Zastanawiałem się czy nie założyć tematu "Holowniki z demobilu" ale w końcu uznałem że tu można je też umiescić.
"GÓRAL"
POPRZEDNIE NAZWY: ex. "913"
TYP STATKU: HOLOWNIK MOTOROWY ŚRUBOWY
ROK BUDOWY: 1942 przebudowa 1947
STOCZNIA: Higgins Industries, New Orleans. [USA] ; przebudowa: Państwowe Warsztaty i Stocznia w Plenienie.
NR. BUD.:
DANE TECHNICZNE:
1944 r.
długość całkowita: 16,00 m; szerokość całkowita: 4,60 m ; zanurzenie puste: 0,75 m; zanurzenie pełne: 1,4 m; wyporność: 22 t; pełna 52 t.
1953 r.
długość całkowita: 15,88 m; długość m.p.: 15,60 m; szerokość całkowita: 4,60 m ; zanurzenie puste: 0,75 m; zanurzenie pełne: 1,10 m.; nośność: 5 t.
1960 r.
długość m.p.: 15,60 m; szerokość całkowita: 4,60 m ; wysokość burt: 1,68 m; wysokość statku: 3,65 m; zanurzenie puste: 0,75 m; zanurzenie pełne: 1,20 m.; nośność: 10 t.
SILNIKI GŁÓWNE:
1943: 2 silniki wysokoprężne dwusuwowe typu 64TL 1; 6 cylindrowe prod. Gray Marine Motor Company Detroit-Michigan [USA] o mocy łącznej 200 KM. Liczba obrotów silnika 1500/min.; śruby 500/min.
INNE DANE:
materiał budowy: dno: stal; burt: stal; pokład: stal
kadłub nitowany o poprzecznym systemie wiązań.
napęd: 2 śruby; załoga: 4 osoby; prędkość około 10 km/godz.
PORT MACIERZYSTY:
Kraków
ARMATOR:
P.P. Żegluga Krakowska w Krakowie
NUMERY REJESTRACYJNE:
320 [R.D.W. Bydgoszcz]
RYS HISTORYCZNY
Amerykańska barka desantowa typu LCM Mk III dla przewozu sprzętu zmechanizowanego [ Landing Craft Mechanized ] zaprojektowana przez Higgins Andrews z Louisiany. Uzbrojona w 2 karabiny maszynowe kalibru 7,62 mm, osiągała prędkość około 16 km/godz. Zabierała pojazdy lub 36 żołnierzy. Zbudowano ich około 8 tys. sztuk. Brały udział w lądowaniu aliantów w Afryce Północnej, we Włoszech oraz na plażach Normandii. Po zakończeniu wojny barka oznaczona numerem taktycznym "913" pozostała w Belgii.
Zakupiona przez Ministerstwo Komunikacji w 1947 roku z t.z.w. demobilu oprócz niej Polska zakupiła 28 sztuk tego typu barek. Do kraju przypłynęły w ładowniach statków do Szczecina i Gdańska. W 1948 roku Państwowe Warsztaty i Stocznia w Pleniewie wówczas koło Gdańska przystąpiła do przebudowy na holownik. W tym celu po wyslipowaniu zdemontowano klapę dziobową, sterówkę, mechanizmy sterowe i windę klapową, wycięto wewnętrzne ściany burt i dna. Następnie wykonano nowy dziób poprzez założenie 7 wręgów i pokrycie ich blachą stalową o grubości 4 mm. Założono też 5 m2 pokładu z blachy ryflowanej. Wykonano nową sterówkę, kabiny dziobowe i rufowe, kuchnię, sanitariatu i korytarza. Zainstalowano nową instalację elektryczną, hak holowniczy, urządzenia cumownicze, barierki, świetliki i maszty. Wyremontowano silniki. Zakres prac był olbrzymi i wyniósł około 1,5 mln. złotych. Holownik otrzymał nazwę "GÓRAL" i przydzielony został dla Przedsiębiorstwa Państwowego Robót Kolejowych Nr 5 w Warszawie. Zatrudniany był przy odbudowie mostów kolejowych w stolicy. W 1952 roku przekazany został Żegludze na Wiśle Przedsiębiorstwo Państwowe w Warszawie Ekspozytura Rejonowa w Bydgoszczy. Zatrudniony na Kanale Bydgoskim, Noteci i Warcie. Od 1956 roku w P.P. Bydgoska Żegluga na Wiśle. W marcu 1960 r. „Góral” trafił do P.P. Żeglugi Krakowskiej po czym został złomowany w 1965 roku.
© OPRACOWAŁ: Waldemar Danielewicz Gdańsk 25 sierpnia 2007.
przedruk za podaniem źródła.