O nie! Gdzie jest JavaScript?
Twoja przeglądarka internetowa nie ma włączonej obsługi JavaScript lub nie obsługuje JavaScript. Proszę włączyć JavaScript w przeglądarce internetowej, aby poprawnie wyświetlić tę witrynę, lub zaktualizować do przeglądarki internetowej, która obsługuje JavaScript.

ALBERT

Ostatnia aktualizacja 14 lat temu
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 14 lat temu
Na stronie 42 książki autorstwa Marka Michalskiego-Statki parowe na polskich wodach śródlądowych-tylnokołowce i statki łańcuchowe tom II-wydanej przez Fundację Otwartego Muzeum Techniki we Wrocławiu w 2009 roku. opisuje holownik parowy "ALBERT". Niestety dane te nie zgadzają się ponieważ:
1. "Albert" nie został zbudowany w 1891 r.
2. statek ten w latach 1891-1896 roku nie służył na Wiśle.
3. nigdy też nie był w firmie Hermann & Co, Stettin.
Autor oparł się tu na mocno już zdeaktualizowanej książce Hansa Rindta i Heinza Trosta-Dampschiffahrt auf Elbe und Oder, den Berliner und Märkischen Wasserstrassen mit Schiffregister 1816-1945 w książce jest błąd autor w źródłach podaje 1916. Była to prekursorska praca wydana w 1982 roku. Jest dla mnie cennym źródłem można rzec kręgosłupem do dalszych badań. Niestety moją korespondencję z H. Rindtem przerwała jego śmierć i do drugiej edycji nie doszło.


"LOTTE"

POPRZEDNIE NAZWY: ex. " ALBERT"; ex "ALBERT FROESE"; ex "ERICH"; ex "FINK" ex "OSTERODE".
TYP STATKU: HOLOWNIK PAROWY TYLNOKOŁOWY
ROK BUDOWY: 1861
STOCZNIA: F. Schichau, Elbing. [Prusy]
NR. BUD.: 20

DANE TECHNICZNE:
brak informacji, nośność: 16 t. po przebudowie 25 t.
SILNIKI GŁÓWNE:
1 maszyna parowa o mocy 10 KM prod. F. Schichau, Elbing.
od 1889 roku 1 maszyna parowa podwójnego rozprężania o mocy 48 KM
KOCIOŁ PAROWY
1 kocioł parowy
INNE DANE:
materiał budowy: dno: stal; burt: stal;
kadłub nitowany o poprzecznym systemie wiązań.
napęd: 2 tylne koła napędowe; załoga: osób
PORT MACIERZYSTY:
Danzig
ARMATOR:
Robert Hinz, Danzig.
NUMERY REJESTRACYJNE:
BSR Elbing 134; BSR Kőnigsberg 161; BSR Wischwill 382; BSR Danzig 540

RYS HISTORYCZNY

Zbudowany jako statek holowniczo-towarowy w 1861 roku dla Georga Grunau z Elbląga [Elbing] nazwany "OSTERODE". Pływał z Elbląga do Ostródy [Osterode] i Iławy [Deutsch Eylau]. Koszt budowy wyniósł 5.989 talarów, 7 srebnych groszy i 6 fenigów. Jego maszyna miała moc 10 KM. W 1866 roku statek nabył J. Loewinsohn również z Elbląga. W 1882 roku statek przebudowano otrzymał także nowy kocioł parowy. Siedem lat później wstawiono nową maszynę parową o mocy 48 KM. Od 1870 roku pływał u Davida Wielera z Elbląga pod nazwą "FINK". W 1890 roku staje się własnością Carla Prechel i Hansa Klebb mieszkańców Elbląga. Statek sprzedał Ernst Stolzenburg prokurent firmy D. Wieler. Z dniem 22 kwietnia 1904 roku jedynym właścicielem statku jest Hans Klebb. Natomiast 25 pazdziernika 1906 roku holownik nabył Anton Wierbaum z Elbląga. Rok później bo w październiku 1907 roku "Fink" trafia do Kőnisberga [dz. Kaliningrad] gdzie nowy właściciel Franz Zimmel zmienia nazwę na "ERICH". W 1908 roku kolejna przebudowa statku. W marcu 1910 roku po śmierci armatora statek przejęła wdowa Berta Zimmel, która wkrótce sprzedała statek Carlowi Poewe z Lötzen [Giżycko].W czerwcu 1912 roku statek trafia do R. Danilewicza z Jurburga ten nazwał go "ALBERT FROESE". Po roku eksploatacji statek kupuje mistrz pogłębiarski Gustav Pohlmann z Tilsit, który zmienia nazwę na "ALBERT". W 1916 roku armatorem statku zostaje Helene Pohlmann z Gdańska. Po trzech latach eksploatacji "Albert" trafia do Alberta i Mety Jeschke oraz Roberta Posenauera również z Gdańska. W maju1920 roku po roku eksploatacji holownik kupuje Heinrich Elvers z Winsen i odsprzedaje Robertowi Hinzowi z Bydgoszczy. We wrześniu 1920 roku "Albert" trafia do rezerwowej Flotylli Wiślanej. Po zwróceniu armator zmienia port macierzysty na Gdańsk i nazwę na "LOTTE". Statek istniał jeszcze w 1932 roku dalszy los nieznany. Imponująca historia znane 71 lat służby, 16 armatorów i pięć bander. [pruska, niemiecka, rosyjska, polska i gdańska]

OPRACOWAŁ: Waldemar Danielewicz Gdańsk 06 listopada 2009r..
przedruk za podaniem źródła i autora.
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Valdemaras dnia 06.11.2009, 14 lat temu
możesz przeglądać wszystkie wątki dyskusji na tym forum.
możesz rozpocząć nowy wątek dyskusji na tym forum.
nie możesz odpowiadać na posty w tym wątku dyskusji.
nie możesz rozpocząć ankietę na tym forum.
nie możesz dodawać załączniki w tym forum.
nie możesz pobierać załączniki na tym forum.
Moderator: Administrator
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies