O nie! Gdzie jest JavaScript?
Twoja przeglądarka internetowa nie ma włączonej obsługi JavaScript lub nie obsługuje JavaScript. Proszę włączyć JavaScript w przeglądarce internetowej, aby poprawnie wyświetlić tę witrynę, lub zaktualizować do przeglądarki internetowej, która obsługuje JavaScript.

Bocznokołowiec na Wiśle

Ostatnia aktualizacja 2 lat temu
A
angoDoświadczony użytkownik Doświadczony użytkownik
Dodano 9 lat temu
Witam !

Wszystko wskazuje na to, że Warszawa doczeka się swojego prawdziwego bocznokołowca, który powinien się stać jedną z najbardziej rozpoznawalnych wizytówek tego miasta.
Bocznokołowiec o nazwie Ksawery Lubecki zostanie poddany kompleksowemu remontowi we wrocławskiej stoczni Malbo.
Może Pan Janusz Fafara będzie miał możliwość cyklicznie zamieszczać na witrynie zdjęcia z postępów prac podczas remontu i odbudowy tej zabytkowej już jednostki pływającej. Będzie to zapewne najstarsza w służbie i czynna, pływająca pod naszą banderą jednostka na wodach śródlądowych, gdyż liczy już sobie 105 lat !
Stoczni Malbo należy życzyć dużo satysfakcji w rewitalizacji tego zabytku i przywracania go do życia, gdyż nie każda stocznia ma taką możliwość, by pracować na jednostce o tak bogatym i ciekawy "życiorysie" a armatorowi, by ponowna eksploatacja tego statku przynosiła mu powód do dumy.

http://www.dziennikbaltycki.pl/po-dru...a,9326924/
zbyszek1zbyszek1Użytkownik Użytkownik
Dodano 9 lat temu
Trzymam kciuki, ale LUBECKI miał już pływać w 2013r.
zbyszek1zbyszek1Użytkownik Użytkownik
Dodano 2 lat temu
Nadal czekam
ApisApisSuper administrator Super administrator
Dodano 2 lat temu
zbyszek1zbyszek1Użytkownik Użytkownik
Dodano 2 lat temu
Dziękuję Kapitanie za filmik. Szkoda, że to tylko animacja. Swoją drogą ciekaw jestem co się z tym Lubeckim dzieje.
ApisApisSuper administrator Super administrator
Dodano 2 lat temu
To nie jest animacja - to fragment filmowej relacji z dziewiczego rejsu. Miałem przyjemność dowodzić statkiem. Cały film można obejrzeć tu: https://www.youtu..._uiHJV4HpI

A co z "Lubeckim" dzisiaj? Ano rdzewieje we wrocławskiej stoczni gdyż trwa spór między wykonawcą remontu a armatorem o jakość wykonanych powłok malarskich. Zdjęcie z czerwca 2022 (autor Janusz Fąfara).

www.zegluga-rzeczna.pl/images/Lubecki.jpg
Edytowany przez Apis dnia 16.06.2022, 2 lat temu
zbyszek1zbyszek1Użytkownik Użytkownik
Dodano 2 lat temu
Dzięki za info. Byłem przekonany, że to animacja. Wielka szkoda, że rdzewieje - powinien już chodzić po Wiśle. Postaramy się jako LMiR coś zadziałać u władz Warszawy.
ApisApisSuper administrator Super administrator
Dodano 2 lat temu
O "Lubeckim" w National Geographic":

Cytat

W stoczni rzecznej Malbo jest remontowany historyczny statek "Lubecki". To bocznokołowiec, napędzają go dwa koła po obu stronach burt. Historia "Lubeckiego" jest bogata. Zbudowany w 1911 r. w Petersburgu holował barki na Wiśle. Był uszkodzony w czasie wojny polsko-bolszewickiej, a po odparciu bolszewików – wyremontowany. Pływał znów po Wiśle, transportując naftę. Po wybuchu drugiej wojny światowej został zatopiony przez załogę, a potem znów wyremontowany, by mógł dalej pracować. W 1977 r. został wyciągnięty na ląd. Obecnie należy do miasta Warszawy, a remont był zrobiony we Wrocławiu.

"Lubecki" nareszcie rusza w swój pierwszy rejs po gruntownym remoncie. Towarzyszę kapitanowi Andrzejowi Podgórskiemu w nowoczesnej sterówce statku. Na pokładzie jest wielu specjalistów. Panuje dość nerwowa atmosfera: jak "Lubecki" da sobie radę po remoncie, czy będzie sterowny, jak zadziałają zamontowane na nim różne nowoczesne systemy?

– ­Prowadzenie bocznokołowca, jednego ze statków, które zniknęły, kiedy ja się urodziłem i wychowałem ,to przyjemne doświadczenie – mówi kapitan Podgórski. –Pomieszała się historia ze współczesnością. Prowadzenie takiego statku to jak poruszanie się samochodem z poślizgiem kontrolowanym - jest pewna bezwładność. Tak duży statek jak „Lubecki" bardzo też reaguje na boczny wiatr – dodaje kapitan. Jednak prowadzi pewnie, bez cienia niepokoju. Od razu czuję, że statek rytmicznie i stale przechyla się z burty na burtę. Czuję się trochę jak na morzu. Okazuje się, że łopatki kół napędowych nie są jeszcze właściwie ustawione. W kolejnych rejsach próbnych tego kiwania na boki już nie będzie.

https://www.natio...toreportaz

www.national-geographic.pl/uploads/media/default/0014/16/2ac8689d818d39935dda0d4594e07b643a0ae4ef.jpeg
Edytowany przez Apis dnia 19.06.2022, 2 lat temu
PortaPortaPoczątkujący użytkownik Początkujący użytkownik
Dodano 2 lat temu

Cytat

A co z "Lubeckim" dzisiaj? Ano rdzewieje we wrocławskiej stoczni gdyż trwa spór między wykonawcą remontu a armatorem o jakość wykonanych powłok malarskich. Zdjęcie z czerwca 2022


Skandal.

Ładnie się prezentuje. Dlaczego nim tak buja?
ApisApisSuper administrator Super administrator
Dodano 2 lat temu
Bujało nim przez źle ustawione mimośrody kół łopatkowych, co zresztą ja od razu wytknąłem. Łopatki wchodziły do wody pod niewłaściwym kątem co powodowało bujanie się na boki - zwłaszcza gdy koła obu burt nie działały synchronicznie. Na "Lubeckim" można bowiem nadawać kołom łopatkowym różne obroty i kierunki. Na dodatek statek nie osiągał założonej prędkości konstrukcyjnej z tego samego powodu.

Już w kolejnym rejsie próbnym ustawiono mimośrody prawidłowo. Niestety - już nie było okazji filmować z zewnątrz. Pierwszy film to jeszcze próby zaraz po zmianie kąta łopat, drugi to już odbiory techniczne.



Edytowany przez Apis dnia 28.07.2022, 2 lat temu
możesz przeglądać wszystkie wątki dyskusji na tym forum.
możesz rozpocząć nowy wątek dyskusji na tym forum.
nie możesz odpowiadać na posty w tym wątku dyskusji.
nie możesz rozpocząć ankietę na tym forum.
nie możesz dodawać załączniki w tym forum.
nie możesz pobierać załączniki na tym forum.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies