ValdemarasAdministrator Dodano
14 lat temu"DELFIN"
POPRZEDNIE NAZWY: ex "ERWIN ERNA" ex "PREUSSEN"
TYP STATKU: HOLOWNIK PAROWY ŚRUBOWY
ROK BUDOWY: 1909
STOCZNIA: Gebruder Sachsenberg, Rosslau/Elbe. [Niemcy]
NR. BUD.: 606
DANE TECHNICZNE:
1909
długość m.p.: 21,15 m; szerokość na wręgach: 4,00 m, zanurzenie: 0,95 m.
1926
długość całkowita: 22,50 m; długość m.p.: 21,54 m; szerokość: 4,27 m; wysokość burt: 1,92 m; wysokość statku: 4,50 m; zanurzenie min.: 0,865 m; zanurzenie max.: 1,285 m: wyporność: 27 t.
SILNIKI GŁÓWNE:1 maszyna parowa stojąca dwucylindrowa prod.: Gebruder Sachsenberg, Rosslau/Elbe 1908 r.; moc: 60 KM.
KOTŁY PAROWE1 kocioł parowy leżący prod.: Gebruder Sachsenberg ,Rosslau 1909 r.; ciśn.:11 atm.; pow. ogrzewania: 19,6 m2.
INNE DANE:materiał budowy: dno: stal; burt: stal; pokład: drewno.
kadłub nitowany o poprzecznym systemie wiązań.
napęd:1 śruba; załoga: 3 osoby; prędkość 12 km/godz. uciąg 65 t pod prąd wody i 210 t. z prądem, pasażerów:200
PORT MACIERZYSTY: Toruń
ARMATOR:Żegluga Parowa na Wiśle Ludwik Szymański, Toruń.
NUMERY REJESTRACYJNE:
208 [PZW.Toruń]
RYS HISTORYCZNY
Zbudowany, jako statek pasażerski dla Clary Schraepler z Halle nad Saale, mógł zabierać 155 pasażerów. Pływał pod nazwą "PREUSSEN". W czerwcu 1912 roku statek nabył Heinrich Schröder z Schönebeck nad Łabą, aby po rocznym użytkowaniu sprzedać go do Magdeburga Paulowi Gerson. Ten po dwóch miesiącach we wrześniu 1913 roku odsprzedał go z kolei Maxowi Jeschke z miejscowości Caputh i Karlowi Seeger z Neuenhagen położonego koło uzdrowiska Bad Freienwalde. Nowi właściciele przechrzcili go na "ERWIN ERNA", jego portem macierzystym był Podstam. W 1927 roku nośność statku wyliczono na 27 t. W 1926 roku statek nabył Ludwik Szymański z Torunia -Żegluga Parowa na Wiśle zmieniając nazwę na "DELFIN". Statek używany był, jako holownik a także do przewozu pasażerów. W 1928 roku armator próbował sprzedać "Delfina". W sierpniowym Żeglarzu Polskim ukazało się ogłoszenie - Parostatek śrubowy Delfin" ; 24 metry długości i 4 metrów szerokości budowany 18 lat temu, jest najnowszej konstrukcji . Maszyna o mocy 60 PS [KM]. Holownik nadaje się na morze, [ponieważ ma dno kilowe, iluminatory] oraz także na Wisłę zarówno, jako holownik i pasażer wycieczkowy dla 220 osób jest do sprzedania. Można go użyć do prac w porcie. Cena 15.000 guldenów gdańskich. Holownik można obejrzeć Danzig-Kielgraben -. Jednak nabywca znalazł się dopiero w 1930 roku według źródeł niemieckich. i w 1933 roku według źródeł polskich. Opierając się na źródłach niemieckich holownik nabył w maju 1930 roku Willi Bittkow z Dorotheenhof nazywając go "DOROTHEE". W 1937 roku świadectwo pomiarowe podawało nośność statku na 25,5 t. W kwietniu 1939 roku "Dorothee" stała się własnością Willi Bittkowa i Karla Eckl z Woltersdorf.
W 1945 roku holownik znalazł się w Berlin-Spandau gdzie na wpół zatopiony używany był jako laboratorium fotograficzne. Osiem lat później przebudowany na motorowiec otrzymał silnik o mocy 116 KM, podłużony do długości 31,23 m, jego szerokość wynosiła 5,32 m. Mógł zabierać 270 pasażerów. Przebudowę zakończono w 1956 roku w stoczni Fiebig-Werft w Berlinie Spandau. Nowy armator Kurt Hinze nazwał go "RHEINPFALZ". W 1965 roku odnowiony. Od 1975 roku pływał u Heinza Riedela z Berlina Zachodniego. W 2002 roku, jako pływająca kawiarnia w Halle/Saale. Istnieje do dziś.
OPRACOWAŁ: Waldemar Danielewicz Gdańsk 6 luty 2010.
przedruk za podaniem źródła i autora.
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Valdemaras dnia 13.12.2010,
14 lat temu