O nie! Gdzie jest JavaScript?
Twoja przeglądarka internetowa nie ma włączonej obsługi JavaScript lub nie obsługuje JavaScript. Proszę włączyć JavaScript w przeglądarce internetowej, aby poprawnie wyświetlić tę witrynę, lub zaktualizować do przeglądarki internetowej, która obsługuje JavaScript.

NADZIEJA

Ostatnia aktualizacja 14 lat temu
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 14 lat temu
"NADZIEJA"

POPRZEDNIE NAZWY:
TYP STATKU: HOLOWNIK PAROWY BOCZNOKOŁOWY
ROK BUDOWY: 1895
STOCZNIA: Gebruder Schulz, Mannheim [Niemcy] NR. BUD.:


DANE TECHNICZNE:
1937 r.
długość: 42,00 m; szerokość: 4,05 m; zanurzenie min.: 0,65 m.; zanurzenie max.:0,75 m
nośność: t.
1943 r.:
długość : 43,44 m; szerokość: 4,03 m; szerokość całkowita: 8,25 m; zanurzenie: 0,65 m.; nośność; 43 t.
SILNIKI GŁÓWNE:
1 maszyna parowa o mocy 175 KM
KOTŁY PAROWE:
brak danych
INNE DANE:
materiał budowy: dno: stal; burt: stal; pokład: stal
kadłub nitowany o poprzecznym systemie wiązań.
napęd; boczne koła łopatkowe; prędkość: nieznana; załoga: 7 osób.
ładunek 12 t; powierzchnia ładowcza 50 m2
PORT MACIERZYSTY: Warszawa
ARMATOR: Lloyd Toruński Sp. z o.o., Toruń
NUMERY REJESTRACYJNE: 436 [P.Z.W. Warszawa]
RYS HISTORYCZNY

Brak jest informacji o tym holowniku do 1930 roku, najprawdopodobniej pływał na Renie. Na Wiśle pojawił się w 1931roku pod nazwą "NADZIEJA". Właścicielami statku byli Paweł Sapok z Torunia i Augustyn Machalica z Siemianowic. Eksploatowany na Środkowej i Dolnej Wiśle. Od 1935 roku jest eksploatowany przez Lloyd Toruński Sp. z o.o. w Toruniu, którego to założycielami byli między innymi Sapok i Machalica. W tym okresie kadłub statku malowany był na zielono. We wrześniu 1939 roku po likwidacji Lloyda przez hitlerowców statek zmienił nazwę na "HOFFNUNG". W 1941 roku holownik zostaje zarekwirowany i trafia do firmy W. Rosenow & O. Schellpeter, Bromberg. Od 1942 roku w dyspozycji Feldwasserstrasse Abteilung II trafia na Polesie i Ukrainę. W dniu 6 kwietnia 1943 roku został zaatakowany przez sowieckich partyzantów i zatopiony koło Czarnobyla.

© OPRACOWAŁ: Waldemar Danielewicz Gdańsk 24 sierpnia 2007.
przedruk za podaniem źródła.
Waldemar Danielewicz
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 14 lat temu
"Borsuk" wywołał podczas opisu holownika "KATOWICE" jeszcze jeden holownik Sapoków o nazwie "NADZIEJA". Podając jego wymiary z danych P.Z.W. Toruń a mianowicie: Lc = 42,00 m; B = 4,05 m; Tmin.:0,65 m oraz moc maszyny parowej 140 KM według danych z niemieckiego rejestru tak zwanego BSR [Binnenschif Register] z 1941 roku oraz świadectwa pomiarowego wymiary tego statku są następujące: Lc: 43,44 m; B:4,03 m; Bc=8,25 m; Tmin.: 0,65 m; moc maszyny parowej oceniano na 175 KM. Przytaczam to aby nie podważać wiarygodności danych podanych przez "Borsuka" lecz pokazać jak to z tym pomierzaniem było: długość wzrosła o 1,44 m mimo że statek nie był przebudowywany nikt chyba go też nie przedłużał o te 1,44 m. Co do mocy to przypuszczam że te 140 KM to moc indykowana a podana przez Niemców 175 KM to moc pełna gdyż inaczej by było PSi a tam jest tylko PS. [z niem. Pferdstarke].
Będzie też historia tego statku.
Waldemar Danielewicz
możesz przeglądać wszystkie wątki dyskusji na tym forum.
możesz rozpocząć nowy wątek dyskusji na tym forum.
nie możesz odpowiadać na posty w tym wątku dyskusji.
nie możesz rozpocząć ankietę na tym forum.
nie możesz dodawać załączniki w tym forum.
nie możesz pobierać załączniki na tym forum.
Moderator: Administrator
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies