnastoosobowej załogi!! Obok kuchni (cztery lodówki, zamrażarka, nowoczesne urządzenia) i dużej mesy, załoga posiada dwie łazienki z wannami i prysznic. Z pewnych zródeł wiem, że pchacz ten jest jeszcze ciągle w eksploatacji!! Pod jaka nazwą i u jakiego armatora, spróbuję się dowiedzieć.
Waldku- Ty jesteś niemożliwy, na wszystko znajdziesz odpowiedż.Jak Ty to robisz ?
Taki ekspert, to jest tu potrzebny.Oj, Oj, nagroda, to faktycznie Ci się należy. :D:D:D
Nazwa "Wasserbüffel" , po holendersku "Karbouw" - bawół wodny (Bawół indyjski, wodny, arni - Bubalus arnee - duży ssak z rodziny krętorogich) - zainspirowała najwyraźniej potem i naszych projektantów.
Wszystkie nasze pchacze nie kultywowały już bowiem nazwy regionów (Mazur, Ślązak, Krakowiak czy inny Poznaniak), ale przyjęły właśnie nazwy silnych zwierzaków rogatych: Żubr, Tur, Bizon, Jeleń, Daniel, Renifer, Karibu, Nosorożec (który rogi ma na nosie wprawdzie), Koziorożec no i właśnie tytułowy Bawół zmieniony na Muflon
Andrzej 'Apis' Podgórski
--- Jeśli wydaje ci się, że wiesz wszystko - masz rację: wydaje ci się...
Jeszcze tylko chciałbym podpisać obydwa zdjęcia. A więc górne przedstawia
"Wasserbüffel" na Renie w końcu lat sześćdziesiątych, drugie natamiast, już
jako "Karbouw", zostało wykonane w porcie w Duisburgu w marcu 1991.
Den Bau des ersten Schubschiffes (Schubschleppers) für den Rhein beschreibe ich ausführlich in meinem Buch "Die Ruthof-Werft Mainz-Kastel und Regensburg" (ISBN 978-3-96014-456-4). Das Buch enthält als Anhang die Liste aller auf der Werft gebauten Schiffe.
możesz przeglądać wszystkie wątki dyskusji na tym forum. możesz rozpocząć nowy wątek dyskusji na tym forum. nie możesz odpowiadać na posty w tym wątku dyskusji. nie możesz rozpocząć ankietę na tym forum. nie możesz dodawać załączniki w tym forum. nie możesz pobierać załączniki na tym forum.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies