ValdemarasAdministrator 
Dodano
19 lat temuI. GENEZA
Po opracowaniu projektu i wdrożeniu do produkcji statku typu SP 150, Biuro Projektów i Studiów Taboru Rzecznego we Wrocławiu przystąpiło do projektowania statku pasażerskiego mogącego pływać po jeziorach mazurskich w żegludze portowej oraz wodach Zalewu Wiślanego i Szczecińskiego. Postanowiono wykorzystać do tego projekt SP-150. Powstała dokumentacja statku, która jest wydłużoną odmiana SP 150. Wyróżnia się ona korzystniejszym położeniem sterówki, przez co pasażerowie nie zasłaniają widoczności sternikowi gdyż nie maja tam dostępu. Statek posiada też większą siłownię oraz pomieszczenia załogowe. Zwiększono też jego zanurzenie. Nowy projekt otrzymał oznaczenie SPJD, co oznacza statek pasażerski jeziorowy duży. Spotyka się też oznaczenie SJD-190. Budowę prototypu zlecono w 1963 roku Tczewskiej Stoczni Rzecznej w Tczewie. W sumie wybudowano 13 statków tego typu:
Nr. bud. Nazwa Rok bud. Stocznia Armator
SPJD/1 WIGRY 1964 Tczewska Stocznia Rzeczna Żegl. Mazurska, Giżycko
SPJD/2 ŚNIARDWY 1964 Tczewska Stocznia Rzeczna Żegl. Mazurska, Giżycko
SPJD/3 VISLA 1964 Gdańska Stocznia Rzeczna C.S.R.S
SPJD/4 TAŁTY 1965 Gdańska Stocznia Rzeczna Żegl. Mazurska, Giżycko
SPJD/5 ROŚ 1965 Gdańska Stocznia Rzeczna Żegl. Mazurska, Giżycko
SPJD/6 MAŁGORZATA 1966 Tczewska Stocznia Rzeczna Żegl. Gdańska, Gdańsk
SPJD/7 DANUTA 1966 Tczewska Stocznia Rzeczna Żegl. Gdańska, Gdańsk
SPJD/8 MARTA 1966 Gdańska Stocznia Rzeczna Żegl. Gdańska, Gdańsk
SPJD/9 BEŁDANY 1967 Tczewska Stocznia Rzeczna Żegl. Mazurska, Giżycko
SPJD/10 ELŻBIETA 1967 Gdańska Stocznia Rzeczna Żegl. Gdańska, Gdańsk
SPJD/11 AGATA 1967 Tczewska Stocznia Rzeczna Żegl. Szczecińska, Szczecin
SPJD/12 ANITA 1967 Tczewska Stocznia Rzeczna Żegl. Gdańska, Gdańsk
SPJD/13 ODRA 1968 Tczewska Stocznia Rzeczna C.S.R.S.
Statki te jak widać budowały dwie stocznie, praktycznie Tczew budował kadłuby, które przeholowywano do Gdańska gdzie statek doposażono. Tam także przechodziły próby zdawczo odbiorcze przed przekazaniem armatorowi.
II. KADŁUB
dwupoziomowy zbudowano ze stali okrętowej St 41 metodą spawaną o poprzecznym systemie wiązań. Grubość blach poszycia wynosi 3 do 5 mm. Posiada on jednakowy odstęp wręgów 550 mm na całej długości. Podzielony na cztery przedziały przez 3 grodzie wodoszczelne, które zawierają od rufy:
1. skrajnik rufowy
2. siłownia, pomieszczenia załogowe
3. pomieszczenia pasażerskie, załogowe, sanitariaty i bufet
4. skrajnik dziobowy
Wejście znajduje się z obu burt na śródokręciu poprzez drzwi rozsuwane skąd schodami można się dostać na pokład główny lub słoneczny. Na pokładzie głównym znajduje się korytarz z kabinami mechanika i kapitana oraz pomieszczeniem służbowym. Poprzez drzwi wahadłowe w części dziobowej, które odgradzają korytarz dostajemy się do salonu dziobowego z bufetem mogący pomieścić 40 pasażerów. Bufet serwuje napoje zimne oraz ciepłe i żywność paczkowaną. Salon rufowy może pomieścić 56 osób. Dostęp światła dziennego do pomieszczeń na pokładzie głównym zapewniają okna typu kolejowego po 7 na każdej burcie. Salon dziobowy posiada werandę, która jednak w późniejszym okresie zajął powiększony bufet. Górna kondygnacja na pokładzie głównym osłonięta jest daszkiem chroniącym pasażerów przed deszczem lub słońcem. Sterówka znajduje się w części dziobowej statku. Na statkach eksploatowanych przez Żeglugę Mazurską jest ona opuszczana ręcznie celem umożliwienia przechodzenia pod niskimi mostami. Na pokładzie słonecznym znajdują się ławki wykonane z laminatu. Na rufie znajduje się zejście do siłowni. Dziobnica jest wychylona a rufa tzw. krążownicza płaska. Urządzenie sterowe składa się z dwóch sterów wypornościowych częściowo zrównoważonych, ręcznej maszynki sterowej i zespołu sterociągów z rolkami.
Dane techniczne:
- długość całkowita - 33,60 m
- długość między pionami - 31,50 m
- szerokość całkowita - 6,06 m
- szerokość na wodnicy - 5,48 m
- wysokość boczna - 1,55 m
- wysokość nierozbieralna - 3,60 m dla statków Żeglugi Mazurskiej i 4,05 dla statków Żeglugi Gdańskiej
- zanurzenie - 0,96 m
- prędkość - 17 km/godz.
Statki te nazywane są popularnie "patelniami". Sprawiają one pewne trudności podczas manewrów dobijania przy silnym wietrze gdzie ich długość, małe zanurzenie i nie wystarczająca moc silnika powodują że nie słuchają się sterów i zwłaszcza dobijanie jest odczuwalne przez pasażerów.
III. SIŁOWNIA
znajduje się w części rufowej, jako napęd zastosowano silnik wysokoprężny czterosuwowy typu 6L160 PNS produkcji CZNM Skoda, Praha. Jest to silnik 6 cylindrowy ze sprzęgłem redukcyjno-nawrotnym o mocy 190 KM przy 750 obrotach na minutę o przełożeniu 1:1. Średnica cylindra wynosi 160 mm, skok tłoka 225 mm. Głównym źródłem energii elektrycznej jest zespół prądotwórczy prądu zmiennego 380 V o mocy 7,5 kVA, i drugi o mocy 17,5 kVA firmy BUKH. Sterowanie silnikiem odbywa się ze sterowni, sam silnik chłodzony jest wodą zaburtową w układzie pośrednim natomiast silniki pomocnicze w układzie bezpośrednim. W siłowni znajduje się również pompa p.poż. Jako pednik zastosowano śrubę o średnicy 850 mm wykonana jako odlew mosiężny.
IV. WYPOSAŻENIE
1. kotwiczne - 2 kotwice Halla, z których jedna umieszczona jest na dziobie, druga na rufie. Do wyciągania i opuszczania służą dwa ręczne kabestany. Łańcuch ma średnicę 13 mm.
2. cumownicze - 4 podwójne polery cumownicze na każdej burcie oraz jeden pojedynczy na dziobie statku.
3. sygnalizacyjno-nawigacyjny - komplet latarń nawigacyjnych, znaków sygnalizacji dziennej, środki pirotechniczne, wyrzutnia linki, kompas magnetyczny, maszt sygnałowy i syrena okrętowa.
4. radiowy - radar, radiotelefon, rozgłośnia radiowa.
5. ratunkowy - kamizelki ratunkowe dla 100% pasażerów, koła ratunkowe, pływaki ratunkowe typu Roś, przez pewien czas również pneumatyczne tratwy ratunkowe i łódź ratunkowa 4 osobowa.
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Valdemaras dnia 25.12.2006,
18 lat temu
ValdemarasAdministrator 
Dodano
18 lat temuŚNIARDWY
TYP: Statek pasażerski typu SPJD
ROK I MIEJSCE BUDOWY: 1964; Tczewska Stocznia Rzeczna w Tczewie.
NR. BUDOWY: B-093/SPJD/2
WYMIARY
długość-34,05 m; szerokość - 6,07 m, zanurzenie - 0,94 m
SILIKI GŁÓWNE
1 silnik wysokoprężny typu 6L110PNS ; 6-cylindrowy o mocy łącznej 190 KM; prod. CZNM ©koda, Praha.
PĘDNIK: 1 śruba; PRĘDKOŚĆ: 17 km/godz.; ILOŚĆ PASAŻERÓW; 275; ZAŁOGA: 4 osoby
PRZEBIEG SŁUŻBY
1964: ŚNIARDWY - Przedsiębiorstwo Państwowe Żegluga Mazurska, Giżycko.
1999: ŚNIARDWY - Żegluga Mazurska Sp. z o.o., Giżycko.
2001: - liczba pasażerów: 140 osób.
2008: - w marcu wymiana silnika głównego na typ D7CTA Volvo-Penta o mocy 230 KM statek w eksploatacji.
2015: - w eksploatacji
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Valdemaras dnia 12.11.2015,
10 lat temu
ValdemarasAdministrator 
Dodano
18 lat temuTAŁTY
TYP: Statek pasażerski typu SPJD
ROK I MIEJSCE BUDOWY: 1965; Gdańska Stocznia Rzeczna w Gdańsku.
NR. BUDOWY: B 093/SPJD/4
WYMIARY
długość:33,60 m; szerokość:6,10 m, zanurzenie:1,10 m
SILIKI GŁÓWNE
1 silnik wysokoprężny typu 6L110PNS ; 6-cylindrowy o mocy łącznej 190 KM; prod. CZNM ©koda, Praha.
PĘDNIK: 1 śruba; PRĘDKOŚĆ: 18 km/godz.;ILOŚĆ PASAŻERÓW; 220; ZAŁOGA: 4 osoby
PRZEBIEG SŁUŻBY
1965: TAŁTY - Przedsiębiorstwo Państwowe Żegluga Mazurska, Giżycko.
1999: TAŁTY - Żegluga Mazurska Sp. z o.o., Giżycko.
2001: - zdolność przewozową ustalono na 140 osób.
2005: - zdolność przewozową ustalono na 114 osób
2008: - w marcu nastąpiła wymiana silnika głównego na typ D7CTA Volvo Penta o mocy 230 KM statek w eksploatacji.
2015: - w eksploatacji
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Valdemaras dnia 12.11.2015,
10 lat temu
ValdemarasAdministrator 
Dodano
18 lat temuMARTA
TYP: Statek pasażerski typu SPJD
ROK I MIEJSCE BUDOWY: 1966; Gdańska Stocznia Rzeczna w Gdańsku.
NR. BUDOWY: SPJD/8
WYMIARY
długość:33,27 m; szerokość:6,11 m, zanurzenie: 0,96 m
SILIKI GŁÓWNE
1 silnik wysokoprężny typu 6L110PNS ; 6-cylindrowy o mocy łącznej 190 KM; prod. CZNM ©koda, Praha.
PĘDNIK: 1 śruba; PRĘDKOŚĆ: 18 km/godz. ILOŚĆ PASAŻERÓW; 250; ZAŁOGA: 4 osoby
PRZEBIEG SŁUŻBY
1967: MARTA - Przedsiębiorstwo Państwowe Żegluga Gdańska, Gdańsk
1989.X: - wycofany.
1991: MARTA - dzierżawiony przez T. Bożyczko z Gdańska jako statek kawiarnia, muzyczna, stał zacumowany do nabrzeża na Motławie w Gdańsku.
1995: - sprzedany belgijskiej firmie Maasdal BVBA w Krurbeke przeszedł remont w Stoczni Wisła w Gdańsku.
1997: - odpłynął drogami śródlądowymi do Belgii.
ValdemarasAdministrator 
Dodano
18 lat temuELŻBIETA
TYP: Statek pasażerski typu SPJD
ROK I MIEJSCE BUDOWY: 1967; Gdańska Stocznia Rzeczna w Gdańsku.
NR. BUDOWY: SPJD/10
WYMIARY
długość:33,08 m; szerokość:5,57 m, zanurzenie: 0,95 m
SILIKI GŁÓWNE
1 silnik wysokoprężny typu 6L110PNS ; 6-cylindrowy o mocy łącznej 190 KM; prod. CZNM ©koda, Praha.
PĘDNIK: 1 śruba; PRĘDKOŚĆ: ILOŚĆ PASAŻERÓW; 270; ZAŁOGA: 3 osoby
PRZEBIEG SŁUŻBY
1968: ELŻBIETA - Przedsiębiorstwo Państwowe Żegluga Gdańska, Gdańsk
1994: ELŻBIETA - statek wydzierżawiono armatorowi: - Przedsiębiorstwo Usług Morskich Żegluga Ltd Sp. z o.o., Gdańsk.
1996.VII.01: ELŻBIETA - Przedsiębiorstwo Usług Morskich Żegluga Ltd. Sp. z o.o., Gdańsk
1996.X.01: ELŻBIETA - Przedsiębiorstwo Usług Morskich Żegluga Gdańska Ltd. Sp. z o.o.; Gdańsk.
2001.V: ELŻBIETA - Żegluga Gdańska Sp. z o.o., Gdańsk.
2008: - w eksploatacji.
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Valdemaras dnia 03.10.2008,
17 lat temu