ValdemarasAdministrator 
Dodano
18 lat temuW galerii są dwa zdjęcia statku "Lenino" myślę że warto poznać jego losy.
Statek ten został zbudowany w 1877 roku w stoczni Haniel w Duisburgu jako statek o napędzie bocznokołowym. Jego dane techniczne z tego okresu to:
L = 22,32 m, B = 4,50 m bez tamborów a z tamborami 7,67 m, zanurzenie 0,69 m. Napęd stanowiła jedna maszyna parowa stojąca o mocy 140 KM. Mógła zabierać na pokład 140 osób. Pływał jako prom pod nazwą "BINGEN" na trasie Bingen - Rudesheim. Jego armatorem był Koniglische Eisebahndirektion Saarbrucken-Wiesbaden. W 1895 roku za sumę 9.000 RM kupił go Philipp Hebel z Boppard i nazwał "BOPPARD". Statek rzadko pływał pełnił funkcję lokalu na wodzie zwane przez bywalców 'Kaffemuhle'. Jednak w 1897 roku rozpoczął rejsy po Mozeli i Renie. W 1911 roku wymieniono mu maszynę parową o mocy 120 KM. W 1924 roku trafił do ówczesnego Breslau [Wrocław]do firmy R. Kattein Reederei. Nazwany "SCHLESIEN" pływał na Odrze. W 1933 roku zmieniono mu nazwę na "WINTER MARCHEN 2" W 1939 roku został przebudowany i podłużony do długości 30,12 m. ]. Zatopiony koło mostu grunwaldzkiego. Wydobyty w 1946 roku i odbudowany. W 1947 roku jako "KINGA" wszedł w skład taboru Polskiej Żeglugi na Odrze S.A. we Wrocławiu. W 1948 roku już w barwach Państwowej Żeglugi na Odrze obsługiwał propagandową Wystawę Ziem Odzyskanych we Wrocławiu. Zabierał na pokład 238 pasażerów. Od 1949 roku w Państwowej Żegludze Śródlądowej. Oddział Wrocław. W 1951 roku przejęty przez nowo powstałe Przedsiębiorstwo Państwowe "Żegluga na Odrze" we Wrocławiu zmienił nazwę na "LENINO".. Kres jego służby przypadł w 1961 roku. Złomowany w 1964 roku. Przepływał 84 lata z czego 37 lat na Odrze. Przez okres swojej służby nosił 4 bandery, służył u 7 armatorów i 6 nazw.
* opracował: Waldemar Danielewicz grudzień 2006.
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Valdemaras dnia 30.12.2006,
18 lat temu