O nie! Gdzie jest JavaScript?
Twoja przeglądarka internetowa nie ma włączonej obsługi JavaScript lub nie obsługuje JavaScript. Proszę włączyć JavaScript w przeglądarce internetowej, aby poprawnie wyświetlić tę witrynę, lub zaktualizować do przeglądarki internetowej, która obsługuje JavaScript.

Barki bez napędu

Ostatnia aktualizacja 7 lat temu
Z
zbychu1949Początkujący użytkownik Początkujący użytkownik
Dodano 7 lat temu
Na naszym comiesięcznym spotkaniu w Bydgoszczy na LEMARZE padło pytanie właśnie o wrocławki były podobno mała i duża budowano je w Wrocławiu na Zaciszu. Po ile ton one nosiły mała prawdopodobnie ok. 400 ton a duża około 600 ton chciałbym to zweryfikować. Pozdrawiam
Edytowany przez zbychu1949 dnia 27.03.2014, 7 lat temu
ApisApisSuper administrator Super administrator
Dodano 7 lat temu
Barka "wrocławka" w jednej z wersji niosła ok 612 ton przy gabarytach L-55 B-8 T-1,75m. Były to barki konstrukcji drewnianej lub mieszanej.

www.zegluga-rzeczna.pl/images/flota/rys16.jpg

Nic nie mogę powiedzieć o "małej wrocławce", bo nie spotkałem się z takim określeniem, ale domyślam się, że chodzi o drugą - nieco mniejszą "wrocławkę". Była to konstrukcja całkowicie stalowa o identycznych wymiarach, ale o mniejszym współczynniku pełnotliwości kadłuba - stąd o niższej nośności wynoszącej 546 ton.

www.zegluga-rzeczna.pl/images/flota/rys17.jpg

Niemiecka nazwa "Grossbreslauer" (wielka wrocławka, największa na Wrocław) odnosiła się do obu typów i raczej dotyczyła tego, że była to największa barka mogąca przechodzić w razie czego przez małe odrzańskie śluzy (nie te "pociągowe" o dł. 186 m) i o "odrzańskim" zanurzeniu. Głębokość tranzytowa Odry była wówczas na całej długości zapewniona na minimum 1,8 m.

Jej rozmiary i nośność niemal dokładnie powtórzyła po latach barka motorowa BM-500, bo chodziło dokładnie o to samo: aby mieściła się w małych komorach śluz odrzańskich (56 x 9,6 m).

Na odrze użytkowano także barki typu Finow (od Finowkanal) o ładowności 500 ton, długości 40,0 m, szerokości 4,5 m, i wysokości w burcie 1,9 m. oraz nierzadko także łabskie "plauerki" o ładowności 700 ton, długości 65,0 m i szerokość 8,11 m. Mogły chodzić z zanurzeniem 2 m.
Andrzej 'Apis' Podgórski
---
Jeśli wydaje ci się, że wiesz wszystko - masz rację: wydaje ci się...
Z
zbychu1949Początkujący użytkownik Początkujący użytkownik
Dodano 7 lat temu
Dzięki kapitanie za odpowiedź. Tak jak wspomniałem na tym spotkaniu był gość z Gdańska który kiedyś pracował w OZGW i opowiadał o kapitanach naszych parowców które pamiętał jak pływały Wisłą do Gdańska większość znał osobiście co zostało zweryfikowane przez potomków tych załóg. I na końcu zadał pytanie o te wrocławki na które praktycznie tylko parę osób próbowało odpowiedzieć. Jeszcze raz dziękuję.
możesz przeglądać wszystkie wątki dyskusji na tym forum.
możesz rozpocząć nowy wątek dyskusji na tym forum.
nie możesz odpowiadać na posty w tym wątku dyskusji.
nie możesz rozpocząć ankietę na tym forum.
nie możesz dodawać załączniki w tym forum.
nie możesz pobierać załączniki na tym forum.
Moderator: Administrator
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies