ValdemarasAdministrator Dodano
18 lat temuŚLĄSK
POPRZEDNIE NAZWY: ex. ILSE ex. KRONPRINZESSIN CECILIE
TYP STATKU: HOLOWNIK PAROWY TYLNOKOŁOWY
ROK BUDOWY: 1909
STOCZNIA: Gebrüder Sachsenberg, Rosslau/Elbe. [Niemcy] NR. BUD.:608
DANE TECHNICZNE:
1909 r.
długość całkowita: 57,50 m; szerokość całkowita: 8,52 m; zanurzenie: 1,25 m.
nośność: 82,432 t.
1960:
długość całkowita: 57,52 m; szerokość całkowita: 8,46 m; wysokość burt: 2,20 m; wysokość całkowita: 3,25 m; zanurzenie: 1,23 m.; nośność: 83 t
SILNIKI GŁÓWNE:
1 maszyna parowa leżąca trzy cylindrowa potrójnego rozprężania prod.: Gebruder Sachenberg, Rosslau/Elbe o mocy 730 KM; rok produkcji: 1909; nr:1533
KOTŁY PAROWE:
2 kotły parowe płomieniówkowe prod.: Simmering Pauker, Wien o ciśnieniu roboczym 15 atm. rok produkcji 1952; numery budowy : 3096 i 3097.
INNE DANE:
materiał budowy: dno: stal; burt: stal; pokład: stal
kadłub nitowany o poprzecznym systemie wiązań.
napęd; tylne stalowe koła łopatkowe zblokowane; prędkość: 14 km/h.; załoga: 9 osób
PORT MACIERZYSTY: Wrocław
ARMATOR: P.P. Żegluga na Odrze, Wrocław.
NUMERY REJESTRACYJNE: 355 [1953 r.]
RYS HISTORYCZNY
Zbudowany na zamówienie Adolfa Stephena z Breslau [Wrocław] nazwany KRONPRINZESSIN CECILIE. Moc maszyny parowej wynosiła 967 KM. Był w tym okresie jednym z najsilniejszych holowników na Odrze. W 1918 roku nazwany ILSE armatorem był Herbert Stephen z Hamburga. Holownik użytkowany był zarówno na Odrze i Łabie. Zatopiony w porcie zimowym we Wrocławiu w 1945 roku. Wydobyty i odbudowany wszedł do eksploatacji w 1948 roku pod nazwą ŚLĄSK. Początkowo w Polskiej Żegludze na Odrze S.A., we Wrocławiu. Od 1949 roku w Państwowej Żegludze Śródlądowej we Wrocławiu. Od 1951 r. w P.P. Żegludze na Odrze we Wrocławiu. W 1965 roku wycofany. Data złomowania nieznana.
© OPRACOWAŁ: Waldemar Danielewicz Gdańsk 20 luty 2007.
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Valdemaras dnia 20.02.2007,
18 lat temu