O nie! Gdzie jest JavaScript?
Twoja przeglądarka internetowa nie ma włączonej obsługi JavaScript lub nie obsługuje JavaScript. Proszę włączyć JavaScript w przeglądarce internetowej, aby poprawnie wyświetlić tę witrynę, lub zaktualizować do przeglądarki internetowej, która obsługuje JavaScript.

JANEK KRASICKI

Ostatnia aktualizacja 17 lat temu
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 18 lat temu
NAZWA STATKU: "JANEK KRASICKI"

POPRZEDNIE NAZWY: ex KSIĄŻE JÓZEF, ex SAN, ex KSIĄŻĘ JÓZEF", ex SAN ex.KUJAWIAK[/i]
TYP STATKU: STATEK PASAŻERSKI MOTOROWY
ROK BUDOWY: 1883
STOCZNIA: F.Schichau, Elbing. [Niemcy] NR. BUD.:220


DANE TECHNICZNE:
1883
długość:33,53 m; szerokość:3,90 m, szerokość całkowita: 8,84 m; wysokość burt: 1,89 m; wysokość całkowita: ? m; zanurzenie: 0,65 m.
1923:
długość:38,00 m; szerokość:3,90 m, szerokość całkowita: 8,70 m; wysokość burt: ? m; wysokość całkowita:? m; zanurzenie:0,65 m., wyporność:70 t.
1936:
długość całkowita:38,00 m; długość: 37,00 m.; szerokość:3,85 m, szerokość całkowita: 7,50 m; wysokość burt:? m; wysokość całkowita: ? m; zanurzenie: 0,80 m. zanurzenie puste 0,50 m; powierzchnia ładunkowa: 70 m2; uciąg: 360 T.
1954 rok
długość:38,95 m; szerokość: 8,00 m; wysokość burt: 1,90 m; wysokość całkowita: 5,75 m; zanurzenie:0,65 m, wyporność: 70 t.
SILNIKI GŁÓWNE:
1 silnik wysokoprężny typu Kloeckner Humbold Deutz 4 cylindrowy o mocy 120 KM.
MATERIAŁ BUDOWY:
dno: stal; burt: stal; pokład: drewno. kadłub nitowany, system wiązań poprzeczny.
INNE DANE:
pędnik: boczne koła łopatkowe; prędkość na wodzie stojącej: 15 km/h.; załoga: 7 osób; pasażerów: 152 osoby.
PORT MACIERZYSTY: Poznań
ARMATOR: Przedsiębiorstwo Państwowe Żegluga Bydgoska w Bydgoszczy ul. Grodzka 17. Ekspozytura w Poznaniu ul. Garbary 102.
NUMERY REJESTRACYJNE: 1892 r.-7 [Ministerstwo Putei Soobszczenia St. Petersburg] 1936:- 275 [Państwowy Zarząd Wodny, Kraków]1937-3 [P.Z.W. Kraków]; 1954 r.-122 [Rejon Dróg Wodnych, Poznań]

RYS HISTORYCZNY

zbudowany jako statek pasażerski w 1883 roku na zamówienie firmy żeglugowej Jan i Wincenty Ciechanowscy z Włocławka. Nazwany "KUJAWIAK". Statek zabierał łącznie 185 pasażerów z czego w klasie I i II po 42 osoby. Napęd to jedna maszyna parowa dwu cylindrowa produkcji F. Schichau, Elbing z 1882 roku o mocy 100 KM. Pływał na trasie Płock- Włocławek. Od 1904 roku armatorami byli Bracia Ciechanowscy i S-ka. W sierpniu 1914 roku został zarekwirowany przez armię rosyjską i używany jako transportowiec. Zatopiony przez nich w styczniu 1915 roku w Ivanogorodzie [Dęblin] koło twierdzy. Wydobyty przez ekipy techniczne austro-węgierskiej K.u.k. Weichselflottille na brzeg, na skutek złego zabezpieczenia podczas wysokiej wody ponownie zatonął. Wydobyty ponownie w marcu 1916 roku został zaholowany do Puław na remont. Został podłużony do długości 38,00 m. W sierpniu 1916 r. wcielony to K.u.k. Weichselflotille. W 1917 roku zmieniono mu nazwę na SAN. W 1918 r. w listopadzie statek został przejęty przez Sekcję Dróg Wodnych w Ministerstwie Komunikacji, a wkrótce przez Sekcję Eksploatacji Dróg Wodnych przy Ministerstwie Robót Publicznych. W 1919 r. zmieniono nazwę statku na "KSIĄŻĘ JÓZEF". Armatorem statku zostało Towarzystwo Żegluga Polska S.A., w Krakowie. Używany był jako statek pasażerski w okolicach Krakowa oraz w rejsach do Sandomierza. Mógł zabierać 27o pasażerów.
W okresie 1940 do 1944 pływał jako "SAN" w Weichsellandische G.m.b.H, Krakau. Pod koniec 1944 roku uszkodzony i zatopionyprzez samoloty radzieckie. W 1945 roku remont i przebudowa statku, przebudowany na motorowiec. Otrzymał jeden silnik wysokoprężny MWM o mocy 120 KM. Od 1946 roku w ruchu jako "KSIĄŻE JÓZEF" w Żegludze Polskiej S.A. w Krakowie. W 1948 r. przekazany Państwowej Żegludze na Wiśle Warszawie, używany był też jako holownik. Natomiast liczbę pasażerów ustalono na 152 osoby. W sierpniu 1948 roku statek, którego kapitanem był Sikorski Józef uderzył we wrota śluzy w Przegalinie koło Gdańska uszkadzając je poważnie. Rok później po kolejnej reorganizacji żeglugi śródlądowej trafia do Państwowej Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu. Oddział w Warszawie, Ekspozytura w Krakowie. W 1951 roku trafia do P.P. Żegluga na Wiśle, Ekspozytura Rejonowa w Warszawie gdzie zmienił nazwę na "JANEK KRASICKI". Przekazany w maju 1954 roku do Ekspozytury Rejonowej w Poznaniu. Pływa na trasie Poznań – Puszczykowo. W 1956 roku statek staje się własnością P.P. Bydgoskiej Żeglugi na Wiśle Ekspozytury w Poznaniu. W 1961 roku armator skierował go do Gorzowa Wielkopolskiego, pływał tam do 1963 roku. Przepracował równo 80 lat. Złomowany w Czarnkowie w 1964 roku.

© Opracował: Waldemar Danielewicz. Gdańsk. luty 2007. Poprawiono 18 lipca 2007.
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Valdemaras dnia 19.07.2007, 17 lat temu
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 17 lat temu
W dniu dzisiejszym w oparciu o nowe materiały naniosłem poprawki.
Waldemar Danielewicz
B
BorsukPoczątkujący użytkownik Początkujący użytkownik
Dodano 17 lat temu
W wykazach z 1938 roku ma już "właściwy" numer rejestracyjny krakowskiego P.Z.W. (od 1 - ), czyli 3. Do podanych danych z 1936 roku mogę dodać zanurzenie pustego statku - 0,5 m, powierzchnię ładunkową - 70 m2 i uciąg - 360 T.
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 17 lat temu
dzięki za uzupełnienia, naniosłem.
Waldemar Danielewicz
możesz przeglądać wszystkie wątki dyskusji na tym forum.
możesz rozpocząć nowy wątek dyskusji na tym forum.
nie możesz odpowiadać na posty w tym wątku dyskusji.
nie możesz rozpocząć ankietę na tym forum.
nie możesz dodawać załączniki w tym forum.
nie możesz pobierać załączniki na tym forum.
Moderator: Administrator
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies