O nie! Gdzie jest JavaScript?
Twoja przeglądarka internetowa nie ma włączonej obsługi JavaScript lub nie obsługuje JavaScript. Proszę włączyć JavaScript w przeglądarce internetowej, aby poprawnie wyświetlić tę witrynę, lub zaktualizować do przeglądarki internetowej, która obsługuje JavaScript.

SPJK

Ostatnia aktualizacja 17 lat temu
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 17 lat temu
I. GENEZA

Na początku lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku Biuro Studiów i Projektów Taboru Rzecznego we Wrocławiu przystąpiło do projektowania statku przeznaczonego na drogę wodną Elbląg-Ostróda, która obsługiwały jeszcze statki poniemieckie. Zespół projektowy w składzie T. Miklaszewski, J. Zych i E. Małecki musiał przy projektowaniu uwzględnić specyficzne warunki tej drogi wodnej a mianowicie:
- długość statku nie mogła przekraczać 26 m. ze względu na wózki obsługujące pochylnie
- szerokość nie mogła być większa niż 3,20 m ze względu na wymiary śluz i przęseł licznych mostów
- zanurzenie mniejsze niż 1 m
- waga statku nie mogła przekroczyć 50 ton, tyle wynosił udźwig wózków na pochylni.
- statki miały zabierać do 70 pasażerów
- odpowiednia prędkość miała zapewnić pokonanie trasy Elbląg- Ostróda liczącą przeszło 70 km w ciągu 12 godzin łącznie z czasem śluzowania.
- zapewnienie dobrej widoczności pasażerom.
W rezultacie powstała dokumentacja na nowoczesny jak na tamte czasy statek określany jako typ SPJK czyli statek pasażerski jeziorowo-kanałowy. Spotyka się też oznaczenie SJK. Budowę prototypu zlecono Krakowskiej Stoczni Rzecznej w Krakowie, która nie miała doświadczenia w budowie statków pasażerskich. W rezultacie zbudowano pięć jednostek:
Nr. bud. Nazwa Rok budowy Stocznia Armator
B103/201 KORMORAN 1965 Krakowska Stocznia Rzeczna, Kraków P.P. Żegluga Gdańska, Gdańsk
B103/202 ŁABĘDZ 1965 Krakowska Stocznia Rzeczna, Kraków P.P. Żegluga Gdańska, Gdańsk
B103/203 PINGWIN 1966 Krakowska Stocznia Rzeczna, Kraków P.P. Żegluga Gdańska, Gdańsk
B103/204 BIRKUT 1966 Krakowska Stocznia Rzeczna, Kraków P.P. Żegluga Gdańska, Gdańsk
B103/205 MARABUT 1966 Krakowska Stocznia Rzeczna, Kraków P.P. Żegluga Mazurska, Giżycko
Początkowo wszystkie pięć statków miało trafić na linię Ostróda -Elbląg lecz w trakcie budowy ostatni zbudowanych pasażerów trafił na Pojezierze Augustowskie. Nazywane popularnie ptaszkami.

II. KADŁUB

dwupoziomowy wykonany ze stali okrętowej St 37s całkowicie spawany o układzie wiązań mieszanym to znaczy poprzeczno-wzdłużny. Odstęp wręg wynosi 400 mm na całej długości. Kadłub podzielony jest na 3 przedziały przez dwie grodzie wodoszczelne, które zawierają licząc od rufy:
1. Maszynownia, pomieszczenia załogowe
2. pomieszczenia pasażerskie, bufet, sanitariaty
3. skrajnik dziobowy
Rufa krążownicza. Wejście na statek z poziomu pokładu górnego z obu burt za sterówką. Na pokładzie górnym znajdują się ławki drewniane mogące pomieścić do 30 osób. Za ławkami znajduje się wolna przestrzeń i zejście do pomieszczeń na pokładzie głównym oraz zejście do pomieszczeń służbowych załogowych i maszynowni. Zejście z pokładu górnego schodami gdzie znajdują się sanitariaty dalej ponownie schodami do pomieszczeń pasażerskich. Podzielone one są na dwa jak gdyby pomieszczenia. Pierwsze od strony rufy zawiera bufet przy oknach znajdują się miejsca siedzące oraz stoliki. Idąc w kierunku dziobu wchodzimy do saloniku dziobowego. Dostęp światła dziennego zapewnia po 7 okien typu kolejowego z każdej burt. Natomiast w części dziobowej okna tworzące werandę. Po trzy z każdej burty i trzy w części przedniej w tym dwa na zaobleniu nadbudowy. W maszynowni oraz pomieszczeniach służbowych światło dzienne zapewniają okienka w maszynowni dodatkowo świetlik. W pomieszczeniach pasażerskich sufit podtrzymywany jest pilersami. Z werandy znajduje się wyjście awaryjne na pokład przed sterówką poprzez właz. Sterówka znajduje się w części dziobowej i jest opuszczana ręcznie celem umożliwienia przejścia pod niskimi mostami, jest ona spawano-nitowana. Oświetlenie elektryczne w pomieszczeniach pasażerskich zapewniają plafoniery.
Podstawowe dane techniczne:
nośność - 5 ton
długość - 24,90 m
szerokość - 3,15 m
wysokość burt - 1,45 m
wysokość nierozbieralna - 3,10 m
zanurzenie - 0,98 m
prędkość - 14 km/godz.

III. MASZYNOWNIA
znajduje się w części rufowej, jako napędu głównego użyto jeden silnik wysokoprężny czterosuwowy czterocylindrowy typu 4L-110 produkcji C.Z.N.M. ©koda w Pradze. Jego moc maksymalna wynosiła 65 KM przy 1.500 obrotach na minutę. Przełożenie 2:1. Sterowanie silnikiem ze sterówki a awaryjne z maszynowni. Średnica cylindra 110 mm. Statek posiadał dwie prądnice napędzane silnikiem głównym dające prąd stały o napięciu 24 V. Moc prądnic wynosiła 1,5 kW i 0,3 kW. W czasie postoju prąd pobierany był z lądu poprzez tablicę rozdzielczą. Na silniku głównym zamontowana była również pompa pożarowa. W latach osiemdziesiątych wysłużone silniki zastąpiono nowymi rodzimej konstrukcji typu SW400/112 „Rekin” produkowane przez Wytwórnię Sprzętu Komunikacyjnego w Mielcu i dostosowane do statków przez Puckie Zakłady Mechaniczne w Pucku. Osiąga on moc 95 KM przy 2.100 obrotach/minutę. Przełożenie 4:1. Wymiana objęła wszystkie statki.

IV. WYPOSAŻENIE
a. urządzenia sterowe:
Statki posiadają dwa sprzężone stery wypornościowe o łącznej powierzchni 1 m2 założyskowane dołem, poruszane są kołem sterowym ze sterowni za pomocą linek sterowych i rolek. Maksymalny kąt wychylenia steru wynosi 35 stopni. Sterowanie awaryjne za pomocą rumpla zakładanego na trzon steru. Znajduje się on na rufie statku.
b. urządzenia kotwiczne
Statki typu SP-150 wyposażono w jedną dziobową kotwicę patentową o ciężarze 100 kG. Podnoszoną i opuszczaną ręcznie za pomocą kabestanu.
c. środki sygnałowe
Jednostki wyposażono w obowiązujący przepisami zestaw lamp sygnałowo-nawigacyjnych oraz postojowych. Do rejsów nocnych statki posiadają jeden reflektor o mocy 150 W.
d. środki ratunkowe
Na wyposażenie ratunkowe składają się pasy ratunkowe, pływaki ratunkowe 14 osobowe typu Roś i koła ratunkowe.
e. urządzenia cumownicze
4 podwójne polery cumownicze po dwie na każdej burcie na dziobie i rufie.
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Valdemaras dnia 01.01.2007, 17 lat temu
TeosTeosAdministrator Administrator
Dodano 17 lat temu
Mam fotkę Pingwina zrobioną w czerwcu 2006:
zegluga.szympanstudio.pl/albums/userpics/normal_pingwin.jpg
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 17 lat temu
"KORMORAN"

TYP: Statek pasażerski typu SPJK
ROK I MIEJSCE BUDOWY: 1965; Krakowska Stocznia Rzeczna w Krakowie.
NR.BUD. B103/201
WYMIARY
długość: 24.91 m; szerokość całkowita:3.15 m, szerokość na wręgach: 3,05 m; wysokość burt: 1,45 m; wysokość nierozbieralna:2,63 m; wysokość całkowita: 3,27 m; zanurzenie:1.05 m
SILINKI GŁÓWNE
1 silnik wysokoprężny typu 4L110; 4 cylindrowy prod. CZNM ©koda, Praha Zakład Horowice; rok prod.: 1962; nr. fabryczny: 340387; moc: 60 KM; ilość obrotów :1500/min.; ilość obrotów śruby: 750/min. średnica cylindrów: 110 mm; skok tłoka: 750 mm.
PĘDNIK: 1 śruba; ILOŚĆ PASAŻERÓW; 65; ZAŁOGA: 4 osoby.
NUMERY REJESTRACYJNE: Gd-I-5; GD-01-017

PRZEBIEG SŁUŻBY

1966: KORMORAN - Przedsiębiorstwo Państwowe Żegluga Gdańska, Gdańsk
1978: KORMORAN - Przedsiębiorstwo Państwowe Żegluga Mazurska, Giżycko. Ekspozytura w Ostródzie.
1982: - nowy silnik typu SW400 M2/1 Rekin, 6 cylindrowy o mocy 95 KM
prod. Państwowe Zakłady Mechaniczne w Pucku; nr. fabryczny:2312/257165; ilość obrotów: 2100/min. ilość obrotów śruby: 500/min.
1 prądnica 1,5 kV=24 V
1 prądnica 0,3 kV=24 V
1991: KORMORAN - Miejskie Zakłady Komunikacyjne Żegluga Ostródzko-Elbląska w Ostródzie.
2008: - w eksploatacji, długoletnim kapitanem tego statku był nieżyjący już kpt. ż.śr.l. I kl. Broniecki Andrzej.


zegluga.szympanstudio.pl/albums/pasazerki/spjk/normal_Kormoran02.jpg
[b] "Kormoran" na starej przystani Żeglugi Gdańskiej w Elblągu. Rok 1968:
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Valdemaras dnia 19.10.2008, 15 lat temu
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 17 lat temu
"ŁABĘDZ"

TYP: Statek pasażerski typu SPJK
ROK I MIEJSCE BUDOWY: 1965; Krakowska Stocznia Rzeczna w Krakowie.
NR.BUD. B103/202
WYMIARY
długość: 24.91 m; szerokość całkowita:3.27 m, szerokość na wręgach: 3,12 m; wysokość burt: 1,45 m; wysokość nierozbieralna:2,64 m; wysokość całkowita: 3,27 m; zanurzenie:1.06 m
SILNIKI GŁÓWNE
1 silnik wysokoprężny typu 4L110; 4 cylindrowy prod. CZNM ©koda, Praha Zakład Horowice; rok prod.: 1963; nr. fabryczny: 340385; moc: 60 KM; ilość obrotów :1500/min.; ilość obrotów śruby: 750/min. średnica cylindrów: 110 mm; skok tłoka: 750 mm.
PĘDNIK: 1 śruba; ILOŚĆ PASAŻERÓW; 65; ZAŁOGA: 4 osoby.
NUMERY REJESTRACYJNE: Gd-I-6; GD-01-018

PRZEBIEG SŁUŻBY

1966: ŁABĘDZ - Przedsiębiorstwo Państwowe Żegluga Gdańska, Gdańsk
1978: ŁABĘDZ - Przedsiębiorstwo Państwowe Żegluga Mazurska, Giżycko. Ekspozytura w Ostródzie.
1984: - nowy silnik typu SW400 M2/1 Rekin, 6 cylindrowy o mocy 95 KM
prod. Państwowe Zakłady Mechaniczne w Pucku; nr. fabryczny: 257164; ilość obrotów: 2100/min. ilość obrotów śruby: 500/min.
1 prądnica 1,5 kV
1 prądnica 0,3 kV

1991: ŁABĘDZ - Miejskie Zakłady Komunikacyjne rŻegluga Ostródzko-Elbląska w Ostródzie.
2000:VI: - statek zatrudniony był na Wiśle w Tczewie.W dniu 12 czerwca w trakcie rejsu z Tczewa do Gniewu w Rudnikach "Łabędz" najechał na kamienie i doznał przebicia poszycia w części dennej. Przeprowadzono szybka ewakuację pasażerów przez załogę i dokonano uszczelnienia kadłuba przy pomocy sprzętu awaryjnego. Statek o własnych siłach skierował sie do stoczni.
2008 - w eksploatacji, długoletnim kapitanem statku był kpt. żśr. I kl. Bednarczyk Kazimierz.


zegluga.szympanstudio.pl/albums/pasazerki/spjk/normal_labedz01.jpg
"Łabędz" na jez. Drwęckim w Ostródzie. Fot. Waldemar Danielewicz lipiec 1982
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Valdemaras dnia 19.10.2008, 15 lat temu
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 17 lat temu
"PINGWIN"

TYP: Statek pasażerski typu SPJK
ROK I MIEJSCE BUDOWY: 1966; Krakowska Stocznia Rzeczna w Krakowie.
NR.BUD. B103/203
WYMIARY
długość: 24.91 m; szerokość całkowita:3.26 m, szerokość na wręgach: 3,12 m; wysokość burt: 1,45 m; wysokość nierozbieralna:2,65 m; wysokość całkowita: 3,28 m; zanurzenie:1.05 m
SILNIKI GŁÓWNE
1 silnik wysokoprężny typu 4L110; 4 cylindrowy prod. CZNM ©koda, Praha Zakład Horowice; rok prod.: 1964; moc: 60 KM; ilość obrotów :1500/min.; ilość obrotów śruby: 750/min. średnica cylindrów: 110 mm; skok tłoka: 750 mm.

PĘDNIK: 1 śruba; ILOŚĆ PASAŻERÓW; 65; ZAŁOGA: 4 osoby.
NUMERY REJESTRACYJNE: Gd-I-47;

PRZEBIEG SŁUŻBY

1967: PINGWIN - Przedsiębiorstwo Państwowe Żegluga Gdańska, Gdańsk
1978: PINGWIN - Przedsiębiorstwo Państwowe Żegluga Mazurskar, Giżycko. Ekspozytura w Ostródzie.
1991: PINGWIN - Miejskie Zakłady Komunikacyjne Żegluga Ostródzko-Elbląska w Ostródzie.
2003: - nowy silnik typu 4.440E; 6 cylindrowy prod.: NANNI Industries S.A., nr fabryczny: 50101; moc: 100 KM [77 kW]
1 prądnica 1,5 kV
1 prądnica 0,3 kV
2008: - w eksploatacji, długoletnim kapitanem statku był nieżyjący już kpt. żśr.II kl. Matuszewski Leszek.



zegluga.szympanstudio.pl/albums/pasazerki/spjk/normal_Pingwin02.jpg
"Pingwin" dobija do przystani na jez. Drwęckim w Ostródzie. zbiór W.Danielewicz
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Valdemaras dnia 19.10.2008, 15 lat temu
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 17 lat temu
"BIRKUT"

TYP: Statek pasażerski typu SPJK
ROK I MIEJSCE BUDOWY: 1965; Krakowska Stocznia Rzeczna w Krakowie.
NR.BUD.: B103/204
WYMIARY
długość: 24.98 m; szerokość całkowita:3.26 m, szerokość na wręgach: 3,18 m; wysokość burt: 1,45 m; wysokość nierozbieralna:2,54 m; wysokość całkowita: 3,26 m; zanurzenie:1.05 m
SILNIKI GŁÓWNE
1 silnik wysokoprężny typu 4L110; 4 cylindrowy prod. CZNM ©koda, Praha Zakład Horowice; rok prod.: 1964; moc: 60 KM; ilość obrotów :1500/min.; ilość obrotów śruby: 750/min. średnica cylindrów: 110 mm; skok tłoka: 750 mm.
PĘDNIK: 1 śruba; ILOŚĆ PASAŻERÓW; 65; ZAŁOGA: 4 osoby.
NUMERY REJESTRACYJNE: Gd-I-

PRZEBIEG SŁUŻBY

1965: BIRKUT - Przedsiębiorstwo Państwowe Żegluga Gdańska, Gdańsk.
1977:VI. - wracający z Ostródy do Elbląga statek mając na pokładzie pasażerów, prowadzony przez marynarza podczas silnego ulewnego deszczu, który ograniczał widoczność zbliżając się do mostu zwodzonego na rz. Elbląg w ostatniej chwili zauważył, że most jest zamknięty. Mimo manewrów wstecz statek uderzył w przęsła uszkadzając sterówkę, której dach spadł na ławki na szczęście puste gdyż pasażerowie schronili się na pokładzie głównym. Jak się okazało kapitan statku i mechanik byli pod wpływem alkoholu i spali. Podobnie pijana była obsługa mostu, która zamknęła most po paradzie statków z okazji Dni Morza, mimo że statek zbliżał się do przystani zgodnie z rozkładem rejsu.
1978: BIRKUT - Przedsiębiorstwo Państwowe Żegluga Mazurska Giżycko. Ekspozytura w Ostródzie.
1981: - nowy silnik typu SW400 M2/1 Rekin, 6 cylindrowy o mocy 95 KM
prod. Państwowe Zakłady Mechaniczne w Pucku; nr. fabryczny: 194288; ilość obrotów: 2100/min. ilość obrotów śruby: 500/min.
1 prądnica 1,5 kV
1 prądnica 0,3 kV
1991: BIRKUT - Miejskie Zakłady Komunikacyjne Żegluga Ostródzko-Elbląska w Ostródzie.
2008: - w eksploatacji.
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Valdemaras dnia 19.10.2008, 15 lat temu
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 17 lat temu
"MARABUT"

TYP: Statek pasażerski typu SPJK
ROK I MIEJSCE BUDOWY: 1966; Krakowska Stocznia Rzeczna w Krakowie.
NR.BUD. B103/205
WYMIARY:
długość: 24.95 m; szerokość całkowita:3.25 m, szerokość na wręgach: 3,18 m; wysokość burt: 1,45 m; wysokość nierozbieralna:2,62 m; wysokość całkowita: 3,25 m; zanurzenie:1.05 m
SILNIKI GŁÓWNE
1 silnik wysokoprężny typu 4L110; 4 cylindrowy prod. CZNM ©koda, Praha Zakład Horowice; rok prod.: 1964; moc: 60 KM; ilość obrotów :1500/min.; ilość obrotów śruby: 750/min. średnica cylindrów: 110 mm; skok tłoka: 750 mm.
PĘDNIK: 1 śruba; ILOŚĆ PASAŻERÓW; 65; ZAŁOGA: 4 osoby.
NUMERY REJESTRACYJNE: Gż-I-44

PRZEBIEG SŁUŻBY

1966: MARABUT - Przedsiębiorstwo Państwowe Żegluga Mazurs, Giżycko. Ekspozytura w Augustowie.
- pływał na Kanale Augustowskim.
1984: - nowy silnik typu SW400 M2/1 Rekin, 6 cylindrowy o mocy 95 KM
prod. Państwowe Zakłady Mechaniczne w Pucku; nr. fabryczny: 400/50247; ilość obrotów: 2100/min. ilość obrotów śruby: 500/min.
1 prądnica 1,5 kV
1 prądnica 0,3 kV
1989: - Ekspozytura w Ostródzie.
1991: MARABUT - Miejskie Zakłady Komunikacyjne Żegluga Ostródzko-Elbląska w Ostródzie.
2008: - w eksploatacji.
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Valdemaras dnia 19.10.2008, 15 lat temu
G
Nowicjusz Nowicjusz
Dodano 17 lat temu
szanowny panie, poszukuję statku, kadłuba etc. w celu zaadaptowania go do celów mieszkalnych, nie komercyjnych. z tego co widzę jest pan osobą niezwykle zaznajomioną z tematyką statków. czy może udzielić mi pan wskazówek gdzie mogę znaleźć obiekt mojego zainteresowania? interesuje mnie długość ok 20-25metrów i szerokość od 4metrów z zanurzeniem jak najmniejszym, czyli ok 70cm. nie mam żadnego doświadczenia ze stalowymi kadłubami, natomiast jestem żeglarzem od 30lat i obecnie jestem właścicielem 32 stopowego, dużego jachtu. moj plan przeniesienia się do "wodnego domu" kiełkuje już od jakiegoś czasu. tak jak wcześniej wspominałem poszukuję "wydmuszki" do zabudowy we własnym zakresie z ewentualnymi zmianami również w zakresie kształtu zewnętrznego.
z poważaniem graffenberg
możesz przeglądać wszystkie wątki dyskusji na tym forum.
możesz rozpocząć nowy wątek dyskusji na tym forum.
nie możesz odpowiadać na posty w tym wątku dyskusji.
nie możesz rozpocząć ankietę na tym forum.
nie możesz dodawać załączniki w tym forum.
nie możesz pobierać załączniki na tym forum.
Moderator: Administrator
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies