O nie! Gdzie jest JavaScript?
Twoja przeglądarka internetowa nie ma włączonej obsługi JavaScript lub nie obsługuje JavaScript. Proszę włączyć JavaScript w przeglądarce internetowej, aby poprawnie wyświetlić tę witrynę, lub zaktualizować do przeglądarki internetowej, która obsługuje JavaScript.

Kanał Kędzierzyński

Ostatnia aktualizacja 5 lat temu
januszbnjanuszbnDoświadczony użytkownik Doświadczony użytkownik
Dodano 17 lat temu
Kanał Kędzierzyński został oddany do eksploatacji 25 czerwca 1970 roku i jest efektem licznych projektów budowy kanału Odra - Dunaj. Już w XIX w. istniały dość konkretne wizje drogi wodnej o długości 320 km łączącej Koźle z Wiedniem. Pomysł ten usiłowali zrealizować Niemcy :

"8 grudnia 1939 r. Rudolf Heß dokonał uroczystego otwarcia tak zwanego Kanału Adolfa Hitlera. Jednocześnie zastępca Hitlera dokonał symbolicznego wbicia łopaty pod budowę prowadzącego dalej Kanału Odrzańsko-Dunajskiego. Jednakże już w 1940 roku wstrzymano prace przy kanale po stronie górnośląskiej. "

Pierwszego symbolicznego wykopu pod budowę Kanału Odrzańsko-Dunajskiego dokonano pod wsią Miedarska Huta, oddaloną kilka kilometrów od Koźla-Portu.

"W okresie pomiędzy 1964 a 1970 r. władze Polski Ludowej wykorzystały część starych planów i dokończyły odnogę Kanału Gliwickiego. Gotowy, liczący tylko kilka kilometrów fragment nosi dziś nazwę Kanału Kędzierzyńskiego i pełni rolę łącznika pomiędzy Zakładami Azotowymi w Kędzierzynie a Odrą."
http://de.wikiped...onau-Kanal

Kanał zbudowano jako jednopasmowy (I etap) kończący się portem przemysłowym przeznaczonym do załadunku nawozów sztucznych, odbioru kamienia wapiennego i innych towarów o łącznej masie przeładunkowej 0,5 mln ton rocznie. Do realizacji drugiego etapu rozbudowy nigdy nie doszło, a w chwili obecnej jego parametry zapewne odbiegają od tych przedstawionych na rysunku.

www.kanalgliwicki.net/rejskk/kk4.jpg

Nieużywany od lat bardziej przypomina drogę wodną przez rezerwat czy park krajobrazowy niż kanał przemysłowy.

www.kanalgliwicki.net/rejskk/kk6.jpg

Relacja z rejsu jaki odbył się w kwietniu br. pod adresem
http://www.kanalgliwicki.net/rejskk/r...k/rejs.htm
=========================================
A
angoDoświadczony użytkownik Doświadczony użytkownik
Dodano 10 lat temu
Witam !

Panie Januszu !

Nadchodzący czas jesienno-zimowy skłaniać będzie zapewne do planów i projektów nowych wypraw, jak chociażby ta, którą tak ciekawie Pan przedstawił w powyższym poście. Ponieważ ta wyprawa miała miejsce blisko 8 lat temu, czy jest zamiar powtórzenia takowej wyprawy np. w przyszłym sezonie 2015 r. ? Trasa ciekawa, bo daje możliwość poznania Kanału Gliwickiego i zapomnianego już Kanału Kędzierzyńskiego (mam nadzieję, że dalej jest żeglowny) oraz długiego czasu spędzenia na wodzie na pewno w miłym towarzystwie, dodatkowe atrakcje to obcowanie z przyrodą oraz poznanie technicznych aspektów płynięcia drogą wodną (głównie śluzowania).

Ponieważ post ten (mający głównie charakter informacyjny) nie doczekał się kolejnych wątków, pozwoliłem sobie zadać to pytanie, mając nadzieję, że może warto byłoby na przełomie wiosny / lata 2015 r. pokusić się o podobną wyprawę - mam nadzieję, że zapewne znalazłoby się spore grono entuzjastów takowej wyprawy, gotowych również ponieść także ciężar jej aspektu finansowego.

Łączę pozdrowienia - ango (Andrzej).
januszbnjanuszbnDoświadczony użytkownik Doświadczony użytkownik
Dodano 10 lat temu
Możliwości odbycia takiego rejsu są i to w znacznie bardziej komfortowych warunkach niż na "Gryfie" kilka lat temu. Start i zakończenie w Koźlu. Wstępnie szacuję, że koszt takiego rejsu, z opłynięciem basenów poru Koźle to około 85 - 90 zł/osobę przy 50 uczestnikach rejsu. "Silesia" zapewnia dwa pokłady (dolny, zamknięty klimatyzowany z barem), grilla, więc nikt nie zgłodnieje.
Będę się starał zorganizować taki rejs jako inaugurujący przyszły sezon żeglugowy. Jestem przekonany, że prędzej czy później dojdzie do skutku.
Już dziś zapraszam.
A
angoDoświadczony użytkownik Doświadczony użytkownik
Dodano 9 lat temu
Witam Panie Januszu !

Uprzejmie dziękuję za odpowiedź - pływałem "Silesią" w ubiegłym i tegorocznym sezonie letnim (jako tzw. turystycznik) i rzeczywiście, aż trudno byłoby nie wykorzystać możliwości tego statku wycieczkowego a tzw. baza socjalna do tego typu "wypadów" wręcz wymarzona. Również mam nadzieję, że takiej atrakcji w tak komfortowych warunkach (Silesia) z pewnością nie odmówi sobie wiele osób.
Zatem będę śledził informacje o organizacji takowego rejsu inaugurującego sezon żeglugowy 2015 r.

Łączę pozdrowienia - ango (Andrzej)
A
angoDoświadczony użytkownik Doświadczony użytkownik
Dodano 8 lat temu
Witam !

Niedawna publikacja z nto.pl : Grupa Azoty ZAK swoją najbliższą przyszłość, liczoną na ok. 30 lat chce oprzeć m. in. na procesie zgazowania węgla i wytwarzaniu w ten sposób metanolu (szerokie zastosowanie w przemyśle chemicznym oraz jako składnik paliw).
Śląskie kopalnie są blisko usytuowane wobec Kędzierzyna, niemal wszystkie służy na Kanale Gliwickim są już wyremontowane i odnowione a istniejący nadal Kanał Kędzierzyński jest żeglowny (spełnia parametry drogi wodnej II klasy technicznej, http://www.gliwice.rzgw.gov.pl/index....kizeglowne) - wszystko to stwarza zatem dobre warunki ku temu, by potrzebny w tym procesie węgiel wozić z Gliwic do Kędzierzyna barkami z wykorzystaniem wspomnianych dwóch kanałów.
Pytanie jednak, czy nowe MGMiŻŚ zechce wykorzystać te fakty i stać się pośrednikiem (mediatorem) pomiędzy kopalniami a Grupą Azoty ZAK, by węgiel mógł jednak być transportowany drogą wodną ?
http://www.strefabiznesu.nto.pl/artyk...-azoty-zak
http://www.giz.uzs.gov.pl/?uzs-kedzie...n-kozle,32
L
Lukasz_GNowicjusz Nowicjusz
Dodano 8 lat temu
Witam
Rzadko zaglądam na forum, ale poruszacie Panowie temat bardzo mi bliski. Jestem mieszkańcem Kędzierzyna zawodowo związanym z żeglugą na górnym odcinku Odry i Kanale Gliwickim. Z racjonalnego punktu widzenia dostawy węgla do ZAK-u drogą wodną są jak najbardziej słuszne i logiczne. W 2008-2009 woziliśmy piach do portu w ZAK. Kanał jest żeglowny ale płytki i wymaga "wyczucia". Sam port robi wrażenie i aż się prosi by coś się tam działo.. Jednak jest inny aspekt dostaw surowca. Zakłady Azotowe Kędzierzyn mają genialnie rozwiniętą infrastrukturę kolejową, która niestety bije żeglugę pod każdym względem, dodatkowo symbioza na linii PKP-Ministerstwo-Grupa Azoty jest nie do w****nia. ZAK i polityka są nierozłączne.. Nie wiem jak to bardziej przejrzyście opisać ale to jest oczywiste jak to, że Kopernik była kobietą ;)
A
angoDoświadczony użytkownik Doświadczony użytkownik
Dodano 8 lat temu
Witam !

A może już niedługo będzie Pan pływał z węglem z Gliwic do ZAK-u. Nie wszystko wydaje się całkowicie stracone - są poważne plany ożywienia portu kozielskiego, zatem oba kanały powinny odzyskać swoje znaczenie - wszak czasem i kropla drąży skałę !
L
Lukasz_GNowicjusz Nowicjusz
Dodano 8 lat temu
Powitać

Bardzo budujący wpis z Pana strony. Życzę sobie oraz innym odrzańskim łodziarzom owocnych frachtów z węglem czy to do Wrocławia, a jeszcze bardziej do wspomnianego wyżej ZAK-u. Kanał Gliwicki prawie przystosowany do III klasy. Więc panowie ino wożemy!
A
angoDoświadczony użytkownik Doświadczony użytkownik
Dodano 8 lat temu
Witam !

Coś jednak jest na rzeczy z ambitnymi planami przywrócenia na Odrze żeglugi towarowej - od blisko pięciu miesięcy, jak powstało nowe MGMiŻŚ, które poprzez swoich przedstawicieli wielokrotnie podejmowało temat żeglugi na Odrze, ujawniając nie tylko swój plan pracy ale także mówiąc o najistotniejszych zamierzeniach jakie trzeba pilnie zrealizować w najbliższym czasie, spotykając się z przedstawicielami innych nacji, które są zainteresowane nie tyle rozwojem co w pierwszej kolejności przywróceniem w naszym kraju żeglugi śródlądowej (Czesi, Holendrzy, Niemcy itp.) i nadaniem jej wreszcie właściwej rangi w całym krwiobiegu gospodarczym - ten dobry klimat udziela się wielu innym.
ZAK myśli poważnie o ponownym wykorzystaniu Kanału Kędzierzyńskiego do transportu swoich wyrobów, dodatkową motywacją będzie także fakt (wspominałem o tym niedawno) produkowania metanolu. Płynąc z ZAK-u ku Bałtykowi (właśnie Odrą) po drodze jest port w Koźlu, który od maja tego roku ma być ponownie przywrócony do aktywnego życia.
Może - i oby tak było, aby za przykładem ZAK-u poszły i inne firmy, które zachcą zwrócić się ku Odrze i dostrzec dobrodziejstwo wynikające z ich usytuowania nad tą rzeką - ma na myśli elektrownie we Wrocławiu i Opolu. Kanał Gliwicki przeszedł rewitalizację swoich śluz, zatem węgiel do nich ze Śląska mógłby nadal płynąć Odrą.
Mówi się, że jedna jaskółka wiosny nie czyni, ale dobry przykład (poparty sensownym rachunkiem ekonomicznym) może czasem być tym dobrym zaczynem ...
http://www.nto.pl/wiadomosci/kedzierz...e,9719640/
A
angoDoświadczony użytkownik Doświadczony użytkownik
Dodano 8 lat temu
Witam !

Coraz bardziej przebija się koncepcja przywrócenia do życia portu w Grupie Azoty ZAK - będzie to zależało głównie od rachunku ekonomicznego, ale jeszcze nic nie jest przesądzone.
Dla samej Odry jak i pozostającej na niej nielicznych jeszcze krajowych armatorów oby czas dobrych rachunków i dobrych frachtów wrócił jak najprędzej !
http://kk24.pl/nie-tylko-port-w-kozlu...-zeglowna/
A
angoDoświadczony użytkownik Doświadczony użytkownik
Dodano 5 lat temu
Witam !

Pokłosie I Kongresu Żeglugi Śródlądowej, jaki się odbył we wrześniu w Opolu dotyczące wykorzystania Kanału Kędzierzyńskiego przez ZAK, o ile zostanie reaktywowana żegluga śródlądowa na Odrze ...
https://kk24.pl/odrzanska-droga-wodna...omaszkiem/
możesz przeglądać wszystkie wątki dyskusji na tym forum.
możesz rozpocząć nowy wątek dyskusji na tym forum.
nie możesz odpowiadać na posty w tym wątku dyskusji.
nie możesz rozpocząć ankietę na tym forum.
nie możesz dodawać załączniki w tym forum.
nie możesz pobierać załączniki na tym forum.
Moderator: Administrator
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies