O nie! Gdzie jest JavaScript?
Twoja przeglądarka internetowa nie ma włączonej obsługi JavaScript lub nie obsługuje JavaScript. Proszę włączyć JavaScript w przeglądarce internetowej, aby poprawnie wyświetlić tę witrynę, lub zaktualizować do przeglądarki internetowej, która obsługuje JavaScript.

Elementy przeciwlodowe kadłuba

Ostatnia aktualizacja 7 lat temu
A
angoDoświadczony użytkownik Doświadczony użytkownik
Dodano 7 lat temu
Witam !

Natrafiłem na ciekawy filmik (portalmorski.pl) obrazujący wodowanie, jakie odbyło się w stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. Gdańsk z doku pływającego, kadłuba statku zaopatrzeniowego (arktyczny kontenerowiec 606 TEU) dla armatora z Grenlandii.
Kadłub tego zaopatrzeniowca z uwagi na warunki eksploatacyjne w jakich będzie pływał (akweny pokryte lodem, pakiem, krą i śryżem) prócz tego, że musi spełniać wymogi klasy lodowej ma w części rufowej (pod KLW) zabudowane dla statków pływających w lodach dodatkowe urządzenia, jakie mają nie tylko ułatwić żeglugę w lodzie ale i też przyczyniać się do aktywnej ochrony newralgicznych elementów takich jak ster i śruba napędowa.

Dla steru jest to tzw. ostroga lodowa oraz dla śruby opływowe kierownice. Mają one nie tylko kruszyć lód ale także powodować, że jego kawałki będą oddalane ze strumienia wody kierowanej na śrubę, co ma zapobiec uszkodzeniu piór śruby.

Flota lodołamaczy śródlądowych w Polsce nie jest już pierwszej młodości i nie zanosi się na to, by w najbliższej przyszłości jednostki te zostały wymienione na nowsze konstrukcje, a dwie nowo oddane do eksploatacji jednostki to zapewne kropla w morzu potrzeb.
W przypadku najnowszych lodołamaczy ("Stanisław" i "Andrzej") ich ostateczny projekt poprzedzały badania z modelami przeprowadzone w Hamburgu.

Ciekaw jestem, czy dla tak małych jednostek i o małym zanurzeniu, byłoby techniczne uzasadnienie zainstalowania podobnych urządzeń chroniących ster i śrubę podczas ich pracy w lodzie oraz jak wypadłyby wyniki badań modelów takich lodołamaczy rzecznych z tymi urządzeniami przeprowadzone np. w okrętowym basenie modelowym (Szczecin lub Gdańsk).
Nie mam pełnej wiedzy o ewentualnych awariach związanych z pracą lodołamaczy rzecznych, jaki mogły zdarzyć się w przeszłości, gdzie przyczyną awarii było uszkodzenie steru lub śruby napędowej kruszonym przez nie lodem.

Interesujący fragment filmiku o tych urządzeniach zawiera się pomiędzy 29 a 43 sekundą jego odtwarzania.
http://www.portalmorski.pl/tv/filmy/w...-szybciej/
http://sophico.blog.onet.pl/2011/08/2...rzecznych/
http://www.sejm.gov.pl/sejm7.nsf/Inte...y=4A58D05D
http://www.euroinfrastructure.eu/bezp...-andrzej/#
http://www.rzgw.gda.pl/?mod=content&p...h=2,12,806
http://www.portalmorski.pl/zegluga/ze...i-rzecznej
możesz przeglądać wszystkie wątki dyskusji na tym forum.
możesz rozpocząć nowy wątek dyskusji na tym forum.
nie możesz odpowiadać na posty w tym wątku dyskusji.
nie możesz rozpocząć ankietę na tym forum.
nie możesz dodawać załączniki w tym forum.
nie możesz pobierać załączniki na tym forum.
Moderator: Administrator
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies