ValdemarasAdministrator Dodano
17 lat temuNAZWA STATKU: "ŚMIAŁY"
POPRZEDNIE NAZWY: ex "BOLESŁAW ŚMIAŁY"; ex. "HLUBOKA"; ex "BEETHOVEN"; ex "GRESHAM"
TYP STATKU: HOLOWNIK PAROWY BOCZNOKOŁOWY
ROK BUDOWY: 1905
STOCZNIA: J. Thornycroft, Southampton. [Wlk. Brytania] NR. BUD.:
DANE TECHNICZNE:
1960 r. - RDW Tczew
długość całkowita: 34,00 m; długość m.p. : 32,35 m; szerokość: 3,40 m; szerokość całkowita: 7,20 m ; wysokość burt: 2,40 m; wysokość całkowita: 4,60 m; zanurzenie: 1,00 m.; nośność: t
SILNIKI GŁÓWNE:
1 maszyna parowa leżąca systemu Compoud; dwucylindrowa podwójnego rozprężania prod.: Scott, Greenock 1895 r. moc: 100 KM;
KOTŁY PAROWE:
1 kocioł parowy płomieniówkowy; prod.: Dampfkesselfabrik Hermann Schmidt, Küstrin; rok. prod. 1942; nr. ser.:4314; ciśnienie robocze: 8 atm.; pow. grzewcza: 36,4 m2
INNE DANE:
materiał budowy: dno: stal; burt: stal; pokład: stal
kadłub nitowany o poprzecznym systemie wiązań.
napęd: 2 boczne koła łopatkowe ; prędkość: 10 km/h.; załoga: 6 osób
PORT MACIERZYSTY:
Tczew
ARMATOR:
Okręgowy Zarząd Wodny w Tczewie.
NUMERY REJESTRACYJNE:
453 [RDW Płock od 1953r.]; 692 [RDW Tczew od 1958] Gd-I-24 [I.Ż.Śr. Gdańsk od 1965r.]
RYS HISTORYCZNY
Zbudowany jako holownik dla londyńskiej firmy London County Counal, pływał pod nazwą "GRESHAM". Od 1907 roku w City Steamboat & Co., London. Zatrudniany przeważnie na Tamizie. Trzy lata później sprzedany niemieckiej firmie Köln-Mülheimer Dampfschiffahrt, Köln. Nazwany "BEETHOVEN" pływał na Renie. W 1912 roku nie zmieniając nazwy trafił na Niemen do braci Emila i Fritza Bergerów z ówczesnego Memel. [dz. Kłajpeda]. Od 1919 roku prawdopodobnie jego portem macierzystym był Gdańsk, niestety armatora nie udało się ustalić, pływał regularnie na linii Danzig - Stettin. Właśnie w Szczecinie w 1922 roku sprzedany został do Czechosłowacji a mianowicie firmie Vltawsko - Lapska Doprava mająca swą siedzibę w Pradze nazwany "HLUBOKA". Od 1939 roku w Praska Paroplavni ©polecnost. W 1942 roku zarekwirowany przez niemiecki Wehrmacht, dwa lata póżniej przewieziony koleją do Krakowa gdzie używany był do holowania transportów na górnej Wiśle. W sierpniu 1944 roku zatopiony przez Niemców koło Puław. Wydobyty około 1946 roku został odbudowany przy okazji przebudowano go. Nazwany "BOLESŁAW ŚMIAŁY" wszedł do ruchu w 1949 roku w Państwowym Zarządzie Wodnym w Puławach. W 1950 roku zmieniono nazwę na "ŚMIAŁY". Ponieważ statek nie nadawał się na górną Wisłę w 1952 roku przekazano go do Rejonu Dróg Wodnych w Płocku gdzie pływał do 1957 roku. W międzyczasie w 1955 roku przeszedł kolejną przebudowę. Dnia 26 czerwca 1957 roku Minister Żeglugi zarządzeniem Nr 76 przydzielił holownik Rejonowi Dróg Wodnych w Bydgoszczy. Po dotarciu do portu macierzystego nastąpiła kolejna zmiana i holownik trafił do Rejonu Dróg Wodnych w Tczewie. Jego kapitanem został Robert Dąbrowski a od 1961 roku Zygfryd Wesołowski. W marcu 1964 roku po reorganizacji administracji wodnej armatorem zostaje Okręgowy Zarząd Wodny w Tczewie. W 1966 roku statek wycofano z eksploatacji. W 1968 roku Koszaliński Klub Morski Ligii Obrony Kraju „Tramp” rozpoczął starania o pozyskanie wycofanego holownika zakończone sukcesem. Przeholowany morzem z Przegaliny do Mielna nad jez. Jamno miał zostać przebudowany na klubo-kawiarnię żeglarską. Brak funduszy był przyczyną że zaniechano tego pomysłu. W 1971 roku "ŚMIAŁY" stał się własnością Państwowych Zakładów Graficznych, które posiadały ośrodek wypoczynkowy w Łazach również nad jez. Jamno. Przeholowany do Łaz został wystawiony na brzeg i przebudowany na camping. Pod koniec lat dziewięćdziesiątych opuszczony. Istnieje do dziś, obecnie stanowi własność prywatną.
Zdjęcia:w galerii/holowniki i barki holowane/HP. Śmiały
© OPRACOWAŁ: Waldemar Danielewicz Gdańsk 26 maja 2007.
przedruk za podaniem źródła.
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Valdemaras dnia 27.05.2007,
17 lat temu