O nie! Gdzie jest JavaScript?
Twoja przeglądarka internetowa nie ma włączonej obsługi JavaScript lub nie obsługuje JavaScript. Proszę włączyć JavaScript w przeglądarce internetowej, aby poprawnie wyświetlić tę witrynę, lub zaktualizować do przeglądarki internetowej, która obsługuje JavaScript.

Pchacz typu P-017 "MAZUR"

Ostatnia aktualizacja 14 lat temu
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 15 lat temu
W 1955 roku w Polsce rozpoczęto opracowywanie projektu statku z własnym napędem mechanicznym, który mógłby zamiast holować tradycyjna metodą barki w tzw. pociągach holowniczych pchać je przed sobą. Były to pierwsze prace nad powstaniem zestawu pchanego w Europie. Prace te prowadziło Biuro Konstrukcji Taboru Rzecznego we Wrocławiu na zlecenie Centralnego Zarządu Żeglugi Śródlądowej i Stoczni Rzecznych. W rezultacie powstała dokumentacja pchacza typu P-017 oraz czterech barek pchanych typu P-018 o ładowności 81 ton. Budowę zlecono Wrocławskiej Stoczni Rzecznej we Wrocławiu, która w 1957 roku przystąpiła do budowy omawianej jednostki oraz barek. Pierwszy polski pchacz otrzymał nazwę MAZUR.

I. KADŁUB
Zbudowany został ze stali metodą spawaną w układzie wiązań poprzecznym. Podzielony został na 4 przedziały przez 3 grodzie poprzeczne. Pierwszy przedział zawierał skrajnik dziobowy, drugi siłownię, trzeci zbiorniki paliwa i czwarty skrajnik rufowy. Nadbudowa wraz ze sterówką stalowa spawana. Mieściły się w niej pomieszczenia dla 8 ludzi, kuchnia, sanitariaty. Dziób posiadał obrys saniowy, rufa tunelowa.
Dane techniczne:
Długość całkowita - 16,57 m
Długość na linii wodnej - 16,00 m
Szerokość całkowita - 4,90 m
Wysokość burty - 1,29 m
Wysokość całkowita - 4,10 m
Zanurzenie - 0,89 m
II. SIŁOWNIA
Jako napędu głównego użyto dwóch silników wysokoprężnych dwusuwowych typu 3RIV 16/272 Renag produkcji Puckich Zakładów Mechanicznych w Pucku. Były to silniki 3 cylindrowe z pompą płuczącą Roota o mocy 70 KM każdy. Maksymalna ilość obrotów 500 przy 70 KM. Jako pędnik zastosowano 2 śruby napędowe czteroskrzydełkowe o średnicy 0,808 mm w obrotowych dyszach Korta. Prąd dostarczała prądnica o mocy 1,2 kW dająca prąd stały.
III. HISTORIA EKSPLOATACJI
Po wybudowaniu pchacz Mazur wraz z czteroma barkami typu BP 80 rozpoczął próby na Odrze. Sam pchacz osiągnął prędkość 16,5 km/h. W zestawie pchacz + 4 barki w systemie 2 + 2 - 9,5 km; pchacz + 3 barki w systemie 2 + 1 - 11 km/godz.; pchacz + 3 barki w systemie jedna obok drugiej - 10, 6 km/godz. i pchacz + 1 barka -13,7 km. W czasie prób okazało się że bardzo długo trwa spinanie barek do pchacza co znacznie wydłuża czas śluzowań. Barki były mocowane do pchacza za pomocą lin do polerów cumowniczych. Po próbach na Odrze cały zestaw przydzielono Warszawskiej Żegludze na Wiśle mimo jej sprzeciwów. Trasę Wrocław - Warszawa pchacz + 4 barki zestaw przebył w ciągu 165 godzin pokonując 910 km. Barki były załadowane kruszywem i ich zanurzenie wynosiło 80 cm. Łączna masa ładunku 200 t. Wiele czasu pochłonęło pokonanie śluz na drodze wodnej Wisła - Odra. Po wejściu na Wisłę okazało się że zestaw ze względu na słaby uciąg i dysze nie był w stanie pokonywać przemiałów na rzece i ponadto jest zbyt słaby aby manewrować na Wiśle. Dalsze próby pokazały tylko całkowitą nieprzydatność pchacza na Wisłę. Popełniono wiele błędów konstrukcyjnych jak: zbyt słabe silniki, dysze Korta nie zdające egzaminu na płytkich wodach, sposób łączenia barek z pchaczem na sztywno tylko za pomocą lin mocowanych na polerach wydłużał czas kompletowania zestawu i sprawiał trudności przy manewrach. Ponadto nie dokonano prób modelowych pchacza i barek przez co nie można było określić jego warunków eksploatacyjnych na danej drodze wodnej. Egzaminu nie zdał również kształt kadłuba jak i zbyt małe rozstawienie linii wałów i śrub napędowych. Pchacz ten ze względu na swe błędy nigdy nie wszedł do produkcji seryjnej. W Warszawskiej Żegludze na Wiśle pchacz został zarejestrowany 4 sierpnia 1958 roku otrzymując numer rejestracyjny 285. Rok póżniej zmieniono nazwę na ŻUBR I. Wycofany ostatecznie w 1964 roku, cztery lata póżniej złomowany.

Opracował: W. Danielewicz grudzień 2006.

zegluga.szympanstudio.pl/albums/userpics/normal_Mazurpchacz.jpg
Edytowany przez Greg dnia 29.03.2014, 7 lat temu
ApisApisSuper administrator Super administrator
Dodano 15 lat temu
Unikalne zdjęcia tego pchacza nadesłał Janusz Fąfara.

www.zeglugowy.nazwa.pl/a/images/m1.jpg

Kadłub pchacza typu MAZUR

www.zeglugowy.nazwa.pl/a/images/m2.jpg

Próby eksploatacyjne zestawu MAZUR
Edytowany przez Greg dnia 29.03.2014, 7 lat temu
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 15 lat temu
Bardzo ciekawe unikatowe zdjęcie kadłuba pchacza.
Waldemar Danielewicz
norbinorbiUżytkownik Użytkownik
Dodano 14 lat temu
Wygląda trochę jak "Tur" ze sterówką od jakiejś pasażerki. Ale nawet o tym pchaczu nie słyszałem. Fajne fotki.
Z POWAŻANIEM NORBERT WEGNER - norbi
tel. : +48600675205
gg : 33251026
możesz przeglądać wszystkie wątki dyskusji na tym forum.
możesz rozpocząć nowy wątek dyskusji na tym forum.
nie możesz odpowiadać na posty w tym wątku dyskusji.
nie możesz rozpocząć ankietę na tym forum.
nie możesz dodawać załączniki w tym forum.
nie możesz pobierać załączniki na tym forum.
Moderator: Administrator
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies