POPRZEDNIE NAZWY: ex KSIĄŻE JÓZEF, ex SAN, ex KSIĄŻĘ JÓZEF", ex SAN ex.KUJAWIAK[/i] TYP STATKU: STATEK PASAŻERSKI MOTOROWY ROK BUDOWY: 1883 STOCZNIA: F.Schichau, Elbing. [Niemcy] NR. BUD.:220
DANE TECHNICZNE: 1883
długość:33,53 m; szerokość:3,90 m, szerokość całkowita: 8,84 m; wysokość burt: 1,89 m; wysokość całkowita: ? m; zanurzenie: 0,65 m. 1923:
długość:38,00 m; szerokość:3,90 m, szerokość całkowita: 8,70 m; wysokość burt: ? m; wysokość całkowita:? m; zanurzenie:0,65 m., wyporność:70 t. 1936:
długość całkowita:38,00 m; długość: 37,00 m.; szerokość:3,85 m, szerokość całkowita: 7,50 m; wysokość burt:? m; wysokość całkowita: ? m; zanurzenie: 0,80 m. zanurzenie puste 0,50 m; powierzchnia ładunkowa: 70 m2; uciąg: 360 T. 1954 rok
długość:38,95 m; szerokość: 8,00 m; wysokość burt: 1,90 m; wysokość całkowita: 5,75 m; zanurzenie:0,65 m, wyporność: 70 t. SILNIKI GŁÓWNE:
1 silnik wysokoprężny typu Kloeckner Humbold Deutz 4 cylindrowy o mocy 120 KM. MATERIAŁ BUDOWY:
dno: stal; burt: stal; pokład: drewno. kadłub nitowany, system wiązań poprzeczny. INNE DANE:
pędnik: boczne koła łopatkowe; prędkość na wodzie stojącej: 15 km/h.; załoga: 7 osób; pasażerów: 152 osoby. PORT MACIERZYSTY: Poznań ARMATOR: Przedsiębiorstwo Państwowe Żegluga Bydgoska w Bydgoszczy ul. Grodzka 17. Ekspozytura w Poznaniu ul. Garbary 102. NUMERY REJESTRACYJNE: 1892 r.-7 [Ministerstwo Putei Soobszczenia St. Petersburg] 1936:- 275 [Państwowy Zarząd Wodny, Kraków]1937-3 [P.Z.W. Kraków]; 1954 r.-122 [Rejon Dróg Wodnych, Poznań]
RYS HISTORYCZNY
zbudowany jako statek pasażerski w 1883 roku na zamówienie firmy żeglugowej Jan i Wincenty Ciechanowscy z Włocławka. Nazwany "KUJAWIAK". Statek zabierał łącznie 185 pasażerów z czego w klasie I i II po 42 osoby. Napęd to jedna maszyna parowa dwu cylindrowa produkcji F. Schichau, Elbing z 1882 roku o mocy 100 KM. Pływał na trasie Płock- Włocławek. Od 1904 roku armatorami byli Bracia Ciechanowscy i S-ka. W sierpniu 1914 roku został zarekwirowany przez armię rosyjską i używany jako transportowiec. Zatopiony przez nich w styczniu 1915 roku w Ivanogorodzie [Dęblin] koło twierdzy. Wydobyty przez ekipy techniczne austro-węgierskiej K.u.k. Weichselflottille na brzeg, na skutek złego zabezpieczenia podczas wysokiej wody ponownie zatonął. Wydobyty ponownie w marcu 1916 roku został zaholowany do Puław na remont. Został podłużony do długości 38,00 m. W sierpniu 1916 r. wcielony to K.u.k. Weichselflotille. W 1917 roku zmieniono mu nazwę na SAN. W 1918 r. w listopadzie statek został przejęty przez Sekcję Dróg Wodnych w Ministerstwie Komunikacji, a wkrótce przez Sekcję Eksploatacji Dróg Wodnych przy Ministerstwie Robót Publicznych. W 1919 r. zmieniono nazwę statku na "KSIĄŻĘ JÓZEF". Armatorem statku zostało Towarzystwo Żegluga Polska S.A., w Krakowie. Używany był jako statek pasażerski w okolicach Krakowa oraz w rejsach do Sandomierza. Mógł zabierać 27o pasażerów.
W okresie 1940 do 1944 pływał jako "SAN" w Weichsellandische G.m.b.H, Krakau. Pod koniec 1944 roku uszkodzony i zatopionyprzez samoloty radzieckie. W 1945 roku remont i przebudowa statku, przebudowany na motorowiec. Otrzymał jeden silnik wysokoprężny MWM o mocy 120 KM. Od 1946 roku w ruchu jako "KSIĄŻE JÓZEF" w Żegludze Polskiej S.A. w Krakowie. W 1948 r. przekazany Państwowej Żegludze na Wiśle Warszawie, używany był też jako holownik. Natomiast liczbę pasażerów ustalono na 152 osoby. W sierpniu 1948 roku statek, którego kapitanem był Sikorski Józef uderzył we wrota śluzy w Przegalinie koło Gdańska uszkadzając je poważnie. Rok później po kolejnej reorganizacji żeglugi śródlądowej trafia do Państwowej Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu. Oddział w Warszawie, Ekspozytura w Krakowie. W 1951 roku trafia do P.P. Żegluga na Wiśle, Ekspozytura Rejonowa w Warszawie gdzie zmienił nazwę na "JANEK KRASICKI". Przekazany w maju 1954 roku do Ekspozytury Rejonowej w Poznaniu. Pływa na trasie Poznań – Puszczykowo. W 1956 roku statek staje się własnością P.P. Bydgoskiej Żeglugi na Wiśle Ekspozytury w Poznaniu. W 1961 roku armator skierował go do Gorzowa Wielkopolskiego, pływał tam do 1963 roku. Przepracował równo 80 lat. Złomowany w Czarnkowie w 1964 roku.
W wykazach z 1938 roku ma już "właściwy" numer rejestracyjny krakowskiego P.Z.W. (od 1 - ), czyli 3. Do podanych danych z 1936 roku mogę dodać zanurzenie pustego statku - 0,5 m, powierzchnię ładunkową - 70 m2 i uciąg - 360 T.
możesz przeglądać wszystkie wątki dyskusji na tym forum. możesz rozpocząć nowy wątek dyskusji na tym forum. nie możesz odpowiadać na posty w tym wątku dyskusji. nie możesz rozpocząć ankietę na tym forum. nie możesz dodawać załączniki w tym forum. nie możesz pobierać załączniki na tym forum.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies