O nie! Gdzie jest JavaScript?
Twoja przeglądarka internetowa nie ma włączonej obsługi JavaScript lub nie obsługuje JavaScript. Proszę włączyć JavaScript w przeglądarce internetowej, aby poprawnie wyświetlić tę witrynę, lub zaktualizować do przeglądarki internetowej, która obsługuje JavaScript.

NADZIEJA

Ostatnia aktualizacja 14 lat temu
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 14 lat temu
"Borsuk" wywołał podczas opisu holownika "KATOWICE" jeszcze jeden holownik Sapoków o nazwie "NADZIEJA". Podając jego wymiary z danych P.Z.W. Toruń a mianowicie: Lc = 42,00 m; B = 4,05 m; Tmin.:0,65 m oraz moc maszyny parowej 140 KM według danych z niemieckiego rejestru tak zwanego BSR [Binnenschif Register] z 1941 roku oraz świadectwa pomiarowego wymiary tego statku są następujące: Lc: 43,44 m; B:4,03 m; Bc=8,25 m; Tmin.: 0,65 m; moc maszyny parowej oceniano na 175 KM. Przytaczam to aby nie podważać wiarygodności danych podanych przez "Borsuka" lecz pokazać jak to z tym pomierzaniem było: długość wzrosła o 1,44 m mimo że statek nie był przebudowywany nikt chyba go też nie przedłużał o te 1,44 m. Co do mocy to przypuszczam że te 140 KM to moc indykowana a podana przez Niemców 175 KM to moc pełna gdyż inaczej by było PSi a tam jest tylko PS. [z niem. Pferdstarke].
Będzie też historia tego statku.
Waldemar Danielewicz
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 14 lat temu
"NADZIEJA"

POPRZEDNIE NAZWY:
TYP STATKU: HOLOWNIK PAROWY BOCZNOKOŁOWY
ROK BUDOWY: 1895
STOCZNIA: Gebruder Schulz, Mannheim [Niemcy] NR. BUD.:


DANE TECHNICZNE:
1937 r.
długość: 42,00 m; szerokość: 4,05 m; zanurzenie min.: 0,65 m.; zanurzenie max.:0,75 m
nośność: t.
1943 r.:
długość : 43,44 m; szerokość: 4,03 m; szerokość całkowita: 8,25 m; zanurzenie: 0,65 m.; nośność; 43 t.
SILNIKI GŁÓWNE:
1 maszyna parowa o mocy 175 KM
KOTŁY PAROWE:
brak danych
INNE DANE:
materiał budowy: dno: stal; burt: stal; pokład: stal
kadłub nitowany o poprzecznym systemie wiązań.
napęd; boczne koła łopatkowe; prędkość: nieznana; załoga: 7 osób.
ładunek 12 t; powierzchnia ładowcza 50 m2
PORT MACIERZYSTY: Warszawa
ARMATOR: Lloyd Toruński Sp. z o.o., Toruń
NUMERY REJESTRACYJNE: 436 [P.Z.W. Warszawa]
RYS HISTORYCZNY

Brak jest informacji o tym holowniku do 1930 roku, najprawdopodobniej pływał na Renie. Na Wiśle pojawił się w 1931roku pod nazwą "NADZIEJA". Właścicielami statku byli Paweł Sapok z Torunia i Augustyn Machalica z Siemianowic. Eksploatowany na Środkowej i Dolnej Wiśle. Od 1935 roku jest eksploatowany przez Lloyd Toruński Sp. z o.o. w Toruniu, którego to założycielami byli między innymi Sapok i Machalica. W tym okresie kadłub statku malowany był na zielono. We wrześniu 1939 roku po likwidacji Lloyda przez hitlerowców statek zmienił nazwę na "HOFFNUNG". W 1941 roku holownik zostaje zarekwirowany i trafia do firmy W. Rosenow & O. Schellpeter, Bromberg. Od 1942 roku w dyspozycji Feldwasserstrasse Abteilung II trafia na Polesie i Ukrainę. W dniu 6 kwietnia 1943 roku został zaatakowany przez sowieckich partyzantów i zatopiony koło Czarnobyla.

© OPRACOWAŁ: Waldemar Danielewicz Gdańsk 24 sierpnia 2007.
przedruk za podaniem źródła.
Waldemar Danielewicz
możesz przeglądać wszystkie wątki dyskusji na tym forum.
możesz rozpocząć nowy wątek dyskusji na tym forum.
nie możesz odpowiadać na posty w tym wątku dyskusji.
nie możesz rozpocząć ankietę na tym forum.
nie możesz dodawać załączniki w tym forum.
nie możesz pobierać załączniki na tym forum.
Moderator: Administrator
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies