O nie! Gdzie jest JavaScript?
Twoja przeglądarka internetowa nie ma włączonej obsługi JavaScript lub nie obsługuje JavaScript. Proszę włączyć JavaScript w przeglądarce internetowej, aby poprawnie wyświetlić tę witrynę, lub zaktualizować do przeglądarki internetowej, która obsługuje JavaScript.

OPIS

Ostatnia aktualizacja 17 lat temu
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 17 lat temu
I. PROJEKT

W latach 1976 - 1977 w Centrum Badawczo Projektowym Żeglugi Śródlądowej Navicentrum we Wrocławiu opracowano na podstawie założeń Żeglugi Bydgoskiej projekt pchacza rzecznego przeznaczonego do całodobowej obsługi barek pchanych pojedynczo lub w zestawach na Wiśle, Warcie, Noteci i Odrze. Armator przyjął w założeniach że powinna to być jednostka jednopokładowa przystosowana do pracy z barkami pchanymi w układzie:
- pchacz + 1 barka typu BP 500
- pchacz + 2 barki typu BP 500
- pchacz + 2 barki typu BP 330
- pchacz + 2 barki typu BP 300
- pchacz + 2 barki typu BP 290
Gotowy projekt oznaczono symbolem B 598. Budowę prototypu zlecono Stoczni "Odra" w Szczecinie, która pierwszy pchacz typu Koziorożec zbudowała w 1978 r. Był on przeznaczony dla P.P. Żegluga Bydgoska w Bydgoszczy. W wyniku pozytywnych prób zlecono tej samej stoczni budowę dalszych jednostek.
Wykaz pchaczy zbudowanych w latach 1978 - 19.. przez Stocznię Odra w Szczecinie.
L.p. Nazwa Rok bud. Numer bud. Armator
1 Koziorożec B-01 1978 B598/1 P.P. Żegluga Bydgoska, Bydgoszcz
2 Koziorożec B-02 1979 B598/2 P.P. Żegluga Bydgoska, Bydgoszcz
3 Koziorożec B-03 1979 B598/3 P.P. Żegluga Bydgoska, Bydgoszcz
4 Koziorożec W-01 1979 B598/4 P.P. Żegluga Warszawska W-wa
5 Koziorożec B-04 1980 B598/5 P.P. Żegluga Bydgoska, Bydgoszcz
6 Koziorożec W-02 1980 B598/6 P.P. Żegluga Warszawska W-wa
7 Koziorożec B-05 1980 B598/7 P.P. Żegluga Bydgoska, Bydgoszcz
8 Koziorożec B-06 1981 B598/8 P.P. Żegluga Bydgoska, Bydgoszcz
9 Koziorozec O-01 1981 B598/9 P.P. Żegluga na Odrze, Wrocław
10 Koziorożec B-07 1981 B598/10 P.P. Żegluga Bydgoska, Bydgoszcz
11 Koziorożec B-08 1982 B598/11 P.P. Żegluga Bydgoska, Bydgoszcz
12 Oskar 1983 B598/12 Przeds. Robót Czerpalnych i Podwodnych, Szczecin
13
14
15 Sambor 1985 B598/15 Przeds. Budownictwa Wodnego, Tczew
16
17 Gandurskij 1985 B598/17 ZSRR
18
19 Kuskovo 1985 B598/19 ZSRR

21 Izmailovo 1986 B598/21 ZSRR

Wykaz jest jak widać nie kompletny tak naprawdę nie udało mi się ustalić ile pchaczy zbudowano.

II. KADŁUB

Kadłub wykonano ze stali węglowej typu St 41A metodą spawaną o poprzecznym układzie wiązań. Dno jest konstrukcji pojedynczej, grubość poszycia 5 do 6 mm. Trzy grodzie poprzeczne wodoszczelne dzielą kadłub na cztery przedziały zawierające licząc od rufy:
a. skrajnik rufowy
b. siłownia
c. pomieszczenia mieszkalne załogi w skład, których wchodzą - dwie kabiny jednoosobowe kapitana i mechanika, dwie kabiny dwuosobowe dla marynarzy, messa, kuchnia, sanitariat i natrysk oraz suszarnia ubrań roboczych.
d. skrajnik dziobowy
Pokład stalowy usytuowany jest na wysokości 1.600 mm od dna na śródokręciu i 2.000 mm na rufie. Poszycie pokładu posiada grubość 5 do 6 mm w rejonie dziobnicy i 4 do 6 mm w rejonie rufy, burty o grubości 5 mm natomiast w rejonie uskoku 7 mm, dziobu 8 mm.
DANE TECHNICZNE
długość całkowita - 20,70 m
długość miedzy pionami - 19,80 m
szerokość - 8,67 m
wysokość boczna - 1,60 m
wysokość nierozbieralna - 3,80 m
wysokość całkowita - 5,05 m
zanurzenie konstrukcyjne - 1,15 m
nośność - 13 t
Nadbudowa stalowa spawana, światło dzienne dostarczają okna typu kolejowego. Wejście do pomieszczeń z pokładu głównego w rejonie śródokręcia. Sterówka podnoszona i opuszczana hydraulicznie.

III. SIŁOWNIA
Znajduje się w części rufowej statku. Jako napęd główny zastosowano dwa silniki wysokoprężne czterosuwowe 6 cylindrowe typu UE 680 "Delfin" o mocy łącznej 242 kW [ 330 KM] produkcji Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego w Mielcu i marynizowane przez Puckie Zakłady Mechaniczne w Pucku. Maksymalna ilość obrotów przy mocy maksymalnej 2.100. Pędnik dawały dwie śruby czteroskrzydłowe o średnicy 900 m pracujące w dyszach Korta. Obroty na śruby przenoszone były za pomocą przekładni redukcyjno- nawrotnej typu SR o przełożeniu 4:1. Całość uzupełniały dwa sprzęgła elastyczne typu Wulkan. Pojemność zbiorników paliwa wynosi 10,6 m3 co daje autonomiczność pływania w ruchu ciągłym 120 godzin. Pojemność zbiornika oleju smarnego 0,2 m3, wody słodkiej 2,7 m3 i wody balastowej 12,4 m3. Maksymalna prędkość pchacza 9,0 km/h bez barek.
W siłowni znajdowały się dwa zespoły prądu przemiennego 3 x 400 V, 50 Hz złożone z silników spalinowych i prądnic o mocy 30,4 kW. Zasilanie z lądu poprzez tablicę rozdzielczą.

IV. WYPOSAŻENIE POKŁADOWO-NAWIGACYJNE
a. urządzenia kotwiczne – dwie kotwice typu KS250 o zwiększonej przyczepności o masie 250 kg zamocowane do łańcuchów rozpórkowych o średnicy 19 mm i długości 30 m. Dwie wciągarki kotwiczno-cumownicze o napędzie hydraulicznym sterowane ze sterówki typu WKC-I-AHB.
b. urządzenia cumowniczo-holownicze
- dwie przewłoki rolkowe
- dwa pachoły pojedyńcze, przeznaczone do szczepiania usytuowane na dziobie
- dwie wciągarki sczepiające ręczne umieszczone na dziobie
- jeden pojedynczy pachoł typu krzyżowego usytuowany na dziobie
- dwie przewłoki linowe zamknięte zamocowane na rufie
- dwa pachoły podwójne dziobowe przeznaczone do sczepiania barek
- dwa pachoły podwójne umieszczone na rufie
- dwie głowice cumownicze wciągarek kotwicznych
c. środki ratowniczo-sygnałowe
- kamizelki ratunkowe
- 1 pływak ratunkowy 14 osobowy typu Roś
- łódź towarzysząca z pełnym wyposażeniem
- koła ratunkowe
- lampy nawigacyjne
- tablica sygnałowa niebieska
- drabinki zaburtowe
d. urządzenia sterowe
- elektrohydrauliczne urządzenie napędzane dwoma zespołami pompowymi z sterowaniem elektronicznym w systemie nadążnym i przyciskowym [zapasowe]
- stery zaśrubowe wypornościowe
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Valdemaras dnia 22.01.2007, 17 lat temu
norbinorbiUżytkownik Użytkownik
Dodano 17 lat temu
ŚWIETNA STRONKA INTERNETOWA. NIEWIEDZIAŁEM, ŻE KTOŚ OPRÓCZ MNIE INTERESUJE SIĘ ŻEGLUGĄ SRÓDLĄDOWĄ, A JUŻ W OGÓLE KOZIOROŻCAMI! JESTEM POD WRAŻENIEM OPISÓW TECHNICZNYCH.
W JEDNYM MUSZE TYLKO AUTORA POPRAWIĆ WZGLĘDEM TEGO TEMATU. OCENA KOZIOROŻCA B-01 NIEBYŁA "KRYSZTAŁOWA", PONIEWAŻ TUŻ PO OPUSZCZENIU STOCZNI W SZCZECINIE, PODCZAS REJSU DO BYDGOSZCZY MIAŁO MIEJSCE SPIĘCIE W INSTALACJI ELEKTRYCZNEJ STATKU, CO WYWOŁAŁO MAŁY POŻAR. PO JEGO UGASZENIU PCHACZ WRÓCIŁ DO STOCZNI SZCZECIŃSKIEJ NA NIEZBĘDNE NAPRAWY. WIEM TO Z RELACJI KAPITANA ROMANA DĄBROWSKIEGO, KTÓRY BYŁ WTEDY DOWÓDCĄ KOZIOROŻCA B-01, A TUŻ PO TY ZOSTAŁ DOWÓDCĄ KOZIOROŻCA B-02 I DOWODZIŁ NIM, AŻ DO PRZEJŚCIA NA EMERYTURE.
Z POWAŻANIEM NORBERT WEGNER - norbi
tel. : +48600675205
gg : 33251026
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 17 lat temu
Wiesz awaria instalacji elektrycznej czy innych urządzeń na prototypie czy każdym innym statku nawet powodująca na szczęście nie grożny pożar to jeszcze nie powód żeby mówić czy pisać że ten pchacz jest be lub cała seria. Z reguły na prototypie wyskakują rzeczy, które poprawia się w następnych jednostkach lub usuwa w ramach gwarancji. Czasami przyczyną awarii jest człowiek. Są też statki pechowe. Ale ogólnie reasumując nie opisuje wszystkiego bo też wszystkich wydarzeń nie znam. Dlatego cieszą mnie jako autora tego czy innego tematu że moja praca, która ma przybliżyć żeglugę śródlądową internautom i uczynić tę stronę w miarę wiarygodną nie pozostaje bez echa bo wszyscy za tą stronę powinniśmy być odpowiedzialni.
Pozdrawiam
Waldemar Danielewicz
norbinorbiUżytkownik Użytkownik
Dodano 17 lat temu
Nie twierdze, że cała seria tych pchaczy jest zła, stwierdzam tylko fakt, iż żegluga bydoska nie była zadowolona iż "prototyp- KOZIOROŻEC B-01"tuż po opuszczeniu stoczni wrócił tam z powrotem. Nastempne jednostki tego typu odbierano, z tego co wiem bez takich przygód. Rzeczywiście KOZIOROŻEC B-01 był prototypem i wiele możnaby było w nim poprawić, ale to tylko prototyp. W nastempnych egzemplarzach poprawiono to i owo (instalacje elektryczną, szyby w sterówce, mechanizmy podnoszenia kotwicy). Na "KOZIOROŻCU B-02" nawet zaeksperymentowano z windami kotwicznymi i zamontowano dużo większe z pchacza typu "BIZON", lecz okazało się to nietrafioną decyzją ponieważ zajmowały dużo więcej miejsca niż windy orginalnie przeznaczone na "KOZIOROŻCA", pozatym pchacz nie wykożystywał w pełni ich możliwości, ponieważ hol zakładano na specjalny poler na górnym pokładzie. Tak więc to nastempna ciekawostka.
Z POWAŻANIEM NORBERT WEGNER - norbi
tel. : +48600675205
gg : 33251026
S
sssss85Początkujący użytkownik Początkujący użytkownik
Dodano 17 lat temu
wiecie co, ja kiedy mialem 2 latka dziadek zaczal zabierac mnie w rejsy jezdzilem z nim w kazde wakacje czy ferje zimowe,w lato pracowal przy obsludze poglebiarek w zime na lodolamaczu.teraz jak jade przez jakis most czy brzegiem jakiejs rzeki obojetnie gdzie w polsce to wypatruje zawsze statkow,gdy je zobacze to az mi dech w piersiach zapiera,to takie moje nie spelnione ambicje byc wodniakiem,podoba mi sie to ,bardzo sie ciesze z tego ze znalazlem wasza stronke.zaluje tylko ze to wszystko sie rozlatuje PBW tczew tez juz chyba padlo,na zdjeciach widze ze w przegalinie w porcie juz chybna nic nie zostalo Tczewskiego przykra sprawa.
sssss
norbinorbiUżytkownik Użytkownik
Dodano 17 lat temu
Z tym zaparty tchem, to mam to samo, dlatego wracam do zawodu wodniaka.
Z POWAŻANIEM NORBERT WEGNER - norbi
tel. : +48600675205
gg : 33251026
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 17 lat temu
P.B.W. Tczew istnieje nadal jako Spółka Akcyjna. Sprzedała tylko teren dawnej Bazy Lodołamaczy w Gdańsku Przegalinie. Niestety kondycja finansowa firmy jest nie najlepsza. Było by pewnie dobrze gdyby znalazły się nakłady na regulację rzek. Ale sami wiemy jak z tym jest.
Waldemar Danielewicz
norbinorbiUżytkownik Użytkownik
Dodano 17 lat temu
Mam dla Pana, Panie Waldemarze pewną informację, którą otrzymałem z pewnego zródła, od Pana Inż. Palucha, który budował KOZIOŁKI. Otóż muwił Mi On, że Koziorożców było 28 i 15 zostało "wysłanych" na wschód. Czy ktoś wie coś na tetn temat? Raczej wątpliwe, żeby Pan Inż. Paluch się mylił.
Z POWAŻANIEM NORBERT WEGNER - norbi
tel. : +48600675205
gg : 33251026
możesz przeglądać wszystkie wątki dyskusji na tym forum.
możesz rozpocząć nowy wątek dyskusji na tym forum.
nie możesz odpowiadać na posty w tym wątku dyskusji.
nie możesz rozpocząć ankietę na tym forum.
nie możesz dodawać załączniki w tym forum.
nie możesz pobierać załączniki na tym forum.
Moderator: Administrator
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies