Odp: Zaplatanie kauszy
@Fidelis - Panie Stanisławie, zawsze z wielkim zaciekawieniem czytam Pana wspomnienia. Zgadzam się z Panem że [quote]Dzisiejsi armatorzy,niektórzy oczywiście stosują supły, których końcówki zwisają jak brody białowieskich Żubrów, co nam wszystkim przynosi ujmę[/quote] Zdaję sobie też sprawę że przez purystów, użycie taśmy malarskiej do zabezpieczenia końcówki liny może być też niekoniecznie dobrze widziane ;-))
Wczoraj byłem w Haren Ems i oczywiście skorzystałem z okazji żeby zwiedzić tamtejsze muzeum żeglugi.
[img]http://www.foto.zegluga.info/albums/userpics/10001/2010_08_21_15_01-001.jpg[/img]
[url]http://www.heimatverein-haren.de/[/url]
Bardzo dużo zgromadzonych eksponatów na trzech statkach oraz w budynku muzeum i oczywiście brak czasu żeby to wszystko na spokojnie obejrzeć.
A wracając do tematu to jednym z eksponatów jest rękawica bosmańska:
[img]http://www.foto.zegluga.info/albums/userpics/10001/2010_08_21_15_25.jpg[/img]
wraz z instrukcją do czego służy
[img]http://www.foto.zegluga.info/albums/userpics/10001/normal_2010_08_21_15_25-001.jpg[/img]
@Przylodz - [quote]Na barkach stosuje się liny skrętne, na jachtach już plecionki i to syntetyczne.[/quote] wybacz ale się z Tobą nie zgodzę, na barkach stosuje się również liny plecione,
chociażby w tym wątku lina którą szplajsowałem to właśnie plecionka. Jednocześnie na wielu jachtach nadal stosuje się liny skręcane, zwłaszcza tych starszych.
@Ares - Panie Adamie, tekst na który się Pan powołuje jest dostępny w wielu miejscach w internecie, m.in. tutaj:
[url]http://www.schifferverein-beuel.de/haas/pdf/2009/Die_Sprache_des_Rheinschiffers.pdf[/url]
Jednoczesnie bardzo Panu dziękuję, ponieważ szukając tego tekstu trafiłem na tą stronę:
[url]http://www.schifferverein-beuel.de/haas/Binnenschifffahrt.html[/url] gdzie jest bardzo dużo ciekawych artykułów w języku niemieckim nt. żeglugi śródlądowej.
Polecam.