Pod koniec lat pięćdziesiątych zaistniała konieczność opracowania nie wielkiej jednostki do celów inspekcyjnych na śródlądowych drogach wodnych. Statek tego typu miał się odznaczać małym zanurzeniem, niewielką mocą silnika głównego i łatwością obsługi. Miał zabierać do 10 osób w rejsach inspekcyjnych dziennych i około 6 osób w rejsach kilkudniowych. Jego parametry miały mu umożliwić pływanie na wszystkich krajowych śródlądowych drogach wodnych. Projekt i dokumentację opracował Zakład Teorii Okrętów Politechniki Gdańskiej w Gdańsku. Otrzymał on początkowo oznaczenie typ "Mamry" od prototypowej jednostki, które później na SI 45. Budowę zlecono ówczesnej Warszawskiej Stoczni Rzecznej w Warszawie, która rozpoczęła produkcję tych statków w 1960 roku. Oprócz statków typowo inspekcyjnych zbudowano również na tym kadłubie bunkierkę paliwową oraz dwa pływające sklepy zaopatrujące wodniaków w paliwo i produkty pierwszej potrzeby.
II. KADŁUB
Kadłub zbudowano ze stali okrętowej St 37s metodą spawaną o systemie wiązań podłużnym. Statek posiadał 34 wręgi w odstępach, co 420 mm. Sam kadłub podzielony był na 5 przedziałów przez 4 grodzie poprzeczne. Przedziały mieściły licząc od rufy:
1. skrajnik rufowy mieszczący sektor sterowy
2. pomieszczenie załogowe dla 2 osób i kuchnia
3. sterówka i maszynownia
4. pomieszczenie załogowe dla 4 osób i WC
5. skrajnik dziobowy
Od wręgu 33 do 4 mieściła się nadbudowa oraz sterówka. Wejście na statek znajdowało się na śródokręciu do sterówki po obu burtach przez drzwi rozsuwane później przerobione na wielu jednostkach, na dwuczęściowe odchylane. Ze sterówki po lewej burcie znajdowało się zejście schodami do pomieszczenia służbowego na dziobie. Znajdowały się tu cztery jednoosobowe kanapy po dwie na każdej burcie podwieszane do sufitu. Złożone służyły do siedzenia, mogły tu się odbywać narady po inspekcyjne. Światło dzienne do tego pomieszczenia dostarczały duże okna typu kolejowego. Z każdej z burt znajdują się po cztery okna. Na tym poziomie mieściło się WC. Natomiast po prawej burcie w kierunku rufy znajdowało się zejście schodami do kuchni i pomieszczenia służbowego na rufie dla 2 osób.
Dane techniczne:
długość całkowita - 15,05 m
długość między pionami - 14,50 m
szerokość całkowita - 3,20 m
wysokość burt - 1,75 m
zanurzenie - 0,74 m
nośność - 15 t
prędkość - 16 km/h
załoga - 1 osoba
Statek posiadał jeden ster zrównoważony podparty.
Poszczególne statki różniły się między sobą jeżeli chodzi o wyposażenie wnętrz. Ogrzewanie pomieszczeń zapewniał piec CO. Później na wielu jednostkach stosowano w czasie jazdy ogrzewanie na ropę podobnie jak w autobusach, a w czasie postoju elektryczne.
IV. WYPOSAŻENIE
a. kotwiczne: 1 kotwica czterołapowa o wadze 75 kg opuszczana i podnoszona ręcznie przy pomocy windy kotwicznej. Łańcuch typu technicznego o grubości ogniwa 8 mm i długości 25 m. Kotwica umocowana była na żurawiku na dziobie statku.
b. sygnałowo-nawigacyjne: komplet latarń okrętowych wymaganych przepisami i syrena okrętowa, reflektor i maszt sygnałowy.
c. cumownicze: 4 podwójne pachoły cumownicze umiejscowione na dziobie i rufie.
d. ratownicze: kamizelki i koła ratunkowe. V. UWAGI
Poszczególnie jednostki różniły się wyposażeniem i wystrojem wnętrz. Póżniej w czasie eksploatacji tych jednostek armatorzy dokonywali również zmian w wystroju statku, wyposażeniu wnętrz lub zmianie wyposażenia, co trudno jest dziś opisać nie dysponując materiałem ikonograficznym. W wielu przypadkach dokonano przebudowy statków inspekcyjnych SI-45 na statki pasażerskie, lecz mimo to pozostaną one typem, SI-45 i tam zostaną opisane. Być może dysponujecie Państwo fotografiami tych statków, które ukażą nam ich zmiany konstrukcyjne, więc proszę o ich nadsyłanie albo na adres strony lub mój w.danielewicz@wp.eu za co z góry dziękuję.
Publikacja, powielanie za podaniem źródła.
TYP STATKU: inspekcyjny
ROK I MIEJSCE BUDOWY: 1960r.; Warszawska Stocznia Rzeczna, Warszawa. Nr bud.B1/3.
NOŚNOŚĆ:3 t
WYMIARY:
długość:15.06 m, szerokość- 3.18 m, wysokość burt/całkowita-1.45/3.05 m, zanurzenie- 0.75 m.
SILNIKI GŁÓWNE:
1 silnik spalinowy czterosuwowy; typ:4NVD14; 4 cylindrowy .;prod.:VEB Dieselmotorwerke,Schönebeck 1958r. nr. 63206; moc:40 KM.
1 śruba;prędkość:11 km/h; załoga;2 osoby
PRZEBIEG SŁUŻBY:
1960: MAMRY - Rejon Dróg Wodnych, Giżycko.
1964: MAMRY - Okręgowy Zarząd Wodny, Giżycko.
1973: MAMRY - Okręgowa Dyrekcja Gospodarki Wodnej, Warszawa. Inspektorat Eksploatacji Wód, Giżycko..
198.: nowy silnik typ SW 400 Rekin 6 cyl. ; prod.: Puckie Zakłady Mechaniczne, Puck.
1993: MAMRY - Okręgowa Dyrekcja Gospodarki Wodnej, Warszawa. Gospodarstwo Pomocnicze, Giżycko.
1996: - jeszcze istniał.
TYP STATKU: inspekcyjny.
ROK BUDOWY:1960r.;Warszawska Stocznia Rzeczna, Warszawa. Nr bud.B1/4
NOŚNOSĆ:4 t
WYMIARY:
długość-15.18 m, szerokość: 3.10 m ,wysokość boczna/całkowita-1.45/3.38 m, zanurzenie- 0.70 m
SILNIKI GŁÓWNE:
1 silnik spalinowy czterosuwowy. typ 4NVD;4 cyl.;prod.VEB,Motorenfabrik,Schönebeck;moc:40 KM
1959r. Nr.63389
1 śruba; prędkość:12 km/godz.; załoga 1 osoba + 9 pasażerów
PRZEBIEG SŁUŻBY:
1960: INA - Rejon Dróg Wodnych, Szczecin
1964: INA - Okręgowy Zarząd Wodny, Szczecin.
1974: INA - Zarząd Administracji Rzeki Odry, Wrocław. Delegatura w Szczecinie.
197.: - nowy silnik typu SW 680 Delfin; 6 cyl. prod. Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego, Mielec/Puckie Zakłady Mechaniczne w Pucku; moc:165 KM; predkość:23 km/godz.
1988: INA - Okręgowa Dyrekcja Gospodarki Wodnej, Wrocław
1989: INSPEKTOR 73 - Inspektorat Żeglugi Śródlądowej, Wrocław.
- dalszy los nie znany
TYP STATKU: inspekcyjny.
ROK BUDOWY:1960r.;Warszawska Stocznia Rzeczna, Warszawa. Nr bud.B1/17
NOŚNOŚĆ:4 t
WYMIARY:
długość-14,99 m, szerokość: 3,20 m ,wysokość boczna/całkowita-1,45/3,38 m, zanurzenie- 0,70 m
SILNIKI GŁÓWNE:
1 silnik spalinowy czterosuwowy; typ 4NVD14; 4 cyl.;prod.VEB, Motorenfabrik, Schönebeck;moc:40 KM; 1959 r. Nr. Ser. 63390.
1 śruba; prędkość: 15 km/godz.; załoga 1 osoba;10 pasażerów
PRZEBIEG SŁUŻBY:
1960: NYSA - Rejon Dróg Wodnych, Opole.
1964: NYSA - Okręgowy Zarząd Wodny, Opole.
1974: NYSA - Zarząd Administracji Rzeki Odry, Wrocław. Delegatura w Opolu.
1988: NYSA - Okręgowa Dyrekcja Gospodarki Wodnej, Wrocław.
Inspektorat Opole.
Dalszy los nieznany
TYP STATKU: inspekcyjny
ROK I MIEJSCE BUDOWY:1960r.;Warszawska Stocznia Rzeczna, Warszawa. Nr bud.B1/18
NOŚNOŚĆ:4 t
WYMIARY:
długość-15.13 m, szerokość- 3.18 m, wysokość boczna/całkowita- 1.45/3.35 m, zanurzenie- 0.70 m
SILNIKI GŁÓWNE:
1 silnik spalinowy czterosuwowy; typ 4NVD14; 4 cyl.; prod .VEB, Motorenfabrik;Schönebeck; moc:40 KM; 1960 r. Nr. Ser. 63572.
1 śruba; prędkość- 14 km/godz.; załoga 1 osoba +10 pasażerów
PRZEBIEG SŁUŻBY:
1960: BYSTRZYCA - Rejon Dróg Wodnych, Wrocław
1964: BYSTRZYCA - Okręgowy Zarząd Wodny, Wrocław.
1974: BYSTRZYCA - Zarząd Administracji Rzeki Odry, Wrocław.
dalszy los nieznany.
TYP STATKU: statek inspekcyjny
ROK I MIEJSCE BUDOWY:1960r.; Warszawska Stocznia Rzeczna, Warszawa. Nr bud.B1/19
NOŚNOŚĆ:4 t
WYMIARY:
długość-15.18 m, szerokość- 3.18 m, wysokość boczna: 1.45/3.00 m, zanurzenie- 0.70 m
SILNIKI GŁÓWNE:
1 silnik spalinowy czterosuwowy; typ 4NVD14;4 cyl.; prod. VEB Motorenfabrik, Schönebeck; moc:40 KM; 1960 r.; nr. ser. 63577
1 śruba; prędkość: 14 km/godz.; załoga 1 osoba +10 pasażerów
PRZEBIEG SŁUŻBY:
1960.X: ODRA - Rejon Dróg Wodnych, Gorzów Wielkopolski.
1964: ODRA - Okręgowy Zarząd Wodny, Szczecin. Oddział Gorzów Wlkp.
1974: ODRA - Zarząd Administracji Rzeki Odry, Wrocław. Delegatura w Szczecinie
1977: - nowy silnik typu SW680/193/1 Delfin;6 cyl. prod. Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego, Mielec/Puckie Zakłady Mechaniczne, Puck.;moc;165 KM; prędkość: 23 km/godz.
1988: ODRA - Okręgowa Dyrekcja Gospodarki Wodnej, Szczecin.
1992: ANGELIKA - Danuta Śliwińska, Stare Sady.
- statek używany w oparciu o port w Mikołajkach dla małych grup.
2015: ANNA - Jerzy Pielaciński, Wyszogród
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Valdemaras dnia 14.11.2015, 9 lat temu
INA - w roku 1978 (styczen) pracowala we Wroclawiu w ZODW. Bylem na niej bosmanem/motorzysta.
Byla INA konkurencja (mala) dla KOSCIUSZKI. Plywalismy na "inspekcje" po wroclawskim wezle. Bylismy kilka razy w rejsch inspekcyjnych na Odrze do Szczecina. Kapitanem byl wtedy mr. Pietraszewski (o ile dobrze pamietam).
Jesienia 1978 roku INA mial pomagac w akcji sciagania oznakowania szlaku przed ziam w rejonie Slubic. Kapitan Pietraszewski rozstl sie z INA wczesniej, ja nie mialem uprawnien (jeszcze) wiec mianowanym kapitanem zostal wysoce szkolony "kierowca" motorowki insp. z nadzoru wodnego.
W czasie wchodzenia do zalodzonego basenu w Slubicach, pomimo moich prtestow, lod byl zbyt gruby, rozerwal burte stanowiace jednoczesnie sciane zbiornika paliwa. Mozecie sie domyslec - woda w paliwie. Silnik przedmuchalem, pracowal OK ale "kierowca" byl tak pzrestraszony ze uciekl z motorowki.
Zimowala INA w Slubicach. Potem przekazana do Szczecina. Byl to koniec mojej kariery w ZODW.
Potem byla Mloda GWardia.
BYSTRZYCA - na niej zginal kapitan Radzialowski. O ile dobrze pamietamto poszla potem na Wisle. Ale to tylko przypuszczenia.
Dziękuję za informację póżniej je wpakuję do życiorysu. Czy możesz mi o ile pamiętasz w jaki sposób zginął na niej człowiek chciałbym to dodać. Ja też słyszałem że Bystrzyca przeszła na Wisłę ale nic więcej ?.
TYP STATKU: statek inspekcyjny typu SI 45
ROK I MIEJSCE BUDOWY:1960r.; Warszawska Stocznia Rzeczna, Warszawa .Nr bud.B1/20
NOŚNOŚĆ:4 t
WYMIARY:
długość-15.08 m, szerokość- 3.18 m, wysokość boczna/całkowita- 1.45/3.40 m, zanurzenie- 0.74 m
SILNIKI GŁÓWNE:
1 silnik spalinowy;. typ 4NVD14;4 cyl. ; prod.VEB Motorenfabriek,Schönebeck;moc:40 KM
1 śruba; prędkość: 16 km/godz; załoga 1 osoba + 6 pasażerów
PRZEBIEG SŁUŻBY:
1961: WARTA - Rejon Dróg Wodnych, Poznań.
1964: WARTA - Okręgowy Zarząd Wodny, Poznań
1971: WARTA - Okręgowy Zarząd Wodny, Warszawa.
1974: WARTA - Przedsiębiorstwo Budownictwa Wodnego, Warszawa.
1991: WARTA - Trojan Sp. z o.o. ,Warszawa
dalszy los nieznany
TYP STATKU: inspekcyjny
ROK I MIEJSCE BUDOWY:1961r.;Warszawska Stocznia Rzeczna, Warszawa .Nr bud.B1/22
NOŚNOŚĆ:4 t
WYMIARY: długość-15.12 m, szerokość- 3.18 m, wysokość burt/całkowita- 1.45/3.40 m, zanurzenie- 0.74 m
SILNIKI GŁÓWNE:
1 silnik wysokoprężny. typ 4NVD14;4 cyl.; prod. VEB Motorenfabriek, Schönebeck;moc:40 KM
1 śruba; prędkość- 14 km/godz; załoga 1 osoba + 5 osób
PRZEBIEG SŁUŻBY
1961: MARCIA - Gdański Urząd Morski, Gdynia. Kapitanat Portu Elbląg
1962.XI.26: SYRENKA - Inspektorat Żeglugi Śródlądowej, Warszawa
1964.III.28: SYRENKA - Inspektorat Żeglugi Śródlądowej, Gdańsk
1970: INSPEKTOR 2 - zmiana nazwy
1975.V.02: INSPEKTOR 31 - zmiana nazwy
1978: nowy silnik typu SW 400 Rekin;6 cyl.; prod. Wytwórnia Silników
Wysokoprężnych, Andrychów/Puckie Zakłady Mechaniczne, Puck; moc:95 KM; prędkość:21 km/godz.
1989: INSPEKTOR 85 - Inspektorat Żeglugi Śródlądowej, Szczecin.
2001: - wycofany.
TYP STATKU: inspekcyjny
ROK I MIEJSCE BUDOWY:1962r.;Warszawska Stocznia Rzeczna, Warszawa .Nr bud.B1/23
NOŚNOŚĆ:4 t
WYMIARY: długość-15,13 m, szerokość- 3,18 m, wysokość burt/całkowita- 1,55/3,38 m, zanurzenie- 0,70 m
SILNIKI GŁÓWNE:
1 silnik wysokoprężny. typ 3L110 Skoda; 3 cylindrowy; prod.: CZNM Skoda, Praha; moc: 45 KM
1 śruba; prędkość- 12 km/godz; załoga 1 osoba + 6 osób
PRZEBIEG SŁUŻBY
1963: SKAWA - Rejon Dróg Wodnych, Płock.
1964: SKAWA - Okręgowy Zarząd Wodny w Warszawie. Oddział w Płocku.
1974: SKAWA - Okręgowa Dyrekcja Gospodarki Wodnej w Warszawie. Inspektorat we Włocławku.
1975: - gruntowna przebudowa, wymiana silnika na typ: SW 400 Rekin o mocy 95 KM
2002: SKAWA - Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Warszawie. Inspektorat we Włocławku.
2007: - w eksploatacji.
1962: DĘBE - Rejon Dróg Wodnych, Warszawa.
1964: DĘBE - Okręgowy Zarząd Wodny, Warszawa.
1974: DĘBE - Przedsiębiorstwo Budownictwa Wodnego, Warszawa.
197. : - nowy silnik wysokoprężny typ: S 224 M; 4 cylindrowy; produkcji Wytwórni Silników Wysokoprężnych w Andrychowie; moc: 65 KM.
1982: INSPEKTOR 11 - Inspektorat Żeglugi Śródlądowej w Warszawie.
19.. : - nowy silnik wysokoprężny typu SW400M2; 6 cylindrowy; produkcji Puckich Zakładów Mechanicznych w Pucku; moc: 95 KM.
2002: INSPEKTOR 11 - Urząd Żeglugi Śródlądowej, Warszawa.
TYP STATKU: statek inspekcyjny
ROK I MIEJSCE BUDOWY:1963r.;Warszawska Stocznia Rzeczna, Warszawa.
NR. BUDOWY: B1/25
NOŚNOŚĆ:4 t
WYMIARY:
długość-15,18 m, szerokość- 3,18 m, wysokość boczna/całkowita -1,55/3,36 m,zanurzenie-0,75 m
SILNIKI GŁÓWNE:
1 silnik spalinowy;.typ 3L110;3 cyl.prod.CZMN Skoda,Praha;moc:45 KM
1 śruba; prędkość 12 km/godz; załoga 1 osoba +10 pasażerów.
PRZEBIEG SŁUŻBY:
1963.V.31: WISŁA - Rejon Dróg Wodnych, Warszawa.
1964: WISŁA - Okręgowy Zarząd Wodny, Warszawa.
1974: WISŁA - Okręgowa Dyrekcja Gospodarki Wodnej, Poznań. Inspektorat Eksploatacji Wód w Tczewie
1984: WISŁA - nowy silnik typu SW400;6 cyl.; prod.PZM Puck,moc:95 KM;prędkość:17 km/godz.
1987: WISŁA - Okręgowa Dyrekcja Gospodarki Wodnej, Gdańsk.
2002: WISŁA - Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku.
2007: - w eksploatacji.
Następnie pływał pod nazwą BOSMAN III (nie mylić z dawnym holownikiem HR-150 pod tą nazwą). Własność braci Mirosława i Krzysztofa Gostomskich. Portem macierzystym było Giżycko. W 2003 r. jednostka wystawiona na sprzedaż. Nowy właściciel przeprowadza statek z Mazur na Górną Wisłę do Krakowa. Od 2003 r. rejsy statkiem po Wiśle do Bielan, Tyńca oraz na trasach indywidualnych. Nazwany PIOTRUŚ PAN [Kr-I-225]. Dalej ???
możesz przeglądać wszystkie wątki dyskusji na tym forum. możesz rozpocząć nowy wątek dyskusji na tym forum. nie możesz odpowiadać na posty w tym wątku dyskusji. nie możesz rozpocząć ankietę na tym forum. nie możesz dodawać załączniki w tym forum. nie możesz pobierać załączniki na tym forum.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies