O nie! Gdzie jest JavaScript?
Twoja przeglądarka internetowa nie ma włączonej obsługi JavaScript lub nie obsługuje JavaScript. Proszę włączyć JavaScript w przeglądarce internetowej, aby poprawnie wyświetlić tę witrynę, lub zaktualizować do przeglądarki internetowej, która obsługuje JavaScript.

Forum 

Technika

Nowe i stare rozwiązania techniczne stosowane w łodziarce
171 postów | Ostatnia aktywność na 19.08.2010 przez Fidelis
F
Fidelis 19.08.2010, 14 lat temu
Odp: Zaplatanie kauszy
P. Tadeuszu, przed laty marynarze Wisły do zaplatania (szplajsowania) lin stalowych czy też pochodzenia roślinnego ( sizal, konopie czy herkulesy) ,stosowali lajzry i lajzerki drewniane rożkii oczywiście młotek, pokrętki owijało się zwitkami z uciętych końcówek z zaplatanych cum czy lin chyba z ,,szyprowskiej chytrości". Stalówki zaplatano trzy dwa jeden z prądem , następne dwa dwa dwa, a na dolnej Wiśle trzy ,dwa , jeden i następne jeden jeden jeden.Manele i im podobne szplajsowane zawsze pod ,,prąd". Dziś widzę taśmę zapewne do owijania pokrętek, gumówkę rękawice i nowoczesny ,,marspikiel" rożek bosmański, brak tylko gumowego młotka, przyzna pan ,że narzędzia to tylko pomoc marynarskiej glowie.Dzisiejsi armatorzy,niektórzy oczywiście stosują supły, których końcówki zwisają jak brody białowieskich Żubrów, co nam wszystkim przynosi ujmę, co gorsza nie mają w magazynkach sprzętu awaryjnego a co tu wymagać ,,lajzrów, czy marspikieli" ,znam takich osobiście,ale za to mają kasę. Pozdrawiam komentatorów i p. Tadeusza.
Odpowiedział(a) w Zaplatanie kauszy
Teos
Teos 19.08.2010, 14 lat temu
Odp: Zaplatanie kauszy
[quote]Teos uważam, ze dobry temat zacząłeś i muszę przyznać, ze masz dar do wyszukiwania rożnych fajnych rzeczy, na necie i do rozpoczęcia dyskusji, może następnym przykładem szplajsu będzie angielski na drucie? [/quote] Dzięki za pochwały, na barce używamy tylko lin miękkich w związku z czym o stalówkach nic nie napiszę. Jeżeli chodzi o wyszukiwanie to rzeczywiście wystarczy sobie uświadomić że Anglia była kiedyś królową mórz i wyszukać że zaplatanie lin to po angielsku "splicing ropes" i już wiadomo o co pytać wujka Google ;-) A to kilka ciekawych linków związanych z tematem: [url]http://www.machovec.com/rope/splicing/splicing.htm[/url] a zwłaszcza tu [url]http://www.machovec.com/rope/splicing/8strand_tuck_splice.htm[/url] - następnym razem spróbuję tak zaplatać ;-) Podobna strona do powyższej: [url]http://www.sailingservices.com/running_rig/splicing/splice_instruc.htm[/url] Są też skany starych książek takie jak ta: [url]http://www.pbenyon.plus.com/B_S_M/Third_Instruction_II.html[/url] czy ta: [url]http://stoneycreeker.com/knots1/knots.htm[/url] lecz tak naprawdę porządnie opisany jest splot długi na tej stronie: [url]http://gizmology.net/splicing.htm[/url], jakby tego było mało można sobie ściągnąć całą książkę Kent's Mechanical Engineer's Pocket Book w formacie pdf 168 MB, link na dole strony. Przyjemnej lektury...
Odpowiedział(a) w Zaplatanie kauszy
Adam Reszka
Adam Reszka 19.08.2010, 14 lat temu
Odp: Zaplatanie kauszy
@Bartosz Balwierz: Niezrozumiałym dla ludzi z lądu slangiem posługują się nie tylko marynarze z Wisły i Odry, ale też z Renu, co można odnaleźć w materiałach sprzed półwiecza: WEBER, H.: Die Sprache des Rheinschiffers. (W): "Zeitschrift für Binnenschiffahrt", nr 11/1956. Jak jest obecnie na Renie - nie wiem, bo tam nie pływałem.
Odpowiedział(a) w Zaplatanie kauszy
B
Bartosz Balwierz 18.08.2010, 14 lat temu
Odp: Zaplatanie kauszy
Teos uwazam, ze dobry temat zaczales i musze przyznac, ze masz dar do wyszukiwania roznych fajnych rzeczy, na necie i do rozpoczecia dyskusji, moze nastepnym przykladem szplajsu bedzie angielski na drucie? Podzucam temat ale Tobie zostawiam przedstawienie bo najlepiej to zrobisz :) Natomiast jesli chodzi o germanizmy, coz, osobiscie jestem chyba przedstawicielem najmlodszego obecnie pokolenia, ktore zaczyna wchodzic w kapitanskie kregi, stety-niestety te "patenty" robimy na Renie i uzywamy w wiekszosci niemieckich pojec, wiec z ta germanizacja w naszym fachu jeszcze troche tak zostnie pozdrawiam
Odpowiedział(a) w Zaplatanie kauszy
przylodz
przylodz 18.08.2010, 14 lat temu
Odp: SAS4WinCE - nawigacja na palmtopy
Ciekawa strona i... zrozumiałe (dla mnie) teksty. Oczywiście niektórych wyrazów nie rozumiem, ale wnioskuję z kontekstu. Ciekawe, ciekawe. Inna sprawa Teos, Ty masz chyba jakiś specjalny, internetowy nos. Znajdujesz zawsze to, czego szukasz. Ja nie mam albo szczęścia, albo nie mam wypracowanej metody na szukanie. Czasem poszukuję jakiejś rzeczy, ale nie znajdując po kilku kliknięciach w propozycje z wyszukiwarki, rezygnuję. Pewnie brakuje mi bardzo ważnej zalety, cierpliwości. :(
przylodz
przylodz 18.08.2010, 14 lat temu
Odp: SASPlanet - nawigacja za darmo
Koordynaty wyświetlają się, ale zmieniają się wraz z przesuwającym się kursorem myszki po mapie, chyba, że najedzie się tym kursorem na znacznik pozycji... Co dalej robimy Panie Profesorze? :)
Odpowiedział(a) w SASPlanet - nawigacja za darmo
Teos
Teos 18.08.2010, 14 lat temu
Odp: SAS4WinCE - nawigacja na palmtopy
Szukałem, szukałem i znalazłem ;-) SAS4WinCE to program wzorowany na SASPlanet ale przeznaczony na urządzania przenośne PDA i PNA oparte na mobilnych wersjach Windows. Program jest darmowy, można go pobrać stąd: [url]http://4pna.com/showthread.php?t=6256[/url] trzeba się niestety najpierw zarejestrować, trwa to minutkę. Dzisiaj w nocy udało mi się go zainstalować na moim palmtopie i uruchomić. I tu największa zaleta tego programu - można w nim korzystać bezpośrednio z map przeglądanych wcześniej w SASPlanet. Wystarczy skopiować podkatalog "cache".
Apis
Apis 18.08.2010, 14 lat temu
Odp: Zaplatanie kauszy
Wahr - prawda, schau - pokaz, floss - pływak Pływak ze znakiem wskazującym właściwy (prawdziwy) przebieg szlaku. Niemcy uwielbiają rzeczowniki łączone. Znaleźć polski odpowiednik jest trudno, gdyż my rzeczowników nie tworzymy w ten sposób. Musiałby to być "prawdziwek" :D
Odpowiedział(a) w Zaplatanie kauszy
Adam Reszka
Adam Reszka 18.08.2010, 14 lat temu
Odp: Zaplatanie kauszy
(...) ale jaka jest jego prawidłowa polska nazwa ??? - pyta Pan p. Tadeuszu. "Wahrschaufloss" stanowi moim zdaniem idiom wyłącznie nawigacyjny. Bo w drogownictwie o "znaku ostrzegawczym" powiedzieliby Niemcy "Strassenwarnzeichen". Zatem Wahrschaufloss - to tratwa (pływak, pomost pływający) ze znakiem ostrzegawczym, lub po prostu znak ostrzegawczy na tratwie. Ten "Słownik... 1929" nie przyjął się. Proponowaną polską terminologię czynni zawodowo profesjonaliści odrzucili. A mały "lajzerek" rurkowy mam gdzieś, więc odszukam go i sfotografuję.
Odpowiedział(a) w Zaplatanie kauszy
Teos
Teos 18.08.2010, 14 lat temu
Odp: Zaplatanie kauszy
[quote]Jeśli zajdzie potrzeba, to gotów jestem te rożki narysować, ale rysunki prześlę Teosowi ażeby je zamieścił w "odpowiedziach", bo ja tego nie potrafię. Co Pan na to, Panie Tadku?[/quote] Oczywiście jestem za, proszę mi przesłać na maila netjan@wp.pl a ja już umieszczę gdzie trzeba. [quote]Teos wybrał do swego wykładu linę plecioną-ośmiopokrętkową, co zaciemniło jasność wykładu. Właściwą liną byłaby zwykła-czteropokrętkowa, gdzie szplajs byłby bardziej przejrzysty i zrozumiały.[/quote] Teos nie wybrał, cuma sama się wybrała i zerwała ;-) Poza tym nie mamy na pokładzie zwykłej-czteropokrętkowej. Poza tym proszę nie traktujcie tego Panowie jako wykładu, ja chciałem tylko sprowokować dyskusję na interesujący mnie temat. Słusznie pisze zgred [quote]przed laty, kiedy zaczynałem pracę na statkach nie do pomyślenia było aby ktoś z załogi nie potrafił szplajsować lin. Dziś niestety się to zdarza.[/quote] Natomiast jeżeli chodzi o łamanie języka to mam problem z tym na co dzień przy tłumaczeniu różnych zwrotów z języka niemieckiego na polski, pewne pojęcia często nie występują nawet w "Słowniku naukowo-technicznym niemiecko polskim". Przykład - co oznacza słowo "Wahrschaufloss" ? Znalazłem w internecie i wiem co to jest: [url]http://www.wsv.de/wsd-sw/wir_ueber_uns/veroeffentlichungen/oeffentlichkeitsarbeit/informationsschrift_2005/pdf/Seite-46-Wahrschaufloss.pdf[/url] ale jaka jest jego prawidłowa polska nazwa ??? Na koniec przypomnę że kiedyś pisałem o "Słowniku morskim polsko-angielsko-francusko-niemiecko-rosyjski" wydanym w 1929 [url]http://www.zegluga-rzeczna.pl/forum/viewthread.php?thread_id=805[/url] Była to pierwsza w niepodległej Polsce próba uregulowania tych spraw. Warto dzisiaj po blisko 80-ciu latach skonfrontować to z aktualnie używanym słownictwem.
Odpowiedział(a) w Zaplatanie kauszy
Teos
Teos 18.08.2010, 14 lat temu
Odp: Nawigacja elektroniczna - dyskusja ogólna
Postanowiłem założyć ten watek w celu dyskusji na różne tematy dotyczące nawigacji elektronicznej a nie związane z istniejącymi watkami. Na początek linki do ciekawych stron: [url]http://www.numerus.net.pl/index.html[/url] Bardzo ciekawa strona wyjaśniająca wiele pojęć [url]http://gps.astronet.pl/new/porady-kalibracja.htm[/url] Instrukcja kalibracji map rastrowych [url]http://peb.pl/sprzet-do-nawigacji/530269-tutorial-odblokowania-nawigacji-opartych-o-windows.html[/url] Instrukcja „Odblokowania” Navi opartych na systemie Win CE
Teos
Teos 18.08.2010, 14 lat temu
Odp: SASPlanet - nawigacja za darmo
To u Ciebie na dole ekranu nie wyświetla się ta linijka z koordynatami ? ;-)
Odpowiedział(a) w SASPlanet - nawigacja za darmo
Z
zgred 18.08.2010, 14 lat temu
Odp: Zaplatanie kauszy
Nazewnictwo podane przez Pana komandora jest na Wiśle w powszechnym użyciu do dziś. Przed laty, kiedy zaczynałem pracę na statkach nie do pomyślenia było aby ktoś z załogi nie potrafił szplajsować lin. Dziś niestety się to zdarza. Swoja załogę w tym zakresie przeszkoliłem, dobrzy są. Łączenie zerwanego holu to u nas szplajsowanie do czoła, nie takie skąplikowane jak się na poczatku wydaje.
Odpowiedział(a) w Zaplatanie kauszy
Adam Reszka
Adam Reszka 18.08.2010, 14 lat temu
Odp: Zaplatanie kauszy
Poszerzę nieco zatem wypowiedź Andrzeja. Obce terminy żeglarskie przenikały do naszego slangu profesjonalnego stopniowo. W XVI w. wszystkie statki (szkuty, dubasy, kozy) aby wejść na Motławę do gdańskiej Wyspy Spichrzów na rozładunek, miały obowiązek poddać się inspekcji władz portowych w celu uzyskania świadectwa pomiarowego, w którym wszystkie elementy statku służące nawigacji były pisane gdańskim slangiem opartym o języki holenderski i niemiecki. W ten sposób nazwy te siłą rzeczy przenikały do slangu naszych rodzimych flisaków z Wisły, Bugu i Sanu. Mam je spisane w osobnym słowniku. Następnym etapem związanym z przyswajaniem sobie czystych germanizmów był okres porozbiorowy, kiedy Wisła Pomorska znalazła się w rękach pruskich. Wtedy zaczęto ją regulować, co sprzyjało wprowadzeniu żeglugi parowej, którą siłą rzeczy zasilała kadra marynarska polskiego pochodzenia. Statki z terenu Królestwa Polskiego wożące zboże do Gdańska na pruskich komorach celnych opisywane były w języku niemieckim, gdzie polskie nazwy trudne do wymówienia przeinaczano (np. "czółniak" jako łódka pomocnicza zapisywany był jako "scholnak"). W początkowym okresie rozwoju naszej żeglugi parowej Andrzeja Zamoyskiego majstrowie francuscy wprowadzali nazwy przywleczone z Francji, gdzie nasza "zenza" na budowanych przez nich "gabarach" występowała do r. 1940 jako "bilża". Ale już w II. połowie XIX w. firma Maurycego Fajansa zatrudniała na swoich parowcach marynarzy przeszkolonych w Prusach, którzy na stałe wnieśli do wiślanej terminologii mnóstwo germanizmów. Po r. 1945 w żegludze odrzańskiej zatrudnionych było wielu marynarzy-Dolnoślązaków, od których nasi "młodzi" przejmowali terminologię nasyconą germanizmami. Dokładając swój głos do wykładu Teosa o szplajsowaniu, posługiwałem się terminami będącymi autentycznymi germanizmami. Ale takim językiem przed sześćdziesięcioma laty posługiwali się w żegludze wiślanej wszyscy marynarze. W tej chwili język ten staje się stopniowo językiem reliktowym. I jeszce jedno: Teos wybrał do swego wykładu linę plecioną-ośmiopokrętkową, co zaciemniło jasność wykładu. Właściwą liną byłaby zwykła-czteropokrętkowa, gdzie szplajs byłby bardziej przejrzysty i zrozumiały. Traktując to zjawisko jako nieuniknioną prawidłowość leksykalną, nie widzę w tym nic nagannego. I cieszę się, że dostrzega to też nasz Kapitan. Z pozdrowieniami - ARes.
Odpowiedział(a) w Zaplatanie kauszy
przylodz
przylodz 18.08.2010, 14 lat temu
Odp: SASPlanet - nawigacja za darmo
No i znalazłem wadę programu SPASPlanet. Program nie wyświetla aktualnej pozycji. Nie podaje jej w opcji "Settings - GPS" ani w zakładce na marginesie mapy. Może jest sposób na uaktywnienie tej funkcji?
Odpowiedział(a) w SASPlanet - nawigacja za darmo
Apis
Apis 18.08.2010, 14 lat temu
Odp: Zaplatanie kauszy
Słownik jest tu: http://www.zegluga-rzeczna.pl/infusions/articles/articles.php?article_id=123 i został opracowany przez Adama. Ja tylko dodałem zapamiętane z Odry terminy jeśli nie były w nim wymienione lub jesli na Odrze niektóre z już wpisanych miały czasem także inne znaczenie (np "do sztychu"). Wcale nie dziwi ta ilość germanizmów w języku marynarzy rzecznych, gdyż to od Niemców głównie uczylismy się "łodziarzenia" (schifffahrt), trzymaliśmy ster (steuer), staliśmy na ankrach (anker), szplajsowaliśmy liny (schpleissen), używaliśmy bumli (bummel) w śluzach, schodziliśmy po trapie (treppe). Mozna wymieniać bez końca....
Odpowiedział(a) w Zaplatanie kauszy
Adam Reszka
Adam Reszka 17.08.2010, 14 lat temu
Odp: Zaplatanie kauszy
@Bosman Józef i @Seehund: Będąc niegdyś marynarzem, nie mogłem nie umieć szplajsować. Ponieważ nie pływałem na parowych holownikach, nie nauczyłem się tylko łączenia przerwanego holu za pomocą splotu pod nazwą "hamburger Langschpleiss". Splot ten był zawsze dla mnie w robotach bosmańskich "cudem techniki". Załogi holowników parowych wykonywały ten splot zespołowo w ciągu godziny. A co do germanizmów - to osobny temat. W okresie międzywojennym walczyli z nimi bez skutku nasi puryści językowi. Zapamiętany przeze mnie i naszego Kapitana slang marynarski wiślany i odrzański w postaci dawnych terminów profesjonalnych, opublikowany został na naszej stronie internetowej jako osobny "Słownik marynarzy rzecznych" (patrz w "Najpopularniejszych"). Oprócz tego opracowałem słownik terminów flisackich z XVI-XVIII w., słownik terminów na batach żaglowych i słownik terminów szyperskich z berlinek. Słowniki te zostaną przy okazji opublikowane.
Odpowiedział(a) w Zaplatanie kauszy
S
Seehund 17.08.2010, 14 lat temu
Odp: Zaplatanie kauszy
Lina miękka jest miła, uległa i podatna na zabiegi wprawnych i sprawnych rąk, które potrafią poradzić sobie z nią bez użycia rożków. "Stalówki" są oporne, niechętne na ingerencję w ich strukturę i na agresję potrafią odpowiedzieć pięknym za nadobne. Ciekawi mnie ilu z nas np." szplajsując " zastanawia się ile germanizmów używamy w naszym technicznym nazewnictwie. Może ktoś chciałby się tym na naszym statku pobawić ?
Odpowiedział(a) w Zaplatanie kauszy
Bosman Jozef
Bosman Jozef 17.08.2010, 14 lat temu
Odp: Zaplatanie kauszy
Temat bardzo mnie zainteresował.Język łodziarski jest fantastyczny a Pańska ,Panie Adamie, wiedza na ten temat/i nie tylko/ jest przeogromna.Ciekawi mnie czy jest jakieś opracowanie ,tłumaczące ten język na język "szczurów lądowych"???Popróbowałem samodzielnie zaplatania ,ale jak na razie idzie mi to opornie.Informacje Pana jak i bardzo przejrzystą ,TwojąTeos Prezentację , chciałbym ,oczywiście za Panów Pozwoleniem,wykorzystać na zajęciach szkoleniowych na patenty motorowodne.Serdecznie Pozdrawiam obu Panów.
Odpowiedział(a) w Zaplatanie kauszy
Bosman Jozef
Bosman Jozef 17.08.2010, 14 lat temu
Odp: SASPlanet - nawigacja za darmo
Seehund Serdeczne dzięki.!!! Adasiu ,przepraszam za ten MIO , ale moja mózgownica już tak dalece nie ogarnia. Teos -jak na razie nadążam,ale bez tej nawigacji na żywca.Obiecuję,że jednak spróbuję za radą Adasia.Pozdrawiam wszystkich kolegów ,oczywiście z Kapitanem na czele.
Odpowiedział(a) w SASPlanet - nawigacja za darmo
możesz przeglądać wszystkie wątki dyskusji na tym forum.
możesz rozpocząć nowy wątek dyskusji na tym forum.
nie możesz rozpocząć ankietę na tym forum.
nie możesz dodawać załączniki w tym forum.
nie możesz pobierać załączniki na tym forum.
Moderator:

Filtruj po tagach

Popularne wątki w tym tygodniu

Nie znaleziono wątków
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies