O nie! Gdzie jest JavaScript?
Twoja przeglądarka internetowa nie ma włączonej obsługi JavaScript lub nie obsługuje JavaScript. Proszę włączyć JavaScript w przeglądarce internetowej, aby poprawnie wyświetlić tę witrynę, lub zaktualizować do przeglądarki internetowej, która obsługuje JavaScript.

Popyt na żeglugę śródlądową w Polsce

Ostatnia aktualizacja 4 lat temu
A
angoDoświadczony użytkownik Doświadczony użytkownik
Dodano 8 lat temu
Witam !

Greg był uprzejmy napisać :

Cytat

Czekają... I nic nie robią w tym kierunku. Na dodatek nie tylko nie wspierają ale wręcz torpedują poczynania innych(...)

Nie znam tak dokładnie jak Greg wszystkich niuansów związanych z przejmowaniem floty śródlądowej najpierw poprzez Odratrans S.A. A następnie OT Logistics (jedyne informacje jakie są dla mnie dostępne zaczerpnąłem z oficjalnej strony : http://www.otlogistics.com.pl/pl/o-ot...stics.html) ale : czy nie stało się lepiej, że część taboru pływającego (barki bez napędu, barki z napędem, pchacze itp.) poprzez zaangażowanie ich do przewozu ładunków na niemieckich rzekach zostały w ten sposób uratowane przez złomowaniem i "pójściem pod palnik" - bo co miałyby przewozić tutaj, na naszych rzekach ? Ostatnia barka z węglem do EC Wrocław (węgiel wożony nota bene przez OT Logistics : http://www.strefabiznesu.nto.pl/artyk...-gliwickim, por. także : http://www.radio.opole.pl/2015/kwieci...u-lat.html, http://wroclaw.wyborcza.pl/wroclaw/1,...atnie.html, http://www.tygodnik7dni.pl/barki-z-we...05,10.html) popłynęła z Gliwic do Wrocławia w roku 2013 i koniec … jest budowany nowy blok egzegetyczny w Elektrowni Opole, ale nikt nie rozważa dostaw węgla tak do Wrocławia jaki i do Opola nadal drogą wodną - kruszywa budowlane też nie cieszą się wzięciem itp., itd.

Infrastruktura głównie ODW jest wszystkim zainteresowanym dobrze znana a ostatnie przepychanki wokół zamknięcia śluzy w Brzegu Dolnym, budowa "stulecia" stopnia wodnego i śluzy w Malczycach, zdewastowany port w Koźlu (dalej są niejasne perspektywy związane z jego wykorzystaniem, mimo że pojawił się na horyzoncie zainteresowany inwestor) oraz tegoroczna susza, która obnażyła prawdziwie możliwości żeglugowe na ODW - to wszystko nie zachęca chyba żadnego z armatorów (tak krajowych jak i zagranicznych) do pływania po Odrze, bo nikt (łącznie z wszystkimi RZGW oraz UŻŚ) nie jest w stanie im powiedzieć, w jakim miejscu na Odrze utkną i na jak długo .. związany z Odrą a niewykorzystany od ponad 30 lat (sic!) Kanał Kędzierzyński. Przykładów można by mnożyć ...

Każdy armator musi nie tylko dobrze liczyć ale też mądrze kalkulować - czy można zatem mieć pretensje do OT Logistisc że postępuje tak a nie inaczej ? Być może, że doczekamy tych czasów, że tabor wyprowadzony przez tę firmę na niemieckie rzeki powróci na rodzimą Odrę i oby tak się stało i to jak najszybciej - ale żeby tak było, muszą być spełnione chyba już nie dziesiątki, ale setki warunków różnorodnej natury i postaci. Ale ich spełnienie nie zależy tylko od środowiska żeglugowego - o ile nie będzie ono postrzegane a przede wszystkim traktowane jak ważny i równoprawny partner, który może zabrać głos tak doradczy jak i opiniotwórczy, a który to głos będzie szanowany - to nawet największe zaklinania rzeczywistości niewiele pomogą. Czas zatem na przebudzenie, głównie rządzących i oby takie przebudzenie nastąpiło po 25.10. br.
To państwo kreuje konkretne realia gospodarcze i państwo ma obowiązek stwarzać jak najlepsze z możliwych warunki do działalności gospodarczej - o ile tego nie robi, gospodarczo popada w ruinę.

P.S. Proszę, by Greg nie traktował mej odpowiedzi jako obronę OT Logistics - każda firma, by utrzymać się na rynku będzie na pewno działała w oparciu o rachunek ekonomiczny, a ewentualnie sentyment będzie chyba ostatnim argumentem w jej działaniu ...
ApisApisSuper administrator Super administrator
Dodano 8 lat temu

Cytat


Nie znam tak dokładnie jak Greg wszystkich niuansów związanych z przejmowaniem floty śródlądowej najpierw poprzez Odratrans S.A. A następnie OT Logistics

Polecam więc lekturę tego: http://www.radaka...icle_id=22
Andrzej 'Apis' Podgórski
---
Jeśli wydaje ci się, że wiesz wszystko - masz rację: wydaje ci się...
A
angoDoświadczony użytkownik Doświadczony użytkownik
Dodano 8 lat temu
Witam !

Lektura ciekawa i jest to chyba jeden z wielu setek (a może i tysięcy) dowodów na tzw. patologię okresu transformacji (patologię, która tak na dobre trwa do dzisiaj - niezliczone przykłady oszustw i wyłudzeń związanych z podatkiem VAT), kiedy to po zmianie ustroju i odrzuceniu obowiązujących przed '89 r. reguł gospodarki nakazowo-rozdzielczej wprowadzono gospodarkę wolnorynkową, która miała być wg wielu różnorakich wówczas ekspertów ekonomicznych antidotum na wszystko. Wolny rynek miał sam z siebie załatwić wszystkie problemy, ale nikt nie reagował na rozwijającą się wówczas patologiczną sytuację związaną ze strukturą zmian własnościowych, sposobem i formą w jakiej zmiany strukturalne się odbywały..

Załączam link do kolejnej wypowiedzi szefostwa OT Logisrics (http://www.portalmorski.pl/porty-i-lo...lne-aktywa), której niektóre fragmenty odnoszą się do sytuacji żeglugi śródlądowej w Polsce i ewentualnej chęci powrotu na Odrę z usługami transportowymi po spełnieniu określonych warunków, umożliwiających świadczenie tych usług, gdzie jednym z warunków (wg OT Logisrics) ma być uzyskanie III klasy żeglowności. Jednak środowiska żeglugowe (jak i samorządowe - por. np. http://wiadomosci.onet.pl/opole/opols...wna/7n331v) optują za podniesieniem żeglowności tej rzeki do klasy IV, jako możliwe minimum, które powinno być spełnione.


http://www.wroc.uzs.gov.pl/upfiles/pl...sa%201.pdf
http://www.zegluga-rzeczna.pl/infusio...cle_id=470
A
angoDoświadczony użytkownik Doświadczony użytkownik
Dodano 8 lat temu
Witam !

Może opracowania te nie wszystkim są znane (a nie zawierają aż tak bardzo "starych" i nieaktualnych danych), ale w obliczu zmian w podejściu do spraw żeglugi śródlądowej (jej departament ma być jednym ze składowych nowo utworzonego Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej) warto zapoznać się z prawie aktualnym stanem i sytuacją w przededniu zapowiadanych zmian w podejściu do polskich rzek.
Są to opracowania NIK oraz GUS o stanie tejże żeglugi.

https://www.nik.gov.pl/plik/id,6232,v...p,7990.pdf

http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne...-,4,5.html
A
angoDoświadczony użytkownik Doświadczony użytkownik
Dodano 8 lat temu
Witam !

Krótki wywiad z nowym ministrem gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej p. Markiem Gróbarczykiem jaki przeprowadził portalmorski.pl, a jaki został na jego łamach opublikowany w dniu wczorajszym.
http://www.portalmorski.pl/tv/filmy/gospodarka-morska-powrot-gospodarza/
A
angoDoświadczony użytkownik Doświadczony użytkownik
Dodano 8 lat temu
A
angoDoświadczony użytkownik Doświadczony użytkownik
Dodano 8 lat temu
Witam !

Wreszcie pełna informacja, zatem przyszły rok po latach stagnacji pod względem organizacji i podejmowanych działań może - i oby - okazał się przełomowym i by wyszło to tylko na dobre tak żegludze śródlądowej jak i sporem gronu ludzi rzek zaliczających się do tego środowiska :
http://www.portalmorski.pl/morze-inne...cji-mgmizs
http://orka.sejm.gov.pl/zapisy8.nsf/0...006408.pdf

I jeszcze jeden dzisiejszy news :
http://www.rynekinfrastruktury.pl/wia...52252.html
Edytowany przez ango dnia 21.12.2015, 8 lat temu
A
angoDoświadczony użytkownik Doświadczony użytkownik
Dodano 8 lat temu
Witam !

Zainteresowanie nowego ministerstwa (przynajmniej Odrą) powinno wyjść na dobre przywróceniu żeglugi towarowej tak na Odrze jak i Wiśle, której także należy się z uwagą odnieść do jej specyficznych uwarunkowań.
Środowisko szczecińskie proponuje tzw. Strategię Odrzańską w kontekście możliwości obsługi ruchu towarowego na Odrze a zespołu portowego Szczecin-Świnoujście.
http://www.portalmorski.pl/zegluga/ze...dze-wodnej

Szkoda tylko, że w planowanej na kwiecień br. corocznej konferencji Forum Transportu Intermodalnego FRACHT mało jest wątków dotyczących ścisłego powiązania hubów intermodalnych z rzecznym transportem śródlądowym - marginalizacja portów odrzańskich i wiślanych, ich zdewastowana infrastruktura przeładunkowa, brak taboru pływającego itp. na długo jeszcze będą zapewne warunkowały pomijanie naszych dwóch głównych rzek jako realnej i alternatywnej (dla transportu drogowego i kolejowego) wodnej drogi transportowej.
http://www.fracht.kow.com.pl/
Jacek z OpolaJacek z OpolaNowicjusz Nowicjusz
Dodano 8 lat temu
Jeszcze do panów dyskutujących o metodyce budowania prognoz.
Chcę zaproponować jeszcze jedną metodę.
Zanalizowanie przeładunków w portach morskich pod katem oceny jaka część przechodzących przez nie ładunków mogłaby być dostarczana/odebrana/ do portów drogą wodną śródlądową.
A
angoDoświadczony użytkownik Doświadczony użytkownik
Dodano 8 lat temu
Witam !

Cytat

Jacek z Opola napisał :
Jeszcze do panów dyskutujących o metodyce budowania prognoz.
Chcę zaproponować jeszcze jedną metodę.
Zanalizowanie przeładunków w portach morskich pod katem oceny jaka część przechodzących przez nie ładunków mogłaby być dostarczana/odebrana/ do portów drogą wodną śródlądową.

Wydaje się, że od strony naszych południowych sąsiadów (Czechy) każdy możliwy ładunek dający się przetransportować kontenerem. Czesi już wielokrotnie okazywali zainteresowanie możliwością tranzytu swoich towarów Odrą z wykorzystaniem nieczynnych portów tak w Koźlu jak i Gliwicach, skąd dalej chcieli odbierać i transportować swój towar koleją lub transportem drogowym.
Ale poprzednia ekipa, prócz układnych zdań niewiele miała do zaoferowania z powodu totalnej ignorancji i indolencji dla spraw krajowej żeglugi śródlądowej. A taki klient jak Czesi byłby z pewnością stałym i solidnym partnerem.

Pozostaje jeszcze kwestia asortymentu towarowego, który miałby największe szanse być przywożonym/wywożonym z regionu Górnego i Dolnego Śląska (Wrocław, Opole, Brzeg a przyszłościowo Koźle i Gliwice). To wszystko zależałoby zapewne od działających na tych terenach firm i przedsiębiorstw oraz stworzenia wokół portów rzecznych hubów logistycznych zajmujących się dystrybuowaniem i ekspedycją poszczególnego asortymentu dla określonych grup towarowych.
Poszczególne huby musiałyby mieć ścisłe powiązanie z zespołem portowym Szczecin-Świnoujście a Odra powinna mieć rolę głównej aorty dla tego regionu.

Podobne ewentualne rozwiązania mogły być zastosowane dla Wisły, gdzie drugi duży zespół portowy Gdańsk-Gdynia i przyszłościowo Elbląg powinien zapewnić przewozy towarowe na tej rzece aż do Krakowa.

Jednak wieloletnie zaniedbania i chyba świadome niszczenie rodzimej żeglugi śródlądowej będą skutkowały równie długoletnimi pracami nad przywracaniem żeglowności naszych dwóch głównych rzek.
Nadal jednak przez lata z zazdrością będziemy patrzyli na takie kraje jak Holandia, Belgia, Francja czy Niemcy i podziwiali nie tylko kwitnącą ale nieustannie rozwijającą się żeglugę śródlądową a wraz z nią przewozy nie tylko towarowe, napędzające gospodarki tych krajów zarówno w skali ogólnej jak i przede wszystkim lokalnej - ale i pasażerskie (nawet kilkudniowe), jako znakomita forma wypoczynku na wodzie.
http://www.pgt.pl/przeladunki-na-stab...m-poziomie
http://www.pgt.pl/porty-baltyku-wscho...h-polityki
http://www.portalmorski.pl/zegluga/ze...ej-apeluja
Edytowany przez ango dnia 03.02.2016, 8 lat temu
A
angoDoświadczony użytkownik Doświadczony użytkownik
Dodano 8 lat temu
Witam !

A jednak - lub mimo wszystko - powinno się opłacać ...
http://www.wnp.pl/transport-morski/ko...1_0_0.html
A
angoDoświadczony użytkownik Doświadczony użytkownik
Dodano 8 lat temu
Witam !

Miało być dobrze (wg ówczesnych władz KZGW), a okazuje się, że wyszło jak zawsze ... czy ktokolwiek nad tym panuje !? Przecież taka sytuacja ma elementarny wpływ na bezpieczeństwo żeglugi !!!
http://www.portalmorski.pl/zegluga/ze...prawidlowo
Edytowany przez ango dnia 14.03.2016, 8 lat temu
A
angoDoświadczony użytkownik Doświadczony użytkownik
Dodano 8 lat temu
Witam !

Dobrze, że w ramach rewitalizacji szlaków śródlądowych w naszym kraju Wisła jest brana pod uwagę - zawsze dużo się mówiło o Odrze (jako jedynej żeglownej rzece), ale nie można zapominać o Wiśle ...
http://www.portalmorski.pl/info/wydar...-week-2016
http://www.portalmorski.pl/zegluga/ze...h-w-polsce
A
angoDoświadczony użytkownik Doświadczony użytkownik
Dodano 8 lat temu
Witam !

Głosy samorządowców z Polski zachodniej oraz dolnośląskiego zostały zauważone także przez samorządowców ze śląskiego - to dobry i pozytywny a nawet bardzo pożądany objaw, by z dotychczasowego letargu w tak istotnych sprawach jak żegluga śródlądowa budziło się jak największe grono różnorodnych instytucji, stowarzyszeń, związków itp. - i co najważniejsze by było to głos silny i dobrze słyszalny.

http://www.portalmorski.pl/zegluga/ze...ogi-wodnej
http://www.wnp.pl/transport-morski/sl...1_0_0.html
Edytowany przez ango dnia 24.03.2016, 8 lat temu
przylodzprzylodzWeteran Weteran
Dodano 8 lat temu
Na szczęście klimat do zajęcia się sprawami gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej jest dobry. Samorządowcy już dawno zauważali potrzebę reaktywacji żeglugi, widząc w tym szanse rozwoju ich regionów. Usprawnienie żeglugi śródlądowej przez podniesienie do przynajmniej IV klasy dróg wodnych, spowoduje, że zapotrzebowanie na usługi przewozowe w tej branży wzrośnie, bowiem zwiększy się terminowość dostaw, co w moim pojęciu jest rzeczą najistotniejszą dla zleceniodawców i ich kontrahentów.
zapraszam na mojego bloga:
http://wioslem.blogspot.com/
A
angoDoświadczony użytkownik Doświadczony użytkownik
Dodano 8 lat temu
Witam !

Kolejny głos w dyskusji o tym, czy na transporcie rzecznym można zarobić - jak pokazują przykłady z poniższych wypowiedzi byłego wiceministra gospodarki J. Markowskiego ogólne ożywienie gospodarcze i wsparcie tych jej sektorów (dotychczas uważane za nierentowne) powinno działać na zasadzie "naczyń połączonych" - inaczej się nie da ... a rola transportu rzecznego jest naprawdę nie do przecenienia !
Szkoda tylko, że tak nonszalancko o o polskiej gospodarce wypowiadała się onegdaj pewna Elka (była ministra super resortu, aktualnie balująca na brukselskich korytarzach), która nie chciała/nie potrafiła (?) zauważać i kojarzyć prostych faktów ... a minionego czasu już nikt nie wróci, został bezpowrotnie zmarnowany ...
http://www.wnp.pl/transport-morski/we...1_0_0.html
A
angoDoświadczony użytkownik Doświadczony użytkownik
Dodano 8 lat temu
Witam !

Ważne jest nie tylko określenie priorytetów, zadań bieżących jak i długofalowych ale przede wszystkim także wskazanie finansowania tych licznych zamierzeń na poszczególnych etapach ich realizacji.
Oby z tych planów udało się przynajmniej zrealizować połowę ...

http://www.portalmorski.pl/zegluga/ze...h-w-polsce
http://www.portalmorski.pl/zegluga/ze...j-w-polsce
http://www.dziennikbaltycki.pl/po-dru...h,9918357/
Edytowany przez ango dnia 28.04.2016, 8 lat temu
A
angoDoświadczony użytkownik Doświadczony użytkownik
Dodano 6 lat temu
Witam !

Rok 2018 będzie w woj. śląskim Rokiem Rzeki Odry :
http://www.naszraciborz.pl/site/art/7...askim.html
A
angoDoświadczony użytkownik Doświadczony użytkownik
Dodano 6 lat temu
Witam !

Pomysł na finansowanie inwestycji związanych z rozwojem żeglugi śródlądowej w Polsce, który miałby funkcjonować jako Funduszu Rozwoju Dróg Wodnych :

Cytat

Fundusz celowy funkcjonowałby w ramach Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej i miałby możliwość powoływania specjalnych spółek i funduszy do realizacji konkretnych zadań.

W przyjętej koncepcji założono, że środki publiczne będą podstawą do pozyskania finansowania ze źródeł unijnych oraz EBOR, EBI, czy Banku Światowego.


więcej w poniższym linku :
http://www.rynekinfrastruktury.pl/wia...61258.html
A
angoDoświadczony użytkownik Doświadczony użytkownik
Dodano 6 lat temu
Witam !

Cytat

"Żegluga śródlądowa i transport kolejowy nie są dla siebie nawzajem zagrożeniem, lecz uzupełnieniem - uznali dyskutanci podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach. Każdej z tych gałęzi transportu powinno się wyznaczyć obszar systemu transportowego, w którym jej specyfika będzie najlepiej wykorzystana. Podkreślono też konieczność naprawy zaniedbanej w ciągu kilkudziesięciu lat infrastruktury transportu wodnego."

http://www.rynekinfrastruktury.pl/wia...62878.html
możesz przeglądać wszystkie wątki dyskusji na tym forum.
możesz rozpocząć nowy wątek dyskusji na tym forum.
nie możesz odpowiadać na posty w tym wątku dyskusji.
nie możesz rozpocząć ankietę na tym forum.
nie możesz dodawać załączniki w tym forum.
nie możesz pobierać załączniki na tym forum.
Moderator: Administrator
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies