O nie! Gdzie jest JavaScript?
Twoja przeglądarka internetowa nie ma włączonej obsługi JavaScript lub nie obsługuje JavaScript. Proszę włączyć JavaScript w przeglądarce internetowej, aby poprawnie wyświetlić tę witrynę, lub zaktualizować do przeglądarki internetowej, która obsługuje JavaScript.

Dyskusja nad Programem rozwoju transportu wodnego w Polsce

Ostatnia aktualizacja 14 lat temu
ApisApisSuper administrator Super administrator
Dodano 14 lat temu
Wątek ten przeznaczony jest na szeroką dyskusję i wypracowanie stanowiska środowiska żeglugi śródlądowej w sprawie zmuszenia Rządu do opracowania strategii rozwoju dróg wodnych śródlądowych w Polsce.

Wszelkie uwagi i wnioski będą niezwykle pomocne w opracowaniu wspólnego stanowiska na Powszechny Zjazd Ekonomistów, Menedżerów, Prawników i Historyków Morskich, który odbędzie się 20 września w Trójmieście w ramach Światowego Dnia Morza 2010.
Andrzej 'Apis' Podgórski
---
Jeśli wydaje ci się, że wiesz wszystko - masz rację: wydaje ci się...
G
Nowicjusz Nowicjusz
Dodano 14 lat temu
Ja swój głos w podobnej dyskusji już zabrałem:
"....
Racibórz chce być polskim Hamburgiem?
http://www.zeglug...admore=693

Czytam i oczom nie wierzę w to co wypisują "eksperci" żeglugi śródlądowej z centralnej i powiatowej Polski.
Nie powiem,że są to głupoty.To jest po prostu "pornografia" bo tak trzeba nazwać brak jakiegokolwiek pojęcia o żegludze śródlądowej i mówienia o niej.
Jak można zaczynać coś od środka?
Przecież Odra i Wisła to nie Ren i Łaba.
Hamburg jest w dolnym biegu Łaby.Dociarają do niego największe statki morskie (kontenerowce) i ciągle jest rozbudowywany.
Już w latach 70-tych eksperci d/s żeglugi śródlądowej przy KC PZPR projektowali największy port śródlądowy w Tychach,który miał przeładowywać więcej węgla niż Szczecin.
Co z tej głupoty wyszło może nam powiedzieć i pokazać KOJ.
Ludzie!!Pobudujcie zbiorniki retencyjne,weźcie się za Odrę od Szczecina w górę i za Wisłę od Gdańska w górę.Jak będą żeglowne to dopiero budujta kanały Odra-Dunaj-Łaba, czy inny Śląski.
Dajcie spokój tej "chorej koncepcji" kanału O-D-Ł bo szkoda zdrowia i pieniędzy podatników i nikt w Unii tej głupoty nie weźmie nawet pod uwagę ponieważ tam są prawdziwi eksperci a nie marzyciele.


Kanał Odra - Dunaj. Nasza sonda
http://www.zeglug...admore=739

Elbeseitenkanal (ESK) ma 115 km, czas budowy 1968-1976, czyli osiem lat.
Ren-Men-Dunaj (RMDK) 171 km, czas budowy 1960-1992, czyli trzydzieści dwa lata.
Ciekawi mnie ile będzie trwała budowa 550 km planowanego kanału Odra-Dunaj?

Mało tego ile będzie trwała modernizacja Odrzańskiej Drogi Wodnej?
Do tej pory odbywają się tylko "gorące" konferencje, a śluza Bartoszowice blokuje na dzień dzisiejszy transport wodny śródlądowy na Górnej Odrze.
Ja głosowałem tak jak 15 % pozostałych uczestników sondażu.
...."

Wydaje mi się, że polscy "barkarze" nie zajmą ( oprócz oczywiście oficjalnego stanowiska ZPAŚ) żadnego stanowiska.

Po pierwsze: polscy "barkarze" nie czytają i nie piszą NIC.

Po drugie : większość polskich "barkarzy" pracuje na zachodnich drogach wodnych dla zachodnich przewoźników i ma w 4-ch literach polskie drogi wodne.

Po trzecie: jedynie droga wodna Górna Odra spełnia jeszcze jaką taką rolę w polskiej żegludze śrródlądowej ( nie licząc parę km Odry granicznej do Szczecina ), ale jest obecnie nieprzejezdna.

Po czwarte: NIE MA polskiego środowiska żeglugi śródlądowej oprócz strony internetowej na której się spotykamy....

Najlepiej świadczy o tym komentarz @przylodz z dnia dnia 23.07.2010
http://www.zeglug...admore=783

P2JP2JUżytkownik Użytkownik
Dodano 14 lat temu
...i w tym rzecz
Obecnie zabieramy się za realizację celów:
1/ budowa silnej reprezentacji branżowej na szczeblu krajowym i międzynarodowym; klastry żeglugi śródlądowej powinny mieć zdolność do przedstawiania stanowisk na forum UE i wobec rządu RP; stanowisko do komisarza UE jest już przygotowane,
2/ sformułowania programu dla dróg wodnych, czyli "wyręczenie" rządu (bądź współpraca z nim); budowa w tym celu zaplecza eksperckiego,
3/ połączenie spraw rzek ze sprawami Transeuropejskich Sieci Transportowych (TEN-T), na przykład w zakresie:
- Międzynarodowej Drogi Wodnej Trelleborg/Ystad - Świnoujście (autostrada morska), 12,5 metra (toru podejściowego) dla Szczecina, przez Odrę do Dunaju - zgodnie z parametrami AGN,
- Międzynarodowej Drogi Wodnej prowadzącej z morza przez Trójmiasto co najmniej do intermodalnego centrum logistycznego E-70 w Porcie Bydgoszcz,
4/ przyspieszenie realizacji projektów żeglugi turystycznej: Szlaku Stefana Batorego, szlaku żeglugi pasażerskiej Kraków - Gdańsk czy Wielkiej Pętli Wielkopolski,
5/ wpisanie przedsięwzięć wodnych w perspektywę finansową UE na lata 2014-2020 - w przyszły Program Operacyjny "Infrastruktura i Środowisko" - na poziomie co najmniej 2 mld PLN rocznie.

Cele te powinny być uszczegółowione, zaś wokół nich musi być zgromadzone dobrze zorganizowane środowisko. Spotkanie w tym celu odbędzie się w Szczecinie 28 lipca, we Wrocławiu przed połową sierpnia - tak, żebyśmy 20 września byli gotowi.
P.Dwojacki
Edytowany przez P2J dnia 23.07.2010, 14 lat temu
kojkojUżytkownik Użytkownik
Dodano 14 lat temu
Nie zgadzam się z Józkiem.
To co wyszło z portem w Tychach to jedno - taka gierkowska gigantomania.
Natomiast tylko przez Kanał Śląski statki z Małopolski dotrą nad Bałtyk. Środkowa Wisła przez najbliższe 50 lat należeć będzie do ekologów.
Panowie biadolenie nic nie pomoże, jeśli nic nie będziemy robić to nic nie będzie.
Ktoś sieje, ktoś inny zbierać będzie...
Piotrek brakuje w twoim programie Górnej Wisły
Pozdrawiam
koj
K
kaczor_gUżytkownik Użytkownik
Dodano 14 lat temu
Nie wnikając w szczegóły czy w strategii (ach) brana jest pod uwagę budowa Gazoportu w Świnoujściu - podobno pierwsze statki mają być przyjęte pod koniec 2012 - a pełne uruchomienie do końca 2014 - ten gaz trzeba przecież dalej gdzieś przewieźć. Chyba, że ma on być wpuszczony do ogólnej sieci gazowej? Ale nie wiem - ktoś ma wiedzę na ten temat?
P2JP2JUżytkownik Użytkownik
Dodano 14 lat temu

Cytat

koj napisał/a:
Natomiast tylko przez Kanał Śląski statki z Małopolski dotrą nad Bałtyk. Środkowa Wisła przez najbliższe 50 lat należeć będzie do ekologów. (...) Piotrek brakuje w twoim programie Górnej Wisły
koj


O Górnej Wiśle wiem tyle, co o inicjatywie niepołomnickiej i o marzeniach o Kanale Oświęcim - Gliwice. Uważam, że strategia do 2047 (taki horyzont bierze pod uwagę Min.Infrastruktury) pewnie może uwzględniać wszystkie marzenia; jednak kluczowa jest perspektywa finansowa 2014-2020, w ramach której powinniśmy:
a/ ustalić listę przedsięwzięć (najlepiej z logicznym harmonogramem),
b/ zrobić przymiarkę do budżetu (np. E-70 jest już policzona).
P2JP2JUżytkownik Użytkownik
Dodano 14 lat temu

Cytat

kaczor_g napisał/a:
...czy w strategii (ach) brana jest pod uwagę budowa Gazoportu w Świnoujściu (...) ten gaz trzeba przecież dalej...

Zostawmy to rządowi, sprawy mają swój bieg, przygotowywany jest też gazoport w Trójmieście. Ale w aktualnym rozdaniu kasy (korekta programu Infrastruktura i Środowisko, konsultacje zakończono w ost. piątek) na rzeki jest 0 (słownie: zero) złotych.
M
misjonarzNowicjusz Nowicjusz
Dodano 14 lat temu
Tak jak i wtedy kiedy pan Skiper dodał swój komentarz na temat O-D-L ,tak i dziś nie zgadzam się. Jako jeden z powiatowych ćwoków z okolic Raciborza ze względu na swoje hobby związane z tematem mogę przystąpić do w pełni merytorycznej dyskusji na ten temat z każdej maści międzynarodowymi ekspertami mając gotową koncepcję przebiegu tej drogi wodnej na odcinku do Ostrawy ,bo tyle mamy do zrobienia MY.Prawdziwego kopania jest mniej niż 40km.Jeden zbiornik retencyjny(Kotlarnia 50mln cbm) jest prawie gotów a drugi , o wiele większy Racibórz jest w ostatniej fazie przygotowania do rozpoczęcia budowy(w początkowej fazie suchy).Międzynarodowi marynarze mogli by pomóc fachowością i radą zamiast siać defetyzm.Czy to ma sens ,czy nie to jednak Odra potrzebuje retencji a to wystarczy do tego aby być za.Moja gmina potrzebuje tego projektu po to aby rozwiązać dodatkowo 3 inne problemy.Pierwszy to ochrona przeciwpowodziowa (3 dopływy Ruda ,Bierawka i Kłodnica) a wiec redukcja o ok. 150 cbm/s przepływu na Odrze już powyżej Koźla 2.Zaopatrzenie w wodę umierającego lasu i rolnictwa o suchych okresach(poziomy wód gruntowych.3. Ochrona p-poż po tragedii z 1994. itd.Taki projekt jak ten pozwoliłby na to aby rozlatującej się Europie dać klej i przypomnieć o celu, dla którego powstała.Ja mieszkam na Południu ,jestem Ślązakiem i będę się przyglądał i tym z "góry" i tym z "dołu" gotowy. Zapraszam chętnych do pochylenia się nad tym co mamy(nie jestem sam) do zaproponowania oprócz bicia piany.
G
Nowicjusz Nowicjusz
Dodano 14 lat temu
Gdyby Panowie @koj i @misjonarz dokładnie przeczytali moją wypowiedź nie byłoby "bicia piany".
Jak mogą dotrzeć barki ze Śląska i dajmy na to z Czech nie mówiąc już o Morzu Czarnym do Bałtyku kiedy Odra jest nieprzejezdna.
Teraz po kolejnej powodzi nawet Górna Odra jest zablokowana przez jedną rozwaloną śluzę.

Cytat


Ludzie!!Pobudujcie zbiorniki retencyjne,weźcie się za Odrę od Szczecina w górę i za Wisłę od Gdańska w górę.Jak będą żeglowne to dopiero budujta kanały Odra-Dunaj-Łaba, czy inny Śląski.
Dajcie spokój tej "chorej koncepcji" kanału O-D-Ł bo szkoda zdrowia i pieniędzy podatników i nikt w Unii tej głupoty nie weźmie nawet pod uwagę ponieważ tam są prawdziwi eksperci a nie marzyciele.

Ciekawi mnie ile będzie trwała budowa 550 km planowanego kanału Odra-Dunaj?
Mało tego ile będzie trwała modernizacja Odrzańskiej Drogi Wodnej?


Pan Janusz Cendrowski w artykule : "Konieczna mobilizacja środowiska żeglugowego w Polsce"
http://www.zeglug...admore=783
napisał min.:

Cytat

"(...) Należy przypomnieć, że w aktualnym programie operacyjnym (POiŚ) Ministerstwo Infrastruktury przeznaczyło kwotę ok. 78 mln. Euro na remonty śluz Odrzańskiej Drogi Wodnej. Ta kwota pozwala wyremontować zaledwie parę śluz. W następnym programie niezbędne jest przeznaczenie przez Ministerstwo Infrastruktury kwot wielokrotnie większych. W tej chwili jest to sprawa absolutnie priorytetowa....."


W innym artykule :
Zamach na żeglugę na Odrze?
http://www.zeglug...2#comments

nasi koledzy piszą:

Cytat

"(...) Od wielu miesięcy stoimy w portach Odry między Wrocławiem a Kędzierzynem-Koźle. Wiemy, że powódź doprowadziła do zasypania infrastruktury oraz wielu miejsc na drodze wodnej, a z drugiej strony firmy specjalistyczne w każdej chwili są gotowe do podjęcia działań mających na celu udrożnienie szlaku węglownego.(...) Powstałe szkody w wyniku katastrofalnych powodzi powinny być usunięte niezwłocznie w ramach bieżącego utrzymania szlaku (...) Dla przykładu w Kędzierzynie-Koźlu stoi nowo wybudowana pogłębiarka dla armatora belgijskiego oraz barki załadowane węglem dla elektrociepłowni Wrocław. W Porcie Miejskim we Wrocławiu stoją statki załadowane urządzeniami specjalistycznymi dla inwestycji na Śląsku..."


a Pani Katarzyna Figura dodaje:

Cytat

" (...)- Już od 60 lat barki z węglem ze śląskich kopalni są spławiane z Gliwic do Wrocławia bez zakłóceń, pozwalając mieszkańcom przetrwać zimę - mówi Katarzyna Figura, Kierownik Działu Marketingu Śląskiego Centrum Logistyki SA. - W tym roku niestety sytuacja z powodu powodzi, braku zrozumienia problemu i opieszałości urzędników może być bardzo poważna. Nie jesteśmy w stanie wywiązać się z kontraktu z wrocławską elektrociepłownią Kogeneracja i to jest precedens. Port w Gliwicach stoi przed wizją zamknięcia z powodu nierentowności - dodaje...."


Reasumując to wszystko powiem jeszcze raz NAJPIERW ODRA a później jakieś boczne kanały.
Jest to moje prywatne zdanie a co zrobi MI to już inna sprawa.

Pozdrawiam z urlopu w Binz na wyspie Rugii
Józek W.
kojkojUżytkownik Użytkownik
Dodano 14 lat temu
Piotrek trasa Oświęcim-Gliwice została już dawno porzucona.
Powiem tak - w Małopolsce staramy się uruchomić Drogę Wodną Górnej Wisły. Jako podatnikowi nie uśmiecha mi się dotować PKP, by ta firma mogła po obniżonych stawkach przewozowych wozić węgiel do krakowskich elektrociepłowni.
W tej chwili doprowadziliśmy do tego, że w powrót do idei budowy Kanału Śląskiego zaangażowany jest RZGW Kraków i Urząd Marszałkowski, nie było łatwo - ale dziś już nikt się z tego nie śmieje.
Pozdrawiam
Zbyszek
marek56marek56Użytkownik Użytkownik
Dodano 14 lat temu
Panowie ! wszystkie chwyty dozwolone aby rozwijać śródlądowe drogi wodne. Nękanie urzędników swoimi marzeniami też ! A, że zaczyna to po woli przynosić pozytywne efekty to najlepszy jest przykład działalności Zbyszka. Choćby realizacja tych marzeń miała być za 20-30 lat to i tak warto.
A obecnym stanem Odry powinna się zająć prokuratura. Może to zmusiłoby odpowiedzialnych za obecny stan rzeki (i drogi wodnej) do efektywnych, a nie tylko pozorowanych działań.
Pozdrawiam
Marek
P.S. Zbyszku, a transport węgla do Niepołomic ? Aż się prosi uruchomić wyładownię w wiadomym miejscu (tam gdzie kiedyś była). Plac jest spory, przy brzegu jeszcze resztki larsenów pozostały.
Edytowany przez marek56 dnia 27.07.2010, 14 lat temu
kojkojUżytkownik Użytkownik
Dodano 14 lat temu
Marek nie tylko węgiel, zaczyna się myśleć o jakimś centrum przeładunkowym ( jest tam dość duża fabryka kostki brukowej - wysyłają ją głównie na Śląsk).
Jak się wybuduje stopień wodny w Niepołomicach to dalej poleci...
P2JP2JUżytkownik Użytkownik
Dodano 14 lat temu

Cytat

marek56 napisał:
Wszystkie chwyty dozwolone aby rozwijać śródlądowe drogi wodne. Nękanie urzędników swoimi marzeniami też!


Powiem zwięźle: zgadzam się. Będziemy tworzyć presję na miarę oczekiwań. Jutro o 11 w Szczecinie robocze spotkanie ludzi z żeglugi śródlądowej i morskiej. Zaczynamy pisać na ten temat np. w "Morzach i Oceanach" http://www.morzai...ny.com.pl/
A Odra musi stać się narzędziem biznesu międzynarodowego, w tym handlu morskiego.
ApisApisSuper administrator Super administrator
Dodano 14 lat temu
Przyczynek do dyskusji: dwie wiadomości

http://www.radio....j&id=51720

http://www.tvp.pl...10/2230510
Andrzej 'Apis' Podgórski
---
Jeśli wydaje ci się, że wiesz wszystko - masz rację: wydaje ci się...
P2JP2JUżytkownik Użytkownik
Dodano 14 lat temu

Cytat

koj napisał:
Marek nie tylko węgiel, zaczyna się myśleć o jakimś centrum przeładunkowym (jest tam dość duża fabryka kostki brukowej - wysyłają ją głównie na Śląsk).
Jak się wybuduje stopień wodny w Niepołomicach to dalej poleci...

Obstawiam, że przyszłość żeglugi to przewozy skonteneryzowane, materiały budowlane oraz ładunki niestandardowe.
Z realizowanego w Szczecinie projektu badawczego wynika, że w Polsce praktycznie nikt nie ewidencjonuje - i nie pobiera opłat z tytułu takiego transportu (asfaltem). A tym bardziej - nie liczy kosztów.
możesz przeglądać wszystkie wątki dyskusji na tym forum.
możesz rozpocząć nowy wątek dyskusji na tym forum.
nie możesz odpowiadać na posty w tym wątku dyskusji.
nie możesz rozpocząć ankietę na tym forum.
nie możesz dodawać załączniki w tym forum.
nie możesz pobierać załączniki na tym forum.
Moderator: Administrator
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies