O nie! Gdzie jest JavaScript?
Twoja przeglądarka internetowa nie ma włączonej obsługi JavaScript lub nie obsługuje JavaScript. Proszę włączyć JavaScript w przeglądarce internetowej, aby poprawnie wyświetlić tę witrynę, lub zaktualizować do przeglądarki internetowej, która obsługuje JavaScript.

Polski Klaster Żeglugi Śródlądowej

Ostatnia aktualizacja 14 lat temu
P2JP2JUżytkownik Użytkownik
Dodano 14 lat temu

Cytat

Skipper napisał: Niemcy przeznaczą w najbliższych 10 latach 2 mld euro na wybudowanie nowoczesnej floty.
Zaczynają odzywać się krytyczne głosy oczywiście ekologów, którzy twierdzą, że było to niepotrzebne "wyrzucenie pieniędzy do Łaby".

Nie tylko ekologów. Przedsięwzięcia niemieckie są "przewymiarowane", tzn. podejmowane pod kątem potrzeb, które wystąpią w przyszłości, a nie w przyszły czwartek :)

Cytat

Teraz moje (Skippera) pytania:
1.Czy Pana Zespół robił taką prognozę dla polskich dróg wodnych i transportu po nich?
2.Jeżeli tak to o jaką kwotę inwestycyjną chodzi i jakich wielkości przewozowych spodziewacie się w najbiższych latach?

Mało jest odważnych w sprawie prognoz, ale... Do materiału dla Min. Infrastruktury - "Program rozwoju infrastruktury transportu wodnego śródlądowego w Polsce" - zarekomendowany został wstępnie wariant, w którym za 20 lat:
- przewozy towarowe wynosiłyby nie mniej, niż 18 mln t rocznie (przy równomiernym przyroście rok do roku); to nie jest dużo, ale na dziś nie ma infrastruktury, która mogłaby umożliwić obsługę takiej masy ładunkowej.
- pasażerskie - nie mniej, niż 1,5 mln osób rocznie.
Co do wydatków: E-70 z pełną infrastrukturą (w tym np. rzecznym terminalem kontenerowym między Toruniem a Bydgoszczą) to nawet do 8 mld PLN.
Sądzę, że zarówno prognozy, jak i nakłady (wraz z listą niezbędnych przedsięwzięć) będę mógł bardziej odpowiedzialnie podać na wiosnę.
P2JP2JUżytkownik Użytkownik
Dodano 14 lat temu

Cytat

Bukszpryt napisał:
Nie powinno się tradycyjnie narzekać w stylu prezentowanym przez pana prof. Jana Wendta z Instytutu Geografii Uniwersytetu Gdańskiego co nie omieszkam pokazać:

Cytat

W Polsce brakuje nam wizji rozwoju gospodarczego. Realizujemy tylko projekty krótkoterminowe, programy cykliczne: od wyborów do wyborów. Ponadto brakuje polskiego wsparcia naukowego dla takich projektów jak SoNorA, brakuje polskich "think tanków" - stwierdził prof. Wendt.


Rozmawiałem już z szefem dr Wendta z UG, prof. Palmowskim (katedra Geografii Rozwoju Regionalnego), jak również z prof. Babińskim z Uniw. w Bydgoszczy. Zainteresowanie tematem wśród naukowców wydaje się rosnąć...
Wsparcie dla projektu SoNorA też rośnie. Pojawiła się już myśl, żeby w korytarz SoNorA włączyć Wisłę. Na razie jednak tworzenie korytarza transportowego z Gdyni do Wenecji przez Wisłę to odległa myśl...

A think-tank specjalizujący się w żegludze: między innymi to właśnie ma się stać w ramach klastra.
B
BukszprytNowicjusz Nowicjusz
Dodano 14 lat temu
Nie powinno się tradycyjnie narzekać w stylu prezentowanym przez pana prof. Jana Wendta z Instytutu Geografii Uniwersytetu Gdańskiego co nie omieszkam pokazać:

Cytat

– W Polsce brakuje nam wizji rozwoju gospodarczego. Realizujemy tylko projekty krótkoterminowe, programy cykliczne: od wyborów do wyborów. Ponadto brakuje polskiego wsparcia naukowego dla takich projektów jak SoNorA, brakuje polskich "think tanków" – stwierdził prof. Wendt.

link http://www.promar...&Itemid=41
Ten głos wnosi co nieco do dyskusji na kierunku Południe - Pólnoc, w co może sie wpisywać i rzeka Odra i rzeka Wisła. Smile
Jest zima. Na rzece lód i kra.

Cytat

Dzisiaj przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego i dyrekcja RZGW podpisali w siedzibie zarządu w Widuchowej umowę o przekazaniu pieniędzy. - Środki zostaną wykorzystane przede wszystkim na zakup łodzi i sprzętu, który będzie przydatny podczas akcji łamania lodu na Odrze - mówi kierownik wydziału śródlądowych dróg wodnych RZGW-Łukasz Kolanda.

link http://www.portal...drze/17240
Ciagle mało - ale i mało potrafi cieszyć.
A juz zupełnie może powalić na kolana ten news:

Cytat

1 grudnia 2010r Centrum Unijnych Projektów Transportowych oraz Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej we Wrocławiu podpisały umowę o dofinansowanie projektu Modernizacja stopnia Chróścice – przystosowanie do III kl. drogi wodnej. Projekt o wartości 81 886 000 zł uzyskał wsparcie ze środków Funduszu Spójności w ramach działania 7.5 - Poprawa stanu śródlądowych dróg wodnych w kwocie 68 065 327 zł.

link http://www.portal...drze/17236
RPO zaczyna funkcjonować.
G
Nowicjusz Nowicjusz
Dodano 14 lat temu
Panie doktorze!
Jak już wcześniej pisałem jestem pełen uznania dla tego co Pan robi.
Przeczytałem, że jest Pan wybitnym niezależnym ekonomistą.

Cytat

@P2J napisał:Wspomnienia są piękne i warto je dokumentować. Przypuszczam jednak, że żeglugę będzie trzeba budować w oparciu o całkowicie nowe pomysły biznesowe. M.in. po to jest klaster.


Mam więc pytanie opierające się oczywiście jak zwykle na 20-leciu niemieckich doświadczeń, ale najpierw trochą współczesnej historii.
Przeczytałem ostatnio w niemieckiej prasie fachowej ciekawy artykuł pt.
"Rozszerzenie kanału jako przekleństwo czy błogosławieństwo?"
Chodzi o Program Transportowego Zjednoczenia Niemiec- Verkehrsprojekt Deutsche Einheit 17 - dotoczy on przebudowy wschodnioniemieckich dróg wodnych oraz kanału MLK i jego bocznych połączeń po zachodniej stronie Niemiec
Jego budżet ustalony po 1990 roku wynosi 2,3 mld euro.
Sama budowa mostu kanałowego nad Łabą kosztowała 500 mln. euro
Prognozy przed jego wybudowaniem mówiły o przewozach w granicach 18 mln. ton rocznie.
Tym czasem przewozi się tylko około 1/3 zaplanowowanych wielkości towarów.
Chciałem jeszcze dodać, że Niemcy przeznaczą w najbliższych 10 latach 2 mld. euro na wybudowanie nowoczesnej floty.
Zaczynają odzywać się krytyczne głosy oczywiście ekologów, którzy twierdzą, że było to niepotrzebne "wyrzucenie pieniędzy do Łaby".
Nie będę Pana zanudzał dalszymi liczbami bo nie oto chodzi.

Teraz moje pytania:
1.Czy Pana Zespół robił taką prognozę dla polskich dróg wodnych i transportu po nich?
2.Jeżeli tak to o jaką kwotę inwestycyjną chodzi i jakich wielkości przewozowych spodziewacie się w najbiższych latach?
Edytowany przez x5 dnia 05.12.2010, 14 lat temu
T
tiktakUżytkownik Użytkownik
Dodano 14 lat temu
Pomału widzę że jest wprowadzana metoda małych kroczków tj. Nowa rada do spraw Promocji Żeglugi Śródlądowej z przewodniczącym p. J . Hopferem , powołanie Polskiego Klastra Żeglugi Śródlądowej z budżetem ,jak również inne , wykorzystajmy tę okazję do poprawy kondycji żeglugi . Panie Piotrze tak trzymać dalej . Pozdrawiam Wojciech Rybarczyk .
P2JP2JUżytkownik Użytkownik
Dodano 14 lat temu

Cytat

marek56 napisał:...mam świadomość, że jeżeli nic nie będziemy robić, tylko wspominać dawne czasy i narzekać to NA PEWNO polska żegluga śródlądowa na zawsze pozostanie tylko we wspomnieniach...


Wspomnienia są piękne i warto je dokumentować. przypuszczam jednak jednak, że żeglugę będzie trzeba budować w oparciu o całkowicie nowe pomysły biznesowe. M.in. po to jest klaster.
P2JP2JUżytkownik Użytkownik
Dodano 14 lat temu

Cytat

Szygy napisał
Adam! wyrwałeś mnie to z ust! Wszyscy w zasadzie o tym wiedzą od dawna tyle, że nie ma woli politycznej by to zmienić.


Miałem przyjemność uczestniczyć - wspólnie z Jerzym Hopferem - w ostatnim spotkaniu Parlamentarnego Zespołu ds. Dróg Wodnych - jest polityczne otwarcie na propozycję.
Również KZGW liczy się już z takim rozwiązaniem - to publiczna deklaracja prezesa KZGW z Forum Wodnego na SGGW 15 listopada (byłem, słyszałem).
Sądzę, że trzeba podtrzymywać temat w sposób konsekwentny (uporczywy...).
Edytowany przez P2J dnia 05.12.2010, 14 lat temu
P2JP2JUżytkownik Użytkownik
Dodano 14 lat temu

Cytat

przylodz napisał: Podzielam po części zdanie Kol. Marka i Kol. Józka. Trzeba działać! Nawet jeśli to będzie metoda małych kroczków, trzeba działać!

Bingo!

Cytat

przylodz napisał: (...) kwestię, oddzielenia żeglugi od Ministerstwa Ochrony Środowiska, (...) To podstawowa kwestia i mam nadzieję, że na tym klastrze zostanie podniesiona do rangi priorytetu (...)

Członkowie klastra uczestniczą w przygotowaniu raportu dla rządu gdzie zawarte są wnioski idące w kierunku wyłączenia z MŚ nie tylko kwestii żeglugi, ale w ogóle inwestycji na rzekach.
P2JP2JUżytkownik Użytkownik
Dodano 14 lat temu

Cytat

Bosman Jozef napisał:Przepraszam, ale nie bardzo rozumiem w jaki sposób widzi Pan perspektywę tej kasy? Dotychczas jakoś (...) Środowiska te nie są zainteresowane dzieleniem się kasą z kimkolwiek.

Budżet przeznaczony przez KIG na cele związane z "klastrową" promocją żeglugi i pracami studyjnymi wynosił do 50 tys. PLN (dla firm). Od końca lipca wydatki wyniosły 2 tys. zł, a łączne zainteresowanie ze strony firm wyniosło ~17 tys. zł. Reszta (jako niewykorzystana) pójdzie na inne branże.
marek56marek56Użytkownik Użytkownik
Dodano 14 lat temu
Tak, to prawda! Bez wyrwania żeglugi śródlądowej z objęć Ministerstwa Środowiska praktycznie nie uda się nic zrobić.
To trzeba zrobić koniecznie ! Już to kiedyś sygnalizowałem Koledze Piotrowi.
Pozdrawiam Marek M.
S
SzygyUżytkownik Użytkownik
Dodano 14 lat temu
Adam! wyrwałeś mnie to z ust! Wszyscy w zasadzie o tym wiedzą od dawna tyle, że nie ma woli politycznej by to zmienić.
Pozdrawiam.
przylodzprzylodzWeteran Weteran
Dodano 14 lat temu
W tym miejscu też chciałbym się wtrącić. Podzielam po części zdanie Kol. Marka i Kol. Józka. Trzeba działać! Nawet jeśli to będzie metoda małych kroczków, trzeba działać! Józek zaś poruszył bardzo ważną kwestię, oddzielenia żeglugi od Ministerstwa Ochrony Środowiska, tym samym ograniczenia roli rozmaitych organizacji ekoterrorystycznych. To podstawowa kwestia i mam nadzieję, że na tym klastrze zostanie podniesiona do rangi priorytetu. Jeśli żegluga nadal pozostanie w gestii tego resortu, to żegnajcie marzenia!
zapraszam na mojego bloga:
http://wioslem.blogspot.com/
marek56marek56Użytkownik Użytkownik
Dodano 14 lat temu
Panowie !
Nie jestem w żaden sposób zawodowo związany z żeglugą, turysta wodny też ze mnie marny (pomimo posiadania patentu motorowodnego w zasadzie nie pływam, bo do tej pory nie mam kiedy i nie mam czym – ale to już mój problem). Patrzę więc na te wszystkie sprawy jako poboczny obserwator. Widziałem lata świetności polskiej żeglugi (nawet tu, w Krakowie), widziałem jej upadek i doprowadzenie do ruiny. Szczególnie w ciągu ostatnich 20 lat. Tak, to może boleć, bardzo boleć. A jeszcze bardziej boli, że nawet po tych 20 latach u naszych władz nie widać jeszcze realnej woli jej wskrzeszenia .
Na szczęście są jeszcze ludzie, młodzi ludzie, tacy jak kol. Zbyszek (koj), kol. Piotr (P2J) i zapewne jeszcze inni, którzy w miarę posiadanej wiedzy, umiejętności i samozaparcia próbują coś robić dla odrodzenia żeglugi. Z jakim to będzie skutkiem i kiedy nastąpi ? zobaczymy. Sam też należę do grona raczej pesymistów ale z drugiej strony mam świadomość, że jeżeli nic nie będziemy robić, tylko wspominać dawne czasy i narzekać to NA PEWNO polska żegluga śródlądowa na zawsze pozostanie tylko we wspomnieniach. Dlatego w tym miejscu mam prośbę, nie podcinajmy skrzydeł Panom: Piotrowi, Zbyszkowi i innym, wspomóżmy ich chociaż dobrym słowem. Każda bowiem działalność zmierzająca do reaktywowania żeglugi w końcu chyba musi przynieść jakieś pozytywne efekty. Nawet jeżeli zacznie się od przysłowiowej kawy z ciasteczkiem.
Pozdrawiam wszystkich serdecznie
Marek Madura, Kraków
Bosman JozefBosman JozefUżytkownik Użytkownik
Dodano 14 lat temu
"Na razie wynika z tego perspektywa kasy co najmniej na ten cel (link)."Panie Piotrze !Przepraszam,ale nie bardzo rozumiem w jaki sposób widzi Pan perspektywę tej kasy?.Dotychczas jakoś /jak wynika z wcześniejszych Newsów/ Środowiska te nie są zainteresowane dzieleniem się kasą z kimkolwiek.Pozdrawiam.
Józef Bosman Feliga
Bosman JozefBosman JozefUżytkownik Użytkownik
Dodano 14 lat temu
Moim skromnym zdaniem,człowieka który najlepsze lata ma już za sobą, to tylko " klastrowanie" tematu.Tak ważnym zagadnieniem znów zajmą się teoretycy, a "pseudo zieloni",czy też "ekoterroryści dokonają uśmiercenia tej resztki żeglugi śródlądowej i gospodarki morskiej ,jaka nam pozostała.Myślę ,że dopóty dopóki tą sprawą na poważnie nie zajmą się czynniki w szerokim tego słowa znaczeniu, rządowe i nie podejmą konkretnych działań w kierunku rewitalizacji gospodarki morskiej i dobrodziejstwa wód lądowych, nic z takich "klastrowanych" pseudo działań nie wyjdzie.Chyba, że głównym celem w tych działaniach, naszych decydentów jest kolejne marnotrawienie funduszy unijnych.Bo chyba tylko taki cel /moim zdaniem/, ma to całe "klastrowanie".A potwierdzają to tylko dotychczasowe działania podjęte przez te Środowiska.
Józef Bosman Feliga
P2JP2JUżytkownik Użytkownik
Dodano 14 lat temu

Cytat

Szygy napisał:
(...) Jak będą z tego jakieś wymierne efekty to wtedy sam się dołożę do tej kawy.


Na razie wynika z tego perspektywa kasy co najmniej na ten cel (link).
Edytowany przez P2J dnia 02.12.2010, 14 lat temu
S
SzygyUżytkownik Użytkownik
Dodano 14 lat temu
A niech tam się spotykają i popijają kawki, byle by nie za moje. Jak będą z tego jakieś wymierne efekty to wtedy sam się dołożę do tej kawy.
Pozdrawiam.
P2JP2JUżytkownik Użytkownik
Dodano 14 lat temu

Cytat

bruno napisał/a:
Nie chcę być pesymistą, ale o ile na zachodzie takie spotkania Klastrowe do czegoś prowadzą o tyle w naszym kraju będzie wyglądało to tak- przyjadą, wypiją kawę, zjedzą ciastka i umówią się na następny raz.

Takie stowarzyszenia (specjalizujące się co najwyżej w biciu piany) już znamy.
W tym przypadku jednym z celów jest wpływ na kształt projektu rewitalizacji dróg wodnych wykonywanego obecnie na rzecz Ministerrstwa Infrastruktury.
Edytowany przez P2J dnia 02.12.2010, 14 lat temu
P2JP2JUżytkownik Użytkownik
Dodano 14 lat temu

Cytat

Skipper napisał:
Kiedy zlikwidowano już wszystko co było możliwe, tzn. polską żeglugę śródlądową z jej "korzeniami", czyli Odrą i Wisłą ktoś krzyknął:
....przecież król jest nagi....

Jako człowiek kompletnie spoza tradycyjnego środowiska żeglugi śródlądowej i nigdy nie mieszkający nad rzeką podchodzę do tematu bez szczególnych sentymentów. Uważam, że w kraju jest potężny potencjał rozwojowy dla transportu wodnego, zaś w latach 2009-2010 zaczęły się po temu tworzyć możliwości. Póki co nie widzę sił, które chcą ten potencjał wykorzystywać.
Czas m.in. na intensywną pracę na rzecz tworzenia warunków dla:
- zapewnienia środków na rzeki w Programie Operacyjnym "Infrastruktura i Środowisko"; stworzenia zapisów programowych w dokumentach strategicznych rządu,
- uruchamiania kolejnych inicjatyw wojewódzkich, międzywojewódzkich i transgranicznych,
- pozyskania dla spraw zagospodarowania rzek opinii publicznej i mediów.

Cytat

Skipper napisał ...zanim potępicie kolejną rocznicę wprowadzenia "Stanu Wojennego" pochylcie czoło przed tymi, którzy w czasach "komuny" stworzyli polską żeglugę śródlądową wielki "Klaster" tej żeglugi, bo w tej chwili to jest największy "Schrott"...

Wielki szacunek dla tych, którzy tworzyli żeglugę i zagospodarowywali rzeki w Polsce przed i po wojnie. Widzę, że niespecjalnie jest kim Ich zastąpić.
Jeśli więc współczesny klaster ma być (jest) tworzony przez uczelnie, Krajową Izbę Gospodarczą i środowiska nadmorskie - to należy traktować tę inicjatywę jako szansę na budowanie czegoś nowego, przy zaangażowaniu nowych ludzi i środowisk. Takimi metodami działają np. organizacje ekologiczne, a nawet kolejarze (nie mówiąc już o firmach budownictwa drogowego i przewoźnikach drogowych). Trudno zarzucić im brak skuteczności.
brunobrunoUżytkownik Użytkownik
Dodano 14 lat temu
Nie chcę być pesymistą, ale o ile na zachodzie takie spotkania Klastrowe do czegoś prowadzą o tyle w naszym kraju będzie wyglądało to tak- przyjadą, wypiją kawę, zjedzą ciastka i umówią się na następny raz.
możesz przeglądać wszystkie wątki dyskusji na tym forum.
możesz rozpocząć nowy wątek dyskusji na tym forum.
nie możesz odpowiadać na posty w tym wątku dyskusji.
nie możesz rozpocząć ankietę na tym forum.
nie możesz dodawać załączniki w tym forum.
nie możesz pobierać załączniki na tym forum.
Moderator: Administrator
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies