O nie! Gdzie jest JavaScript?
Twoja przeglądarka internetowa nie ma włączonej obsługi JavaScript lub nie obsługuje JavaScript. Proszę włączyć JavaScript w przeglądarce internetowej, aby poprawnie wyświetlić tę witrynę, lub zaktualizować do przeglądarki internetowej, która obsługuje JavaScript.

BM-600

Ostatnia aktualizacja 16 lat temu
K
Klusiu94Początkujący użytkownik Początkujący użytkownik
Dodano 17 lat temu
BM-600 - czyżby każdy zapomniał ? A może nie znacie ? Z tego co wiem wyprodukowano w Polsce tylko 2 sztuki. Ja będąc w wojsku, konkretnie w Świnoujściu w Marynarce Wojennej służyłem na takiej (wojskowa nazwa "B-9") i "fizycznie" przepisałem długopisem cały opis techniczny z dokumentacji. Jeśli kogoś interesuje to moge zapodać na stronę ale proszę o cierpliwość bo trochę długie i trzeba się naklepać w tą klawiaturę... Tak więc jedna była w Świnoujściu w posiadaniu Marynarki Wojennej (czy jest tam dalej to nie wiem) a druga była podobno w posiadaniu armatora z Bydgoszczy który "operował" w okolicach Szczecina a nawet podobno pływał nią na Zachód. Proszę pisać jeżeli ktoś coś wie na temat tych dwóch jednostek.
Klusiu94
zamekzamekUżytkownik Użytkownik
Dodano 17 lat temu
O BM-600 już jest trochę informacji w galerii i na pewno nikt o Nich nie zapomniał, prawda ;) Fajnie jak masz ich dokładny opis, na pewno będzie mile widziany.

Na pewno mile widziane były by też jakieś nowe zdjęcia.
Pozdrawiam
Piotr Zamiecki
Edytowany przez Apis dnia 04.01.2018, 6 lat temu
grundi68grundi68Użytkownik Użytkownik
Dodano 17 lat temu
ja bardzo chętnie dowiem się szczegułów o bm-600.szkoda ,że ta podobno wielce udana barka nie zastąpiła starej 500-tki,ale po co masz klepać -użyj skanera c(chyba że druk nieczytelny)
TeosTeosAdministrator Administrator
Dodano 17 lat temu
Przecież Maciek napisał że to pismo ręczne("fizycznie" przepisałem długopisem)a nie druk ;)
Jeżeli ktos ma jeszcze jakieś zdjecia BM-600 to chetnie je umieszczę w albumie:
http://zegluga.szympanstudio.pl/thumb...p?album=23
Edytowany przez Apis dnia 30.03.2017, 7 lat temu
grundi68grundi68Użytkownik Użytkownik
Dodano 17 lat temu
obojętne czy to druk czy pismo ręczne,można to zeskanować i zapisać w formacie pliku graficznego. Chciałbym ,żeby ktoś odpowiedział mi na jedną kwestię,którą być może pominąłęm w opisach: czy 600-tka miała podnoszoną sterówkę?
A
anaPoczątkujący użytkownik Początkujący użytkownik
Dodano 17 lat temu
Witam:) Ja oczywiście z niecierpliwością czekam na opis techniczny BM 600, zreszta opis siłowni wszytkich typów BM:) Dla niewtajemniczonych-piszę pracę inż. na temat rozwiązań konstrukcyjnych układów napędowych BM.
ana
K
Klusiu94Początkujący użytkownik Początkujący użytkownik
Dodano 17 lat temu

Cytat

Chciałbym ,żeby ktoś odpowiedział mi na jedną kwestię,którą być może pominąłęm w opisach: czy 600-tka miała podnoszoną sterówkę?


oto fragment opisu techn BM-600:

Cytat

Sterówka wraz z kominem stanowi osobną konstrukcję ponieważ całość jest opuszczona w chwili przechodzenia pod niskimi mostami.
Urządzeniem podnoszącym i opuszczającym sterówkę z kominem i masztem jest cylinder hydrauliczny umieszczony w maszynowni.
Wysokość podnoszenia sterówki wynosi ~1,25m.
Przy dolnym położeniu sterówka zagłębia się w przestrzeń maszynowni na głębokość ~750mm.
Maszt składany jest za pomocą osobnego urządzenia hydraulicznego sterowanego za sterówki.


Przepraszam wszystkich za brak odzewu przez kilka dni - miałem awarię komputera, której zresztą jeszcze nie zdążyłem usunąć a już w pt (5 stycz) jade na statek. Tak więc opis techn BM-600 wyślę to "Teos,-a" z prośbą o publikację (uzgodniłem to z nim telefonicznie)
Klusiu94
Edytowany przez Apis dnia 05.11.2007, 16 lat temu
ApisApisSuper administrator Super administrator
Dodano 17 lat temu
Masz rację . Był tam agregat z silnikiem Puck-20 do napędu tej hydrauliki tylko ucho ludzkie nie było w stanie znieść jego hałasu
Andrzej 'Apis' Podgórski
---
Jeśli wydaje ci się, że wiesz wszystko - masz rację: wydaje ci się...
grundi68grundi68Użytkownik Użytkownik
Dodano 17 lat temu

Cytat

Klusiu94 napisał/a:Wysokość podnoszenia sterówki wynosi ~1,25m.
Przy dolnym położeniu sterówka zagłębia się w przestrzeń maszynowni na głębokość ~750mm.


Wielkie dzięki za staranną odpowiedż i prośba o dopisek ile te 1,25m dawało łącznej wysokości nad pokładem(w aspekcie wożenia nadgabarytów lub kontenerów)
Edytowany przez Apis dnia 05.11.2007, 16 lat temu
TeosTeosAdministrator Administrator
Dodano 17 lat temu
No to cóż rozpoczynam przepisywanie:

Barka Motorowa BM-600


Opis Techniczny


1. Charakterystyka ogólna

1.1 Typ i przeznaczenie statku

Barka motorowa dwuśrubowa, przeznaczona do żeglugi na rzece Odrze wraz z Kanałem Gliwickim, na systemie dróg wodnych Europy Zachodniej (z wyłączeniem górnego Renu) oraz na zalewie Szczecińskim w przejściu do Świnoujścia.
Barka przystosowana jest do pracy całodobowej i przewożenia ładunków masowych i drobnicowych, zarówno wrażliwych jak i niewrażliwych na działanie wpływów atmosferycznych. Konstrukcja kadłuba barki - stalowa, całkowicie spawana elektrycznie.

1.2 Klasa i rejon pływania

Barka zaprojektowana jest dla rejonu pływania "2"; jest to żegluga na Zalewie Szczecińskim.
Barka motorowa BM-600 zbudowana jest wg "Przepisów budowy statków stalowych żeglugi śródlądowej"i pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków.
Kadłub statku posiadać będzie wzmocnienia lodowe.
Barka otrzyma świadectwo klasy wg symbolu:

P 4/(kotwica)RZL (nie wiem jak napisać ten wzór- Teos) - dla kadłuba i wyposażenia
PRM* - dla urządzeń maszynowych

1.3 Podstawowe dane charakterystyczne

Długość całkowita Lc=70,70 m
Długość konstrukcyjna Lk=69,60 m
Szerokość całkowita Bc=9 m
Szerokość konstrukcyjna Bk=8,90 m
Wysokość boczna kadłuba Hb=2,20 m
Wysokość nierozbieralna Hh=3,80 m
Zanurzenie konstrukcyjne Tk=1,60 m
Współczynnik pełnotliwości kadłuba =0,87
Nośność D=605 t
Liczba ładowni 4 szt
Pojemność ładowni 926 m3
Współczynnik pojemności 1,45
Ilość silników głównych 2 szt
Moc silnika N=160 KM
Ilość obrotów silnika n=500 obr/min
załoga 6 osób

1.4 Kształt kadłuba

Linie teoretyczne barki zaprojektowano wzorując się na kształtach typowych statków towarowych. Rufa barki posiada kształt tunelowy a dziób łyżkowy.

1.5 Szybkość

Wstępne obliczenia napędu i możliwych do uzyskania szybkości barki przedstawia się następująco (dla zanurzenia konstrukcyjnego Tk=1,6 m)
a) Szybkość barki BM-600 na wodzie stojącej o głębokości 4 m przy obrotach silnika n l/min i T=1,6 m winna wynosić nie mniej niż 11 km/godz.

1.6 Zrównoważenie wzdłużne

Wstępne obliczenia zrównoważenia wzdłużnego barki wykazało że:
a) w stanie próżnym, tzn bez ładunku z pełnymi zapasami paliwa w zbiornikach i balastem rufowym barka posiadać będzie zagłębienie na rufę wynoszące około 1,2 m, co zapewni dobrą pracę śrub napędowych.
b) w stanie całkowicie załadowanym przez właściwe rozłożenie ładunku w ładowniach uzyska sie pływanie barki na równej stępce.

c.d.n.
Edytowany przez Apis dnia 05.01.2007, 17 lat temu
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 17 lat temu
Rejon "2" to nie jest tylko Zalew Szczeciński mówiąc inaczej statek może pływać tam gdzie wysokość fali nie przekracza 1,2 m. jak Zalew Wiślany, Włocławski.
BM 600 osiągnęła na próbach prędkość na wodzie o głebokości 4 m równą 12,6 km/h. Symbol klasy w/g starych przepisów oznaczał:
Litery P R to Polski Rejestr
4 klasa 4 letnia
kotwica pod mianownikiem oznacza że sprzęt kotwiczny i cumowniczy jest zgodny z wymogami przepisów
Z - żegluga na wodach osłoniętych czyli Zalew Szczeciński, Wiślany, Zatoka Pucka oraz prawo wyjścia na rede i przejście na trasie Gdańsk-Gdynia
l - może pływać w drobno pokruszonym lodzie
Według przepisów póżniejszych miała klasę * KM L4 1
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Valdemaras dnia 04.01.2007, 17 lat temu
TeosTeosAdministrator Administrator
Dodano 17 lat temu
Waldek,
ja przepisuję żywcem "Opis techniczny BM-600"
który przysłał mi Klusiu94, zacytuję z pierwszego postu tego wątku "przepisałem długopisem cały opis techniczny z dokumentacji."
W związku z tym nie będę go poprawiał ani dodawał do niego żadnych tekstów.
Traktujmy go jako całość, ale tym bardziej wszelkie komentarze i sprostowania są mile widziane.
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 17 lat temu
Jasne ja to tylko na marginesie, mam gdzieś dobre zdjęcie tej BMki jak tylko znajde to podeślę bo chyba nie ma go w galerii
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Valdemaras dnia 04.01.2007, 17 lat temu
grundi68grundi68Użytkownik Użytkownik
Dodano 17 lat temu
niestety zabrakło najważniejszych dla gestora ładunku kwestii - jaka jest wielkość ładowni i stosunek zan.max.do własnego?:o
TeosTeosAdministrator Administrator
Dodano 17 lat temu
2. Kadłub

2.1 Podstawowe materiały budowlane


Podstawowym materiałem do budowy kadłuba jest stal okrętowa Siemens-Martena, spawalna o symbolu St3s wg PN/H-84020, zastosowana w postaci blach i kształtowników, zgodnie z programem produkcji polskich hut. Stal ta posiada odpowiednie atesty PRS.

2.2 Ogólna charakterystyka wiązań

Barka posiada poprzeczny system wiązań. Odstęp od rufy do 123 wr. przyjęto stały i równy 500 mm a w części dziobowej od wręgi nr 123 zmniejszono odstęp wręgów do 400 mm oraz wzmocniono poszycie na długości 9m od skrajnika dziobowego zgodnie z wymaganiami przepisów PRS-u dla znaku [L]

2.3 Główne wiązania kadłuba

Denniki
Na całej długości barki zabudowano pełne denniki na każdym wręgu. W maszynowni denniki wykonano jako zestawne tj. środniki z blachy 6 mm z mocnikiem 80x10
Denniki w ładowniach na wręgach ramowych zaprojektowano jako zestawne:
średnik bl. gr. 6 mm, mocnik 80x10
Denniki w ładowniach na wręgach zwykłych przewidziano z blachy grubości 7 mm i odgiętą półką na 90 mm. Wysokość wszystkich denników w ładowni jest stała i wynosi 310 mm. Denniki w część dziobowej i rufowej barki posiadają odpowiednio zwiększone wysokości.

Wręgi
Wręgi zwykłe w kadłubie zastosowano jednakowej wielkości na całej długości, a mianowicie z kątownika 60x40x5
Wręgi ramowe w ładowniach wykonane są jako zestawne o wymiarach dennika tzn. średnik bl. 300x6 i mocnik z płaskownika 80x10

Pokładniki
Pokładniki ciągłe wykonane są z kątownika 75x50x6, natomiast w obrębie ładowni pokładniki krótkie zastąpione są węzłówkami o wysokości 350 mm i grubości 6 mm z odgiętą półką o 40 mm.

Wzdłużniki denne
Wzdłużniki denne na barce w obrębie ładowni przyjęto w ilości 3 szt:
średnik bl. 300x7 i mocnik z płaskownika 80x10
W siłowni usztywnieniami wzdłużnymi kadłuba są wzdłużniki fundamentowe silników o wysokości średników 700 mm i grubości 10 mm.

Wzdłużnik burtowy
W obrębie maszynowni zastosowano, zgodnie z wymaganiami przepisów, wzdłużnik burtowy o wymiarze wręgu ramowego, a mianowicie:
średnik bl. 300x6, mocnik 80x10
W części dziobowej barki zastosowano wzdłużnik burtowy o wymiarze 190x6 z zagięciem płyty na 60 mm

Wzdłużniki pokładowe
W części dziobowej i między ładowniami zastosowano wzdłużniki pokładowe zestawne: średnik bl. 230x5 i mocnik 80x10, na rufie średnik 190x5, mocnik 80x10

Zrębnice luków
Zrębnice luków ładowni wykonane są z blachy 10 mm o wysokości 700 mm ponad pokładem. Pod pokładem ich wysokość jest odpowiednio przedłużona do połączenia z węzłówkami.
Zrębnice luków są usztywnione dodatkowo wzdłużnie kątownikiem 200x100x12 na wysokości 450 mm ponad pokładem.
Górna część zrębnic luków zakończona jest wzdłużnie przebiegającym kątownikiem z wymiarach 200x100x12, stanowiącym jednocześnie tor dla przesuwnych pokryw ładowni.

2.4. Poszycie kadłuba

Stępka płaska gr. 10 mm / szer. 1000 mm
Poszycie: dno gr. 7 mm
obło gr. 9 mm
burty gr. 7 mm
Mocnice burtowe gr. 15 mm / wysokość 270 mm
Mocnice pokładowe
w obrębie ładowni gr. 11 mm
Poszycie pokładu gr. 7 mm i 5 mm
Pas lodowy (za skrajnikiem dziobowym w odległości Cool gr. 8 mm

2.5. Grodzie

Kadłub barki podzielony jest 8 grodziami wodoszczelnymi na 9 przedziałów:
- na wr. 6 rufowa gródź zderzeniowa
- na wr. 12 i 28 grodzie maszynowni
- na wr. 52, 76, 100 i 125 grodzie ładowni
- na wr. 137 gródź zderzeniowa dziobowa
Poszycie grodzi zderzeniowych wykonane jest z blachy gr. 5 mm z usztywnieniami z kątownika 60x40x5 w odstępach 500 mm.
Grodzie w ładowniach posiadają poszycie o grubości 5 i 5 mm z usztywnieniami, pionowymi z kątownika 60x40x5 w odstępach do 685 mm.
Grodzie w maszynowni są wykonane z blach o grubości 5 i 7 mm z usztywnieniami z kątownika 60x40x5ustawionych w odległości do 710 mm.
Edytowany przez Teos dnia 03.02.2007, 17 lat temu
M
Misiek Vb71Początkujący użytkownik Początkujący użytkownik
Dodano 17 lat temu
Z tego co pamiętam, to sześćsetka miała ten problem, o którym Andrzej, "cyrologując" -wzmiankował-. Maszynownia była za głośna. Po wielu próbach wyciszeniaB), wyłożono ją ściankami dźwiękochłonnymi i zamknięto. Niestety, przeliczono się z wystarczającą wentylacją. Temperatura wewnątrz zamkniętej maszynowni, przekroczyła dopuszczalne normy. Więc otwarto ją i wtedy znów było za głośno, w dodatku również gorąco na dole. W efekcie piękna barka stanęła pod elewatorem w Porcie Miejskim we Wrocławiu i została magazynem zbożowym. Wiem, bo jednej zimy staliśmy z nią burta w burtę, z takim samym zbożem. Wiosną tylko my opuściliśmy Port Miejski, a o zimowym epizodzie zbożowym, aż do "klasy", przypominały nam wyjątkowo dorodne szczury, hulające w ładowniach naszej barki.B)
Misiu
grundi68grundi68Użytkownik Użytkownik
Dodano 17 lat temu
czyli z tego co napisał Misiek Vb71 ,była to może i piękna barka ale przez swoje uciążliwe mankamenty, nie udana.No i wyjaśniło się dlaczego nie kontynuowano jej produkcji a nawet "trzaskano" jeszcze w kilka lat po zwodowaniu "600" stare bm.
TeosTeosAdministrator Administrator
Dodano 17 lat temu
2.6. Nadbudówki i nadburcie

Nadbudówka rufowa przebiega od wr.6 do wr.26. W konstrukcji nadbudówki rozwiązano pomieszczenia mieszkalne i sanitarne, magazynki, szyb maszynowy i zejścia do maszynowni.
Poszycie nadbudówki posiada grubość 5 mm. Wręgi nadbudówki i pokładniki wykonane są z kątownika 60x40x5. Poszycie ścianek działowych przewidziano z blachy o grubości 4 mm z usztywnieniami z płaskownika i kątownika 60x40x5 i 40x40x5.
Nadbudówka dziobowa znajdująca się pomiędzy wręgami nr 123 i 130 w której znajduje się kuchnia WC i zejścia do dziobowych pomieszczeń mieszkalnych posiada poszycie i usztywnienia o wymiarach jak w nadbudówce rufowej.
Magazynek znajdujący się w części środkowej barki, posiada następującą konstrukcję :
- poszycie i pokład bl. 4 mm i 5 mm.
- usztywnienie kątownik 60x40x5
Nadburcie przebiegający w części dziobowej i rufowej barki posiada wysokość 600 mm i wykonane jest z blachy o grubości 5 mm z obramowaniem z rury fi 50x4

2.7. Technologia budowy

Kadłub barki zbudowany jest z sekcji płaskich pod nadzorem PRS i spawany elektrodami EP52-2BP.


3. Urzadzenia pokładowe

3.1 Urządzenia sterowe

3.1.1. Stery
Dla zapewnienia odpowiedniej sterowności barka wyposażona jest w 4 stery opływowe, wypornościowe, częściowo zrównoważone, umieszczone parami po 2 za każdą śrubą napędową.

3.1.2. Maszynka sterowa
Barka posiada urządzenie sterowe hydrauliczne ze źródłem energii z pompy hydraulicznej napędzanej od silnika elektrycznego. Odbiornik umieszczony w skrajniku rufowym firmy "Hydroster" typ HS 10 T1, pokonujący sumaryczny moment wynoszący 1 Tm.
Nadajnik hydrauliczny umieszczony w sterówce, typu dźwigniowego - jest nim rozdzielacz RSR 13

3.1.3. Sterowanie awaryjne
Do sterowania awaryjnego służy odpowiednio wyprowadzony na pokład i zakończony, trzon sterowy, na który zakładana jest awaryjna maszynka sterowa ręczna.


3.2. Urządzenia kotwiczne

3.2.1. Windy kotwiczne
Barka posiadać będzie 3 windy kotwiczne, 1 podwójną dziobową i 2 rufowe pojedyncze. Windy kotwiczne napędzane są silnikami hydraulicznymi. Źródłem energii jest pompa PZ 100AT napędzana silnikiem pomocniczym, lub pompa na silniku głównym.

3.2.2. Kotwice
Statek wyposażony jest w dwie kotwice dziobowe typu Halla o wadze po 50 kg każda oraz w 2 kotwice rufowe tegoż typu 300 kg każda.
Łańcuch kotwiczny o średnicy ogniwa
D=26 mm dla kotwic dziobowych
D=20 dla kotwic rufowych
biec będzie poprzez windy kotwiczne do skrzyń łańcuchowych znajdujacych się pod pokładem.
Długość łańcucha dla kotwic dziobowych L=80 mb.
Długość łańcucha dla kotwic rufowych L=56 mb.

c.d.n.
Edytowany przez Teos dnia 03.02.2007, 17 lat temu
jacek bozymjacek bozymPoczątkujący użytkownik Początkujący użytkownik
Dodano 16 lat temu
Niestety z dwoch jednostek typu BM600,zostala jedna w sluzbie naszej Marynarki Wojennej.Dalej cumuje w Swinoujsciu.Druga-BM-6001-armator,Odratrans.ze zlomowal zima 2006/2007.I po barce.A miala jeszcze orginalne silniki "Zulcer".
możesz przeglądać wszystkie wątki dyskusji na tym forum.
możesz rozpocząć nowy wątek dyskusji na tym forum.
nie możesz odpowiadać na posty w tym wątku dyskusji.
nie możesz rozpocząć ankietę na tym forum.
nie możesz dodawać załączniki w tym forum.
nie możesz pobierać załączniki na tym forum.
Moderator: Administrator
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies