"BEKAS"
POPRZEDNIE NAZWY:ex "Schnepfe"; ex "Bekas".
TYP STATKU: HOLOWNIK MOTOROWY ŚRUBOWY
ROK BUDOWY: 1930
STOCZNIA: Państwowe Zakłady Inżynierii w Warszawie; Stocznia w Modlinie.
NR. BUD.:
DANE TECHNICZNE:
1937 r. -
długość całkowita: 18,00 m; długość m.p.p.: 17,75 m; szerokość całkowita: 3,60 m ; zanurzenie puste: 0,45 m; zanurzenie max.: 0,68 m.; wyporność: 13 t.
1947 r.
długość całkowita: 18,20 m; długość m.p.p.: 18,00 m; szerokość całkowita: 3,76 m ; szerokość na wręgach: 3,62 m;zanurzenie puste: 0,45 m; zanurzenie max.: 0,65 m.; - uzupełniono 10.sierpnia 2007
1952 r.
długość całkowita: 18,80 m; szerokość całkowita: 3,67 m ; wysokość burt: 1,30; wysokość całkowita: 3,50 m zanurzenie: 0,65 m; nośność: 3 t.
1960 r.
długość całkowita: 18,80 m; szerokość całkowita: 3,62 m ; wysokość burt: 1,35; zanurzenie: 0,80 m; nośność: 4 t.
1962 r.
długość całkowita: 18,20 m; szerokość całkowita: 3,74 m ; wysokość burt: 1,30 m; wysokość nierozbieralna: 2,30 m; zanurzenie max.: 1,08 m; nośność: 21 t.
SILNIKI GŁÓWNE:
1930 r.
1 silnik wysokoprężny czterosuwowy typu SFMS 117; 6 cylindrowy; produkcji Humbold-Deutz, Köln z roku 1929; moc: 60 KM.
1951 r.
1 silnik wysokoprężny dwusuwowy typu 64TL1 Gray Marine; 6 cylindrowy produkcji: General Corporation, Detroit z 1940 r. o mocy 100 KM. Liczba obrotów silnika: 1500/min.; liczba obrotów śruby napędowej: 1000/min.
1960 r.
1 silnik wysokoprężny czterosuwowy typu DM 150 Wola; 6 cylindrowy produkcji: Zakłady Mechaniczne im.M. Nowotki w Warszawie 1959 r. nr. Silnika: 3076; mocy 150 KM. Liczba obrotów silnika: 1500/min.; liczba obrotów śruby napędowej: 500/min.
2001 r.
1 silnik wysokoprężny czterosuwowy typu Volvo o mocy 400 KM.
INNE DANE:
materiał budowy: dno: stal; burt: stal; pokład: stal
kadłub nitowany o poprzecznym systemie wiązań.
napęd: 1 śruba o]średnicy 620 mm[/color]; prędkość: 17 km/h.; załoga: 2 do 4 osób
PORT MACIERZYSTY:
Gorzów Wielkopolski
ARMATOR:
Stanisław Jurkowski, Gorzów Wielkopolski
NUMERY REJESTRACYJNE:
5033 [PZW Tczew]; 635 [RDW. Tczew]; 159 [ RDW. Gorzów Wielkopolski]; Bg-I-188 [IŻŚr. Bydgoszcz]
PRZEBIEG SŁUŻBY:
Zbudowany jako jednostka holowniczo-inspekcyjna na zamówienie Dyrekcji Dróg Wodnych w Toruniu z przeznaczeniem na Dolną Wisłę. Jednostki bliżniacze "NUR" i "RARÓG". Holowniki te mogły bez potrzeby slipowania dokonywać wymiany śruby napędowej na jazdę szybką lub na holowniczą. Odbywało to się przez odkręcenie wodoszczelnej klapy na półtunelu. Po odbiorach
"Bekas" trafił do Państwowego Zarządu Wodnego w Tczewie gdzie stacjonował do wybuchu wojny we wrześniu 1939r. Przejęty przez okupanta niemieckiego zmienił nazwę na
"SCHNEPFE" co jest dosłownym odpowiednikiem polskiego "Bekas". Nadal pływał w Waserstrasseamt Dirschau [niem. nazwa Tczewa]. W marcu 1945 roku odnaleziony w porcie gdańskim i celowo zatopiony przez ekipy administracji wodnej aby nie dostał się w ręce sowieckie. Po podpisaniu umowy radziecko-polskiej o podziale taboru i wraków podniesiony i odholowany na remont do Tczewa. Po odbudowie wrócił do nazwy
"BEKAS". Od 1946 roku w P.Z.W. w Tczewie a po jego likwidacji w 1951 roku trafił do Rejonu Dróg Wodnych w Tczewie. Podczas remontu otrzymał silnik Gray Marine. W kwietniu 1954 roku zarządzeniem nr TM-I-083/1/54 Zarządu Okręgowego Dróg Wodnych w Poznaniu przekazany do R.D.W. Gorzów Wielkopolski. W 1960 roku przeszedł przebudowę co zmieniło jego sylwetkę. Wstawiono nowy silnik DM-150 Wola.Od 1963 roku w Okręgowym Zarządzie Wodnym w Gorzowie Wlkp. W 1973 roku trafił do Przedsiębiorstwa Budownictwa Wodnego w Poznaniu, stacjonował w Gorzowie Wlkp. W dniu 4 listopada 1998 r. przejęty przez POZ-BRUK w Sobocie koło Poznania ale nie użytkowany. Następnie zakupiony przez Jurkowskiego Stanisława z Gorzowa Wlkp., przeszedł wymianę silnika. Pływa do dziś.
Opracował: Waldemar Danielewicz Gdańsk sierpień 2007. uzupełniono 10 sierpnia 2007
wszelkie prawa zastrzeżone