O nie! Gdzie jest JavaScript?
Twoja przeglądarka internetowa nie ma włączonej obsługi JavaScript lub nie obsługuje JavaScript. Proszę włączyć JavaScript w przeglądarce internetowej, aby poprawnie wyświetlić tę witrynę, lub zaktualizować do przeglądarki internetowej, która obsługuje JavaScript.

Forum 

Budowle i szlaki

Ciekawostki, atrakcje, zabytki hydrotechniczne
135 postów | Ostatnia aktywność na 03.08.2010 przez SP2BZW
SP2BZW
SP2BZW 03.08.2010, 14 lat temu
Odp: Żegluga w Bydgoszczy
hmmm.. a nie są czynne w dni wolne ?? (poza śluzą w Czersku Polskim która z zasady jest nieczynna... sporo turystów opisuje na innych forach "problemy" z obsługą tej śluzy, ponoć chamstwo rodem z PRL'u :( )
Odpowiedział(a) w Żegluga w Bydgoszczy
J
Jacek Piotrowski 01.08.2010, 14 lat temu
Odp: Żegluga w Bydgoszczy
Cieszę się, że został poruszony na forum temat "Turystyki wodnej na szlakach wodnych". Sam działam w Bydgoszczy w temacie rozwoju turystyki na wodzie. Mamy tutaj przy Klubie Sportowym Gwiazda przystań wodną z wszystkimi wygodami dla żeglarzy. Przystań położona jest na Kanale Bydgoskim na trasie wodnej E 70. Nawiązując do wcześniejszej wypowiedzi w sprawie płacenia za śluzy myślę, że płaćmy za śluzowania tylko niech one będą czynne w soboty i niedziele. To niewątpliwie doprowadzi do szybszego rozwoju turystyki na szlakach wodnych.
Odpowiedział(a) w Żegluga w Bydgoszczy
S
Seehund 14.06.2010, 14 lat temu
Odp: Żegluga w Bydgoszczy
Sensem biznesu jest robienie biznesu. Myślę, że do tego tanga trzeba więcej niż dwojga. Jest to jakaś jaskółka, ale wszyscy wiemy, że problem jest bardzo złożony. Panie Januszu, skorzystałem z linka i przypomniałem sobie, że kiedyś dziwiłem się widząc cennik za śluzowanie łodzi turystycznych. Napisałem wtedy, że na Menie łodzie turystyczno- sportowe są śluzowane bezpłatnie, A statki pasażerskie ( jakim i ja pływam) płynąc bez pasażerów, również nie ponoszą opłat. To można chyba nazwać wsparciem turystyki wodnej.
Odpowiedział(a) w Żegluga w Bydgoszczy
marek56
marek56 14.06.2010, 14 lat temu
Odp: Żegluga w Bydgoszczy
[b]Gazeta Pomorska - Biznes wraca na wodny szlak (???)[/b] Czyżby jednak ? Światełko w tunelu ? Oby tylko nie zgasło ! Pilnować aby nie zgasło !!! Pozdrawiam Marek M.
Odpowiedział(a) w Żegluga w Bydgoszczy
januszbn
januszbn 13.06.2010, 14 lat temu
Odp: Żegluga w Bydgoszczy
Gazeta Pomorska - Biznes wraca na wodny szlak (???) [img]http://www.kanalgliwicki.net/apis/gazeta_pomorska.jpg[/img] Janusz
Odpowiedział(a) w Żegluga w Bydgoszczy
T
tiktak 11.06.2010, 14 lat temu
Odp: Żegluga w Bydgoszczy
Kilka filmów o Kanale Bydgoskim http://www.mmbydgoszcz.pl/blog/entry/3144/Bagrowanie+Brdy.html http://www.youtube.com/watch?v=pXo0lpaTBPA http://www.youtube.com/watch?v=3n1Qcr83Ews&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=JNLmd-jaMgg&feature=related
Odpowiedział(a) w Żegluga w Bydgoszczy
SP2BZW
SP2BZW 06.06.2010, 14 lat temu
Odp: Żegluga w Bydgoszczy
znaki wodne Wisły, Warty i Żuław... http://www.wielkawoda.umk.pl/czym_sa_znaki/index.html
Odpowiedział(a) w Żegluga w Bydgoszczy
T
tiktak 06.06.2010, 14 lat temu
Odp: Żegluga w Bydgoszczy
Temat powodzi jest znany od czasu kiedy ludzie zaczeli sie osiedlac nad rzekami . Rowniez historia walki z zywiolem wody jest dluga . http://www.mmbydgoszcz.pl/2705/2010/5/26/slady-po-wysokiej-wodzie-w-bydgoszczy?category=news
Odpowiedział(a) w Żegluga w Bydgoszczy
Krzysiek1994
Krzysiek1994 03.06.2010, 14 lat temu
Odp: Wędrujący most
Szkoda ,że ten piękny most nie zachował się do dziś. Miło by było gdyby postanowiono go odbudować.
Odpowiedział(a) w Wędrujący most
D
dziadek1077 02.06.2010, 14 lat temu
Odp: Działanie śluzy
sympatyczny link @wojpa, właśnie oglądałem z dziećmi :) Andrzej
Odpowiedział(a) w Działanie śluzy
D
dziadek1077 27.05.2010, 14 lat temu
Odp: Kanał Bzura - Ner
Ner z dzieciństwa kojarzył mi się z kolorową i śmierdzącą rzeczką, a tu takie rzeczy... Dzięki za informacje :) Andrzej
Odpowiedział(a) w Kanał Bzura - Ner
Adam Reszka
Adam Reszka 13.05.2010, 14 lat temu
Odp: Wędrujący most
Te linki Panie Januszu, to niezwykle cenny materiał, dokumentujący dzieje i losy fordońskiego mostu. Że też udoło się to Panu wyszperać! Krótko po wojnie na moich oczach usuwano utrudniające żeglugę przęsła zalegające w korycie Wisły. Robił to dźwig pływający "Derrick" z amerykańskiego demobilu, który dotarł na Wisłę z ramach pomocy UNRRA. Składał się z sześciu potężnych pontonów, rozłączanych do holowania. Był zaopatrzony w długi żuraw do podnoszenia elementów ciężkich. Na pokładzie działał zespół silników dwusuwowych typu Gray-Marine z pompowtryskami osobno na każdy cylinder do żurawia-podnośnika i agregatów prądotwórczych. "Derrick" rozpoczął funkcjonowanie od uporządkowania mostów tczewskich i idąc dalej w górę czyścił szlak żeglowny Wisły aż do Annopola. Zanim wybudowano nowy most, w Fordonie przeprawę międzybrzegową obsługiwał prom parowy "Wodnik" ex "Saper". W Chełmnie saperzy sowieccy wybudowali most drewniany średniowodny kunsztownej roboty obok zwalonego stalowego. Jego konstrukcja została naruszona przez pochód lodów i jako uszkodzony został rozebrany.
Odpowiedział(a) w Wędrujący most
januszbn
januszbn 07.05.2010, 14 lat temu
Odp: Wędrujący most
Pierwszy drogowo-kolejowy most na Wiśle w Fordonie, oddany do użytku w 1893r., parokrotnie wysadzany i całkowicie rozebrany 1952r., nadal służy pieszym i zmotoryzowanym. Jego 10 z 18 zabytkowych przęseł jest rozrzuconych po całej Polsce. Wędrujący most cz.1 [url]http://www.mmbydgoszcz.pl/5929/2010/4/21/wedrujacy-most--cz?category=news[/url] Wędrujący most cz. 2 http://www.mmbydgoszcz.pl/6057/2010/4/30/wedrujacy-most--cz?category=news Janusz
Odpowiedział(a) w Wędrujący most
Apis
Apis 17.03.2010, 14 lat temu
Odp: Kanał Bzura - Ner
Pięknie dziękuję za ulżenie mi w pracy :D
Odpowiedział(a) w Kanał Bzura - Ner
K
kris 17.03.2010, 14 lat temu
Odp: Kanał Bzura - Ner
Dziękuję za uwagi! Właśnie się zastanawiałem skąd te znaki. Zmianiłem tekst. Przy okazji w pierwszym poście dodałem link do mapy topograficznej z 1839 roku, o której pisałem, a której zapomniałem dodać.
Odpowiedział(a) w Kanał Bzura - Ner
Apis
Apis 17.03.2010, 14 lat temu
Odp: Kanał Bzura - Ner
[b]@kris[/b] - Oto przykład używania Worda jako edytora i wklejania tak przygotowanego tekstu na stronę .... Proszę skorzystać z opcji "zmień" pod swoimi postami i zastąpić te wszystkie znaczki [b]”. …[/b] itd właściwymi dla klawiatury znakami (cudzysłów, myślnik, wielokropek itp.) naprawiając "wynalazki" Worda. Proszę wybaczyć - to nie złośliwość, ale już mi się znudziło ciągłe poprawianie osobiście... :D Dbajmy o przejrzystość wypowiedzi - mamy na stronie włączony translator (kolorowe flagi krajów), dzięki któremu strona tłumaczona jest na inne języki. Przy tych wynalazkach Worda każdy translator się wyłoży na łopatki.
Odpowiedział(a) w Kanał Bzura - Ner
K
kris 17.03.2010, 14 lat temu
Odp: Kanał Bzura - Ner
Musze dorzucić kamyczek do ogródka własnej tezy o kanale. Słownik geograficzny królestwa polskiego wydany w latach 1880-1902 nie potwierdza istnienia kanału w tym miejscu. I tak: -hasło Warta: http://dir.icm.edu.pl/pl/Slownik_geograficzny/Tom_XIII/104 Na końcu tej strony i na początku następnej mowa jest o tym, że Warta i Wisła nigdy bezpośredniego połączenia kanałem nie miały. -hasło Łęczyca http://dir.icm.edu.pl/pl/Slownik_geograficzny/Tom_V/651 Od początku drugiego słupka tekstu na stronie- mowa o tym, że Bzura płynęła prawdopodobnie dawniej (również) w stronę Warty. O kanale znów tyle,że miał być. -hasło Ner http://dir.icm.edu.pl/pl/Slownik_geograficzny/Tom_VI/954 Niekonsekwentnie- mowa o tym, że Ner płynął kiedyś pradoliną do Bzury. Akurat to jest mało istotne co gdzie płynęło, może wbrew przypuszczeniom autorów było zawsze tak jak teraz. Istotne jest że pradolina pomiedzy Nerem i Bzurą była i jest płaska i że nasi przodkowie dawno to zauważyli i zamierzali wykorzystać. Zamierzali, albo wykorzystali. Może i kanału nie było, ale z drugiej strony cytowany słownik, jakkolwiek bardzo ciekawy i bardzo obszerny, podobno zwierał bardzo dużo błędów merytorycznych z racji na swoje rozmiary i to, że autorzy nie wiedzieli nic o kanale, to też jeszcze nie dowód,że on nie istniał. Przy okazji tego słownika chciałem zwrócić uwagę na inne połączenie dorzeczy Wisły i Warty (via Noteć), które jako droga śródlądowa istniało na 100% i funkcjonowało około 300-500lat do XVwieku. Chodzi o Kanał Bachorze i częściowo rzekę Zgłowiączkę, które pozwalały na żeglugę pomiędzy Włocławkiem i Kruszwicą. Dzisiaj Bachorze to niewielki rów przecinający północne Kujawy śladem pradoliny Wisły http://www.polskaniezwykla.pl/attraction/5376.id hasło Bachorza: http://dir.icm.edu.pl/pl/Slownik_geograficzny/Tom_I/77 O kanale jest mowa także w haśle Gopło: http://dir.icm.edu.pl/pl/Slownik_geograficzny/Tom_II/684 Polecam przeczytać uważnie tekst o Gople ze względu na opis zmian poziomu wód w jeziorach na Kujawach. Wiadomo, że Gopło miało kiedyś wyższy poziom (choć nie o 10m jak podają niektóre źródła, bo wówczas cała Kruszwica i znaczna część Kujaw byłyby pod wodą, ale np. najwyższy punkt w pradolinie Bachorza, to tylko 5m wyżej niż obecny poziom Gopła), ale nie tylko Gopło miało wyższy poziom, chociaż, na przykład, wg autorów Słownika na dnie jeziora Gosławickiego znajduje się zatopiona wieś, a przez jezioro Licheńskie biegła droga zatopioną dziś groblą. Jez.Gosławickie jeszcze na mapie z 1839r jest dużo mniejsze: ftp://mapy.ziomal.org/mapy/mapy_wieloarkuszowe/topograficzna_karta_krolestwa_polskiego.126k/K1S2+3_Konin.gif w miejscu gdzie na mapie zaznaczony jest Młyn Olszowy jest teraz woda. A to już świadczy o tym, że nie wszędzie było tylko "wyżej". Choć może wieś i groblę zatopiły sztuczne podpiętrzenia jezior (??) Nie było to jednak udziałem budowy elektrowni i kopalni w tych okolicach, bo Gosławickie jest mniej więcej obecnego kształtu już na mapie z 1933r http://www.mapywig.org/m/WIG100_300DPI/P39_S26_SLUPCA_300dpi.jpg Tak czy inaczej akweny i rzeki, po których odbywała się żegluga -połączona w jeden system- mogły wyglądać inaczej niż możemy sobie to dzisiaj wyobrazić. Na przykład rzeka Goplenica, która niegdyś żeglowna- dziś nie istnieje.
Odpowiedział(a) w Kanał Bzura - Ner
P
przybysz remigiusz 14.03.2010, 14 lat temu
Odp: Kanał Bzura - Ner
musze zapytac teścia rocznik 1925 ,pochodzi z grabowa k łęczyczy , a moja tesciowa z leszna tzn nad samym kanalem ,który wpada do neru
Odpowiedział(a) w Kanał Bzura - Ner
K
kris 13.03.2010, 14 lat temu
Odp: Kanał Bzura - Ner
Witam! Wg książki J. Gajdzińskiego "Wiślana siódemka"- w latach 80-tych VIII wieku pomiędzy Łowiczem a Łęczycą wykopane zostało nowe koryto Bzury w celu przystosowania rzeki do żeglugi śródlądowej. Wiem skądinąd , że Łęczyca nie była celem budowniczych. Celem była Wielkopolska. Dorzecza Bzury i Neru (czyli Wisły i Warty), a w konsekwencji Warszawę i Poznań- stolice niezagarniętych jeszcze w Pierwszym Rozbiorze Polski dwóch najważniejszych gospodarczo regionów Polski miał połączyć Kanał Królewski. Nie należy go mylić z obecnym Kanałem Dniepr-Bug ani protoplastą Kanału Żerańskiego. Nazwa Kanał Królewski w zasadzie funkcjonuje do dziś w pradolinie Warszawsko-Berlińskiej pomiędzy Dąbiem i Łęczycą: http://maps.geoportal.gov.pl/webclient/Default.aspx?crs=EPSG%3A2180&bbox=491428.640625,468680.7421875,495281.765625,470627.6171875&variant=RASTER Pytanie tylko, czy jest on reliktem kanału żeglugowego Kanał zaczyna się - patrząc od zachodu- w Dąbiu, choć jego wody zostały skierowane bezpośrednio do Neru wzdłuż nasypu magistrali kolejowej Śląsk-porty, podczas budowy tejże, w latach 30-tych XXw. Biegnie dalej wzdłuż północnego brzegu pradoliny przy pasie wzgórz moreny czołowej (łatwość budowy z powody dostępności z lądu) i kończy się.... no właśnie. Dokładnie nie wiadomo. Mapa topograficzna z 1839 roku pokazuje, że kanał kończy się (zaczyna) pomiędzy wsiami Dobrogosty i Rybitwy na wsch. od Łęczycy. ftp://mapy.ziomal.org/mapy/mapy_wieloarkuszowe/topograficzna_karta_krolestwa_polskiego.126k/K2S4_Lodz.gif Zaraz za końcem kanału zaznaczona jest i opisana na mapie Stara Bzura, a nowa jest przedłużeniem Kanału. To by była wskazówka na żeglugowe wykorzystanie Kanału. No chyba, że to nadinterpretacja z mojej strony. . Nawiasem mówiąc połączenie dorzeczy Wisły i Odry pod Łęczycą wydaje się najkorzystniejsze ze względu na małą trudność budowy i eksploatacji. O ile np. Kanał Bydgoski wymagał zbudowania Kanały Górnonoteckiego, który zasila najwyższy punkt kanału w wodę, o tyle najwyższy punkt lustra wody na wododziale I stopnia w pradolinie Warszawsko-Berlińskiej koło Łęczycy znajduje się na wysokości 101 m.n.p.m, a odległa o ok. 1000m od tego miejsca Bzura płynie na wys 102 m.n.p.m i w zasadzie tylko przypadkowo Bzura jest dopływem Wisły. Równie dobrze mogłaby być dopływem Neru/Warty. To oznacza, że zasilanie najwyższego punktu kanału w wodę byłoby banalnie proste, a przy odpowiednim układzie jazów, niepotrzebne byłyby śluzy na kanale. Obecny Kanał Królewski ma szerokość 5 do 10m. Oczywiście po ponad 2 wiekach to o niczym nie świadczy, ale... Podsyłam jeszcze linki do dwóch zdjęć kanału wykonane niedaleko nasypu magistrali pod Dąbiem.: http://static.panoramio.com/photos/original/11237706.jpg http://static.panoramio.com/photos/original/11237839.jpg Może ktoś wie coś na temat tej drogi wodnej? Czy w ogóle rozpoczęto jej budowę? Jeśli tak, to czy popłynęły nią barki i dlaczego zniknął z mapy jako droga wodna???
Odpowiedział(a) w Kanał Bzura - Ner
możesz przeglądać wszystkie wątki dyskusji na tym forum.
możesz rozpocząć nowy wątek dyskusji na tym forum.
nie możesz rozpocząć ankietę na tym forum.
nie możesz dodawać załączniki w tym forum.
nie możesz pobierać załączniki na tym forum.
Moderator: Administrator

Filtruj po tagach

Popularne wątki w tym tygodniu

Nie znaleziono wątków
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies