Na stronie Ministerstwa Infrastruktury ukazała się
informacja o konsultacjach dokumentu UE pt. "Biała Księga - Plan utworzenia jednolitego europejskiego obszaru transportu - dążenie do osiągnięcia konkurencyjnego i zasobooszczędnego systemu transportu".
Linki:
1.
http://www.mi.gov.pl/2-48203f1e24e2f-1793872-p_1.htm
2.
http://www.mi.gov.pl/files/0/1793872/ST08333.pdf
Ogłoszenie ukazało się z datą 30 marca 2011, termin konsultacji - 6 kwietnia (jeden tydzień).
Zwracam uwagę na zapisy:
Str. 8: "27. W przypadku śródlądowych dróg wodnych istnieje niewykorzystany potencjał. Muszą one odegrać większą rolę, w szczególności poprzez transport towarów w głąb lądu i stworzenie połączenia z morzami europejskimi."
Str. 10: "Do 2030 r. 30 % drogowego transportu towarów na odległościach większych niż 300 km należy przenieść na inne środki transportu, np. kolej lub transport wodny, zaś do 2050 r. powinno to być ponad 50 % tego typu transportu. Ułatwi to rozwój efektywnych ekologicznych korytarzy transportowych. Aby osiągnąć ten cel, musimy rozbudować stosowną infrastrukturę."
Str. 10: "zapewnienie, aby wszystkie najważniejsze porty morskie miały dobre połączenie z kolejowym transportem towarów oraz, w miarę możliwości, systemem wodnego transportu śródlądowego."
Str. 21: "5. Odpowiednie ramy żeglugi śródlądowej - Stworzenie odpowiednich ram pozwalających na optymalizację rynku wewnętrznego wodnego transportu śródlądowego oraz na likwidację barier stojących na przeszkodzie częstszemu korzystaniu z tego rodzaju transportu. Ocena i zdefiniowanie działań i mechanizmów niezbędnych dla wykonania tych ram, mając na uwadze szerszy kontekst europejski."
Str. 22: "Stworzenie stosownych ram umożliwiających śledzenie towarów w czasie rzeczywistym, zapewnienie intermodalnej odpowiedzialności oraz promowanie ekologicznego transportu towarów:
(...) Zapewnienie, aby systemy odpowiedzialności promowały transport kolejowy, wodny i intermodalny."
Str. 25: "Ocena możliwości stworzenia rejestru UE i bandery UE dla transportu morskiego i wodnego śródlądowego. Zasadniczo taki unijny symbol reprezentowałby wysoką jakość bezpiecznych i przyjaznych dla środowiska statków, których załogę stanowiliby wysoce wykwalifikowani pracownicy."
Str. 31: "Wsparcie transportu multimodalnego i przesyłek jednowagonowych, pobudzanie do integracji śródlądowego transportu wodnego z systemem transportowym oraz promowanie ekologicznych innowacji w transporcie towarowym. Wsparcie wprowadzania do użytku nowych pojazdów i statków oraz modernizacji ich wyposażenia."
Opinia sporządzona 6 kwietnia 2011 (przekazana Ministerstwu Infrastruktury):
http://kwiatkowski.edu.pl/zbiory/Opinia_ws_EU_Transport_White_Paper_2011.pdf