Witam !
Kanał Gliwicki - różne ciekawostki
ZADANIA BUDOWLANE : "ERDARBEITSLOOS" - PODSUMOWANIE
Późną jesienią ub. roku mieliśmy okazję przedstawić krótkie opisy poszczególnych zadań budowlanych (a przypomnijmy, że było ich aż jedenaście), które zawierały podstawowe informacje o czasie ich realizacji i usytuowaniu w ogólnym kilometrażu Kanału oraz najistotniejszych robotach, które wówczas prowadzono w związku z jego budową. W literaturze przedmiotu zadania te w wielu ukazujących się wówczas publikacjach, były różnie określane : Los, Loos, Baulos, Erdlos, Erdbaulos lub ostatecznie Erdarbeitloos [
1].
Warto może nadmienić, że ich realizację (zadania budowlane) w pewnym stopniu wysoce determinował fakt trwającego w tym samym okresie budowy w Niemczech Kanału Śródlądowego (Mittellandkanal - MLK) – oba planowano oddać do eksploatacji w roku 1938, ale termin ten został dotrzymany jedynie dla MLK. Niemieckie kręgi przemysłowe ówczesnego Górnego Śląska (niemieckiej części GOP-u) od lat usilnie zabiegając o nowy szlak wodny, łączący ośrodki górnicze i hutnicze z resztą Niemiec poprzez transport wodny i połączenie go z Odrą, w budowie Kanału Górnośląskiego upatrywali gwaranta i zabezpieczenie swoich gospodarczych interesów i dalszego rozwoju śląskiego przemysłu. Brak tego Kanału odbierali
jako upośledzenie najdalej na wschód wysuniętych w Niemczech przemysłowych okręgów, które po nowym podziale Europy po roku 1918 znalazły się w mało korzystnej dla siebie sytuacji w stosunku do okręgów przemysłowych reszty kraju (zachodnie i środkowe Niemcy).
Z powyższych opisów wynika, że nie można numeracji poszczególnych zadań budowlanych łączyć z tożsamą kolejnością ich realizacji – nie oznacza to zatem, że np. zadanie Nr I było wykonywane jako pierwsze w kolejności a zadnie Nr IV jako kolejne, czwarte w kolejności itp. Ich kolejność wynikała z konkretnych odcinków zakwalifikowanych do realizacji oraz ustalonego planu i harmonogramu robót, gdzie roboty ziemne - głównie wykopy oraz nasypy związane z wykonaniem koryta Kanału oraz wylesianie i karczowanie terenu na trasie Kanału - miały znaczenie pierwszorzędne.
Prócz tych prac w kilku miejscowościach musiano
wyburzyć znajdujące się na trasie nowo budowanego Kanału zabudowania gospodarcze (np. Koźle – leśniczówka, w Kłodnicy, Blachowni, Sławięcicach, Pławniowicach – niektóre zagrody chłopskie, w Łabędach wyburzono stary i niezamieszkały pałac hr. Welczków),
niektóre mosty dawnego Kanału Kłodnickiego a w niektórych odcinkach wykorzystano koryto starego Kanału (ich trasy nakładały się na siebie) przystosowując je do parametrów żeglugowych nowej sztucznej drogi wodnej.
Natomiast budowa samych stopni wodnych – śluz (głównie ich komory i zamknięcia) oraz całej niezbędnej infrastruktury hydrotechnicznej (budynki śluz z wyposażeniem sterowniczym, dolne i górne awanporty, stanowiska cumownicze) oraz zaplecza socjalnego – budynki mieszkalne i gospodarcze dla pracowników obsługi śluz (tzw. śluzowych)
były wykonywane jako konkretne zadania ramowe.
Jednak przedstawiony opis zadań budowlanych, sam w sobie może i ciekawy z uwagi na zawarte informacje, nadal jest jedynie tylko "suchym" opisem. Dlatego uznaliśmy, że jego interesującym uzupełnieniem będzie szkic, wykonany na bazie przekroju (profilu) podłużnego z roku 1933 Kanału Adolfa Hitlera, gdzie zaznaczono jego poszczególne sekcje (sześć) wraz z usytuowaniem projektowanych śluz.
Na ten podkład nałożono szkic z lokalizacją odcinków, stanowiących wspomniane jedenaście zadań budowlanych (Erdarbeitloos I do Erdarbeitloos XI). Odcinki te, dla ich lepszego rozróżnienia od siebie zaznaczono odrębnymi kolorami oraz opisano numeracją odpowiadającą konkretnemu zadaniu budowlanemu a także podano, na jaki przypadały kilometraż koryta nowego Kanału.
Jak widać na szkicu, długość odcinków poszczególnych zadań budowlanych nie jest tożsama z poszczególnymi sekcjami Kanału – na jedną sekcję przypadają zatem ok. dwa lub trzy odcinki zadań. Warto nadmienić, że zachowano identyczną skalę dotycząca odległości przekroju podłużnego oraz zadań budowlanych.
Taki szkic – zestawienie z pewnością pozwoli także na lepsze zobrazowanie wzajemnego usytuowania względem siebie poszczególnych sekcji oraz zadań budowlanych.
Jeśli uważnie przyjrzeć się prezentowanemu szkicowi, łatwo zauważyć, że pomiędzy zadaniem budowlanym Nr IX (km 26,7)
a zadaniem Nr X (km 36,9)
istniej spora przerwa, licząca sobie aż 10,2 km, a pomiędzy tymi zadaniami nie ma ciągłości, jak ma to miejsce od zadania Nr I do zadania Nr IX.
Dlaczego tak się stało, co mogło być powodem takiego stanu rzeczy –
otóż na tym odcinku ok. 10 km, koryto nowego Kanału zaplanowano jako rów odwadniający (Untergraben) dla budowanych wówczas zbiorników alimentacyjnych "Dzierżno III" oraz "Dzierżno IV", które w przyszłości miały od południowej strony Kanału po ich połączeniu stanowić jeden zbiornik o nazwie "Dzierżno Duże" (faktyczne połączenie nastąpiło dopiero w roku 1963) – n
atomiast od północnej strony Kanału budowano wtenczas już mniejszy objętościowo zbiornik alimentacyjny o nazwie "Dzierżno Małe". Oba te zbiorniki wraz ze stopniem wodnym (śluzą) "Dzierżno" stanowią do dnia dzisiejszego tzw.
"hydrowęzeł Dzierżno".
Warto nadmienić, że
na odcinku ok. 6,6 km (wg locji Kanału Gliwickiego z roku 1939-1940 jest on w kilometrażu Kanału od 24,0 km do 30,60 km, czyli pomiędzy jazem upustowym Kłodnicy w Pławniowicach a ujściem rzeki Kłodnicy ze zbiornika Nr III w Dzierżnie do Kanału)
wspomniany rów odwadniający, jest także zarazem … korytem rzeki Kłodnicy, która swe ujście do pierwotnego, właściwego koryta ma poprzez tzw. jaz pławniowicki (km 24,0), usytuowany nieznacznie poniżej Pławniowic.
Przekładanie podczas budowy Kanału tej rzeki było konsekwencją wcześniejszych doświadczeń, wynikających z eksploatacji Kanału Kłodnickiego, gdzie jego koryto było często przecinane przez rzekę Kłodnicę.
Wyeliminowano praktycznie ten bardzo niekorzystny układ oraz wzajemne usytuowanie rzeki i Kanału – zastosowano specyficzne połączenie Kanału i rzeki, którą skanalizowano na niewielkim odcinku (ok. 16% całej długości Kanału)
na którym nie stanowi ona naturalnego i samodzielnego cieku wodnego – dzięki temu uzyskano sporą kontrolę nad tą rzeką, która ma charakter rzeki podgórskiej, a tym samym wyeliminowano zagrożenia z jej strony na funkcjonowanie i bezpieczeństwo samego Kanału ...
Jak wynika z przedstawionego szkicu, można zauważyć następujące zależności pomiędzy sekcjami Kanału a odcinkami zadań budowlanych :
-
sekcja "0" Kanału jest zarazem całym odcinkiem zadania budowlanego "Erdlos I",
-
sekcja "I" Kanału jest zarazem całym odcinkiem zadania budowlanego "Erdlos II" oraz początkowym fragmentem zadania "Erdlos III",
-
sekcja "II" Kanału zawiera w sobie a cztery odcinki zadań budowlanych : "Erdlos III" do "Erdlos V", oraz połowę długości odcinka zadania "Erdlos VI",
-
sekcja "III" Kanału zawiera w sobie drugą połowę odcinka zadania budowlanego "Erdlos VI", pełny odcinek zadania "Erdlos VII" oraz blisko połowę odcinka zadania "Erdlos VIII",
-
sekcja "IV" Kanału zawiera w sobie drugą połowę odcinka zadania budowlanego : "Erdlos VIII" oraz pełny odcinek zadania "Erdlos IX", po nim następuje blisko 10-kilometrowa przerwa, której przyczyny zostały wyjaśnione powyżej,
-
sekcja "V" Kanału także zawiera wspomnianą przerwę, lecz jej końcowy fragment stanowi cały odcinek zadania budowlanego "Erdlos X",
-
sekcja "VI" Kanału rozpoczyna się nieznaczną przerwą (ok. 600 m, którą prof. M. Urbaniak tłumaczy stopniem wodnym "Łabędy" wraz z dwoma awanportami oraz basenem paliwowym), a po niej występuje cały, ale krótki odcinek zadania budowlanego "Erdlos XI" sięgający do granic obu basenów portu w Gliwicach.
Budowa nowego Kanału była niewątpliwie olbrzymim wyzwaniem dla wszystkich, którzy byli zaangażowani w jego realizację – przedstawiony i opisany powyżej szkic daje pewne wyobrażenie o ówczesnej organizacji pracy, sztuce mądrego i sensownego planowania oraz takiego ustalenia harmonogramu poszczególnych robót, które miały różnorodny charakter i rodzaj (prace ziemne, roboty hydrotechniczne, roboty ogólnobudowlane, roboty montażowe i wyposażeniowe itp.), że zbudowanie Kanału Górnośląskiego (Gliwickiego) w stosunkowo tak krótkim czasie – przy tylu przeciwnościach, jakie wystąpiły w trakcie jego realizacji - musi nadal wzbudzać podziw i uznanie …
[
1] są to głównie pisma branżowe jak "Die Bautechnik" lub "Oberschlesische Wirtschaft"
opracowano na podstawie : M. Urbaniak, Kanał Górnośląski (Gliwicki), DW Księży Młyn, Łódź 2015
szkic usytuowania zadań budowlanych na tle sekcji kanału Gliwickiego :
https://www.facebook.com/kanalgliwick...__tn__=K-R