ValdemarasAdministrator Dodano
18 lat temu"WESTERPLATTE"
POPRZEDNIE NAZWY: ex. "KRZYWOUSTY"; ex "HERTHA I", ex "HERTHA".
TYP STATKU: HOLOWNIK MOTOROWY ŚRUBOWY
ROK BUDOWY: 1907
STOCZNIA: J.W. Klawiter, Danzig. [Niemcy] NR. BUD.: 335
DANE TECHNICZNE:
1907 r. - J.W. Klawiter, Danzig
długość całkowita: 18,00 m; szerokość całkowita: 4,00 m ; zanurzenie: 1,70.; nośność: 25 t
1953 r. - RDW Tczew
długość całkowita: 17,20 m; szerokość całkowita: 4,40 m ; wysokość burt: 2,05 m; wysokość całkowita: 3,85 m; zanurzenie: 1,75/2,10 m.; nośność: 18 t
1954 r. - RDW Bydgoszcz
długość całkowita: 17,20 m; szerokość całkowita: 4,05 m ; wysokość burt: 2,05 m; wysokość całkowita: 3,85 m; zanurzenie: 1,75/2,10 m.; nośność: 25 t
1966 r. - PRS Gdańsk
długość całkowita: 17,16 m; szerokość całkowita: 4,40 m ; wysokość burt: 2,05 m; wysokość całkowita: ? m; zanurzenie: ?. m.; nośność: ? t
1979 r. - PRS Gdańsk
długość całkowita: 17,23 m; szerokość całkowita: 4,24 m ; wysokość burt: 2,10 m; wysokość całkowita: 3,15 m; zanurzenie: 1,79 m.; nośność: ? t
SILNIKI GŁÓWNE:
1907
1 maszyna parowa stojąca dwucylindrowa podwójnego rozprężania prod.: J.W. Klawiter, Danzig o mocy 85 KM; rok produkcji: 1906.
1955
1 silnik wysokoprężny 4 cylindrowy typu: EKM 4SV38; prod.: V.E.B. Maschinenbau, Halberstadt. [NRD] o mocy 180 KM; nr fabr. 32263325-054; rok prod.1954; ilość obrotów:315; przełozenie: 1:1
1962
1 silnik wysokoprężny 6 cylindrowy typu 6 DV 136; prod.: Schwermaschinenbau Karl Liebknecht, Magdeburg o mocy 225 KM; ilość obrotów: 360/min. przełożenie 1:1.
KOTŁY PAROWE:
1 kocioł parowy o ciśnieniu 9 atm.
INNE DANE:
materiał budowy: dno: stal; burt: stal; pokład: stal
kadłub nitowany o poprzecznym systemie wiązań.
napęd: 1 śruba ; prędkość: 12 km/h.; załoga: 5 osób
PORT MACIERZYSTY:
Bydgoszcz
ARMATOR:
P.P. Żegluga Bydgoska, Bydgoszcz. Grodzka 17
NUMERY REJESTRACYJNE:
654 [RDW Tczew od 1953r.]; 376 [RDW Bydgoszcz od 1954 r.]; Bg-I-75 [I.Ż.Śr. Bydgoszcz od 1965 r.]
RYS HISTORYCZNY
Zbudowany jako holownik parowy dla Otto Köhler z Spandau, nazwany "HERTHA". W 1916 roku zmobilizowany do Militär Kanal Direktion jako "HERTHA I". Zatopiony w Szczecinie w 1945 roku. Po wydobyciu wyremontowany i od 1948 roku jako "KRZYWOUSTY" w Państwowej Żegludze na Odrze we Wrocławiu. Oddział w Szczecinie. W 1949 roku trafił do Państwowej Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu. Ekspozytura w Szczecinie. W 1950 roku przekazany do Ekspozytury w Gdańsku. Od 1951 roku w P.P. Żegluga na Wiśle, Ekspozytura Rejonowa w Gdańsku, zmienił nazwę na "WESTERPLATTTE". W dniu 17 kwietnia 1954r. przekazany do Ekspozytury Rejonowej w Bydgoszczy ale nadal pozostał w Gdańsku obsługując barki armatora w portach Gdańska i Gdyni. W 1955 roku w Tczewskiej Stoczni Rzecznej w Tczewie został przebudowany na motorowiec. Od 1956 roku w P.P. Bydgoska Żegluga na Wiśle w Bydgoszczy, Ekspozytura Gdańsk-Gdynia. Jego zatrudnienie nie zmieniło się. W 1962 roku kolejna przebudowa i wymiana silnika. Od 1963 roku w P.P. Żegluga Bydgoska w Bydgoszczy, Ekspozytura w Gdańsku. Wycofany w 1979 roku i złomowany w Gdańsku w 1980 roku
© OPRACOWAŁ: Waldemar Danielewicz Gdańsk 4 marca 2007.
przedruk za podaniem źródła.
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Valdemaras dnia 05.03.2007,
18 lat temu