O nie! Gdzie jest JavaScript?
Twoja przeglądarka internetowa nie ma włączonej obsługi JavaScript lub nie obsługuje JavaScript. Proszę włączyć JavaScript w przeglądarce internetowej, aby poprawnie wyświetlić tę witrynę, lub zaktualizować do przeglądarki internetowej, która obsługuje JavaScript.

Forum 

Nasz "Departament Żeglugi Śródlądowej"

Szeroka dyskusja wszystkich naszych ekspertów: branżowców, prawników, samorządowców i praktyków nad utworzeniem i działalnością tego departamentu.
124 postów | Ostatnia aktywność na 14.07.2017 przez pingwin
pingwin
pingwin 14.07.2017, 8 lat temu
Odp: Stowarzyszenie Kapitanów Żeglugi Śródlądowej
Przede wszystkim nalezy zadac pytanie kto to jest kapitan i jak powinien sie prezentowac. W przerazajacej wiekszosci to ludzie w wytartych sweterkach i niepranych jeansach. Ja uznaje jedynie kapitanow kabinowych statkow pasazerskich. Maja pod soba kilkudziesieciu zalogantow, prezencje i powazanie. Reszta to bez obrazy kierowcy tira na wodzie z pomocnikiem na burcie. Dlatego popieram @korwete.
K
korweta 27.02.2017, 8 lat temu
Odp: Stowarzyszenie Kapitanów Żeglugi Śródlądowej
Pływam trochę w tej branży mam stopień kpt. no i cóż z tego.Nigdy nie zapiszę się do żadnego związku ponieważ okaże się za jakiś czas że należę do ,,złego" związku lub organizacji.Moja obserwacja jest prosta. Cała żegluga jest po prostu chora a w tej chorobie prym wiodą właśnie kapitanowie i dzierżawcy którzy zazwyczaj maja przerost ambicji nad umiejętnościami i wiedzą. Dodatkowo traktowanie załóg zazwyczaj jest urągające podłe. Więc Panowie kapitanowie i Dzierżawcy zacznijcie od siebie a póżniej uzdrawiajcie żegluę.
Apis
Apis 11.11.2015, 9 lat temu
Odp: Stowarzyszenie Kapitanów Żeglugi Śródlądowej
Wkrótce odpowiem szczegółowo ale zaznaczam, że Rada Kapitanów kontaktowała się z obecnym ministrem Gróbarczykiem już po jego nominacji i to z jego inicjatywy. To może o czymś świadczyć :) Powiało optymizmem i sądzę, że Rada Kapitanów będzie mieć istotny wpływ na na to kto i w jakim zakresie będzie ministrowi doradzał. To tyle na ten moment.
A
ango 09.11.2015, 9 lat temu
Odp: Stowarzyszenie Kapitanów Żeglugi Śródlądowej
Witam ! Nie jestem członkiem [b]STOWARZYSZENIA NA RZECZ ROZWOJU ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ I DRÓG WODNYCH "RADA KAPITANÓW ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ"[/b], ale podobnie jak chyba wielu naszych załogantów z tego Forum, dla których sprawy żeglugi śródlądowej są ważne i istotne, chciałbym skierować do [b]kpt. ż.ś. Pana Andrzeja Podgórskiego v-ce prezesa Rady i jej rzecznika[/b] kilka pytań. Rozumiem i ma tego świadomość tego faktu, że odpowiedź nie musi być natychmiastowa - wszyscy jesteśmy w jakiś sposób powiązani z naszymi różnymi obowiązkami zawodowymi i poza zawodowymi a także rodzinnymi, które wypełniają nieraz skutecznie większość dnia. [u]Szanowny Panie Kapitanie[/u] - powołanie składu nowego rządu stało się faktem (zaprzysiężenie 12.11.'15) - zgodnie z oczekiwaniami w strukturze organizacyjnej rządu będzie nowe ministerstwo - [b]Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej[/b]. Na jego czele ma stanąć p. [b]Marek Gróbarczyk[/b]. Powrót do koncepcji, by wszystkie sprawy związane z szeroko pojętą gospodarką morską i żeglugą śródlądową scalić w jednym resorcie, po latach marazmu, braku dla nich właściwego zainteresowania oraz rozmycia kompetencji, zwłaszcza w odniesieniu do spraw rzecznych (kwestie zabezpieczenia przeciwpowodziowego, regulacji rzek i kanałów, nowej i niezbędnej infrastruktury technicznej na rzekach - śluzy, jazy, porty, stocznie, administracji wodnej itp., itp.) rodzi zapewne określone nadzieje i pozwala liczyć na nową jakość tak w podejściu do problemów związanych z Wisłą i Odrą (i nie tylko dla tych rzek) jak i propozycji ich rozwiązywania. Na dzisiaj nie można stwierdzić, na ile i w jakim stopniu nowe MGMiŻŚ ma zamiar realizować sprawy nazwijmy je umownie wiślane i odrzańskie. Prawdopodobnie pierwsze miesiące mogą zostać poświęcone na inwentaryzację spraw i rzeczy już będących w trakcie realizacji (na różnym stopniu ich zaawansowania), które zostały po poprzednikach oraz zweryfikowaniu celowości ich kontynuacji lub odstąpienia od nich. Niewątpliwie istotnym będzie ustalenie listy priorytetów, co jest najważniejsze i najpilniejsze w czasie najbliższym a co będzie istotnym w koncepcji programu długofalowego, które zagadnienia i problemy mogą być realizowane jako zadania indywidualne, pojedyncze (z uwagi na swoją specyfikę i charakter) a które powinny zostać realizowane jako część tzw. większej całości (wspólnie i spójnie z zagadnieniami o podobnej specyfice). [b]1/[/b] Czy w fakcie powołania nowego ministerstwa Rada Kapitanów widzi dla siebie możliwość podjęcia merytorycznej współpracy z tymże ministerstwem lub co najmniej zaproponowania mu takowej odnośnie opiniowania i doradzania tych wszystkich projektów merytorycznie odnoszących się do problematyki żeglugi śródlądowej i dróg wodnych ? [b]2/[/b] Czy Rada Kapitanów w nowej zaistniałej sytuacji, rozważa możliwość zaproponowania ze swego grona osoby (osób), które mogłaby spełniać rolę (funkcję) przedstawiciela ds. stałych kontaktów z odpowiednią agendą (agendą ds. żeglugi śródlądowej, o ile takowa w strukturach ministerstwa powstanie) nowego ministerstwa odnośnie spraw Wisły i Odry ? [b]3/[/b] Czy w fakcie powołania nowego ministerstwa Rada Kapitanów widzi dla siebie lepsze możliwości do spełniania swoich zadań statutowych i wykorzystania tego faktu dla rzeczywistego odrodzenia głównie transportu wodnego na Odrze i Wiśle ? [b]4/[/b] Czy Rada Kapitanów uważa, że powinna w nowej sytuacji podjąć się roli współorganizatora spotkań (zarówno formalnych jak i nieformalnych) stron Polska - Czechy - Niemcy (wykorzystując już swoje kontakty i doświadczenia w tym względzie), by w lepszy sposób zabiegać o sprawy żeglugi odrzańskiej ? Mam nadzieję Panie Kapitanie, że nie jestem chyba odosobniony w powyżej przedstawionych zapytaniach, a spora grupa załogantów "wirtualnego statku" jakim jest nasze Forum, może podobnie postrzegać potencjalne nowe możliwości szeroko podjętych działań na rzecz odbudowy transportu wodnego na polskich rzekach. Wydaje się, że powstanie nowych uwarunkowań w postaci właściwego ministerstwa może stwarzać rzadką okazję do bardziej pełnego i realnego włączenia się w ten ogrom problematyki - jako pojedyncze osoby niewiele zapewne możemy, czasem są to wymiany naszych własnych indywidualnych spostrzeżeń i uwag bądź to na Forum lub jako komentarze do aktualności - i tyle. Mam chyba jednak wszyscy świadomość tego, że [b]Rada Kapitanów[/b] mająca osobowość prawną, ma zupełnie inne możliwości i dysponuje odmiennym potencjałem, by móc wyrażać się w imieniu tej bardzo specyficznej grupy, jaką jest środowisko ludzi nie tylko emocjonalnie związanych z żeglugą śródlądową oraz artykułować na różnorodnym szczeblu wszystkie zdaniem Rady, ważne dla dobra żeglugi sprawy i problemy. Szczerze życzę tego Radzie Kapitanów, by nowe ministerstwo zechciało postrzegać Ją jako ważnego i pełnoprawnego partnera, który zawsze jest gotów wnosić wiele nie tylko krytycznych uwag ale także konkretnych inicjatyw wraz z propozycjami ich rozwiązań. Życzę także, by Rada Kapitanów zawsze znajdowała w sobie siły do tych wszystkich działań, które mogą przyczynić się do restytucji żeglugi śródlądowej w Polsce. Będę wdzięczny Panu Kapitanowi za udzielenie odpowiedzi (które jak mniemam, mogą zainteresować wielu z nas), łączę wyrazy szacunku - ango.
A
ango 06.11.2015, 9 lat temu
Odp: Ministerstwa walczą !
Witam ! Tym razem nie o walce ministerstw pomiędzy sobą (MIR oraz MŚ - dziwne to było, jeden rząd wywodzący się z jednej partii a takie "kwasy" odnośnie strefy wpływów związanych z gospodarowaniem wodami i pokazaniem sobie nawzajem, kto więcej może i kto tu "rządzi" - ale to już chyba niechlubna przeszłość, gdyż skompromitowani oficjele odeszli w niesławie - zaszkodziły ośmiorniczki i wino, które za bardzo rozwiązywało języki i nieopacznie mówili absolutną prawdę, która nie była przeznaczona dla "maluczkich") - coraz głośniej mówi się i komentuje zarazem potrzebę powołania nowych struktur ministerialnych, a konkretnie [b]Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej[/b]. Za czasów Donka, nie tylko centralna administracja została w ramach haseł wyborczych "tanie państwo" rozbuchana do granic wytrzymałości. Z pewnością istnieje pilna potrzeba zreorganizowania bajzlu, jaki pozostał po okresie prosperity a powołanie nowego, silnie i mocno ukierunkowanego ministerstwa wydaje się być koniecznością - długość linii brzegowej kraju to 770 km a granica morska to 440 km. Do tego dwie nasze największe rzeki, całkowicie zaniedbane niemal we wszystkich aspektach w tym również w relacjach morze-rzeka (trudno było poprzednim decydentom dostrzec fakt, że np. Odra płynęła do morza poprzez Szczecin i Świnoujście). Brak spójnej wizji, określenia priorytetów na pewno nie wpływało pozytywnie na sprawy żeglugi śródlądowej - po latach jest szansa, by te wszystkie zaniedbania nadrabiać - dlatego wydaje się pożądanym pomysł, by w rządowych strukturach był ministerstwo, który nie tylko zajmie się całością tych spraw ale będzie mogło także na zewnątrz, w kontaktach międzynarodowych delegować swojego przedstawiciela do wszystkich ważnych spotkań i rozmów --- dotychczas kompetencje te były na tyle "rozmyte" pomiędzy wielu ministrów, i tak naprawdę nie wiadomo było do końca, kto reprezentował właściwe stanowisko i w jakich tematach. Oby zapowiadane zmiany przyczyniły się w istotnym stopniu do wyciągnięcia z zapaści wszystkich spraw żeglugi śródlądowej ... [url]http://www.portalmorski.pl/morze-inne/polityka-morska/42056-nowe-ministerstwo-w-opinii-ekspertow-zdania-sa-podzielone[/url]
Odpowiedział(a) w Ministerstwa walczą !
P
pomorzanin 28.05.2014, 11 lat temu
Odp: Ministerstwa walczą !
Ministrowie walczą ze sobą o zarządzanie polskimi rzekami WTOREK, 27 MAJA 2014 W zaciszu rządowych gabinetów toczy się zaciekła walka o to, który resort przejmie kontrolę nad żeglugą śródlądową w kraju. Na przeciwległych biegunach stanęły dwa ministerstwa, dotąd mające najwięcej do powiedzenia w kwestii zagospodarowania Wisły. Ministerstwo Środowiska chce, by w nowym prawie wodnym pojawiły się zapisy przekazujące temu resortowi kompetencje do prowadzenia spraw żeglugi. W ten sposób spełniony zostałby skądinąd słuszny postulat skoncentrowania w jednym ręku kompetencji związanych z zagospodarowaniem Wisły. Przeciwko tej koncepcji stanowczo protestuje "superresort" kierowany przez wicepremier Elżbietę Bieńkowską - Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju. Przedstawiciele resortu argumentują, że wyłączenie tej gałęzi z systemu transportowego i przekazanie pod egidę resortu środowiska spowoduje jej degradację. Nie obyło się też bez zarzutów o psucie prawa. Dla Ministerstwa Środowiska przygotowywane właśnie zmiany w prawie wodnym są podstawą dla głębszej reformy gospodarowania wodami śródlądowymi. Urzędnicy resortu niemalże od nowa rozpisują role w nowym systemie. Zgodnie z forsowanymi przez nich rozwiązaniami, zniknąć mają dotychczasowe regionalne zarządy gospodarki wodnej (aż siedem urzędów). W ich miejsce mają zostać powołane nowe urzędy: dwa zarządy dorzecza (po jednym dla Wisły oraz Odry) oraz sześć urzędów gospodarki wodnej. Według propozycji Ministerstwa Środowiska, zniknąć powinno też osiem urzędów żeglugi śródlądowej, a ich kompetencje zasadniczo zostałyby przypisane nowo powstałym urzędom gospodarki wodnej oraz (w części) bezpośrednio ministrowi środowiska. Ten sam minister, poprzez prezesa Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej, miałby sprawować pełny zarząd nad rzekami o znaczeniu krajowym. - Uzasadnieniem dla tej propozycji jest koncepcja umiejscowienia kluczowych zadań związanych z gospodarką wodną w jednym wyspecjalizowanym organie administracji rządowej - podkreśla Sławomir Brodziński, podsekretarz stanu w Ministerstwie Środowiska, w jednym z pism wymienianych w ramach uzgodnień międzyresortowych. Jak podkreśla, kierunek zmian ma zadośćuczynić dyrektywom unijnym. Tymczasem Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju nie chce lekką ręką wyzbyć się kontroli nad żeglugą śródlądową, a jego przedstawiciele zdają się sugerować, że resort środowiska nie ma pojęcia, na co się porywa. - Żegluga śródlądowa jest gałęzią transportu, która stanowi element infrastruktury transportowej. Wyłączenie jej z systemu transportowego doprowadziłoby do zdezintegrowania tego systemu oraz mogłoby jeszcze bardziej osłabić jej pozycję - argumentuje Marcin Kubiak, podsekretarz stanu w MIiR w odpowiedzi na przygotowywany projekt zmian. W dalszej części pisma Kubiak ostrzega, że "w przypadku ich realizacji należy przewidywać istotne problemy w funkcjonowaniu administracji odpowiedzialnej za bezpieczeństwo żeglugi śródlądowej". Mało tego, wprost zarzuca kolegom odpowiedzialnym za środowisko przekraczanie własnych kompetencji poprzez przejmowanie kontroli nad dziedziną przypisaną MIiR. Według tego resortu, włączenie urzędów żeglugi śródlądowej w struktury Ministerstwa Środowiska spowoduje chaos w przepisach - sytuację, w której minister infrastruktury będzie wydawał regulacje transportowe dla instytucji podległych ministrowi środowiska. A jednak Rządowe Centrum Legislacji odpowiedzialne za spójność tworzonych przepisów prawa podobnych zagrożeń prawnych nie dostrzega. W swoich uwagach porusza jedynie kwestie drugorzędne, związane z ustalaniem obwodów rybackich na rzekach. Teraz projekt prawa wodnego ma trafić pod obrady Komitetu Rady Ministrów. To tam zapadną dalsze decyzje, w jakim kierunku pójdą zmiany w systemie zagospodarowania rzek. Termin posiedzenia Komitetu Rady Ministrów poświęconego tej tematyce nie jest jeszcze znany. Tymczasem Bruksela naciska, byśmy jak najszybciej uporali się z dostosowaniem krajowych regulacji w zakresie gospodarki rzekami do wytycznych unijnych. Ostateczny termin wprowadzenia zmian mija w przyszłym roku.
Odpowiedział(a) w Ministerstwa walczą !
Apis
Apis 06.03.2014, 11 lat temu
Odp: Stowarzyszenie Kapitanów Żeglugi Śródlądowej
Pomyślę o tym. Są wprawdzie kanały RSS ale zapewne mało kto wie jak je wykorzystać.
T
tiktak 04.03.2014, 11 lat temu
Odp: Stowarzyszenie Kapitanów Żeglugi Śródlądowej
Chętnie na stronie Stowarzyszenia "Rada Kapitanów" i na Ż . Ś. widział link do newslettera , przez który można mieć szybki dostęp bieżącej informacji . Dodam również że zapiszę się na takiego newslettera .
Apis
Apis 03.03.2014, 11 lat temu
Odp: Stowarzyszenie Kapitanów Żeglugi Śródlądowej
Żałuję, że dyskusja zgasła, bo Stowarzyszenie "Rada Kapitanów" działa, nawiązuje współpracę z samorządami i związkami - także w Czechach. Chętnie widziałbym tu jakieś konstruktywne wnioski czy tylko przemyślenia jak działać aby być obecnym tu i tam... Zachęcam do współdziałania.
Apis
Apis 03.03.2013, 12 lat temu
Odp: Stowarzyszenie Kapitanów Żeglugi Śródlądowej
Temat odświeżam, ponieważ Stowarzyszenie "Rada Kapitanów żeglugi śródlądowej" powstało. Programowe credo zamieszczono na stronie http://www.radakapitanow.pl/viewpage.php?page_id=1 - dostępny jest tez projekt statutu. Głównym celem Rady jest wpływanie na politykę gospodarowania wodami tak, aby stanowić przeciwwagę dla sił żegludze nie sprzyjających np. w Radach Dorzeczy, Regionach Wodnych i wszędzie tam, gdzie tworzy się strategie rozwoju gospodarki i transportu.
N
nawigator 17.07.2012, 13 lat temu
Odp: Apel do środowiska- projekt przepisow
Panowie- czy jakaś organizacja branżowa zajeła stanowisko w tej sprawie?
N
nawigator 15.06.2012, 13 lat temu
Odp: Apel do środowiska- projekt przepisow
Koledzy! Pojawiła się nowa wersja projektu rozporządzenia MTBiGM. Wciąż są to zmiany niekorzystne dla środowiska marynarzy śródlądowych. Poniżej link. http://bip.transport.gov.pl/pl/bip/projekty_aktow_prawnych/projekty_rozporzadzen/rozp_gospodarka_morska_i_srodladowa/proj_rozp_mtbigm_w_sprawie_wyszkolenia_i_kwalifikacji_zawodowych_marynarzy Generalnie kwalifikacje z żeglugi śródlądowej nie są brane w żaden sposób pod uwagę. A do tej pory było inaczej. Uwagi można zgłaszać do 22 czerwca.
bruno
bruno 29.03.2012, 13 lat temu
Odp: Apel do środowiska- projekt przepisow
A ja się pytam, dlaczego Dyrektorzy UŻŚ, pełniąc najwyższe obowiązki i mając nad sobą jedynie Ministra, nie zajmą się tą i wieloma innymi sprawami związanymi Żeglugą śródlądową...?
N
nawigator 27.03.2012, 13 lat temu
Odp: Apel do środowiska- projekt przepisow
APIS- masz kontakty, znasz ludzi decyzyjnych. Może warto spróbować stworzyć grono, które wywrze wpływ na Ministerstwo, w celu przywrócenia korzystniejszych dla nas zapisów? Współpracujecie z Urzędami Ż. Ś, fundacjami, stowarzyszeniami. Spróbujcie wystosować uwagi do projektu, poparte podpisami w/w instytucji. Może nie jest za późno:)
marek56
marek56 27.03.2012, 13 lat temu
Odp: Apel do środowiska- projekt przepisow
Proponuję aby skontaktować się w tej sprawie z Kol. Zbyszkiem [koj]. On najlepiej będzie wiedział jak do tego podejść i pewnie może udzielić stosownych rad. Pozdrawiam Marek
Apis
Apis 27.03.2012, 13 lat temu
Odp: Apel do środowiska- projekt przepisow
Petycję w tej sprawie najlepiej byłoby skierować do Gowina - tym właśnie powinna się zajmować jego komisja ds deregulacji zawodów.
N
nawigator 24.03.2012, 13 lat temu
Odp: Apel do środowiska- projekt przepisow
Panowie, przecież to jest kpina, żeby kapitan kl. A nie mógł podejść do egzaminu na Szypra II kl żeglugi krajowej. Ba! Żeby nawet nie dostał za swój dyplom śródlądowy, świadectwa marynarza (morskiego)! Tak samo mechanik ż ś nie jest w żaden sposób uwzględniany przy uzyskiwaniu świadectwa motorzysty.... Może APIS się wypowie- czy nasz portal, albo związane z nim stowarzyszenia, są w stanie coś w tej sprawie zrobić... Trzeba choć spróbować- aby brać rzeczna bedzie w tym kraju poważnie traktowana!
P
pomorzanin 23.03.2012, 13 lat temu
Odp: Apel do środowiska- projekt przepisow
Pisałem już o tym w dniu 8 i 9 marca w tytule aktualności "Gowin otwiera puszkę Pandory".Czasu jest mało a sprawa ważna dla naszego środowiska.Jak ma być sprawiedliwie to,niech przepis działa w drugą stronę tz.brak mozliwości uzyskania uprawnień na śródlądzie przez marynarzy i oficerów morskich bez egzaminów.Dziś każdy kto ma papier na wody morskie otrzymuje bez żadnych egzaminów papiery śródlądowe.To jest tylko skrót tego tematu.Wszystko na ten temat w obecnych rozporządzeniach oraz w projekcie nowego.
Janusz Miszewski
Janusz Miszewski 23.03.2012, 13 lat temu
Odp: Apel do środowiska- projekt przepisow
Popieram i deklaruje pełne wsparcie tym bardziej jako obecny etatowy pracownik UM w Gdyni(z "papierów" śródlądowych).
N
nawigator 23.03.2012, 13 lat temu
Odp: Apel do środowiska- projekt przepisow
Chciałbym zwrócić uwagę wszystkich zainteresowanych na fakt pojawienia sie projektu rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie wyszkolenia i kwalifikacji zawodowych marynarzy. Do dn. 26.03.2012 trwaja spoleczne konsultacje. Projekt dotyczy zawodow morskich, jednkaze uderza w srodowisko marynarzy srodladowych. Brak jest rozwiazan pozwalajacych uzyskac kwalifikacje morskie na podstawie kwalifikacji z zeglugi srodladowej. Nawet w najmniejszym stopniu nie jest uwzgledniana praktyka plywania, badz dyplomy ze srodladzia. W porownaniu z aktualnie obowiazujacym rozporzadzeniem (z 2005 roku) zapisy sa dla srodowiska srodladowego zdecydowanie mniej korzystne. Proponuje aby wladze niniejszego Portalu, badz stowarzyszenia z nim zwiazanego, podjely dzialania (uwagi, propozycje) zmierzajace do uzyskania jak najlepszej pozycji wyjsciowej przez marynarzy zegl. srodl. pragnacych uzyskac rowniez kwalifikacje morskie. Czasu pozostalo niewiele... Projekt dostepny jest na stronach ministerstwa.
możesz przeglądać wszystkie wątki dyskusji na tym forum.
możesz rozpocząć nowy wątek dyskusji na tym forum.
nie możesz rozpocząć ankietę na tym forum.
nie możesz dodawać załączniki w tym forum.
nie możesz pobierać załączniki na tym forum.
Moderator: Administrator

Filtruj po tagach

Popularne wątki w tym tygodniu

Nie znaleziono wątków
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies