"ŁABĘDZ"
TYP: Statek pasażerski typu SPJK
ROK I MIEJSCE BUDOWY: 1965; Krakowska Stocznia Rzeczna w Krakowie.
NR.BUD. B103/202
WYMIARY
długość: 24.91 m; szerokość całkowita:3.27 m, szerokość na wręgach: 3,12 m; wysokość burt: 1,45 m; wysokość nierozbieralna:2,64 m; wysokość całkowita: 3,27 m; zanurzenie:1.06 m
SILNIKI GŁÓWNE
1 silnik wysokoprężny typu 4L110; 4 cylindrowy prod. CZNM ©koda, Praha Zakład Horowice; rok prod.: 1963; nr. fabryczny: 340385; moc: 60 KM; ilość obrotów :1500/min.; ilość obrotów śruby: 750/min. średnica cylindrów: 110 mm; skok tłoka: 750 mm.
PĘDNIK: 1 śruba; ILOŚĆ PASAŻERÓW; 65; ZAŁOGA: 4 osoby.
NUMERY REJESTRACYJNE: Gd-I-6; GD-01-018
PRZEBIEG SŁUŻBY
1966: ŁABĘDZ - Przedsiębiorstwo Państwowe Żegluga Gdańska, Gdańsk
1978: ŁABĘDZ - Przedsiębiorstwo Państwowe Żegluga Mazurska, Giżycko. Ekspozytura w Ostródzie.
1984: - nowy silnik typu SW400 M2/1 Rekin, 6 cylindrowy o mocy 95 KM
prod. Państwowe Zakłady Mechaniczne w Pucku; nr. fabryczny: 257164; ilość obrotów: 2100/min. ilość obrotów śruby: 500/min.
1 prądnica 1,5 kV
1 prądnica 0,3 kV
1991: ŁABĘDZ - Miejskie Zakłady Komunikacyjne rŻegluga Ostródzko-Elbląska w Ostródzie.
2000:VI: - statek zatrudniony był na Wiśle w Tczewie.W dniu 12 czerwca w trakcie rejsu z Tczewa do Gniewu w Rudnikach "Łabędz" najechał na kamienie i doznał przebicia poszycia w części dennej. Przeprowadzono szybka ewakuację pasażerów przez załogę i dokonano uszczelnienia kadłuba przy pomocy sprzętu awaryjnego. Statek o własnych siłach skierował sie do stoczni.
2008 - w eksploatacji, długoletnim kapitanem statku był kpt. żśr. I kl. Bednarczyk Kazimierz.
"Łabędz" na jez. Drwęckim w Ostródzie. Fot. Waldemar Danielewicz lipiec 1982