O nie! Gdzie jest JavaScript?
Twoja przeglądarka internetowa nie ma włączonej obsługi JavaScript lub nie obsługuje JavaScript. Proszę włączyć JavaScript w przeglądarce internetowej, aby poprawnie wyświetlić tę witrynę, lub zaktualizować do przeglądarki internetowej, która obsługuje JavaScript.

pędniki

Ostatnia aktualizacja 17 lat temu
A
anaPoczątkujący użytkownik Początkujący użytkownik
Dodano 17 lat temu
Kolejny rozdział pracy inż. ma dotyczyć pędników zastosowanych w barkach motorowych. W takim razie mam pytanie, czy w BM stosowane są (były) tylko śruby o stałym skoku?? czy rowniez o zmiennym skoku?? co ze srubą nastawną? i jeszcze jedno: w literaturze znajduję informacje, ze w BM sa śruby typu Wageningen, ale cóż to oznacza? czy to jakis specyficzny typ? jakies cechy charakterystyczne??
oczywiście bede miała jeszcze mnostwo pytań i w zwiazku z tym, mam prośbę. Jeśli ktos posiada jakąś literature, zna ciekawe stronki, ma duzo w główce:) lub jest w stanie mi pomóc w zakresie układów napędowych BM to moje gg 4160887. ciezko idzie mi to pisanie, zwlaszcza ze nie posiadam wiedzy na temat siłowni okrętowych:/
jeśli posiadają Panstwo jakies foteczki pędników, silników-konkretnych, stosowanych w BM, to bede w siodmym niebie;)
ana
Edytowany przez ana dnia 03.01.2007, 17 lat temu
TeosTeosAdministrator Administrator
Dodano 17 lat temu

Cytat

ana napisał/a:ciezko idzie mi to pisanie, zwlaszcza ze nie posiadam wiedzy na temat siłowni okrętowych:


Wybacz ana ale czegoś tu nie rozumiem - piszesz pracę na temat na którym się nie znasz ?
Chciałabyś pomocy ale jednocześnie jesteś strasznie tajemnicza, a pewnie nie tylko ja jestem ciekaw gdzie studiujesz i dlaczego akurat taki temat pracy wybrałaś ?
Poza tym podejrzewam że jednak masz już jakieś materiały na ten temat - może byś je udostępniła - to forum do tego służy ;-)
A na znak że nie jestem starym upierdliwym zgredem rozpocząłem przepisywanie opisu technicznego BM-600. Ale uważaj - tempo przepisywanie może być bardzo różne ;-)
A
anaPoczątkujący użytkownik Początkujący użytkownik
Dodano 17 lat temu
heh,
studiuję na Akademii Morskiej, specjalność Żegluga Śródlądowa. Hmm...co do wyboru tematu, to sprawa nie jest taka prosta-moznaby powiedziec ze tematy zostały narzucone. choc nie ukrywam, ze chcialam napisac prace typowo inżynierską-techniczną:) ale wtedy jeszcze nie wiedziłam ze literatury na taki temat brak:) Owszem, coś juz zdążylam napisac-mam 2 książki (czyli wszystkie na temat żs z biblioteki): Winter i Kulczyk "śródlądowy transport wodny" oraz Żylicz "statki śródlądowe", jakieś własne fotki BM, Wasze forum, i ew. drobne info z wykładów.niestety armatorzy nie chca rozmawiac-kiedy prosze o wgląd do DTR, to mówią, ze nie posiadaja:/ Osoby, ktore powinny pomoc mi w pisaniu(szkoła), wymienią typ silnika, pednika a dalej rób co chcesz:/ zbieram to wszystko, staram sie ulozyc w calosc, ale na obszerną prace inż. to za mało.
pozdrawiam
ana
miroslaw rajskimiroslaw rajskiAdministrator Administrator
Dodano 17 lat temu
Hallo Ana!
BM-500 był to praktycznie jedyny typ barki motorowej budowany w Polsce
w pięćdziesiątych-siedemdziesiątych latach. Jednostek tych powstało kilkaset.
Pytasz czy były stosowane na nich śruby nastawne. Prawie że ze stuprocentową pewnością odpowiadam że nie. Praktycznie było to niemożliwe, ponieważ do
sterowania piórami śrub nastawnych potrzebna była kosztowna i skomplikowana instalacja pneumatyczna, której żadna BM nie miała. Nawet rozruch silników
odbywał się za pomocą sprężonych spalin. Wrażliwy mechanizm śruby nastawnej
umieszczony jest w piaście śruby, która na płytkich wodach polskich rzek
narażona jest na uszkodzenia poprzez zassane kamienie lub korzenie drzew.
Poza tym śruba nastawna pracuje wg. tzw. charakterystyki generatorowej,
gdzie silnik posiada stałe ( nominalne ) obroty, a obciążenie regulowane jest
przez wychylenie pióra śruby. Z takim rozwiązaniem w żegludze śródlądowej
nie spotkałem się.
Na marginesie, do najbardziej znanych producentów śrub nastawnych należą
szwedzka KaMeWa i niemiecki Escher-Wyss.
Śruba nastawna = śruba o zmiennym skoku.
Łączę moc pozdrowień i życzę sukcesów w pisaniu pracy!

Mirek Rajski
miroslaw rajskimiroslaw rajskiAdministrator Administrator
Dodano 17 lat temu
Hallo Ana
Wiem że cierpisz na brak materiałów do Twojej pracy i chciałbym Ci
wskazać dobre ich zródło. Otóż na temat siłowni statków rzecznych
ukazało się sporo bardzo dobrych artykułów w "Budownictwie Okrętowym".
Niestety, miesięcznik ten już się nie ukazuje i problem w tym jak dotrzeć
do poszczególnych zeszytów. Może w antykwariatach, może w internecie?
Gdzieś musi być jakieś archiwum. Wiem, że każdy rocznik miał spis treści,
który ułatwiał szukanie konkretnego tematu. Myślę, że dobrze byłoby gdybyś
skontaktowała się z redakcją "Naszego Morza". Teraz oni udzielili azylu
"Budownictwu Okrętowemu". Spróbuj.
Pozdrowienia, Mirek Rajski
miroslaw rajskimiroslaw rajskiAdministrator Administrator
Dodano 17 lat temu
Hallo Ana

Gdzie Ty znikłaś! Coś nie meldujesz jak idzie pisanie pracy.
U Teosa, w galerii floty, pod BM 500 na str.1, ukazały się
dwa ciekawe być może dla Ciebie ujęcia. Plan generalny
BM 500, z przekrojem przez maszynownię i widok fragmentu
samej maszynowni z silnikiem Puck.
Na str.5 jest zamieszczony schemat rurociągów chłodząco-
-balastowo-zenzowych maszynowni w wersji z silnlkami SKL.
Wydaje mi się że to dla Ciebie byłoby bardzo przydatne.
Rurociągi są nierozerwalnie zeiązane z funkcjonowaniem
każdej siłowni!

Serdecznie pozdrawiam, Mirek Rajski
A
anaPoczątkujący użytkownik Początkujący użytkownik
Dodano 17 lat temu
nie podziałam się;) piszę, powoli składam te literki w wyrazy i zdania:) . uzyskałam b. ciekawe info o pędnikach:) skoro juz jestem to zapytam jeszcze, co zaliczamy do BM? czy np statki morskie BMD-500 (drobnicowiec), BMT-500 (zbiornikowiec), KŻ-450 (kabotażowiec) to barki motorowe?? czy poprostu statki morskie wybudowane w stoczni we wroslawi. czy Z-1400 (ziornikowiec), BBM, B-362, ZB-1314, BMZCH-1600, ZBMO-1200 to barki motorowe??? co oznaczają te skróty?? literatura podaje różnie-zadna ksiaeczka nie zawiera takich samych danych i juz sama nie wiem co zaliczamy do bm:( kiedys myslalam ze mamy tylko bm500, bm600, 700, 1000. ale byc moze te iinne o tajemniczych skrótach to takze BM:) i jeszcze jedno. jakies cechy charakterystyczne barek-rzeczno-morskich potrzebuje. jakie to jednostki? jakies nazwy? hmmm...za duzo tych pytan:)
ana
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 17 lat temu
Szanowna koleżanko wiele pytań ale spróbuje wyjaśnić.
BMZCH 1600 jest to chemikaliowiec przeznaczony na drogi zachodniej Europy przewożący chemikalia płynne. Zbudowany na export do Holandii.
Lc=85,0 m, B = 9,4 m, T = 2,9 m; moc 990 KM ładowność 1530 t
ZB 1314 to chyba pomyłka a nie czasami ZB 1340 to zbiornikowiec do paliw płynnych na export do RFN
Lc = 60,95 m, B = 9,00 m, T = 3,3 m; moc :1080 KM ładowność 1340 t
KŻ 400 to mały kabotażowiec żeglugi przybrzeżnej zbudowano 2 sztuki dla Żeglugi Szczecinskiej o nazwach Flora i Emilia
Lc= 39,50 ; B = 8,12 m, T = 3,04 m; moc: 305 KM
BMD 500 - barka drobnicowa na eksport do Indonezji zbudowano 2 sztuki
L = 50,00 m, B = 8, 20 m, T = 2,60 m; moc: 2 x 300 KM
BMT 500 - zbiornikowiec budowany dla Egiptu tez 2 sztuki
identyczne wymiary jak BMD 500
Z 1400 to zbiornikowce nie słyszałem były ZB 700; ZB 400; ZB 1000 i ZB 1300. A może tu chodzi Ci o BZ 1400 barkę pchaną zbiornikowiec.
Pozdrawiam
Mam w miarę materiały na intersujące Cię jednostki
Natomiast B 362 to oznaczenie dokumentacji zbiornikowca ZB 1200 [śródlądowy]
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Valdemaras dnia 01.02.2007, 17 lat temu
A
anaPoczątkujący użytkownik Początkujący użytkownik
Dodano 17 lat temu
:) Witam
a cóż to takiego: śruba typu Wageningen? albo śruba Ka?? Wageningen to jais instytut w Holandii tak? ale czy takie sruby maja jakies specyficzne cechy?bo wszedzie pisza, ze stosuje sie sruby typu wageningen, a nikt nie napisalal jeszcze co to takiego:)
ana
miroslaw rajskimiroslaw rajskiAdministrator Administrator
Dodano 17 lat temu
Hallo Ana!!!

Nie zawracaj sobie głowy śrubami typu Wageningen. Jestem prawie pewny
że takowych nie było. W Wageningen, nad Dolnym Renem, znajduje się
centralny holenderski ośrodek badań kadłubowych. Próbowane są tam także
róznego rodzaju śruby okrętowe. Być może chdzi Ci o śruby dla barek
motorowych testowane w Wageningen. Coś takiego mogło być. Ale żadnych
śrub okrętowych w Wageningen nigdy się nie produkowało.
Ciekawostka: Kadłub pierwszego pełnomorskiego statku handlowego
budowanego przed wojną w Polsce, "Olzy", badany był właśnie w
Wageningen.

Ślę pozdrowienia, Mirek Rajski
A
anaPoczątkujący użytkownik Początkujący użytkownik
Dodano 17 lat temu
czy ktos moze mi powiedziec z jakich materiałow wykonane sa sruby okretowe do BM?? Jedna ksiazka mowi ze st to śruby żeliwne, a prs mowi ze staliwo albo stal. i co teraz??
ana
miroslaw rajskimiroslaw rajskiAdministrator Administrator
Dodano 17 lat temu
Hallo Ana

Jeżeli chodzi o śruby okrętowe, to żeliwo czy staliwo nie wchodzą w rachubę.
Są to materiały twarde i kruche, zupełnie nieprzydatne do produkcji srub okrętowych,
a tym bardziej dla statków rzecznych. Śruby okrętowe produkowane są jako
odkuwki stalowe, albo odlewane z brązu. Jakie były na barkach motorowych - nie wiem. Przychyliłbym się do tych ze stali, ale pewny nie jestem.

Pozdrowienia, Mirek Rajski

Janusz TyburcyJanusz TyburcyUżytkownik Użytkownik
Dodano 17 lat temu
Mirku.
Ja zapamiętałem, że śruby na BM, były zrobione z odkuwek stalowych.
J. T.
M
MSzymanskiPoczątkujący użytkownik Początkujący użytkownik
Dodano 17 lat temu

Cytat

ana napisał/a:
czy ktos moze mi powiedziec z jakich materiałow wykonane sa sruby okretowe do BM?? Jedna ksiazka mowi ze st to śruby żeliwne, a prs mowi ze staliwo albo stal. i co teraz??

Najczęściej śruby napędowe są zrobione z mosiądzu manganowego (różne MM xxx), brązu manganowego (różne BM xxx) lub staliwa nierdzewnego.
Dla ciekawostki podam, że śruby na pchaczach NOSOROŻEC G-01 i NOSOROŻEC G-02
są zrobione ze zwykłego staliwa - tzn. Nie Jest to staliwo nierdzewne
PRS-iak
H
HektorNowicjusz Nowicjusz
Dodano 17 lat temu
Nie wiem czy moja informacja przyda sie Ani.
Sruby Wagingena jest to informacja neprecyzyjna i jak widac wniosla duzo zamieszania. Instytut Wagingen w Holandii opracowal tablice i zestaw obliczeniowy pomocny przy obliczaniu sruby okretowej w oparciu o pomiary modelowe prowadzone we wlasny basenie doswiadczalnym.
Jezeli ktos uzywa termin "sruby Wagingena" to oznacza, ze liczyl srube uzywajac tablic i obliczen Wagingena. Jezeli Aniu jestes w WSM to poszukaj w bibliotece pracy doc. Chachulskiego, ktory opracowal ksiazke napedy okretowe i sa tam wlasnie jak liczyc uzywajac tych tablic. Chachulski wykladal na SRM w Gdyni, potem byl PSM-WSM w Gdyni, gdzie pisalem u niego prace, potem slyszalem wyladowal Szkole Morskiej w Szczecinie. Slyszalem, ze tam tez wydal poszerzona prace na temat napedow okretowych.
Odnosnie materialow na sruby. Normalnie sa to stopy bronzu, ale spotkalem tanie wykonania dla malych jednostek ze staliwa (sruby sie odlewa). Pierwsze sruby robione dla pierwszych statkow (kostrukcje Brunnela) byly kute z nitowanymi platami. Sruby nastawne sa zrobione ze stali nierdzewnej lub bronzu (te ostatnie robil kiedys Vickers).
Pozdrawiam
Hektor
możesz przeglądać wszystkie wątki dyskusji na tym forum.
możesz rozpocząć nowy wątek dyskusji na tym forum.
nie możesz odpowiadać na posty w tym wątku dyskusji.
nie możesz rozpocząć ankietę na tym forum.
nie możesz dodawać załączniki w tym forum.
nie możesz pobierać załączniki na tym forum.
Moderator: Administrator
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies