Dziękuję za podpowiedź. Dzięki Tobie Kapitanie materiał jest obszerny, a czasami szzukając czegoś trafiam na inną sprawę, która mnie zainteresuje i idę w tym kierunku. Ponowne ukłony za ten portal. Pamiętam o swoim zobowiązaniu, realizuje po niedzieli.
Nie wiem czy to jest dobre miejsce na zadanie tego pytania. Szukałem odpowiedzi, ale materiał zawarty na portalu jest tak ogromny, że może coś
przeoczyłem. Chodzi mi o rzetelną odpowiedź na pytanie: jaka była przyczyna likwidacji szkoły we Wrocławiu ? Nurtuje mnie ta sprawa kiedy patrzę na wymarłą Wisłę, a pamiętam trochę inne czasy. W 1968 r chciałem zdawać do tej szkoły, ale rodzice mi nie pozwolili. Żal noszę w sercu do dzisiaj. Jak mówią bracia Czesi - to se newrati, ale będę bardzo wdzięczny za odpowiedź na moje pytanie.
Niestety Józek źle mnie zrozumiałes:)
Bowiem mogę pisać o konkretach. Powiem szczerze, że dałem się namówić na ten referat - nie zakładając, że go napiszę. Dla wyjasnienia - sporo już na temat żeglugi na Odrze napisałem. Po prostu fatalny czas mam i nie mogę udać się do Archiwum a po wtóre archiwum szkolne nie istnieje. Co jest w Jeleniej Górze - nie wiem. Ale zakładam, że są tam rzeczy po 1997 r.
I nie porównuj pracy profesorów którym za to płacili z właściwie amatorem.
Więc może na serio jednak odniesiesz się do kwestii. Dlaczego w szkole nie było skryptów? Przecież Ty i Andrzej byliście w strukturach szkoły - ba i kończyliście szkołę i pracowaliście na jej rzecz w okresie największej jej świetności.
I druga kwestia jest też istotna. Dlaczego nie wykreowano lobby żeglugowego? Dlaczego nauczyciele zawodu albo i dyrekcja nie uczestniczyły w pracach Komisji Zagospodarowania Odry oraz komisjach Odrzańskich.
Przecież byli wśród nich fachowcy (zwłaszcza, że Śladkowski, Wróblewski i Kosicki ostatnie swoje lata zawodowe związali z TŻŚ)
PS. A że chciałbym podejść do historii TŻŚ troszkę inaczej to chciałbym poruszyć także temat który ginie w naszych wspominkach o TŻŚ - a mianowicie o tym, że była jednak elementem transportu wodnego w Polsce. I kurde dlaczego żadna z konferencji odrzańskich od 1946 r. nie została zorganizowana w TŻŚ? Bo patrzono do zakrętu? a nie co jest za nim?
Witaj Marku!
Ja w odróżnieniu od moich symapatycznych kolegów nie zamieszczę listy przedmiotów tylko spróbuję odpowiedzieć Ci na postawione pytania.
Cytat
Marek Zawadka napisał:Może ktoś mi wytłumaczy dlaczego nie było skryptów do przedmiotów zawodowych?
Moim zdaniem sam częściowo odpowiedziałeś sobie na to pytanie:
Cytat
we wrześniu wygłosiłem referat na temat TZŚ. Gdyby nie fakt, iż dziecko wymusiło na mnie jego napisanie tak by zostało.
Przypomniał mi się film Stanisława Barei pt. "Poszukiwany, poszukiwana".Dyrektor, którego grał Jerzy Dobrowolski powiedział coś takiego:
Cytat
ja to mogę mówić o wszystkim, globalnie o całokształcie polityki,ale nie o konkretach
Może to było tak może inaczej, ale sens jest taki sam.
Nas uczono globalnie....o całokształcie,ale napisać to raczej nie.
Odnośnie drugiego pytania:
Cytat
I nazywaliśmy - nazywamy - tą szkołę Akademią...
To więc dlaczego nie wykreowaliśmy lobby żeglugowego?
Na to pytanie odpowiedź jest taka sama jak do pierwszego, tzn. to co mówił dyrektor z filmu Barei.
PS.
inż.Marian Szwarc twierdził, że najlepszym jego uczniem z nawigacji był Cezary M.
Ja też tak twierdzę.Czarek nauczył się ....na pamięć niemieckich przepisów żeglugowch od A do Z.
Pozdrawiam
Bardzo dziękuje za odpowiedzi. Liczę, że ktoś jeszcze dopisze coś. Mam inne pytanie. Czy ktoś ma jakieś zapiski w postaci planu lekcji?
Wyjaśnienie:
we wrześniu wygłosiłem referat na temat TZŚ. Gdyby nie fakt, iż dziecko wymusiło na mnie jego napisanie tak by zostało. Przeczytałem chyba wszystko w internecie. Do tej wersji nie mogę korzystać z archiwum (zresztą archiwum TZS zalane zostało) bowiem nie pozwala mi na to praca zawodowa.
Gdy skończe to też tu opublikuje.
Mam pytanie.
Pojawia się w historii TŻŚ wiele osób odznaczających swoją rolę w żegludze śródlądowej. Śladkowski, Wróblewski, Kosicki, Szwarc.
Może ktoś mi wytłumaczy dlaczego nie było skryptów do przedmiotów zawodowych?
I nazywaliśmy - nazywamy - tą szkołę Akademią...
To więc dlaczego nie wykreowaliśmy lobby żeglugowego?
Nooo.... "Tyli o ilii...",
A przedmiotów jak w prawdziwej Akademii.
Rubryki na Świadectwie Maturalnym mam podzielone na pół, by się wszystkie przedmioty zmieściły.
Pamiętacie Dziadka z kuźni???. W tym samym czasie zajęcia z obróbki termicznej prowadził późniejszy Akademicki Mistrz świata w Judo, waga ciężka -Ksawery Borowik. Kawał chłopa. Dziadek sięgał Mu pod pachy. Ale to Dziadek - trzy razy starszy, był niedoścignionym mistrzem w kuźni i w podnoszeniu 5 kg młota za koniec trzonka - na wyprostowanej ręce.
Było znacznie więcej MISTRZÓW, z których mogliśmy czerpać wzory.
Edytowany przez zygasz69 dnia 04.12.2010, 14 lat temu
1966-71 - nie ma już wydziałów i otrzymywało się dyplom technika żeglugi śródlądowej.
Na warsztatach mieliśmy jeszcze "biuro techniczne" - czyli praktyczne wykorzystanie wiedzy z rysunku technicznego, kopiowanie dokumentów "na denaturat", wypełnianie kart wyrobów itp.
Przedmioty w szkole po zlikwidowaniu wydziałów "m" i "n" zostały ujednolicone a niektóre połączono - więc uzupełnię o używane przez nas i układających plan lekcji nazewnictwo:
TPS - teoria prowadzenia statku i locja rzek (kl III - V)
Nawigacja - (j.w. - ten sam wykładowca - u mnie Szwarc)
WOS - Wiedza o Osprzęcie Statku - w pierwszej klasie
BiTS - Budowa i Teoria Statku - (linie teoretyczne kadłuba, stateczność, pełnotliwość kadłuba, metacentrum podłużne i poprzeczne itp. - pamietacie?)
Silniki i pędniki - połączono w jeden przedmiot i zrezygnowano z kotłów i maszyn parowych
TRS - technologia remontu statków)
Mieliśmy też
budownictwo wodne
oraz hydrologię z meteorologią
W klasie maturalnej mieliśmy jeszcze dwa pozalekcyjne przedmioty praktyczne: pracownia techniczna mechaniczna i nawigacyjna. Na nawigacyjnej pływaliśmy m.in. "Dankiem" i "Bystrzycą" ucząc się manewrować statkiem jednośrubowym (wchodziłem np. do Śluzy Różanka).
Andrzej 'Apis' Podgórski
--- Jeśli wydaje ci się, że wiesz wszystko - masz rację: wydaje ci się...
W uzupełnieniu wiadomości Janusza;
Zajęcia warsztatowe:
ślusarnia
narzędziownia
kuźnia
spawalnia
obróbka mechaniczna: 1/tokarki 2/frezarki 2/ szlifierki
stolarnia ręczna
stolarnia mechaniczna
elektromechanika
silniki spalinowe + osprzęt
instalacje i mech. pomocnicze.
sploty i węzły linowe
być może nawigatorzy mieli jeszcze inne...
tak było począwszy od roku 1965/66 po oddaniu do użytku nowych budynków warsztatowych. Tam też odbywały się zajęcia z nauki gotowania. Dyrekcja doszła do słusznego wniosku, że lepiej nauczyć dietetyki niż leczyć załogi z powodu chorób gastrycznych.
Edytowany przez zygasz69 dnia 04.12.2010, 14 lat temu
Marku - to teraz ja podam Ci, co mam na świadectwie -/67/:
język polski
język rosyjski
historia i wiadomości o Polsce
wychowanie fizyczne
przysposobienie wojskowe
geografia gospodarcza
chemia
matematyka
fizyka
higiena
język niemiecki
budowa i teoria statku
ekonomika przedsiębiorstw żeglugowych
elektrotechnika
kotły i maszyny parowe
locja rzek
maszynoznawstwo z częściami maszyn
mechanika techniczna
mechanizmy pomocnicze i instalacja statku
nawigacja
pędniki i urządzenia gołębiarskie
prawoznawstwo żeglugowe
przepisy bezpieczeństwa pracy
przysposobienie sportowe
praktyka zawodowa
rysunek techniczny
technologia metali z materiałoznawstwem
technologia remontu statku
termodynamika
silniki spalinowe
zajęcia gospodarcze
zajęcia warsztatowe
Tak właśnie wszechstronnie był szkolony uczeń w T.Ż.Ś. o specjalności - mechanik - Mając taką wiedzę i trochę smykałki do wykonywanego zawodu, mógł on bez problemu zdawać na patent kapitana.
Pozdrawiam
Janusz T.
1969 - 1974
klasa I
j.polski, j.rosyjski, j.niemiecki, historia, matematyka,
fizyka, chemia, wf, przysposobienie wojskowe, praktyka zawodowa,
rysunek techniczny, technologia metali, wiadomości o wyposażeniu statków, zajęcia praktyczne
klasa II
j.polski, j.rosyjski, j.niemiecki, historia, matematyka,
fizyka, chemia, wf, przysposobienie obronne, mechanika techniczna, praktyka zawodowa,
rysunek techniczny, technologia metali, zajęcia praktyczne
klasa III
j.polski, j.rosyjski, j.niemiecki, historia, matematyka,
fizyka, wf, przysposobienie obronne, czesci maszyn, elektrotechnika, mechanika techniczna, nawigacja, technologia metali, praktyka zawodowa, zajęcia praktyczne
klasa IV
j.polski, j.rosyjski, j.niemiecki, geografia gospodarcza, matematyka,
wf,ekonomika statków i portów, elektrotechnika, hydrologia i meteorologia, mechanizmy pomocnicze, nawigacja, praktyka zawodowa, silniki spalinowe, technologia metali (materiałoznawstwo z Dyr. TC), zajęcia gospodarcze (nauka gotowania z Ciotka Zupą), zajęcia praktyczne, zarys budownictwa wodnego, zarys budowy statków
klasa V (przedmioty ze świadectwa maturalnego)
j.polski, j.rosyjski, j.niemiecki,historia, propedeutyka nauki o społeczeństwie, geografia gospodarcza, matematyka, fizyka, chemia, wf, przysposobienie obronne, bhp, części maszyn, ekonomika statków i portów, elektrotechnika, hydrologia i meteorologia, mechanika techniczna, mechanizmy pomocnicze, nawigacja i locja, praktyka zawodowa, rysunek techniczny, silniki spalinowe, technologia metali, technologia remontu statków, wiadomości o wyposażeniu statków, zajęcia gospodarcze (z Ciotka Zupą), zajęcia praktyczne, zarys budownictwa wodnego, zarys budowy statków
Są to przedmioty spisane z moich świadectw z TŻŚ.
Natomiast co do przedmiotów n a zajęciach praktycznych to mogę tylko z mojej pamięci przytoczyć:
w pierwszej klasie pół roku - ślusarnia - piłowanie młotka; obłęd!!
a potem już było przyjemniej i znacznie ciekawiej.
-narzędziownia - pasowanie wałków i otworów oraz metody badania twardości metali
- spawalnia,
- obróbka skrawaniem - tokarnie i frezerki,
- obróbka cieplna - kuźnia,
- silniki spalinowe i mechanizmy, były trzy przedziały- od remontowego do eksploatacyjnego,
- elektrotechnika,
- takielarnia, (czy taklarnia?)
- stolarnia ręczna i mechaniczna - robiliśmy boazerie do izby pamięci,
Coś chyba pominąłem..
Mam problem. Potrzebuje ustalić program TŻŚ - 5 lat.
Ze swiadectw wynika:
I - j.polski, j.niemiecki, j.rosyjski, historia, matematyka, fizyka, chemia, wychowanie fizyczne,przysposobienie obronne
z zawodowych
podstawy konstrukcji maszyn, Technologia, Nawigacja i locja
przygotowanie do zycia w rodzinie
praktyczna nauka zawodu
II - j.polski, J.Niemiecki, J. rosyjski, historia, matematyka, fizyka, chemia, w-f,po
przysposobienie do zycia w rodzinie
z zawodowych
Technologia, Podstawy Konstrukcji Maszyn, Nawigacja
zajecia praktyczne, praktyka zawodowa
III klasa
j.polski, j.niemiecki, j.rosyjska, historia, matematyka, fizyka, wychowanie fizyczne, po
z zawodowych
zajecia praktczne, praktyka zawodowa, podstawy konstrukcji maszyn, nawigacja i locja rzek, elektrotechnika z automatyka, budowa i remont statków, zajęcia gospodarcze
IV - z pamięci
j.polski, j.niemiecki, j.rosyjski, geografia, matematyka, wf
z zawodowych
Nawigacja i locja (x4), Budowa i remont statków (x3), silniki (x4), mechanizmy pomocnicze (x4), (tu coś brakuje)
praktyka
V
J.polski, j. niemiecki, matematyka, wf, zajecia fakultatywne do matury
Nawigacja i locja,
i tu nie pamietam
Gdzieś była ekonomika i organziacja żeglugi sródlądowej
Czy ktoś może uzupełnić? Ilość godzin?
To lata 1979 - 1984 - może ktoś ma dane z lat wcześniejszych - różniące się?
A i czy ktoś ma wiedzę jakie "bazy" przechodziliśmy na zajęciach warsztatowych?
Pozdrawiam
Edytowany przez Marek Zawadka dnia 03.12.2010, 14 lat temu
możesz przeglądać wszystkie wątki dyskusji na tym forum. możesz rozpocząć nowy wątek dyskusji na tym forum. nie możesz odpowiadać na posty w tym wątku dyskusji. nie możesz rozpocząć ankietę na tym forum. nie możesz dodawać załączniki w tym forum. nie możesz pobierać załączniki na tym forum.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies