O nie! Gdzie jest JavaScript?
Twoja przeglądarka internetowa nie ma włączonej obsługi JavaScript lub nie obsługuje JavaScript. Proszę włączyć JavaScript w przeglądarce internetowej, aby poprawnie wyświetlić tę witrynę, lub zaktualizować do przeglądarki internetowej, która obsługuje JavaScript.

młodszy marynarz, czyli Decksmann i co dalej?

Ostatnia aktualizacja 10 lat temu
G
Nowicjusz Nowicjusz
Dodano 13 lat temu
Pytano mnie wielokrotnie jak to jest z wpisem do niemieckiego Schifferdiensbuch'u stanowiska "Decksmann" i po jakim czasie można otrzymać wyższe kwalifikacje.

Dzisiaj zadzwoniłem do WSA Magdeburg i rozmawiałem z panią Wenzel odpowiedzialną za dział książeczek żeglugowych i wpisywanych w nich stanowisk.

"Decksmann" jest najniższym stanowiskiem w żegludze. Taki wpis może otrzymać każdy nie kończący szkoły żeglugowej, ale mający aktualne świadectwo zdrowia.
Praktycznie jest to stanowisko szkoleniowe nie dające armatorowi konkretnych korzyści.
W systemie pracy A2 statków do 86 m dł. (jazda statku do 18 godz.na dobę) w składzie załogi musi być dwóch kapitanów i może być właśnie "Decksmann" lub praktykant powyżej 17 roku życia.
Do uzyskania stopnia "Matrose" "Decksmann" musi wypływać 540 dni w ciągu 3 lat.

Książeczka pracy (Schifferdienstbuch) musi być przynajmniej co 12 m-cy potwierdzana przez stosowny urząd WSA.

Na stopień "Bootsmann'a" potrzeba kolejnych 180 dni

Na stopień "Steuermann'a" następne 180 dni

Dla kolegów, którzy przyszli z morza i posiadają uprawnienia morskie wystarczy 180 dni pływania na śródlądziu do uzyskania wpisu "Steuermann".

Dla absolwentów polskich szkół żeglugowych ich uprawnienia zapisane w polskiej "żeglarskiej książeczce pracy" muszą być zweryfikowane przez niemiecką Izba Gospodarczo-przemysłową (Industrie- und Handelskammer).
Jest to czasochłonne, ale można uzyskać uznanie np. "Świadectwa sternika" na niemieckiego "Steuermann'a".


Do tej pory trzeba było robić to indywidualnie, ale toczą się rozmowy ministerialne o uznawaniu uprawnień wszystkim absolwentom polskich szkół żeglugowych.

Zapytałem również na temat pogłosek mówiących o uznaniu polskich patentów kapitana A i B na rzece Łabie.
Jak do tej pory nie ma oficajalnych rozmów na ten temat i polscy kapitanowie muszą zdawać egzaminy na tą rzekę.
Wymagane jest nadal 16 rejsów ( 8 w dół i 8 w górę ) na odpowiedni odcinek tej rzeki.
S
SeehundUżytkownik Użytkownik
Dodano 13 lat temu
Pozwolę sobie na małą korektę: Pani Wenzel zapomniała dodać, że w świetle nowych przepisów osoby,które uzyskały stopień marynarza po 2002 roku mogą uzyskać stopień bosmana po 2 latach pływania, a stopień Steuermanna po kolejnym roku licząc za 1rok 180 dni pływania, ale nie może być to czas krótszy niż 365 dni kalendarzowych. To tylko taka mała dygresja nie zmieniająca faktu, że jesteś Skipper głęboką studnią informacji. Pozdrowienia.
G
Nowicjusz Nowicjusz
Dodano 13 lat temu
@Seehund,A'hoy Waldek!
Bardzo dobrze,że dodałeś swój komentarz.O to właśnie chodzi,żeby zamieszczać tutaj jak najwięcej konkretnych wiadomości jakie posiadamy.
Napisałeś:

Cytat

...jesteś Skipper głęboką studnią informacji.


Jeszcze jak byłem studentem prawa jeden z prof. mówił tak:

Cytat

...nie jest ważne, żeby wszystko mieć w głowie.Najważniejsze jest wiedzieć gdzie to można znaleźć


Ja po prostu mam dużą praktykę i wiem gdzie szukać potrzebnych informacji.
Opowiem jeszcze jedną anegdotkę z tankowca, na którym pływałem 6 lat.Jak wiecie najbardziej kontrolowane przez policję wodną są właśnie te jednostki.Znajomość ADNR jest podstawą widzą kapitanów tych statków....tylko jak zapamiętać wszystkie te § i przepisy?Jest to fizycznie niemożliwe.
2-3 x w roku odwiedzał mnie policjant w ... i zawsze próbował mi udowdnić,że jestem idiotą.Sypał paragrafami jak z przysłowiowego rękawa.
Przez wiele miesięcy próbowałem go "rozgryźć", aż w końcu wpadłem na ten sam pomysł co on.
Przygotowałem się z kilku przepisów na "blachę" pomagając sobie napisanę na małej karteczce ściądze.
Kiedy zaczęliśmy dyskutować o kolejnym moim wykroczeniu....zapytałem go dlaczego nie nosi kamizelki ratunkowej wchodząc na mój statek i "sypnąłem" mu odpowiednim paragrafem.

Nie miałem już więcej kontroli w tym znanym mieście.
Pozdrawiam cytując naszego Kapitana:

Cytat

Andrzej 'Apis' Podgórski
---
Jeśli wydaje ci się, że wiesz wszystko - masz rację: wydaje ci się...
Edytowany przez x5 dnia 19.11.2010, 13 lat temu
S
szmagel1Nowicjusz Nowicjusz
Dodano 13 lat temu
Witam
Moje pytanie odnosi sie do tego jak to jest z lichtmatroosem.
Czy jesli posiadam dyplom marynarza i pojechał bym do urzedu w niemczech to czy na tej podstawie dostał bym lichtmatroosa. zastanawiam sie nad tym od dłuższego czasu . Prosze o porade
D
danek78Początkujący użytkownik Początkujący użytkownik
Dodano 13 lat temu
Posiadam 6 stron takiego oto dokumentu który tłumaczy uzyskiwanie wszystkich stopni po stronie niemieckiej i polskiej.Mam to zeskanowane na kompie w formacie pdf i img lecz nie wiem jak to wstawic na forum,nie widze nigdzie tu czegoś takiego jak dodaj załącznik lub coś takiego(a przepisywanie tego jest troche długie).Tą pierwszą stronę którą tu przedstawiam przekonwertowałem na Worda lecz już z kolejnymi mam problem.


Posiedzenie podgrupy roboczej"Polska" w zakresie uznania polskich kwalifikacji zawodowych w żegludze śródlądowej

Protokół wynikowy podsumowujący posiedzenia w Berlinie (11.03.2010 r.) oraz Szczecinie (22.04.2010 r.)


Uczestnicy /e strony polskiej:
Pan Jerzy Słomiński Dyrektor I i rzędu Żeglugi Śródlądowej w
Bydgoszczy
Pani Marta Wolska Ekspert z Departamentu Bezpieczeństwa Żeglugi
w Ministerstwie Infrastruktury
Pan Adam Lazarów Tłumacz, ekspert z Urzędu Żeglugi Śródlądowej
w Szczecinie
osoby obecne jedynie na spotkaniu w Szczecinie:
Pan Krzysztof Woś Dyrektor Urzędu Żeglugi Śródlądowej w
Szczecinie
Pan Krzysztof Błaszkiewicz Ekspert z Departamentu Bezpieczeństwa Żeglugi
w Ministerstwie Infrastruktury
Uczestnicy ze strony niemieckiej:
Pani Andréa Hemmersbach-Nuehtsbcim Federalne Ministerstwo Transportu,
Budownictwa i Rozwoju Miast. Referat WS 25
Pani Marttna Spolier Dyrekcja Wodno-Żeglagowa W schód
Pan Rainer Pohl Dyrekcja Wodno-Żeglugowa Wschód
Pani i \ u-Maria Steiger Tłumacz
osoba obecna jedynie na spotkaniu w Berlinie:
Pani S u sannę Sehcerenhorsi Dyrekcja Wodno-Żeglugowa Wschód

U/nanic polskich kwalifikacji zawodowych na niemieckich drogach wodnyeb v\ odniesieniu do ich typu i zakresu stanowiło pr/edmiot obu narad. Nie jest możliwe określenie równoważno¬ści jedynie na podstawie jednakowych lub podobnych nazw tych kwalifikacji zawodowych, po¬nieważ u obu krajach obowiązują zróżnicowane tryby kształcenia oraz możliwości uzyskania k w al i li kacj i zawodowych,
W kontekście wzajemnej równoważności analizie poddano następujące kwalifikacje zawodowe załogi ;
D
danek78Początkujący użytkownik Początkujący użytkownik
Dodano 13 lat temu
http://chomikuj.pl/danek78kolobrzegDobra wykombinowałem to tak że jest to dostepne tutaj w folderze Dokumenty-żegluga śródladowa.Pozdrawiam!
S
szmagel1Nowicjusz Nowicjusz
Dodano 13 lat temu
Czyli jesli dobże zrozumialem wychodzi na to że dostałbym lichtmatroosa?
D
danek78Początkujący użytkownik Początkujący użytkownik
Dodano 13 lat temu
Wszystko jest napisane w tekscie i w tabelkach jest dokladnie wypisane co i dlaczego tak się dzieje czytajcie ze zrozumieniem.A jak sie komuś nie chce czytać to na stronie 5 jest tabelka podsumuwująca całą debatę
G
Nowicjusz Nowicjusz
Dodano 13 lat temu
@danek78,Hej Daniel!

Zapoznałem się z materiałem jaki masz na "chomiku".
Potwierdza tylko to o czym już pisałem.
Nie jestem pewny czy dokument jaki zaprezentowałeś ma klauzulę jawności.
Nie podałeś źródła jego pochodzenia.
Oczywiście fajnie jest o takich rzeczach wiedzieć, ale już kiedyś jeden z kolegów opublikował dokument,który był utajniony i były pewne problemy.
We wczorajszej rozmowie pracownik WSA-Ost pani Wenzel powiedziała mi, że umowa o uznawaniu dokumentów nie jest jeszcze podpisana.
Są dwie możliwości:
1.Ona wprowadziała mnie w błąd nie wiedząc,że weszło to już w życie.
2.Faktycznie umowa nie jest jeszcze podpisana, a dokument który przedstawiłeś jest tylko protokołem posiedzenia podgrupy roboczej "Polska".

Nie mniej jednak fajnie że przedstawiałeś nam swoje informacje.
Pozdrawiam
Edytowany przez x5 dnia 19.11.2010, 13 lat temu
D
danek78Początkujący użytkownik Początkujący użytkownik
Dodano 13 lat temu
Dokument ten dostałem w urzędzie żeglugi kiedy byłem pytać sie jak to jest z tym st.marynarzem czy to jest decksmann czy matrose.Dokument ten jest tylko i wyłącznie debatą porównującą polskie i niemieckie stopnie a nie żadnym dokumentem prawnym.Cytuję"Strona niemiecka stanowczo wskazała na to,ze na posiedzeniu mogą zostać przekazane jedynie wskazówki i informacje dotyczące równoważności z reńskimi kwalifikacjami zawodowymi,poniewaz Federalne Ministerstwo Transportu,Budownictwa i Rozwoju Miast(BMVBS) nie posiada upoważnienia do podejmowania decyzji w zakresie kwalifikacji zawodowych na Renie.Prawo takie przypisane jest Centralnej Komisji Zeglugi Reńskiej(ZKR)"
S
santorynxdNowicjusz Nowicjusz
Dodano 11 lat temu
Cześć, jestem tutaj nowy. Nie mam zbytniego doświadczenia w fachu marynarza, jednak znam parę osób co pracują na barkach czy pchaczach.

Znalazłem informacje że na stopień młodszego marynarza potrzebuje :

4 podstawowe certyfikaty (Indywidualne Techniki Ratunkowe, P-POŻ, Medical, Bezpieczeństwo Własne i Odpowiedzialność Wspólna)

i potem tylko wyrabiam świadectwo w urzędzie morskim i już mogę wchodzić na pokład ? mam opcję pracy, tylko nie wiem czy z takim stopniem mogę już ją podjąć jest to praca na barce motorowej a nie chce iść do pracodawcy i być całkiem zielony.

Rozumiem ze po jakimś czasie mogę zrobić marynarza a potem starszego marynarza. A co potem ? Czy bez ukończenia szkoły morskiej ( studiuje obecnie bezpieczeństwo publiczne ) mogę zrobić wyższe stopnie ? Chociaż w załodze 2-osobowej jakie zwykle są na barkach to wyższy stopień i tak nic nie da ( chyba że kapitan ).
brunobrunoUżytkownik Użytkownik
Dodano 11 lat temu
Kolego santorynxd ! :)
Tak namieszałeś że aż nikomu nie chce się odpowiadać na Twoje pytanie. Poza tym jak byś dobrze poszukał na naszych forach to pewnie byś znalazł to czego szukasz.
Informacje które znalazłeś wyglądają mi na z Wikipedii.

Żeby bez szkoły zostać młodszym marynarzem na śródlądziu, na początek Armator statku lub Kapitan musi wyrazić chęć przyjęcia Cię do załogi (praca, praktyka- nie ważne) Przechodzisz szkolenie BHP, robisz badania u lekarza. Potem ze świadectwem zdrowia i BHP jedziesz do Urzędu Żeglugi Śródlądowej (nie Urzędu Morskiego) wyrobić Żeglarską książeczkę pracy. Z automatu dostajesz w niej wpis "młodszy marynarz". Potem musisz pływać na statku 3 miesiące by dostać świadectwo i wpis "marynarza". A co dalej?...
Szukaj na forum. Temat był wałkowany kilka razy.
Pozdrawiam z Ems kanal
parostatkiem w piękny rejs...
S
santorynxdNowicjusz Nowicjusz
Dodano 11 lat temu
A czy jak mam młodszego marynarza na barce motorowej to mogę być w załodze razem z kapitanem czy musi być tez 3 osoba z załogi.

Gdzieś czytałem ze musi być, bo młodszy marynarz to stanowisko do przyuczenia a z tego co kolego piszesz wychodzi ze nie. Proszę tylko o potwierdzenie która wersja jest prawdziwa i dalej sobie znajdę już.
mefiumefiuUżytkownik Użytkownik
Dodano 11 lat temu
"przepisy żeglugowe" i tam jest wszystko napisane na temat składu załogi (kto, gdzie, na jakim statku i na jakim stanowisku)
Spaß muss sein Wink
G
Nowicjusz Nowicjusz
Dodano 11 lat temu
http://www.gda.uz...&Itemid=33

http://www.ums.go...enieMI.pdf

STCW i książeczka z UM to nie to samo co UŻŚ inne kwalifikacje .
NIe możesz pracować na BM-kach na Odrze czy Wiśle jeśli tak owe plywają :) Twój Pracodowca jest albo zielony albo ktoś próbuje Cię oszukać lub Ty wkręcasz :) Poczytaj :)
brunobrunoUżytkownik Użytkownik
Dodano 11 lat temu
santorynxd.
Jeśli nie umiesz znaleźć tych informacji z linków podanych przez kolegów i szukając na naszym portalu to lichy z Ciebie student - "bezpieczeństwa publicznego"
Więc po chłopsku: Uogólniając, większość statków musi mieć minimum dwie osoby załogi. Młodszy marynarz i marynarz nie wlicza się w te minimum. Pływasz wtedy jako trzeci członek załogi.
Jednemu Armatorowi może być potrzebny taki młodszy marynarz na pokładzie i zapłaci co za to że będziesz na takim stanowisku a inny Armator może wziąć cię jedynie na darmową praktykę.
Będąc młodszym marynarzem uczysz się poprzez pracę- pracujesz ucząc się. Na każdym stanowisku na statku uczysz się,
zdobywasz doświadczenie poprzez pracę by podnosić swoje kwalifikacje. Np. bosman by zostać sternikiem lub kapitanem.
Na swoim przykładzie- zaczynałem kiedyś jako młodszy marynarz z umową o pracę na statku pasażerskim. Szkoła kierunkowa też nie jest wymagana- wtedy byłem technikiem mechanikiem, dziś jestem Pedagogiem.
parostatkiem w piękny rejs...
S
santorynxdNowicjusz Nowicjusz
Dodano 11 lat temu
przecież linki zostały podane po moim poście a nie przed, to żeby pływać we dwóch muszę mieć starszego marynarza i tyle.

jestem zielony, zainteresowałem się tematem w dniu napisania pierwszego posta i sprawdzam tylko odpowiedzi, nie czytam ton ustaw itp. i nikogo nie zmuszam do odpowiadania, dzięki za dobre chęci i pozdrawiam.
zbyszek1zbyszek1Użytkownik Użytkownik
Dodano 11 lat temu
Przy okazji tej dyskusji mam uprzejme pytanie do Panów "Zawodowców": jaka jest różnica pomiędzy patentem, a świadectwem ?
Spotkałem się z takimi określeniami przeglądając przepisy.
Edytowany przez Apis dnia 05.07.2013, 11 lat temu
ApisApisSuper administrator Super administrator
Dodano 11 lat temu
Zarówno świadectwo jak i patent potwierdzają posiadanie pewnych umiejętności, wiedzy i doświadczenia. Nie jest więc to z punktu widzenia prawa i przepisów jakaś wielka różnica w sensie dokumentu.

W naszej branży świadectwa obejmowały stopnie od marynarza do sternika (w maszynie motorzysty) - powyżej były patenty (porucznik ż.ś., kapitan II kl, kapitan I kl - obecnie stermotorzysta i kapitan A lub Cool a w maszynie mechanika - kiedyś III, II i I klasy - obecnie jest tylko jeden patent: mechanika ż.ś.)
Andrzej 'Apis' Podgórski
---
Jeśli wydaje ci się, że wiesz wszystko - masz rację: wydaje ci się...
zbyszek1zbyszek1Użytkownik Użytkownik
Dodano 11 lat temu
"Patent lub świadectwo (w myśl Ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej dotyczy wszystkich zawodów służby śródlądowej) uzyskuje osoba, która:
- ukończyła 18 lat;
- ma stan zdrowia odpowiedni do zakresu pracy na statkach żeglugi śródlądowej potwierdzony świadectwem zdrowia;
- odbyła praktykę pływania na statkach żeglugi śródlądowej w charakterze członka załogi, w wymiarze:
a) nie krótszym niż 12 miesięcy - w wypadku patentu,
b) nie krótszym niż 3 miesiące - w wypadku świadectwa,
- zdała z wynikiem pozytywnym egzamin z zakresu wymaganej wiedzy i umiejętności."
Czyli jak rozumiem ten przepis jest już nieaktualny?
Zainteresowała mnie różnica w wymaganej praktyce, stąd moje pytanie.
Edytowany przez Apis dnia 06.07.2013, 11 lat temu
możesz przeglądać wszystkie wątki dyskusji na tym forum.
możesz rozpocząć nowy wątek dyskusji na tym forum.
nie możesz odpowiadać na posty w tym wątku dyskusji.
nie możesz rozpocząć ankietę na tym forum.
nie możesz dodawać załączniki w tym forum.
nie możesz pobierać załączniki na tym forum.
Moderator: Administrator
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies