Jedynie patent żeglarski stermotorzysty żeglugi śródlądowej...
ten powyżej podany mix świadectw sternika i motorzysty nie ma zastosowania...
Do kierowania statkiem konieczne są patenty[b] a nie świadectwa, które upoważniają tylko do zajmowania stanowiska na statku żeglugi śródlądowej... i tak świadectwo sternika upoważnia do samodzielnego kierowania statkiem w obecności na pokładzie kierownika statku posiadającego patent żeglarski kapitana żeglugi śródlądowej... natomiast świadectwo motorzysty uprawnia do obsługi urządzeń maszynowych do mocy 300kW...
więcej szczegółów...
DZIENNIK USTAW
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ Warszawa, dnia 1 grudnia 2014 r.
Poz. 1686
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY I ROZWOJU1)
z dnia 20 listopada 2014 r.
w sprawie kwalifikacji zawodowych i składu załóg statków żeglugi śródlądowej
§ 19. 1. Świadectwa i patenty żeglarskie uprawniają do zajmowania następujących stanowisk na statkach żeglugi śródlądowej
oraz do wykonywania następujących czynności:
4) świadectwo sternika żeglugi śródlądowej uprawnia do:
a) zajmowania stanowiska:
– sternika na każdym statku żeglugi śródlądowej,
– kierownika obiektu pływającego,
b) kierowania scalonymi materiałami pływającymi oraz statkami bez napędu mechanicznego o iloczynie długości
i szerokości nieprzekraczającym 20 m2;
7) patent żeglarski stermotorzysty żeglugi śródlądowej uprawnia do kierowania:
a) małym statkiem,
b) łodzią przewozową o napędzie mechanicznym;
§ 23. Świadectwa i patenty żeglarskie uprawniają do zajmowania następujących stanowisk na statkach żeglugi śródlądowej:
1) świadectwo motorzysty żeglugi śródlądowej uprawnia do samodzielnej obsługi urządzeń maszynowych o łącznej mocy
maszyn do 300 kW;
lub
8) patent żeglarski kapitana żeglugi śródlądowej uprawnia do kierowania każdym statkiem, z uwzględnieniem ograniczeń
zawartych w tym patencie,
Nie chcę wprowadzać niepotrzebnej konsternacji, ale patent stermotorzysty jest chyba obecnie pustym dokumentem ponieważ w ostatnim czasie pojawiło się kilku kolegów na egzaminach na patent B kapitana bo stermotorzysta przestał być adekwatny do wykonywanej pracy tj. przewożenie ludzi kutrem kh200 jako asysta promu na Wiśle. Stermotorzyści również zaczęli edukować się w kierunku bosmanów bo tak chyba jest to przepisywane-sam patent prawdopodobnie już nie obowiązuje lub z końcem roku traci ważność (nie mam 100% pewności). Najlepiej zasięgnąć informacji w odpowiednim UŻŚ
Jeśli ten kuter holowniczy kh200 "jako asysta promu na Wiśle" jest de facto napędem tego promu, to nie jest to przewóz osób lecz praca holownicza a na holowniku - obojętnie jak małym - wymagany jest patent kapitana ż.ś. Gdyby ten kuter wyłącznie przewoził max 12 osób - byłby małym statkiem i wystarczyłby patent stermotorzysty ż.ś.
Andrzej 'Apis' Podgórski
--- Jeśli wydaje ci się, że wiesz wszystko - masz rację: wydaje ci się...
Tylko Pan Andrzej mógł udzielić tak celnej i poprawnej merytorycznie odpowiedzi :)
PS. Mina egzaminatora CKE bezcenna gdy stermotorzysta z kutra zmuszony przepisami by zostać kapitanem ż.ś. zasiadł za sterami BIZONA i błagalnym wzrokiem prosił o wytłumaczenie do czego te wszystkie wajchy służą bo on nigdy z tym nie miał kontaktu... Egzamin zdał, teraz może zapinać zestaw i jechać gdzie armator mu wskaże...a on tylko chciał kh200 prom od brzegu do brzegu popychać...SMUTNE
a wystarczyło tylko dokładnie przeczytać [ ze zrozumieniem] w/w fragmenty rozporządzenia o kwalifikacjach zawodowych w żegludze śródlądowej... ! by nie obarczać koleżeństwa takimi "bezcennymi wywodami" ... ;)
"Bezcenny wywód"może odbiega od tematu, ale muszę stwierdzić z przykrością, że ma poparcie w faktach gdyż stałem wówczas przy sterówce i czekałem na swoją kolej. Świadomie nie odniosłem się do w/w rozporządzenia ponieważ źle zinterpretowałem chęć wyrabiania świadectw starszego marynarza przez stermotorzystów - tutaj akurat zaważyły inne względy. Przyznaję swój błąd w pochopnej ocenie tematu i przytaczaniu opinii nie mających poparcia w przepisach. Forum to kopalnia wiedzy, tym bardziej cenna-gdy możemy znaleźć odpowiedzi autorstwa kolegów, których autorytetu nie sposób podważyć. Dlatego cenię trafne uwagi fachowców-nawet te, które w znaczący sposób obnażają moją niewiedzę. Nie toleruję jednak negatywnych insynuacji dotyczących intelektu adwersarzy w przypadku braku wiedzy na temat ich wykształcenia i umiejętności uczenia się. Uważam, że człowiek uczy się całe życie a nie popełnia błędów ten kto nic nie robi. Nie przystoi zatem ludziom kulturalnym prawić takich uwag.
możesz przeglądać wszystkie wątki dyskusji na tym forum. możesz rozpocząć nowy wątek dyskusji na tym forum. nie możesz odpowiadać na posty w tym wątku dyskusji. nie możesz rozpocząć ankietę na tym forum. nie możesz dodawać załączniki w tym forum. nie możesz pobierać załączniki na tym forum.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies