O nie! Gdzie jest JavaScript?
Twoja przeglądarka internetowa nie ma włączonej obsługi JavaScript lub nie obsługuje JavaScript. Proszę włączyć JavaScript w przeglądarce internetowej, aby poprawnie wyświetlić tę witrynę, lub zaktualizować do przeglądarki internetowej, która obsługuje JavaScript.

Holowniki typu Bekas

Ostatnia aktualizacja 17 lat temu
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 17 lat temu
Artykułu A. Reszki zmobilizował mnie do zamieszczenia tu danych tych jednostek i ich losów jako uzupełnienie opracowania Adama. Będą również zdjęcia w galerii.
Pozdrawiam;
Waldek Danielewicz
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Valdemaras dnia 31.07.2007, 17 lat temu
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 17 lat temu
"BEKAS"

POPRZEDNIE NAZWY:ex "Schnepfe"; ex "Bekas".
TYP STATKU: HOLOWNIK MOTOROWY ŚRUBOWY
ROK BUDOWY: 1930
STOCZNIA: Państwowe Zakłady Inżynierii w Warszawie; Stocznia w Modlinie. NR. BUD.:

DANE TECHNICZNE:
1937 r. -
długość całkowita: 18,00 m; długość m.p.p.: 17,75 m; szerokość całkowita: 3,60 m ; zanurzenie puste: 0,45 m; zanurzenie max.: 0,68 m.; wyporność: 13 t.
1947 r.
długość całkowita: 18,20 m; długość m.p.p.: 18,00 m; szerokość całkowita: 3,76 m ; szerokość na wręgach: 3,62 m;zanurzenie puste: 0,45 m; zanurzenie max.: 0,65 m.; - uzupełniono 10.sierpnia 2007
1952 r.
długość całkowita: 18,80 m; szerokość całkowita: 3,67 m ; wysokość burt: 1,30; wysokość całkowita: 3,50 m zanurzenie: 0,65 m; nośność: 3 t.
1960 r.
długość całkowita: 18,80 m; szerokość całkowita: 3,62 m ; wysokość burt: 1,35; zanurzenie: 0,80 m; nośność: 4 t.
1962 r.
długość całkowita: 18,20 m; szerokość całkowita: 3,74 m ; wysokość burt: 1,30 m; wysokość nierozbieralna: 2,30 m; zanurzenie max.: 1,08 m; nośność: 21 t.

SILNIKI GŁÓWNE:
1930 r.
1 silnik wysokoprężny czterosuwowy typu SFMS 117; 6 cylindrowy; produkcji Humbold-Deutz, Köln z roku 1929; moc: 60 KM.
1951 r.
1 silnik wysokoprężny dwusuwowy typu 64TL1 Gray Marine; 6 cylindrowy produkcji: General Corporation, Detroit z 1940 r. o mocy 100 KM. Liczba obrotów silnika: 1500/min.; liczba obrotów śruby napędowej: 1000/min.
1960 r.
1 silnik wysokoprężny czterosuwowy typu DM 150 Wola; 6 cylindrowy produkcji: Zakłady Mechaniczne im.M. Nowotki w Warszawie 1959 r. nr. Silnika: 3076; mocy 150 KM. Liczba obrotów silnika: 1500/min.; liczba obrotów śruby napędowej: 500/min.
2001 r.
1 silnik wysokoprężny czterosuwowy typu Volvo o mocy 400 KM.
INNE DANE:
materiał budowy: dno: stal; burt: stal; pokład: stal
kadłub nitowany o poprzecznym systemie wiązań.
napęd: 1 śruba o]średnicy 620 mm[/color]; prędkość: 17 km/h.; załoga: 2 do 4 osób
PORT MACIERZYSTY:
Gorzów Wielkopolski
ARMATOR:
Stanisław Jurkowski, Gorzów Wielkopolski
NUMERY REJESTRACYJNE:
5033 [PZW Tczew]; 635 [RDW. Tczew]; 159 [ RDW. Gorzów Wielkopolski]; Bg-I-188 [IŻŚr. Bydgoszcz]

PRZEBIEG SŁUŻBY:

Zbudowany jako jednostka holowniczo-inspekcyjna na zamówienie Dyrekcji Dróg Wodnych w Toruniu z przeznaczeniem na Dolną Wisłę. Jednostki bliżniacze "NUR" i "RARÓG". Holowniki te mogły bez potrzeby slipowania dokonywać wymiany śruby napędowej na jazdę szybką lub na holowniczą. Odbywało to się przez odkręcenie wodoszczelnej klapy na półtunelu. Po odbiorach "Bekas" trafił do Państwowego Zarządu Wodnego w Tczewie gdzie stacjonował do wybuchu wojny we wrześniu 1939r. Przejęty przez okupanta niemieckiego zmienił nazwę na "SCHNEPFE" co jest dosłownym odpowiednikiem polskiego "Bekas". Nadal pływał w Waserstrasseamt Dirschau [niem. nazwa Tczewa]. W marcu 1945 roku odnaleziony w porcie gdańskim i celowo zatopiony przez ekipy administracji wodnej aby nie dostał się w ręce sowieckie. Po podpisaniu umowy radziecko-polskiej o podziale taboru i wraków podniesiony i odholowany na remont do Tczewa. Po odbudowie wrócił do nazwy "BEKAS". Od 1946 roku w P.Z.W. w Tczewie a po jego likwidacji w 1951 roku trafił do Rejonu Dróg Wodnych w Tczewie. Podczas remontu otrzymał silnik Gray Marine. W kwietniu 1954 roku zarządzeniem nr TM-I-083/1/54 Zarządu Okręgowego Dróg Wodnych w Poznaniu przekazany do R.D.W. Gorzów Wielkopolski. W 1960 roku przeszedł przebudowę co zmieniło jego sylwetkę. Wstawiono nowy silnik DM-150 Wola.Od 1963 roku w Okręgowym Zarządzie Wodnym w Gorzowie Wlkp. W 1973 roku trafił do Przedsiębiorstwa Budownictwa Wodnego w Poznaniu, stacjonował w Gorzowie Wlkp. W dniu 4 listopada 1998 r. przejęty przez POZ-BRUK w Sobocie koło Poznania ale nie użytkowany. Następnie zakupiony przez Jurkowskiego Stanisława z Gorzowa Wlkp., przeszedł wymianę silnika. Pływa do dziś.

Opracował: Waldemar Danielewicz Gdańsk sierpień 2007. uzupełniono 10 sierpnia 2007
wszelkie prawa zastrzeżone

zegluga.szympanstudio.pl/albums/userpics/normal_Gorz%C3%B3w.jpg
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Valdemaras dnia 10.08.2007, 17 lat temu
A
AcorusPoczątkujący użytkownik Początkujący użytkownik
Dodano 17 lat temu
BEKAS - uzupełnienie

Od 1973 r. portem macierzystym był Poznań.
W dniu 04.11.1998 r., wraz z pozostałymi jednostkami likwidowanego Przedsiębiorstwa Budownictwa Wodnego w Poznaniu, nabyty przez spółkę POZ-BRUK z miejscowości Sobota koło Poznania. Nowy armator praktycznie nie wykorzystywał holownika. Jednostka stała bezczynnie w basenie stoczni w Gorzowie.
Edytowany przez Acorus dnia 04.08.2007, 17 lat temu
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 17 lat temu
Iwo dziękuję za uzupełnienia, wiem że można na Ciebie liczyć
Waldemar Danielewicz
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 17 lat temu
"NUR"

POPRZEDNIE NAZWY:
TYP STATKU: HOLOWNIK MOTOROWY ŚRUBOWY
ROK BUDOWY: 1930
STOCZNIA: Państwowe Zakłady Inżynierii w Warszawie; Stocznia w Modlinie. NR. BUD.:

DANE TECHNICZNE
1937 r.
długość całkowita: 18,00 m; długość m.p.p.: 17,75 m; szerokość całkowita: 3,60 m ; zanurzenie puste: 0,45 m; zanurzenie max.: 0,68 m.; wyporność: t.
1952 r.
długość całkowita: 18,80 m; długość mpp.: 18,22 m; szerokość całkowita: 3,80 m ; wysokość burt: 1,20; wysokość całkowita: 3,21 m zanurzenie: 0,70 m; nośność: 31 t.
1960 r.
długość całkowita: 18,30 m; szerokość całkowita: 3,58 m ; wysokość burt: 1,51; wysokość: 2,56 m; zanurzenie: 0,80 m; nośność: 31 t.

SILNIKI GŁÓWNE
1930 r.
1 silnik wysokoprężny czterosuwowy typu SFMS 117; 6 cylindrowy; produkcji Humbold-Deutz, Köln z roku 1929; moc: 60 KM.
1947 r.
1 silnik wysokoprężny dwusuwowy typu 64TL1 Gray Marine; 6 cylindrowy produkcji: General Corporation, Detroit z 1940 r. o mocy 150 KM. Liczba obrotów silnika: 1500/min.; liczba obrotów śruby napędowej: 500/min.
1956 r.
1 silnik wysokoprężny czterosuwowy typu 3 D 6 ; 6 cylindrowy produkcji: Z.S.R.R. 1954 r. nr. silnika: 0296; mocy 150 KM. Liczba obrotów silnika: 1500/min.; liczba obrotów śruby napędowej: 500/min.
1975 r.
1 silnik wysokoprężny czterosuwowy typu DM 150 Wola ; 6 cylindrowy produkcji: Zakłady Mechaniczne im. M. Nowotki w Warszawie; moc: 150 KM. Liczba obrotów silnika: 1500/min.; liczba obrotów śruby napędowej: 750/min.
1999 r.
1 silnik wysokoprężny czterosuwowy typu SW 680/193 ; 6 cylindrowy produkcji: Puckie Zakłady Mechaniczne; moc: 165 KM. Nr fabryczny: 269/088000073; Liczba obrotów silnika: 2100/min.; liczba obrotów śruby napędowej: 550/min.


INNE DANE::
materiał budowy: dno: stal; burt: stal; pokład: stal
kadłub nitowany o poprzecznym systemie wiązań.
napęd: 1 śruba ; prędkość: 17 km/h.; załoga: 2 do 4 osób
PORT MACIERZYSTY:
Bydgoszcz
ARMATOR:
Zakład Eksploatacji Kruszywa Rzecznego „NURT” we Wiągu.
NUMERY REJESTRACYJNE:
458 [RDW. Toruń]; Gd-I-33 [IŻŚr. Gdańsk]

PRZEBIEG SŁUŻBY:

Zbudowany jako jednostka holowniczo-inspekcyjna na zamówienie Dyrekcji Dróg Wodnych w Toruniu z przeznaczeniem na Dolną Wisłę. Jednostki bliźniacze "BEKAS" i "RARÓG". Holowniki te mogły bez potrzeby slipowania dokonywać wymiany śruby napędowej na jazdę szybką lub na holowniczą. Odbywało to się przez odkręcenie wodoszczelnej klapy na półtunelu. Po odbiorach "Nur" trafił do Państwowego Zarządu Wodnego w Toruniu gdzie stacjonował do wybuchu wojny we wrześniu 1939r. Przejęty przez okupanta niemieckieg. Nie udało się ustalić nazwy z tego okresu. Prawdopodobnie nazywał się "FORDON", ale nie ma to potwierdzenia w dokumentacji. Nadal pływał w Waserstrasseamt Thorn [niem. nazwa Torunia]. W maju 1945 roku po remoncie "Nur" został zarekwirowany przez wojskowe władze radzieckie. Dopiero po interwencjach w Oddziale IV Transportu Wojennego Armii Czerwonej w Bydgoszczy uzyskano zwolnienie z rekwizycji, co nastąpiło w Modlinie w 1947 roku. Niestety silnik był uszkodzony przez sowietów i nie nadawał się do remontu. Wymieniono go na typ Gray Marine o mocy 150 KM. Przydzielony do P.Z.W. Toruń. Dnia 22 czerwca 1948 r. holownik "Nur", którego kapitanem był Krążewski Franciszek wyruszył z Włocławka do Torunia holując na holu barki: węglarkę "B-210" do burty, której zacumowana była łódź motorowa "Jaskółka" za węglarką znajdowały się połączone burtami barki "Kd-410" i "Gd-1056". Na 721,6 km rzeki Wisły, za Silnem na skutek złego zacumowania holowana ł/m "Jaskółka" zerwała się i zatonęła gdyż wcześniej nabierała wody. Winą za wypadek obarczono kapitana "Jaskółki", Olkiewicza Cz., który znajdując się barce "B-210" nieodpowiednio zacumował motorówkę i kapitana "Nura" za brak nadzoru nad pociągiem holowniczym. Od 1952 roku pływał w Rejonie Dróg Wodnych w Toruniu. W 1956 roku silnik Gray Marine wymieniono na nowy produkcji radzieckiej typu 3D6. W 1960 roku holownik przeszedł kapitalny remont w Stoczni Rzecznej w Płocku. Od 1963 roku w Okręgowym Zarządzie Wodnym w Bydgoszczy Oddział Toruń a od roku 1973 w Przedsiębiorstwie Budownictwa Wodnego w Bydgoszczy Baza Sprzętowo-Transportowa Nr 1 w Toruniu. W 1975 roku kolejny remont i wymiana silnika. Wycofany w 1989 roku a następnie zakupiony przez firmę "Hydro-Kor" z Bydgoszczy eksploatowany przy wydobyciu żwiru. Od 2000 roku w firmie Zakład Eksploatacji Kruszywa Rzecznego "Nurt" we Wiągu, przeszedł remont i wymianę silnika. Nadal w eksploatacji.

© Opracował: Waldemar Danielewicz Gdańsk 6 sierpień 2007.
wszelkie prawa zastrzeżone
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Valdemaras dnia 06.08.2007, 17 lat temu
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 17 lat temu
"RARÓG"

POPRZEDNIE NAZWY:
TYP STATKU: HOLOWNIK MOTOROWY ŚRUBOWY
ROK BUDOWY: 1930
STOCZNIA: Państwowe Zakłady Inżynierii w Warszawie; Stocznia w Modlinie. NR. BUD.:

DANE TECHNICZNE
1937 r.
długość całkowita: 18,00 m; długość m.p.p.: 17,75 m; szerokość całkowita: 3,60 m ; zanurzenie puste: 0,45 m; zanurzenie max.: 0,68 m.; wyporność: 13 t.
1960 r.
długość całkowita: 18,25 m; szerokość całkowita: 3,90 m ; wysokość burt: 1,30; wysokość całkowita: 3,50 m; zanurzenie: 1,00 m; nośność: 17 t.
1962 r.
długość całkowita: 18,60 m; szerokość całkowita: 3,84 m ; wysokość burt: 1,33 m; wysokość nierozbieralna: 3,15 m; zanurzenie max.: 1,11 m; nośność: 17 t.

SILNIKI GŁÓWNE
1930 r.
1 silnik wysokoprężny czterosuwowy typu SFMS 117; 6 cylindrowy; produkcji Humbold-Deutz, Köln z roku 1929; moc: 60 KM.
194. r.
1 silnik wysokoprężny dwusuwowy typu 64TL1 Gray Marine; 6 cylindrowy produkcji: General Corporation, Detroit z 1944 r. o mocy 150 KM. Liczba obrotów silnika: 2500/min.; liczba obrotów śruby napędowej: 700/min.
1961 r.
1 silnik wysokoprężny czterosuwowy typu 3D6; 6 cylindrowy produkcji: Z.S.R.R. rok 1955; nr. silnika: 1129A; mocy 150 KM. Liczba obrotów silnika: 1500/min.; liczba obrotów śruby napędowej: 500/min.
INNE DANE:
materiał budowy: dno: stal; burt: stal; pokład: stal
kadłub nitowany o poprzecznym systemie wiązań.
napęd: 1 śruba ; prędkość: 17 km/h.; załoga: 2 do 4 osób
PORT MACIERZYSTY:
Wrocław
ARMATOR:
Przedsiębiorstwo Budownictwa Hydrotechnicznego „Odra 2” we Wrocławiu.

NUMERY REJESTRACYJNE:
303 [RDW. Wrocław]; Wr-I-127 [I.Ż.Śr. Wrocław]

PRZEBIEG SŁUŻBY:

Zbudowany jako jednostka holowniczo-inspekcyjna na zamówienie Dyrekcji Dróg Wodnych w Toruniu z przeznaczeniem na Dolną Wisłę. Jednostki bliźniacze "NUR" i "BEKAS". Holowniki te mogły bez potrzeby slipowania dokonywać wymiany śruby napędowej na jazdę szybką lub na holowniczą. Odbywało to się przez odkręcenie wodoszczelnej klapy na półtunelu. Po odbiorach "Raróg" trafił do Państwowego Zarządu Wodnego w Chełmnie gdzie stacjonował do wybuchu wojny we wrześniu 1939r. Jego losy jak i nazwa w okresie 1939-1945 nie są znane. Po roku 1945 był w składzie taboru P.Z.W. Chełmno. Pod koniec lat czterdziestych wymieniono silnik na amerykański Gray Marine. Po likwidacji Państwowego Zarządu Wodnego w Chełmnie został przekazany do Rejonu Dróg Wodnych we Wrocławiu. W 1962 roku przebudowany, otrzymał silnik produkcji radzieckiej o mocy 150 KM. Od 1963 roku w Okręgowym Zarządzie Wodnym we Wrocławiu. Po kolejnej reorganizacji administracji wodnej trafia do Przedsiębiorstwa Budownictwa Hydrotechnicznego „Odra 2” we Wrocławiu. Wycofany w 1976 roku i najprawdopodobniej złomowany w 1978 r.

© Opracował: Waldemar Danielewicz Gdańsk 6 sierpień 2007.
wszelkie prawa zastrzeżone


zegluga.szympanstudio.pl/albums/userpics/normal_Rar%C3%B3gcop.jpg
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Valdemaras dnia 07.08.2007, 17 lat temu
P
philipPoczątkujący użytkownik Początkujący użytkownik
Dodano 17 lat temu
Coś mi nie pasuje z BEKASEM. Jeszcze w zeszłym roku stał w Gorzowie Wlkp. prawie jak wrak. Slinik główny zdekompletowany i był to jeszcze DM150. Sprzedany owszem do Warszawy i wydawało mi się do dziś, że sprzedaży dokonał Poz-Bruk. Po przebudowie pływa aczkolwiek jeśli wierzyć moim informatorom to już nie ten statek.
Pozdrawiam
philip
możesz przeglądać wszystkie wątki dyskusji na tym forum.
możesz rozpocząć nowy wątek dyskusji na tym forum.
nie możesz odpowiadać na posty w tym wątku dyskusji.
nie możesz rozpocząć ankietę na tym forum.
nie możesz dodawać załączniki w tym forum.
nie możesz pobierać załączniki na tym forum.
Moderator: Administrator
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies