O nie! Gdzie jest JavaScript?
Twoja przeglądarka internetowa nie ma włączonej obsługi JavaScript lub nie obsługuje JavaScript. Proszę włączyć JavaScript w przeglądarce internetowej, aby poprawnie wyświetlić tę witrynę, lub zaktualizować do przeglądarki internetowej, która obsługuje JavaScript.

ŻERAŃ

Ostatnia aktualizacja 14 lat temu
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 14 lat temu
Na stronie 74/75 książki autorstwa Marka Michalskiego-Statki parowe na polskich wodach śródlądowych-tylnokołowce i statki łańcuchowe tom II-wydanej przez Fundację Otwartego Muzeum Techniki we Wrocławiu w 2009 roku. opisuje holownik parowy "ŻERAN". Niestety dane te nie są zgodne z prawdą i fałszują historię tego statku. I tak:
1. Statek ten nigdy nie nazywał się "HEINRICH". Dla usprawiedliwienia autora dodam że taka była wersja badaczy niemieckich co skrzętnie podchwycił autor oraz przyznam się szczerze że i ja też. Dopiero dokumentacja archiwalna pozwoliła zweryfikować te dane.
2. Holownik ten nigdy nie był w firmie Lloyd Bydgoski.
3. "Edward" szczęśliwym zbiegiem nie stał się ofiarą zawieruchy wojennej i nie został zatopiony.
4. Nie prawdą jest że od 1954 roku statek był w Państwowym Przedsiębiorstwie Żegluga na Wiśle, Ekspozytura Rejonowa w Bydgoszczy. Otóż autor tego nie wie a szkoda bo by nie pisał nie prawdziwych informacji. Otóż Panie M. Michalski informuje że Zarządzeniem Ministra Żeglugi Nr 129 z 25 czerwca 1954 r. z dniem 1 lipca 1954 roku powołano do życia właśnie P.P. Bydgoska Żegluga na Wiśle z siedzibą w Bydgoszczy. Jej pierwszym dyrektorem został Bolesław Kołaczyński.
5.Statku tego nie złomowano w 1964 roku jak chce autor lecz na początku lat osiemdziesiątych XX w.
Tak więc historia statku "JOHANN" ze strony 78/79 i statku "KONOPNICKA" ze strony 44. Powinna być zawarta w tym jednym statku.
Nie zamierzam na naszej stronie poprawiać całej książki autora gdyż trzeba by było zweryfikować około 90 % informacji w obydwu tomach!!!!.. Więc przygotowuje swoją edycją książki póki co pod roboczym tytułem-Żegluga śródlądowa w Polsce w latach 1827-2005. Mam nadzieje że uda mi się zakończyć ją do czerwca 2010 roku gdyż szkoda aby niesprawdzone i często wymyślone informacje poszły w świat. Gdyby nie mój dramat rodzinny zapewnie była by już na rynku. Na naszej wspaniale stronie będę zamieszczał historię statków, które już zostały opublikowane przeze mnie np. w kalendarzach lub innych periodykach.
A oto historia statku"ŻERAŃ" na podstawie materiałów archiwalnych. Myślę że daje to wiele domyślenia o publikacji M. Michalskiego.

"ŻERAŃ"

POPRZEDNIE NAZWY: ex "EDWARD"; ex "KONOPNICKA"; ex "JOHANN".
TYP STATKU: HOLOWNIIK PAROWY TYLNOKOŁOWY
ROK BUDOWY: 1883
STOCZNIA: Stettiner A.G. für Schiffs und Maschinenbau, Stettin. [Niemcy] NR. BUD.: 143

DANE TECHNICZNE:

1937
długość: 40,12 m; szerokość: 4,58 m; zanurzenie: 0,70/0,80 m.; uciąg 500 t.
1953
długość: 40,12 m; szerokość: 4,58 m; wysokość burt: 2,04 m; wysokość statku: 3,10 m; zanurzenie: 0,70/0,80 m.
SILNIKI GŁÓWNE:
1 maszyna parowa podwójnego rozprężania 2 cylindrowa produkcji Stettiner A.G. für Schiffs und Maschinenbau, Stettin o mocy 120 KM.
KOTŁY PAROWE:
1 kocioł parowy płomieniówkowy prod. Stettiner A.G. für Schiffs und Maschinenbau, Stettin; ciśnienie robocze: 7,5 atm.
INNE DANE:
materiał budowy: dno: stal; burt: stal; pokład: stal.
kadłub nitowany o poprzecznym systemie wiązań.
napęd: tylne koła łopatkowe; prędkość bez ładunku 11 km/godz.; załoga: 5 osób;
PORT MACIERZYSTY:
Bydgoszcz.
ARMATOR:
P.P. Bydgoska Żegluga na Wiśle, Bydgoszcz.
NUMERY REJESTRACYJNE:
733 [ Rż., Toruń]; 402 [PZW, Warszawa]; 191 [RDW, Warszawa]; 386 [RDW, Bydgoszcz]
RYS HISTORYCZNY
Pierwszym armatorem holownika była szczecińska firma Hermann & Co. Nazwany "JOHANN" pływał na Odrze i Warcie głównie na trasie Szczecin [Stettin]-Poznań-[Posen]-Szczecin. Wykorzystywany był również do przewozu pasażerów na Warcie w Poznaniu zabierał na pokład 110 pasażerów. W 1913 roku zakupiony przez Friedricha Flugge z Lünow nad Odrą. Cztery lata póżniej statek został wcielony do niemieckiego Chefs des Feldeisenbahnwesenes Schiffahrtsbeauftragter Abt. Danzig [Gdańsk]. Była to organizacja militarna zajmująca się mobilizacją statków i ich eksploatacją na rzecz wojska śródlądowymi drogami wodnymi. Po zakończonej wojnie statek pozostał w Gdańsku. W marcu 1919 roku zawarte zostało porozumienie pomiędzy Schiffahrtsabteilung działającym w imieniu rządu niemieckiego a Rządem Polskim, który reprezentowała Generalna Delegacja Ministerstwa Aprowizacji, wchodząca początkowo w skład American Food Mission [Amerykańska Misja Żywnościowa], zgodnie z porozumieniem strona niemiecka zobowiązywała się do podstawienia barek do wyładunku niezwłocznie po przybyciu statku z pomocą amerykańską do portu w Gdańsku oraz przeholowania ich własnymi holownikami z portu w Gdańsku do polskiej granicy na Wiśle pomiędzy Schillno [dz. Silno] a Nieszawą. Odbywało to się za pośrednictwem Amerykańskiej Misji Żywnościowej, która czarterowała gdańskie holowniki do obsługi berlinek z towarem wyładowanym ze statków w Gdańsku i ich holowania w porcie lub na trasie z Gdańska do tymczasowej granicy polskiej (skąd berlinki były zabierane przez holowniki rzeczne polskie do portów wewnątrz kraju, takich jak Warszawa czy Płock) i pustych berlinek wracających do Gdańska od granicy polskiej. Holownikami, niezależnie od armatora, dysponował Schiffahrtsabteilung beim Chef des Feldeisenbahnwessens - Betriebstelle Thorn (21 stycznia 1920 instytucja ta zakończyła działalność w Toruniu a w całych Niemczech została przekształcona na Schiffahrtsabteilung beim Reichsverkehrsministerium) Porozumienie to obowiązywało do 1 lipca 1919 r. a następnie zostało przedłużone już przez Rząd Polski z określeniem nowych stawek czarterowych. Ponieważ stronie polskiej brakowało taboru holowniczego postanowiono go zakupić w Gdańsku, jednak władze niemieckie odmawiały sprzedaży holowników Polsce. Potajemnie w imieniu Ministerstwa Aprowizacji holownik "Johann" nabył na swoje nazwisko gdańszczanin Anton von Leszczyński za kwotę 260 tyś marek niemieckich. Po remoncie w stoczni A & W. Wojan Werft w Gdańsku "Johann" został przejęty przez Ministerstwo Aprowizacji i przekazany w użytkowanie Polskiej Żegludze Państwowej Oddział w Gdańsku gdzie zmienił nazwę na "KONOPNICKA". W 1922 roku po likwidacji PŻP, holownik trafił do Towarzystwa Zjednoczonej Żeglugi Polskiej w Warszawie i przebazowany do jej oddziału w Pińsku. W 1924 roku "Konopnicka" trafiła do Zjednoczonego Warszawskiego Towarzystwa Transportu i Żeglugi Polskiej S.A., w Warszawie, rok póżniej "Konopnicka"; powróciła do Warszawy. W 1929 roku przeżywające kryzys i będące w stanie likwidacji ZWTTiŻP odsprzedało holownik Edwardowi Traczewskiemu z Warszawy zajmującemu się wydobywaniem żwiru z dna Wisły. Ten po remoncie jednostki w Płocku nazwał ją swoim imieniem "EDWARD". W 1936 roku statek dzierżawiła gdańska firma "Wisła" Spółdzielnia Transportowa i Oszczędnościowa G.m.b.H, w tym okresie kadłub statku malowany był na zielono co charakteryzowało jednostki tej firmy.
Losy wojenne w latach 1939-1945 niestety nie są znane. Prawdopodobnie pod niezmienioną nazwą eksploatował go Edward Traczewski. W 1945 roku zgodnie z ustawą o przymusowym zarządzie państwowym nad taborem pływającym "Edward" przeszedł na własność Skarbu Państwa ale pozostawał w użytkowaniu dawnego armatora. W 1948 roku Państwowa Żegluga na Wiśle w Warszawie odebrała holownik i przejęła go w swoje użytkowanie. Rok póżniej zmieniono nazwę na "ŻERAŃ", dzielnicy Warszawy gdzie powstawała Fabryka Samochodów Osobowych. W latach 1949-1951, "Żerań" pływał w Państwowej Żegludze Śródlądowej we Wrocławiu Oddział w Warszawie. W 1951 roku po ustawie o przedsiębiorstwach państwowych powstała Żegluga na Wiśle w Warszawie, która eksploatowała statek do 1954 roku kiedy to został przekazany do nowo utworzonej Bydgoskiej Żeglugi na Wiśle w Bydgoszczy. W międzyczasie bo w roku 1952 przeprowadzono remont i przebudowę w Bazie Remontowej Żeglugi na Wiśle w Płocku. Wycofany około 1961 roku został ustawiony na torze regatowym w Bydgoszczy na Brdzie gdzie służył jako hulk. Złomowany na początku lat osiemdziesiątych XX w.

OPRACOWAŁ: Waldemar Danielewicz Gdańsk 12. października 2008 r.
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Valdemaras dnia 07.11.2009, 14 lat temu
możesz przeglądać wszystkie wątki dyskusji na tym forum.
możesz rozpocząć nowy wątek dyskusji na tym forum.
nie możesz odpowiadać na posty w tym wątku dyskusji.
nie możesz rozpocząć ankietę na tym forum.
nie możesz dodawać załączniki w tym forum.
nie możesz pobierać załączniki na tym forum.
Moderator: Administrator
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies