ValdemarasAdministrator Dodano
17 lat temu "KĘDZIERZYN"
POPRZEDNIE NAZWY: ex. "SŁAWOMIR", ex. "ALBATROS", ex "ELISE" lub "JENNY"
TYP STATKU: HOLOWNIK PAROWY BOCZNOKOŁOWY
ROK BUDOWY: 1895
STOCZNIA: Stettiner Oderwerke A.G., Stettin[Niemcy] NR. BUD.:441 lub 442
DANE TECHNICZNE:
1895
długość całkowita: 47,60 m; szerokość całkowita: 9,65; szerokość: 5,40 m; zanurzenie: 0,79 m m.
nośność: t.
1960:
długość całkowita: 47,75 m; szerokość całkowita: 9,70 m; szerokość: 5,40 m; wysokość burt: 2,22 m; wysokość całkowita: 4,65 m; zanurzenie: 1,38 m.; nośność: 18 t
SILNIKI GŁÓWNE:
1 maszyna parowa leżąca dwucylindrowa podwójnego rozprężania prod.: Stettiner Oderwerke A.G., Stettin o mocy 350 KM; rok produkcji: 1895
KOTŁY PAROWE:
1 kocioł parowy płomieniówkowy prod.: Wilke Werke, Braunschweig o ciśnieniu roboczym 13 atm. rok produkcji 1954; numery budowy : 6663.
INNE DANE:
materiał budowy: dno: stal; burt: stal; pokład: stal
kadłub nitowany o poprzecznym systemie wiązań.
napęd: dwa koła łopatkowe boczne Morgana; prędkość: 12 km/h.; załoga: 7 osób
PORT MACIERZYSTY: Wrocław
ARMATOR: P.P. Żegluga na Odrze, Wrocław.
NUMERY REJESTRACYJNE: 402 [od 1953]
RYS HISTORYCZNY
Zbudowany dla Reederei Verein Schiffer, Breslau [Wrocław]. Trudno jest ustalić nazwę statku, ponieważ zbudowano dwie bliźniacze jednostki o nazwach "JENNY" i "ELISE" będzie to jedna z nich gdyż nie wiadomo, która przetrwała wojnę. W 1906 roku nasz bohater przechodzi do Schlesische Dampfer Compagnie, Breslau, a od 1917 roku w Schlesische Dampfer Compagnie - Berliner Lloyd, Berlin. Zatopiony prawdopodobnie pod koniec 1944 roku został wydobyty w 1946 roku i odbudowany. Nazwany "ALBATROS" pływał w Polskiej Żegludze na Odrze S.A., Wrocław. Od 1948 roku w Państwowej Żegludze na Odrze we Wrocławiu. Rok później zmiana nazwy na "SŁAWOMIR" przez nowego armatora, którym została Państwowa Żegluga Śródlądowa we Wrocławiu. Od 1951 roku w Przedsiębiorstwie Państwowym Żegluga na Odrze we Wrocławiu. W 1954 roku remont kapitalny oraz wymiana kotła. Od 1955 roku jako "KĘDZIERZYN". Pływał do 1967 roku. Nie jest mi znana data złomowania.
© OPRACOWAŁ: Waldemar Danielewicz Gdańsk 23 luty 2007.
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Valdemaras dnia 20.10.2009,
15 lat temuValdemarasAdministrator Dodano
15 lat temuDostałem sprostowanie od Pana Władysława Stypczyńskiego, które poniżej zamieszczam.
Z zainteresowaniem czytam historię holowników parowych spędziłem na nich spory kawałek życia, na HP Kędzierzyn plywałem za sternika od listopada 1956 do maja 1959, kiedy to urwało się tłoczysko cylindra niskiego ciśnienia i rozwaliło pokrywę cylindra, poparzony został pomocnik mech pan kapuścinski. awaria miała miesce w Malczycach. moje sprostowanie dotyczy maszyny na 'HP Kędzierzyn maszyna była leżąca dwu cylindrowa' Maszyna została wyremontowana na warsztatach Osobowice,
Dziękuję