O nie! Gdzie jest JavaScript?
Twoja przeglądarka internetowa nie ma włączonej obsługi JavaScript lub nie obsługuje JavaScript. Proszę włączyć JavaScript w przeglądarce internetowej, aby poprawnie wyświetlić tę witrynę, lub zaktualizować do przeglądarki internetowej, która obsługuje JavaScript.

Kanał Baty - rekonesans

Ostatnia aktualizacja 10 lat temu
januszbnjanuszbnDoświadczony użytkownik Doświadczony użytkownik
Dodano 11 lat temu
Nie pamiętam, przy jakiej okazji przeczytałem o Kanale Baty. Zapewne było to związane z niekończącą się historią kanału D-O-L. Zachęcony bardzo dobrą stroną internetową, w majowy weekend postanowiłem wybrać się na samochodowo-pieszy rekonesans okolic kanału.
Idea regulacji i przystosowania rzeki Morawy do żeglugi towarowej zrodziła się wraz z planami budowy kanału D-O-L jednak dopiero około roku 1927, za sprawą znanego i u nas Tomasza Baty, miała szansę być zrealizowaną. Po jego tragicznej śmierci (był również lotnikiem - zginął w wypadku lotniczym) jego plany kontynuował brat Jan Antoni Bata. Budowa kanału wraz z system melioracyjnym została zrealizowana w latach 1934-1938. Kanał o długości 51, 8 km zawierający odcinki rzeczne (w tym 1 km rzeki Drzewnicy, dziś niespławnej, i Morawy) łączył Otrokowice z Rohatce i służył do transportu lignitu z kopalni w Ratiszkowicach. Pod koniec wojny kanał znacznie ucierpiał, a w wyniku nacjonalizacji fabryk Baty stracił na znaczeniu, stał się trwale nierentownym i ostatecznie pod koniec lat sześćdziesiątych żegluga na nim została wstrzymana. Pod koniec lat dziewięćdziesiątych, za sprawą grupy pasjonatów, podjęto próbę jego rewitalizacji, jako turystycznej drogi wodnej. Konsekwentna realizacja programu dostosowywania kanału i infrastruktury niezbędnej w turystyce wodnej może zaimponować.

www.kanalgliwicki.net/apis/batacanal/hodonin.jpg
Hodonin nad Morawą. Za rzeką już Słowacja

www.kanalgliwicki.net/apis/batacanal/srub.jpg
Hodonin. Mozna dobrze i tanio zjeść.

Na tym stosunkowo niedługim szlaku wodnym istnieje dziś 13 przystani i nabrzeży do cumowania krótkotrwałego (bezpłatnie do 24 godzin).

www.kanalgliwicki.net/apis/batacanal/straznice.jpg
Stráźnice. Nieduża, nastrojowa przystań.

Większość z nich posiada wszystko, co niezbędne. Prąd, woda, slip, darmowe Wi-Fi, możliwość zdania nieczystości, zaplecze sanitarne i gastronomiczne. Przystanie są monitorowane, co zapewnia możliwość bezpiecznego pozostawienia łodzi i zwiedzanie okolicy - a jest co zwiedzać. Na kanale jest 13 śluz czynnych od 10 do 18 (V, IX - w piątki, soboty i niedziele; VI, VII, VIII - codziennie z wyjątkiem poniedziałku) - śluzowanie bezpłatne. Po godzinach, jeśli śluzowy jest na miejscu, śluzowanie za 50 KCz - nieco ponad 8 zł. W roku 2012 Kanał Baty odwiedziło około 60 tys. turystów, nie tylko czeskich. Ciekaw jestem ilu turystów zainteresowała, prawie dwunastokrotnie dłuższa, Wielka Pętla Wielkopolski.

www.kanalgliwicki.net/apis/batacanal/petrov.jpg
Petrov - śluza.

www.kanalgliwicki.net/apis/batacanal/petrov_kanal.jpg
Petrov - kanał.

Zaskoczyła mnie dostępność wszelkiego rodzaju darmowych materiałów reklamowych, w tym map kanału z niezbędnymi informacjami, zainteresowanie obsługi i gotowość pomocy w każdej sprawie. Za niewielkie pieniądze (16 zł) kupiłem pięknie wydany przewodnik po kanale.

www.kanalgliwicki.net/apis/batacanal/bata1.jpg

Zawiera wszystko, co trzeba wiedzieć i co musi wiedzieć ktoś, kto ma niewielkie lub żadne doświadczenie w pływaniu. Są przepisy prawne, objaśnienia co to jest śluza, co jaz, jak się zachowywać podczas śluzowania, opis znaków, prześwity mostów, niezbędne kontakty, gdzie i jak wezwać pomoc, kto i na czym może pływać bez uprawnień, a kiedy takowe są wymagane ( bez uprawnień łodzie o wadze do 500 z silnikiem do 20 kW przy ograniczeniu prędkości do 20 km/h, skończone 18 lat).

www.kanalgliwicki.net/apis/batacanal/bata2.jpg

Jest w nim również skrótowy przewodnik po okolicznych obiektach, które warto zobaczyć. To wszystko na 40 stronach formatu A4.

www.kanalgliwicki.net/apis/batacanal/bata3.jpg

Nie oddalając się zbytnio od kanału mamy możliwość zwiedzania licznych zamków, pałaców, piwnic winiarskich, o browarach nie wspomnę. Mnie szczególnie zainteresowały liczne zabytki techniki, w tym hydrotechniczne.
Jak to będzie wyglądać w rzeczywistości, z perspektywy użytkownika drogi wodnej, będę miał okazję sprawdzać przez dwa tygodnie już w czerwcu. Zapewne będzie to coś innego niż powolne snucie się, (bo tak lubię) od śluzy do śluzy na Noteci czy Kanale Górnonoteckim, w towarzystwie łabędzi, czapli i orłów, z poczuciem oderwania od cywilizacji i pełniejszej integracji z naturą. Będzie inaczej, ale pewnie ciekawie.
Edytowany przez januszbn dnia 24.05.2013, 11 lat temu
E
egonzeglarzPoczątkujący użytkownik Początkujący użytkownik
Dodano 11 lat temu
Myślę że wielu z nas chętnie obejrzy i przeczyta reportaż z tej wyprawy.Pozdrawiam i życzę udanego rejsu.
Eryk
Eryk M.S ZEUS
zbyszek1zbyszek1Użytkownik Użytkownik
Dodano 11 lat temu
Tylko pozazdrościć braciom.
grudzien70grudzien70Początkujący użytkownik Początkujący użytkownik
Dodano 10 lat temu
Cześć
Od kilku lat pływań po Bacie. Na początkowym i końcowym odcinku. Po kawałku, korzystając z łódek z wypożyczalni. Cała żegluga jest świetnie zorganizowana, śluzy bezpłatne, sprawnie działające, świetna infrastruktura, gastronomia przy szlaku. Głębokość odcinka kanałowego to około 1,5-2 m szerokość około 15m. Ruch niewielki.
W przyszłym roku planuję pływanie z noclegiem w jednej z marin. Pozdrawiam i wesołych świąt.
WSM Szczecin
możesz przeglądać wszystkie wątki dyskusji na tym forum.
możesz rozpocząć nowy wątek dyskusji na tym forum.
nie możesz odpowiadać na posty w tym wątku dyskusji.
nie możesz rozpocząć ankietę na tym forum.
nie możesz dodawać załączniki w tym forum.
nie możesz pobierać załączniki na tym forum.
Moderator: Administrator
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies