O nie! Gdzie jest JavaScript?
Twoja przeglądarka internetowa nie ma włączonej obsługi JavaScript lub nie obsługuje JavaScript. Proszę włączyć JavaScript w przeglądarce internetowej, aby poprawnie wyświetlić tę witrynę, lub zaktualizować do przeglądarki internetowej, która obsługuje JavaScript.

pochylnia z klinem wodnym

Ostatnia aktualizacja 8 lat temu
A
asiaNowicjusz Nowicjusz
Dodano 17 lat temu
Mam pytanie,moze ktos mi na nie odpowie?????

Czy w Polsce wystepuje pochylnia z klinem???A jeżeli tak to gdzie???

Z góry TNX:)

=========================================

Mam do Państwa bardzo ważne pytanie:

Jakie urządzenie do pokonywania spadu(różnic wysokości)NIE występuje na polskich kanałach żeglownych???
a ) śluza
b ) podnośnia
c ) pochylnia
d ) pochylnia z klinem wodnym

Bardzo proszę o szybką odpowiedź,poniewaz jest mi to bardzo potrzebne!!!Z góry dziękuje.

================================

Mam jeszcze pare pytań:

1) Gdzie w polsce występuja śluzy, pochylnie i pochylnie z klinem wodnym?

2) Co do kanału augustowskiego to mam kilka możliwości
Czy któreś z tych czterech możliwości łączył kanał augustowski???

a )warszawa z moskwą
b ) starachowice i ostrowiec świętokrzyski z morzem bałtyckim
c ) twierdze modlin z twierdza deblin
d ) augustów z konstantynopolem



Z góry dziękuje na odpowiedź.
fanka_gz
Edytowany przez Apis dnia 12.08.2007, 17 lat temu
ApisApisSuper administrator Super administrator
Dodano 17 lat temu
Zasypywany jestem wręcz gradem e-maili ze stale tymi samymi pytaniami, pochodzącymi prawdopodobnie z jakiegoś testu czy konkursu. Nie mam czasu na indywidualne odpowiadanie na każdy z nich więc zaproponowałem Asi umieszczenie tematu na forum i poszukiwania odpowiedzi w taki własnie sposób.

Pochylnie występują w Polsce w tej chwili jedynie na kanale Ostróda-Elbląg i wszystkiego o nich mozna się dowiedzieć np tutaj: - http://www.zegluga.com.pl/ a także w innych miejscach np. http://www.rzgw.gda.pl/administrowani...=pochylnie, w Wikipedii http://pl.wikipedia.org/wiki/Kana%C5%...l%C4%85ski i wielu innych serwisach po wpisaniu hasła "pochylnia" w wyszukiwarce Google

Pochylnie innego typu projektowano dla dawnego kanału Kłodnickiego i można o tym poczytać tutaj: http://www.zjura.sownet.pl/reportaze/...=pochylnie.

Zarejestrowani uzytkownicy mogą pobrać w naszym dziale "Pliki do pobrania" bardzo ciekawy opis kanału Ostróda-Elbląg z pochylniami. Wszystkie pochylnie tego kanały to pochylnie z "suchym grzbietem". Pochylnie z klinem wodnym są innego typu i nie sądzę aby gdziekolwiek w Polsce zostały zbudowane i na dodatek zachowały się do dnia dzisiejszego. Ale czekamy na Wasze doniesienia ;)
Andrzej 'Apis' Podgórski
---
Jeśli wydaje ci się, że wiesz wszystko - masz rację: wydaje ci się...
Edytowany przez Apis dnia 23.12.2006, 17 lat temu
januszbnjanuszbnDoświadczony użytkownik Doświadczony użytkownik
Dodano 17 lat temu

Cytat

Apis napisał/a:

Pochylnie z klinem wodnym są innego typu


Czy możesz dwa słowa napisać jaki typ pochylni masz na myśli ???
Nie spotkałem się z pojęciem "klina wodnego" w odniesieniu do pochylni, ale jestem tylko amatorem - hobbystą.
ApisApisSuper administrator Super administrator
Dodano 17 lat temu
Chodzi o pewną odmianę pochylni ze sluzą w stanowisku szczytowym. Grzbiet nie był więc "suchy", a statek poruszał się w górę pochylni w napełnionym wodą, klinowatym wózku - o ile dobrze odczytałem stare opisy.
Andrzej 'Apis' Podgórski
---
Jeśli wydaje ci się, że wiesz wszystko - masz rację: wydaje ci się...
Edytowany przez Apis dnia 28.12.2006, 17 lat temu
januszbnjanuszbnDoświadczony użytkownik Doświadczony użytkownik
Dodano 17 lat temu

Cytat

Apis napisał/a:
Chodzi o pewną odmianę pochylni ze sluzą w stanowisku szczytowym.


Wszystko jasne. Nie spotkałem wcześniej tego określenia.
Pierwsza taka pochylnia powstała w roku 1839 w pobliżu Glasgow i mogła przenosić jednostki o ładowności 50 ton.

www.kanalgliwicki.net/apis/glasgow.jpg

Takie pochylnie stosowane są do dziś jak np. Ronquieres w Belgii

www.kanalgliwicki.net/apis/ron.jpg

lub St Louis-Arzviller we Francji.

www.kanalgliwicki.net/apis/arz.jpg
grundi68grundi68Użytkownik Użytkownik
Dodano 17 lat temu
obawiam się ,że jet to zupełnie inny typ pochylni i chyba spotykany jedynie we Francji ewent. Belgii.
Chodzi o pokonanie różnicy wysokości przy pomocy wody zamkniętej za statkiem,który wpłyną do jakby śluzy,ruchomą bramą. Statek jest pchany pod górę razem z wodą.Można to sobie wyobrazić jako tłok przepychający wodę w pochyłej rurze a razem z wodą to co się w niej znajduje czyli statekShockczywiście pochylnia nie była zamknięta od góry tak jak rura,dzięki czemu statek unosi się cały czas na powierzchni.
Taki typ pochylni nadaje się tylko dla małych statków i budowany był do przemieszczania barek typu "peniche".
A
asiaNowicjusz Nowicjusz
Dodano 17 lat temu
Czyli w Polsce takie pochylnie nie występują????
fanka_gz
januszbnjanuszbnDoświadczony użytkownik Doświadczony użytkownik
Dodano 17 lat temu

Cytat

asia napisał/a:
Czyli w Polsce takie pochylnie nie występują????


Z tego co się orientuję w Polsce obecnie pochylnie są tylko na Kanale Elbląskim. Pochylnia była kiedyś w jeszcze jednym miejscu - w tej chwili nie pamiętam gdzie, ale jeśli to ważne, mogę odszukać. Prucz tego były dwie pochylnie na Kanale Kłodnickim (właściwie to na części kanału między Gliwicami i Zabrzem zwanej Kanałem Sztolniowym), ale to w XIX wieku. Jedna o spadzie prawie 11 m, druga 5 m. Kanał został definitywnie zasypany w 1916 roku.
januszbnjanuszbnDoświadczony użytkownik Doświadczony użytkownik
Dodano 17 lat temu

Cytat

grundi68 napisał/a:
obawiam się ,że jet to zupełnie inny typ pochylni i chyba spotykany jedynie we Francji ewent. Belgii.


Czy możesz coś więcej napisać na ten temat. Mam taką bardzo obszerną książkę traktującą o historii śluz, pochylni i podnośni - "Schleusen und hebewerke", ale o takim rozwiązaniu o jakim wspominasz nie ma śladu.
ApisApisSuper administrator Super administrator
Dodano 17 lat temu

Cytat

grundi68 napisał/a:Chodzi o pokonanie różnicy wysokości przy pomocy wody zamkniętej za statkiem,który wpłyną do jakby śluzy,ruchomą bramą. Statek jest pchany pod górę razem z wodą.

Sądzę że @grundi68 ma rację, ja nie pamiętam gdzie znalazłem opis pochylni z klinem wodnym w obcym mi języku i tłumacząc mogłem coś pokręcić. Chyba tak właśnie działa pochylnia z klinem wodnym. Na wózku przemieszczana jest brama dolna w kierunku górnego stanowiska gdzie jest kolejna brama - stała. Problem z uszczelnieniem doprowadził do rozwiązania z wózkiem napełnionym wodą.

www.zegluga-rzeczna.pl/images/krypy/klin.jpg

Rysunek jest mojego autorstwa na podstawie naszych domniemywań ;)
Andrzej 'Apis' Podgórski
---
Jeśli wydaje ci się, że wiesz wszystko - masz rację: wydaje ci się...
Edytowany przez Apis dnia 03.01.2019, 5 lat temu
zamekzamekUżytkownik Użytkownik
Dodano 17 lat temu
Tak! To co napisał Apis jest najbardziej prawdopodobne, a rysunek doskonale to obrazuje. Swoją drogą, bardzo ciekawe rozwiązanie.
Pozdrawiam
Piotr Zamiecki
A
asiaNowicjusz Nowicjusz
Dodano 17 lat temu
Cyli podsumowujac w jakich krajach wystepuje pochylnia z klinem???
fanka_gz
ApisApisSuper administrator Super administrator
Dodano 17 lat temu
W Polsce na pewno nie. Projekt powstał w Belgii lub Francji i być może tam istnieją jeszcze w co szczerze wątpię.
Andrzej 'Apis' Podgórski
---
Jeśli wydaje ci się, że wiesz wszystko - masz rację: wydaje ci się...
januszbnjanuszbnDoświadczony użytkownik Doświadczony użytkownik
Dodano 17 lat temu
Opis i rysunek zamieszczony powyżej bardzo mnie zaintrygował, ale też nasunął szereg wątpliwości. Odniosę się do posczególnych fragmentów, i tak:

"Taki typ pochylni..."
Problem w tym, że nigdzie nie znalazłem ani opisu, ani schematu takiej pochylni, a ponoć jak czegoś nie ma w internecie to znaczy, że nie istnieje - a tak poważnie to wypytałem znajomych (obydwoje inżynierowie budownictwa wodnego) i też nie spotkali się z takim rozwiązaniem.

"... nadaje się tylko dla małych statków i budowany był do przemieszczania barek typu "peniche"
Takie jednostki (nie tak znów małe - do trzydziestu kilku metrów długości) pływały po kanale Marna-Ren
http://en.wikipedia.org/wiki/Marne-Rh...hine_Canal
Załóżmy, że barka ma tylko 25 m długości i niewielkie zanurzenie, powiedzmy 0,6m
wówczas długość lustra wody ze statkiem musi wynosić około 30 m. Przy nachyleniu 30 stopni wysokość bramy wynosiłaby ponad 17,5 m, przy nachyleniu 20 stopni - prawie 11m, a tym samym głębość rynny pochylni musiałaby wynosić odpowiednio 15 i 10 m. Inne pytanie jak to uszczelnić, jak zapewnić stabilne położenie bramy. Pochylnie zazwyczaj działają na zasadzie przeciwwagi - zatem jeśli jeden klin idzie do góry, drugi idzie w dół no i jak to do kupy razem powiązać. Jak wyżej napisał Apis - to rozwiązanie zostało zastąpione pochylnią z wanną - a zatem występowałoby przed 1840 rokiem (wtedy powstały pierwsze pochylnie z wanną), a czy wtedy technika pozwalała na zbudowanie czegoś takiego?
W sumie ciekawie to wygląda, ale moim zdaniem jest mało realne.
grundi68grundi68Użytkownik Użytkownik
Dodano 17 lat temu
mogę tylko przyklasnąć "Zb Hutnik 76 " za szybkie uzupełnienie mojego opisu(i rysunku Apisa) o konkrety geograficzne.Właśnie dzisiaj miałem trochę czasu i znalazłem krótkie opisy takich pochylni w dwóch polskich książkach.Jeżeli ktoś chciałby z tego skany lub namiary na te książki to niech da mi znać.
ApisApisSuper administrator Super administrator
Dodano 17 lat temu
Opisy przydałyby się tutaj - jesteśmy stroną jak sądzę zobligowaną do gromadzenia wszelkich wiadomości. Przyślij skany na mój e-mail ale będę je musiał przepisać na tekst bo skanowany tekst na stronie w internecie to porazka. Pomijam czytelność takiego tekstu ale także niemożliwość skopiowania i przeniesienia np do translatora czy edytora tekstu.

Trzeba wyjaśnić, że sporo osób na świecie posługuje się przeglądarkami TEKSTOWYMI (ignorującymi grafikę) - zwłaszcza na innych platformach (UNIX). Szanujący się webmaster powinien szanować standardy W3C i dostosować wygląd strony dla wszystkich.
Andrzej 'Apis' Podgórski
---
Jeśli wydaje ci się, że wiesz wszystko - masz rację: wydaje ci się...
Edytowany przez Apis dnia 04.01.2007, 17 lat temu
januszbnjanuszbnDoświadczony użytkownik Doświadczony użytkownik
Dodano 17 lat temu

Cytat

grundi68 napisał/a:
znalazłem krótkie opisy takich pochylni w dwóch polskich książkach.Jeżeli ktoś chciałby z tego skany lub namiary na te książki to niech da mi znać.


Widzę, że skutecznie udało mi się włożyć kij w mrowisko. Jeśli te opisy nie są obszerne to może zamieścić je w tym wątku. Jeśli uznasz to za zbędne, bardzo proszę o skan.
Polecam stronę

http://www.canaldumidi.com/Biterrois/...rannes.php .

Na dole strony dwa zdjęcia pochylni.
ApisApisSuper administrator Super administrator
Dodano 17 lat temu

Cytat

januszbn napisał/a:
Załóżmy, że barka ma tylko 25 m długości i niewielkie zanurzenie, powiedzmy 0,6m
wówczas długość lustra wody ze statkiem musi wynosić około 30 m. Przy nachyleniu 30 stopni wysokość bramy wynosiłaby ponad 17,5 m, przy nachyleniu 20 stopni - prawie 11m, a tym samym głębość rynny pochylni musiałaby wynosić odpowiednio 15 i 10 m. Inne pytanie jak to uszczelnić, jak zapewnić stabilne położenie bramy.
. Przesadziłeś troszkę z wysokościami bram dolnych. Przecież one się miały unosić (posuwać) w górę wraz ze statkiem i mogły niewiele wystawać ponad lustro wody w górnym stanowisku. Uwzględniając głębokość dolnego stanowiska mogłyby mieć max 4 m. Ponadto mogłyby być to normalne wrota stałe a do wózka można wsuwać coś z góry jako zamknięcie. Znasz to rozwiązanie ze śluzy Kłodnica i Dzierżno : dolne wrota to kombinacja muru i zasuwy aby nie musiały być tak wysokie. W pochylni z klinem wózek mógłby odjeżdżać od dolnych wrót z własną zasuwą.

www.zegluga-rzeczna.pl/images/krypy/klin2.jpg

www.zegluga-rzeczna.pl/images/krypy/klin3.jpg

www.zegluga-rzeczna.pl/images/krypy/klin4.jpg

Mój poprzedni rysunek był tylko ideowym schematem działania a nie technicznym rozwiązaniem. Powiedzmy więc, że mogłoby byc tak jak poniżej :

www.zegluga-rzeczna.pl/images/krypy/klin1.jpg

Ponadto można byłoby taką pochylnię podzielić na segmenty ( jak zwykłe śluzy podzielone na "schodki" właśnie z powodu duzych róznic poziomów) aby uniknąć konieczności budowania zbyt wysokich dolnych wrót i pokonania olbrzymich ciśnień - podobnie jak w Skandynawii na fotografii poniżej.

www.zegluga-rzeczna.pl/images/szwecja1.jpg
Andrzej 'Apis' Podgórski
---
Jeśli wydaje ci się, że wiesz wszystko - masz rację: wydaje ci się...
Edytowany przez Apis dnia 30.07.2022, 2 lat temu
januszbnjanuszbnDoświadczony użytkownik Doświadczony użytkownik
Dodano 17 lat temu

Cytat

Apis napisał/a:
Przesadziłeś troszkę z wysokościami bram dolnych.


Przesadziłem, ale tak to jest jak nie starcza wyobraźni. Zastanawiam się jakie racje przemawiały za budowaniem tego typu pochylni, bo raczej nie jest to prostsze rozwiązanie niż pochylnia z wanną.
Może by założyć osobny wątek poświęcony ciekawym rozwiązaniom (budowlom) hydrotechnicznym . Czasami coś komuś ciekawego wpadnie i pytanie gdzie to umieścić aby nie robić na forum bałaganu.
ApisApisSuper administrator Super administrator
Dodano 17 lat temu

Cytat

januszbn napisał/a:
Zastanawiam się jakie racje przemawiały za budowaniem tego typu pochylni, bo raczej nie jest to prostsze rozwiązanie niż pochylnia z wanną..
Pomysł jest starszy niż wanna ale zrealizowano go niemal współcześnie (XXw). Wczesniej najprawdopodobniej nie potrafiono poradzić sobie z uszczelnieniem. Dopiero technologia wylewania gładkich betonów wodoszczelnych umożliwiła takie rozwiązanie. Pewną zaletą jest oszczędna gospodarka wodą. Jesli szczytowe stanowisko kanału ma słabe zasilanie - bardzo liczyły się takie rozwiązania. Klin wodny wywiera tylko część ciśnienia na ruchome wrota dolne - reszta skierowana jest w ścianę komory. Ruchoma wanna jest dość skomplikowaną konstrukcją zmuszoną wytrzymywać wielkie obciążenia na szyny wózków, ciśnienia na ściany boczne itd. Zrównoważony jest jedynie napęd czyli ruch wanny. Pozwoliłem sobie na zrobienie rysunku przekroju pochylni z klinem w oparciu o fotografie w tekście.

www.zegluga-rzeczna.pl/images/krypy/klin5.jpg
Andrzej 'Apis' Podgórski
---
Jeśli wydaje ci się, że wiesz wszystko - masz rację: wydaje ci się...
Edytowany przez Apis dnia 03.01.2019, 5 lat temu
możesz przeglądać wszystkie wątki dyskusji na tym forum.
możesz rozpocząć nowy wątek dyskusji na tym forum.
nie możesz odpowiadać na posty w tym wątku dyskusji.
nie możesz rozpocząć ankietę na tym forum.
nie możesz dodawać załączniki w tym forum.
nie możesz pobierać załączniki na tym forum.
Moderator: Administrator
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies