O nie! Gdzie jest JavaScript?
Twoja przeglądarka internetowa nie ma włączonej obsługi JavaScript lub nie obsługuje JavaScript. Proszę włączyć JavaScript w przeglądarce internetowej, aby poprawnie wyświetlić tę witrynę, lub zaktualizować do przeglądarki internetowej, która obsługuje JavaScript.

Sprawy rzeczne i ...niedorzeczne

Ostatnia aktualizacja 13 lat temu
ApisApisSuper administrator Super administrator
Dodano 14 lat temu
Proponuję, aby w tym temacie zająć się ustawodawstwem żeglugowym, które w wielu przypadkach nie przystaje już do rzeczywistości lub też zawiera takie sformułowania, od których włos się jeży - głównie ze względu na to, ze tworzono te ustawy chyba bez konsultacji z kimkolwiek, kto widział statek sródlądowy...

Nasze spostrzeżenia na pewno przyczyniać się będą do tego, aby prawo na rzekach nie przypominało tego znanego z Urzędów Skarbowych: każdy interpretuje przepis jak chce....
Andrzej 'Apis' Podgórski
---
Jeśli wydaje ci się, że wiesz wszystko - masz rację: wydaje ci się...
O
OdrzakPoczątkujący użytkownik Początkujący użytkownik
Dodano 14 lat temu
Może na początek sprawa podstawowa - statek o napędzie mechanicznym.

Ustawa o Żegludze Śródlądowej;
Art.5.2.
Statek o napędzie mechanicznym : statkiem o napędzie mechanicznym jest statek posiadający mechaniczne urządzenia napędowe, niezależnie od sposobu ich zamocowania.

Z powyższego zapisu wynika, że tylko statek wielopędnikowy jest statkiem o napędzie mechanicznym.
A może wystarczłoby napisać ; statkami o napędzie mechanicznym są statki posiadające mechaniczne urządznia napędowe, niezależnie od sposobu ich zamocowania. ?

- Inne dziwne określenia to np. " dobra praktyka żeglarska "...
Nasi koledzy marynarze z morza mają - "dobrą praktykę morską", my mamy żeglarstwo i co za tym idzie patenty też żeglarskie.

Może właściwiej byłoby ; " dobra praktyka żeglugowa " skoro - "ustawa o żegludze", może patenty żeglarskie winny być patentami oficerskimi żeglugi śródlądowej ?

Inny przykład ;

Ustawa o Funduszu Żeglugi Śródlądowej i Funduszu Rezerwowym.

Art.2. 9)
"moc napędowa" - moc wytworzoną przez własne urządzenie napędowe zainstalowane na statku ;
Podane dalej w "Ustawie o Funduszu..." jednostki "mocy napędowej" [ kW ] to błąd, gdyż [ kW ] zarezerwowane są dla określania mocy max. jednostek napędowych czyli np. silników głównych, a" moc napędową'' statku mierzy się dynamometrem " na palu " w [kN]. Pomiaru takiego dokonuje instytucja klasyfikacyjna i podaje w " Świadectwie Klasy ".
ApisApisSuper administrator Super administrator
Dodano 14 lat temu
Definicja statku z napędem mechanicznym jest nieudolną kalką z przepisów lądowych, w których jednak jest jasno powiedziane, że "pojazd mechaniczny to pojazd poruszający się za pomoca umieszczonego na nim silnika" .

Z definicji "żeglugowej"- cytowanej przez kpt. Szarka - wcale nie wynika, że statek który posiada urządzenia napędowe niezależnie od sposobu ich zamocowania za ich pomocą sie porusza ;) . Może mieć silnik i pędnik zamocowany "jednym ze sposobów", a poruszać się za pomocą wioseł.

Moja propozycja odnośnie określenia statku z napędem mechanicznym jest więc bardziej "radykalna":

Statek z napędem mechanicznym to jednostka pływająca poruszająca się za pomocą pędnika, a pędnik ten wprawiany jest w ruch silnikiem.

mozna dodać we wprowadzeniu do przepisów definicje:
- pędnik - urządzenie mechaniczne wytwarzające siłę ciągu
- silnik napędowy - urządzenie mechaniczne poruszające pędnik

Wyklucza to z grona statków z napędem .... rower wodny, który ma mechaniczne urządzenia napędowe (zwykle śruba lub koło łopatkowe wprawiane w ruch siłą mięśni), ale statkiem z napędem mechanicznym (jak rower na lądzie) być nie może.

Drugi wątek: nasze patenty powinny być "żeglugowe" lub - jak Odrzak sugeruje - "Patentami oficerskimi żeglugi śródlądowej"
A "dobra praktyka - żeglugową" a nie żeglarską lub wzorem "dobrej praktyki morskiej" - dobrą praktyką rzeczną

Żeglarstwo to jasne i precyzyjne określenie dotyczące poruszania się za pomocą żagla. Wprawdzie słowo "żeglarz" nieco poetycko określa wszystkich pływających na czymkolwiek - w przypadku ustalania norm prawnych powinno być traktowane dosłownie, a nie poetycko.

Trzeci temat: pojazdy poruszające się w środowiskach gazowych lub ciekłych podlegają zupełnie innej "sile tarcia i grawitacji" więc przenoszenie określeń z ruchu kołowego mija się z celem. W silnikach i pędnikach samolotowych parametrami są moc i siła ciągu więc statek powinien być traktowany podobnie - np.:

"Pędniki tego statku poruszane są silnikami Diesla o mocy 2000 kW i zapewniają siłę ciągu mierzoną na palu o wartości 30 kN." (wartości przykładowe)

Prawda że proste?
Andrzej 'Apis' Podgórski
---
Jeśli wydaje ci się, że wiesz wszystko - masz rację: wydaje ci się...
Edytowany przez Apis dnia 19.08.2007, 14 lat temu
SzafranekSzafranekPoczątkujący użytkownik Początkujący użytkownik
Dodano 14 lat temu
Szanowni Panowie doputy dopuki będzie istniala możliwosc interpretacji prawa artykłów punktów paragrafów i podpunktów nie ma szansy na to a by zaistniały jednolite przepisy,które dla wszstkich zainteresowanych znaczyły by to samo.Tu proponuję zainteresowanym zaglądnąć do Słownika Marynarzy Rzecznych po to,aby nie twożyć głupich przepisów nie mających żadnego zastosowania w praktyce.Mówiąc inaczej najważniejsze jest bezpieczeństwo na wodzie i czy to bendzie jedynostka napedzana pagajem,pędnikiem, czy silnikiem zaburtowym,to to ne ma większego znaczenia,ważny jest kapok na karku i odpowiednia głębokość tranzytowa prwda - Panie Kapitanie Odrzak? Wysoko podnosisz poprzeczke Czesiu pozdrawiam.:D
Janusz FafaraJanusz FafaraAdministrator Administrator
Dodano 14 lat temu
Witam
Temat godny uwagi i jest właściwie jak rzeka. Jeśli chodzi o różnego rodzaju interpretacje tematów związanych z żeglugą, a wydawało by się prostych dla będących w temacie to dla przede wszystkim urzędników państwowych na róznych szczeblach jest bardzo twórczy w tworzeniu niewiarygodnie bzdurnych i niedorzecznych przepisów, zarządzeń i określeń.
Postaram się przytoczyć parę perełek w tym temacie.
Sprawa pierwsza - wzajemne uznawanie dokumentów kwalifikacji zawodowych w U.E. - mam na myśli Polskę. Konkretny przykład niuansu - Uprawnienia redarowe uzyskane przez obywatela niemieckiego w Niemczech są w Polsce honorowane.
Ale już uprawnienia radarowe uzyskane przez polskiego obywatela w Niemczech - w Polsce już nie są honorowane. Na proste pytanie - dla czego - kompetentny wydawało by się urzędnik w ministerstwie nie potrafił odpowiedzieć.
Sprawa następna która mnie dręczy. Chodzi o odcinek Odry we Wrocławiu od wejścia do kanału śluzy Szczytniki w dół rzeki na Ostrów Tumski i poprzez śluzę Piaskową i hucznie oddaną do użytku śluzę Mieszczańską do wejścia do kanału śluzy Miejskiej. Otóż Dziennik Urzędowy z dnia 13.12.2002 r. w Wykazie Śródladowych Dróg Wodnych określa rzekę Odrę następująco :
19) rzeka Odra od miejscowości Racibórz do połączenia z rzeką Odrą Wschodnią, która przechodzi od Przekopu Klucz-Ustowo w rzekę Regalicę, wraz z tą rzeką i bocznymi odgałęzieniami do jeziora Dąbie oraz szlak boczny rzeki Odry od śluzy Opatowice do śluzy Miejskiej w miejscowości Wrocław;
Z tego wynika że odcinek Odry o którym wspomniałem ma status ,,gminnej sadzawki". Doświadczył tego mój kolega , który nie wiedzac o tym kupił we Francji stateczek do przewozu pasażerów przystosowany do parametrów śluzy Piaskowej i Mieszczańskiej. Niestety nie mógł prowadziić działalności komercyjnej ponieważ ten odcinek Odry nie figuruje w oficjalnym wykazie dróg wodnych. Zamiast propagować Wrocław i jego zabytki od strony wody został zmuszony prowadzić tą samą działalność - ale w Malborku.
Następna sprawa to nowe patenty żeglarskie. Raz że graficznie sa knotem to dziwi mnie część opisowa. W Pozycji nr.11 pt.,, Ograniczenia dróg wodnych " wpisane jest Odra, Wisła, Warta. Dosłownie rozumiejąc delikwent który ma ten wpis ma uprawnienia do pływania tylko po tych rzekach. A gdzie pozostałe drogi wodne ?
Czyż nie lepszy był by wpis ,, Polskie Śródladowe Drogi Wodne " z wyłączeniem.....
SzafranekSzafranekPoczątkujący użytkownik Początkujący użytkownik
Dodano 14 lat temu
Przepraszam że się w cinam ,ale z tymi przepisami to już tak jest nie wiem,czy ci użędasy dupami myślą jak coś wymyślą to tak ,że człowieka chce szlag trafić jak nie mogą czegoś skomplikować to są chorzy.Wydawa mi się że jak raz zdałem egzamin i zdobyłem uprawnienia to je mam i koniec,a te bzdurne wymiany patentów i pozbawiania ludzi uprawnień zdobytych to jest czysty bandytyzm uprawiany na naszym społeczeństwie.Ale zaznzaczę że zgodnie z prawem. Tylko czyim?????????????Cool
ApisApisSuper administrator Super administrator
Dodano 14 lat temu
Zapraszam do dyskusji na temat zmian w przepisach. Jakoś wszyscy, którzy mogą coś wnieść do wniosków o zmiany (praktycy i teoretycy żeglugi) omijają szerokim łukiem ten dział forum. Tu właśnie powinniśmy wykształcić główny szkielet zmian sugerowanych przez środowisko tak, aby przy jakiejkolwiek już merytorycznej dyskusji z odpowiednimi organami państwowymi mieć gotowe propozycje.
Andrzej 'Apis' Podgórski
---
Jeśli wydaje ci się, że wiesz wszystko - masz rację: wydaje ci się...
ApisApisSuper administrator Super administrator
Dodano 14 lat temu
Kolejna niedorzeczna sprawa: W Niemczech i Europie raz uzyskane uprawnienia są udokumentowane, archiwizowane i nie ma potrzeby w razie zmiany wzoru tych uprawnień ponownego ukończenia kursu i zdawania egzaminu.

U nas np. uprawnienia na tzw. "morskie wody osłonięte" (uprawnienia zalewowe) - niezbędne do uzyskania patentu kapitana klasy A - co rusz sie unieważnia, aby delikwent od nowa odbył kurs i ZAPŁACIŁ rzecz jasna. Z docierających do mnie informacji wynika, ze te uprawnienia już kilkakrotnie traciły ważność, a ich posiadacz nie był powiadomiony osobiście o tym fakcie. To bezprzykładna arogancja UM Szczecin wystawiającego takie dokumenty.
To tak, jakby bez żadnej przyczyny (powiedzmy kara za wypadek) kazano komuś robić od nowa prawo jazdy tylko dlatego, że kilku cwaniaków chce zarobić na ponownym kształceniu i egzaminowaniu.
Andrzej 'Apis' Podgórski
---
Jeśli wydaje ci się, że wiesz wszystko - masz rację: wydaje ci się...
Piotrek1471Piotrek1471Nowicjusz Nowicjusz
Dodano 14 lat temu
Bardzo żałuję,że w sondzie na temat"jakie ministerstwo powinno zarządzać drogami wodnymi"głosowałem na ministerstwo infrastruktury-dzisiejsza(28.05) wypowiedź w Sejmie Pani Namotko w pełni ten żal uzasadnia.Pani o szumnym tytule"Podsekretarz Stanu Ministerstwa Infrastruktury"zabierając głos na temat żeglugi i rozwoju portów,ledwo udało się "wydukać"jedno zdanie na temat żeglugi śródlądowej.Dosłownie-tylko jedno zdanie w którym słowa żegluga śródlądowa zostały wypowiedziane- a z których kompletnie nic nie wynika.Wypowiedź zaś była przepełniona charakterystycznymi dla ignorantów słowami że"jestem bardzo głęboko przekonana","podejmujemy działania","mamy w opracowaniu plany","należy podjąć starania" i podobnych nic nie konkretyzujących bzdetów,nastawionych tylko na wyrobienie w słuchaczu wrażenia,że w ogóle się coś robi w tym nietrafionym i i jak się okazuje nikomu niepotrzebnym pseudo ministerstwie.Z prawdziwym zażenowaniem słuchałem sejmowego wystąpienia pani minister bo po raz kolejny się przekonałem jak ograniczeni niekompetętni a czasem wręcz tępi ludzie uzurpują sobie prawo do kierowania gospodarką naszego Kraju.Nie było moim zamiarem obrażenie kogokolwiek a moja wypowiedź jest moją prywatną,sugestywną opinią.
Miłego dnia -Mietek
Edytowany przez Piotrek1471 dnia 28.05.2008, 14 lat temu
przylodzprzylodzWeteran Weteran
Dodano 14 lat temu
Wczoraj przeczytałem ze zdumieniem w portalu Onet, że wydumano jakiś podatek denny. Zaiste musi, wymyślił go ktoś denny, skoro w ogóle ma być.
Denny! Istne kuriozum! I skąd ci politykierzy biorą takie denne pomysły?!
Rany Julek, aż chce się wyć! :@
ApisApisSuper administrator Super administrator
Dodano 14 lat temu

Cytat

piotrek1471 napisał/a:
Bardzo żałuję,że w sondzie na temat"jakie ministerstwo powinno zarządzać drogami wodnymi"głosowałem na ministerstwo infrastruktury-dzisiejsza(28.05) wypowiedź w Sejmie Pani Namotko w pełni ten żal uzasadnia..
Troszkę "naszą" kpt. ż. w. Anię skrzywdziłeś: miałem przyjemność dwukrotnie się z nią osobiście spotkać i jestem przekonany, że chce zrobić dla żeglugi sródlądowej bardzo dużo. Nie wszystko jednak od niej zależy, bo ma nad sobą ministra a drogi wodne sa poza jurysdykcja Ministerstwa Infrastruktury! To KZGW i Ministerstwo Środowiska jest odpowiedzialne za nędze polskiej żeglugi i trzeba jak najpredzej odebrać im administrowanie szlakami wodnym! To własnie oni wymyślili ten denny "podatek denny". Chcą do końca wykorzenić w narodzie chęć poruszania się czymkolwiek po "ich" wodach! Skandal!
Andrzej 'Apis' Podgórski
---
Jeśli wydaje ci się, że wiesz wszystko - masz rację: wydaje ci się...
Piotrek1471Piotrek1471Nowicjusz Nowicjusz
Dodano 14 lat temu
Śmiem twierdzić Drogi Adminie,że w Twojej wypowiedzi więcej jest(z resztą słyniesz także z tego) męskiej kurtuazji wobec kobiety niż osobistych ocen Jej wypowiedzi.Osobiście uważam.że nie było lepszej okazji aby z trybuny sejmowej zwrócić uwagę posłów na problemy związane z reaktywacją polskiej żeglugi śródlądowej tym bardziej,że w ławach sejmowych tym razem kilku z nich nie spało i taka okazja może dłuuugo się nie powtórzyć...Być może jestem zbyt nerwowy i zbyt ostentacyjnie reaguję na bagatelizowanie drogich mi spraw związanych z żeglugą śródlądową i choć w moim wieku może to być uzasadnione to jednak-Nie było moim zamiarem obrażenie kogokolwiek a moja wypowiedź jest moją prywatną,sugestywną opinią.
Miłego dnia -Mietek
Edytowany przez Piotrek1471 dnia 29.05.2008, 14 lat temu
Piotrek1471Piotrek1471Nowicjusz Nowicjusz
Dodano 14 lat temu
Szanowny"Przylodz" czyli Panie Adamie-całkowicie sie zgadzam z Pańską opinią na temat tzw. podatku dennego.Trzeba mieć we łbie zęzę a nie olej żeby taką bzdurę wymyślić.
Miłego dnia -Mietek
M
Mr BrodaPoczątkujący użytkownik Początkujący użytkownik
Dodano 13 lat temu
Musimy zrozumiec jedno... to co nam ulatwia zycie to nie pieniadze tylko technologia... mamy auta- znacznie skraca to podroz, kiedys ludzie uzywali nóg, pozniej wymyslili obuwie,siodłali konie, konie byly zaprzegane , ciagnely wozy...itd. Technologia stosowana jest zaledwie rozszerzeniem atrybutów ludzkich...redukującym wysiłek, uwalniających ludzi od pracy, czy danego problemu. Wszystko w naszych domach,co uznajemy za oczywiste - dzwonek do drzwi...stół...zmywarka...to technologia, stworzona przez twórczą naukową pomysłowość techników.
Ostatnio obilo mi sie o uszy takie stwierdzenie "Jeśli chcesz coś zmienić napisz do Ministra list otwart". Hmmm no wiec napiszemy do ministra list otwarty w ktorym bedziemy prosic o jakas tam zmiane..
Minister odpowie : "No OK ale Ile będzie kosztował projekt?" Ulubione pytanie politykow...:) Pytanie powinno brzmiec : "Czy mamy wystarczające zasoby?".A dziś mamy zasoby wystarczające, aby każdy miał mieszkanie...
by wybudować szpitale na całym świecie...wybudować szkoły na całym świecie....na najlepsze wyposażenie w laboratoriach do nauki i prowadzenia badań medycznych. Więc widzicie mamy to wszystko,ale funkcjonujemy w systemie monetarnym...a w systemie monetarnym rządzi zysk. Chec zysku opanowała cały świat. Nic, co zostało wyprodukowane w naszym społeczeństwie bazującym na zysku nie jest w najmniejszym stopniu wydajne i trwałe. Gdyby było, nie istniałby dziś wielomilionowy przemysł serwisów samochodowych itp. Tak naprawdę wydajność, trwałość i dostępność...są wrogiem zysku. To mechanizm niedostatku zwiększa zyski.Chodzi o utrzymanie wartości produktu.Zmniejszanie wydobycia ropy podnosi jej cenę.Zachowanie unikatowości diamentu utrzymuje jego wysoką cenę.W kopalni diamentów Kimberly diamenty, są palone-To utrzymuje ich wysoką cenę.
Tak więc jakie są konsekwencje dla społeczeństwa kiedy niedobór naturalny lub ten wytworzony poprzez manipulacje wpływa korzystnie na przemysł? Znaczy to, że trwałość i dostatek nigdy nie wystąpią w systemie przychodu.
Dlatego niemożliwe jest istnienie świata bez wojny i biedy.
Niemożliwe jest nieustanne doskonalenie technologii do jej najbardziej wydajnych i produktywnych form.I co gorsze nie da się oczekiwać od ludzi by zachowywali się w sposób przyzwoity i etyczny.Ludzka natura, czy zachowanie? To co powinnismy dokonać, to wyeliminować przyczynę problemów.
Wyeliminować proces, który produkuje chciwość, fanatyzm i uprzedzenie ludzi wykorzystujących się wzajemnie, elitaryzm.Eliminując przydatność więzień i opieki społecznej.Ciągle mamy te problemy, ponieważ cały czas żyliśmy w niedostatku handlując w systemach monetarnych,które produkują niedostatek.Jeśli pozbędziemy się przyczyn, które generują to co nazywamy zachowaniem szkodliwym społecznie to ono przestanie istnieć.
Nie ma ludzkiej natury, istnieje ludzie zachowanie.To właśnie ulegało zmianie na kartach historii.Nie rodzisz się z fanatyzmem, chciwością, korupcją czy nienawiścią.Uczysz się tego od społeczeństwa.
Wojna, bieda, korupcja, głód, nieszczęście, ludzkie cierpienie...nigdy nie zmienią się w systemie monetarnym. Zmiany będą małe i nieznaczne.
Będzie trzeba przeprojektować naszą kulturę, wartości...i będzie trzeba to zrobić w odniesieniu do możliwości Ziemi...nie czyjeś opinii czy kaprysów polityków na temat tego jaki powinien być świat.
Edytowany przez Mr Broda dnia 22.02.2009, 13 lat temu
przylodzprzylodzWeteran Weteran
Dodano 13 lat temu
Oho! Pachnie mi to kolejną edycją "Kapitału", tym razem Mr. Brody. Marks już swoje powiedział ( a czynił to bardzo podobnie).
Innymi słowy: Kolego! Nie oczekujmy po ludziach, że aż tak diametralnie się zmienią, że zmieni się system polityczny. Już raz próbowano i co? KLAPA, TOTALNA KLAPA!. Do dziś żałuję, że właśnie ja "robiłem za szczura laboratoryjnego" Nie miałem wyboru. Urodziłem się, podobnie jak cała moja generacja, w ustroju, który usiłował zaprzeczyć prawom ekonomii. Co z tego wyszło wszyscy wiemy. Do dziś odbija się nam czkawką. Czasem są to nawet torsje, na które zbiera się człowiekowi, kiedy poczyta np. o projekcie kolejnego podatku, dennego podatku... i innych podobnych niedorzecznościach.
możesz przeglądać wszystkie wątki dyskusji na tym forum.
możesz rozpocząć nowy wątek dyskusji na tym forum.
nie możesz odpowiadać na posty w tym wątku dyskusji.
nie możesz rozpocząć ankietę na tym forum.
nie możesz dodawać załączniki w tym forum.
nie możesz pobierać załączniki na tym forum.
Moderator: Administrator
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies