O nie! Gdzie jest JavaScript?
Twoja przeglądarka internetowa nie ma włączonej obsługi JavaScript lub nie obsługuje JavaScript. Proszę włączyć JavaScript w przeglądarce internetowej, aby poprawnie wyświetlić tę witrynę, lub zaktualizować do przeglądarki internetowej, która obsługuje JavaScript.

Forum 

Technika

Nowe i stare rozwiązania techniczne stosowane w łodziarce
171 postów | Ostatnia aktywność na 26.02.2010 przez Teos
Teos
Teos 26.02.2010, 15 lat temu
Odp: Abonament komunikatów żeglugowych
Arkusz w Excelu ładnie obrazuje wahania stanów wody w ciągu miesiąca: [img]http://zegluga.szympanstudio.pl/albums/userpics/Clipboard03.jpg[/img] Na Renie obecnie podwyższony stan wody ale na szczęście wciąż żeglowny ;-)
Teos
Teos 23.01.2010, 15 lat temu
Odp: A.I.S. - podstawowe informacje
W nadchodzącym tygodniu barka na której pływam czyli "B.Litmeyer" zostanie wyposażona w transponder AIS. Producent był tak miły że umieścił w sieci wiele materiałów na temat tego "ustrojstwa". Można je ściągnąć stąd: [url]http://www.acrelectronics.com/ais/ais_inland/ais_inland.htm[/url] Szczególnie polecam ściągniecie pliku demo.zip. Jest bardzo fajny symulator tego urządzenia, można sobie "na sucho" potrenować bez obawy że się coś namiesza.
Odpowiedział(a) w A.I.S. - podstawowe informacje
Teos
Teos 22.01.2010, 15 lat temu
Odp: A.I.S. - podstawowe informacje
Od marca 2011 zarząd portu Antwerpia wprowadza obowiązek posiadania AIS przez wszystkie barki wpływające na teren portu. źródło: [url]http://www.nieuwsbladtransport.nl/nieuws/id27237-Antwerpse_haven_voert_als_eerste_in_Vlaanderen_tracering_binnenvaart_in.html[/url]
Odpowiedział(a) w A.I.S. - podstawowe informacje
Teos
Teos 22.01.2010, 15 lat temu
Odp: Abonament komunikatów żeglugowych
Jeżeli posiadacie na barce internet to bardzo przydatną sprawą jest abonowanie na e-mail informacji o ograniczeniach na drogach wodnych, zalodzeniu czy też stanie wodowskazów. Dla Niemiec wystarczy się zapisać na tej stronie: [url]http://www.elwis.de/abo/abo_start.php.html[/url] i następnie potwierdzić rejestrację po odebraniu emaila. Kolejnym krokiem jest skonfigurowanie jakie informacje nas interesują. Ja abonuję pegle na Renie, zalodzenie i komunikaty nawigacyjne. Przykładowy dzisiejszy mail ze stanami pegli wygląda tak: [code]RHEIN: 05:00 BASEL-RHEINHALLE * 528(-1) 05:00 MAXAU 447(+3) 05:00 SPEYER 315(-15) 05:00 MANNHEIM 263(-24) 05:00 WORMS 177(-21) 05:00 MAINZ 309(-17) 05:00 OESTRICH 203(-14) 05:00 BINGEN 210(-17) 05:00 KAUB 232(-21) 05:00 KOBLENZ 273(-24) 05:00 ANDERNACH 325(-29) 05:00 OBERWINTER 284(-28) 05:00 BONN 353(-30) 05:00 KÖLN 367(-34) 05:00 DÜSSELDORF 339(-27) 05:00 RUHRORT 493(-17) 05:00 WESEL 464(+6) 05:00 REES 414(+6) 05:00 EMMERICH 352(+13) 06:00 LOBITH * 1019(+16) 06:00 PANNERDENSE KOP * 986(+21) NEUE MAAS: 06:00 ROTTERDAM * -1(-75) ALTE MAAS: 06:00 DORDRECHT * 10(-35) IJSSEL: 06:00 IJSSELKOP * 899(+19) LEK: 06:00 KRIMPEN * -14(-62) WAAL: 06:00 NIJMEGEN HAVEN * 808(+25) 06:00 TIEL * 533(+34) 06:00 ZALTBOMMEL * 255(+31) 06:00 VUREN * 85(+4)[/code] Juz zrobiłem arkusz w Excelu który po wklejeniu zawartości tego maila wylicza mi automatycznie maksymalne zanurzenie. Jeżeli chodzi o zalodzenie to maile wyglądają tak: [code]Westoder: Westoder (km 0,0-17,1), Schifffahrt gesperrt, km 0-3 - 7,8-9 R, hm 3-7,8 zT, km 9-17,1 D Oder: Oder (km 542,4-586,0), Schifffahrt gesperrt, Winterhafen Frankfurt D 15 - 0 cm Oder (km 586,0-617,6), Schifffahrt gesperrt Oder (km 617,6-667,2), Schifffahrt gesperrt, Eisstand km 619 Winterhafen Kienitz D 15-20 cm, km 661-663 und km 653 offene Stellen Oder (km 667,2-704,2), Schifffahrt gesperrt, zT im gesamt km Bereich Neckar: Neckar (km 0,0-4,6), Schifffahrt unbehindert Rhein: Rhein (km 352,07-493,5), Schifffahrt unbehindert Rhein (km 493,5-642,2), Schifffahrt unbehindert Hafen Schierstein (km 505,9), Schifffahrt unbehindert, Eisdicke 2 cm [/code] Komunikat nawigacyjny wyglada tak : [code]Wiadomość dla żeglugi śródlądowej Jest zmieniona/e wiadomość RISu dla Niemiec, która została opublikowna przez Administracja Wodno-Zeglugowa Związku Federalnego poprzez tą/to WSA Stuttgart w dniu 10 list. 2009 roku. Numer wiadomości odnośnie ruchu i drogi wodnej 2287/2009: Tytuł: częściowe zamknięcie z powodu prace Published as: Notice Dotyczy: częściowe zamknięcie Powód: prace Dotyczy ważny od: 12 kwie. 2010 06:00 godzina Dotyczy ważny do: 30 kwie. 2010 18:00 godzina Droga wodna: Neckar od km: 182,7 (48° 48.0456504' N 9° 12.6680484' E) do km: 182,7 (48° 48.0456504' N 9° 12.6680484' E) Położenie w terenie: śluza Cannstatt linke Schleuse Tekst uzupełniający w języku pierwotnym niemieckim: geändert: verschoben /td> This message in ELWIS: [url]http://www.elwis.de/mvc/main.php?modul=nfb&action=searchOne&LANGUAGE=PL&NFB_ID=2287/2009[/url] [/code] Tak, tak można sobie skonfigurować język komunikatu na polski ;-)) Istnieje podobny serwis dla Belgii: [url]http://voies-hydrauliques.wallonie.be/opencms/opencms/fr/infos/RIS/en/index.html?__element=head[/url] Rzadko tam pływam więc nie korzystam, ale wygląda pod względem funkcjonalności na podobny do tego z Elwisa. Mam nadzieję że nie zanudziłem
M
malutki 17.01.2010, 15 lat temu
Odp: A.I.S. - podstawowe informacje
Ciekawy temat,szczegolnie stronka http://www.marinetraffic.com/ais/default.aspx?centerx=30¢ery=25&zoom=2&level1=140# ,dzieki wielkie
Odpowiedział(a) w A.I.S. - podstawowe informacje
Teos
Teos 16.01.2010, 15 lat temu
Odp: A.I.S. - podstawowe informacje
Jeżeli jeszcze kogoś interesuje temat AIS to zapraszam do mojego Chomika gdzie w katalogu [url]http://chomikuj.pl/Teos63/*c5*bbegluga/Elektryka*2c+automatyka+i+elektronika/AIS[/url] umieściłem kilka ciekawych dokumentów na ten temat. W miarę porządkowania zbiorów i dostępu do internetu będę dokarmiał zwierzaka.
Odpowiedział(a) w A.I.S. - podstawowe informacje
Teos
Teos 29.12.2009, 15 lat temu
Odp: WXTide32 i cTide - programy do obliczania pływów
Rzeki zwykle płyną w kierunku morza, zwykle ale nie zawsze. Czasami w okolicach ujścia płyną do morza wolniej, czasami wręcz płyną pod górę ;-) Dzieje się tak na skutek pływów. Jeżeli wiemy kiedy mamy przypływ a kiedy odpływ jesteśmy w stanie zaoszczędzić sporo czasu, paliwa i pieniędzy. A taka wiedzę da nam darmowy program WXTide32 do pobrania ze strony [url]http://www.wxtide32.com/[/url] Przykładowy screen z ekranu: [img]http://www.wxtide32.com/images/wxtide32overview.gif[/img] Program jest niewielki, darmowy i bardzo przydatny. Krótko mówiąc polecam! Natomiast posiadaczom palmtopów polecam program cTide: [url]http://airtaxi.net/ctide/[/url] Podobne możliwości co powyższy. Jeszcze screen z ekranu: [img]http://airtaxi.net/ctide/scroll_view.gif[/img]
Teos
Teos 22.12.2009, 15 lat temu
Odp: A.I.S. - podstawowe informacje
Dziękuję bardzo za miłe słowa, ale miałem nadzieję na dyskusję ;-) Kontynuując temat chciałbym przedstawić linki do interesujących stron: Na początek dwie galerie statków, na obydwu można obserwować co się z nimi (statkami) dzieje oraz umieszczać swoje fotki: [url]http://www.digital-seas.com/open_space/user_detail/username/teos63.html[/url] [url]http://www.marinetraffic.com/ais/default.aspx?level0=100[/url] oraz jedną stronę będącą kopalnią wiedzy na temat urządzeń AIS stosowanych na jachtach: [url]http://www.panbo.com/[/url]
Odpowiedział(a) w A.I.S. - podstawowe informacje
M
Marand 19.12.2009, 15 lat temu
Odp: A.I.S. - podstawowe informacje
Zdecydowanie dobry i zaslugujacy na szersze rozwiniecie temat.Gratulacje Teos.
Odpowiedział(a) w A.I.S. - podstawowe informacje
Apis
Apis 19.12.2009, 15 lat temu
Odp: A.I.S. - podstawowe informacje
Świetna robota, Teos :D
Odpowiedział(a) w A.I.S. - podstawowe informacje
Teos
Teos 19.12.2009, 15 lat temu
Odp: A.I.S. - podstawowe informacje
AIS (Automatic Identification System - System Automatycznej Identyfikacji) jest systemem nadawczo-odbiorczym służacym do rozgłaszania wielu informacji na temat statku. Są to m.in. nazwa statku, MMSI, pozycja geograficzna, prędkość, kurs, ilość załogi i wiele,wiele innych. Informacje te można podzielić na statyczne i dynamiczne. [u]Informacje statyczne:[/u] Informacje te są wprowadzane ręcznie do sytemu, większość jednorazowo w trakcie konfiguracji a część przed każdym rejsem. Identyfikator statku (MMSI) (Standard IMO AIS) Nazwa statku (Standard IMO AIS) Radiowy numer identyfikacyjny (Standard IMO AIS) IMO Numer (Standard IMO AIS / w żegludze śródlądowej nie używany) Typ statku i rodzaj ładunku (Standard IMO AIS / inny dla żeglugi śródlądowej) Długość całkowita (dm) (Standard IMO AIS / inny dla żeglugi śródlądowej) Szerokość całkowita (dm) (Standard IMO AIS / inny dla żeglugi śródlądowej) Europanumer (ENI) (tylko dla AIS w żegludze śródladowej) Typ statku (ERI) (tylko dla AIS w żegludze śródladowej) Statek załadowany/pusty (tylko dla AIS w żegludze śródladowej) [u]Informacje dynamiczne[/u] Są to informacje zmieniające sie w trakcie ruchu statku pobierane do systemu z wbudowanego odbiornika GPS oraz z podłączonych do sytemu zewnętrznych czujników . Pozycja (WGS 84) (Standard IMO AIS) Prędkość (Standard IMO AIS) Kurs (Standard IMO AIS) Kierunek jazdy (Standard IMO AIS) Prędkość obrotowa statku (Standard IMO AIS) Dokładność pozycjonowania (GNSS/DGNSS) (Standard IMO AIS) Data i dokładny czas określenia pozycji (Standard IMO AIS) i wiele innych szczegółowo opisanych w dokumencie Centralnej Komisji Reńskiej "Standard Schiffsverfolgung und Aufspürung in der Binnenschifffahrt" [url]http://www.ccr-zkr.org/Files/ris/vtt101_d.pdf[/url] [b]Elementy systemu[/b] [img]http://zegluga.szympanstudio.pl/ais/ais1.jpg[/img] Jak widać na powyższym obrazku standardowo w skład zestawu wchodzi jednostka centralna, antena GPS i antena VHF. System umożliwia również podpięcie dodatkowych czujników takich jak np. czujnik predkości obrotowej itp. Funkcjonalnie jednostkę centralną można podzielić na: - odbiornik sygnału GPS - nadajnik i odbiornik VHF - odbiornik VHF DSC - dwa odbiorniki TDMA - komputer sterujący pracą całego zestawu - standardowe elektroniczne łącze morskie (IEC 61162/NMEA 0183), aby zapewnic możliwość uzyskania zobrazowania oraz podłączenia sensorów do AIS. [img]http://zegluga.szympanstudio.pl/ais/ais2.jpg[/img] Często jednostka centralna składa się fizycznie z dwóch części tak jak w przypadku R4 AIS Class A Transponder System firmy SAAB. Wyświetlacz montuje się w sterówce, natomiast transponder w dowolnym miejscu dogodnym ze względów montażowych. [b]Jak to działa ?[/b] Na początku chciałbym zaznaczyć że istnieją dwie klasy urządzeń A.I.S - klasa A i klasa B. W dużym skrócie moźna powiedzieć że klasa A tych urządzeń jest przeznaczona do użytku na statkach co do których przepisy nakładają obowiązek używania sytemu AIS. W przypadku morza są to przepisy IMO (International Maritime Organization) a w przypadku np. żeglugi śródladowej na Renie - przepisy Centralnej Komisji Reńskiej. Urządzenia klasy B stosuje się głównie na jachtach. W związku z tym wszystko o czym tutaj piszę dotyczy urzadzeń A.I.S. klasy A. [img]http://zegluga.szympanstudio.pl/ais/ais3.jpg[/img] Każdy system A.I.S. pracuje na dwóch kanałach VHF - AIS 1 (161,975 MHz) i AIS 2 (162,025 MHz). Informacje statyczne są wysyłane raz na 6 minut, natomiast informacje dynamiczne częściej, Odstęp czasowy dla informacji dynamicznych jest uzależniony od prędkości statku, im statek płynie szybciej tym częściej podaje informacje o swoim położeniu, prędkości itp.Czas został w systemie A.I.S. podzielony na okienka o długości 26,6 milisekund każde. Zanim system zacznie nadawać, nasłuchuje i oblicza kiedy będzie następne wolne okienko. Wysyła informacje w czasie trwania tego okienka i jednocześnie rezerwuje sobie kolejne okienko czasowe na następną transmisję. Dzięki temu pozostałe nasłuchujące systemy "wiedzą" kiedy nie nadawać.Informacje nadawane są na dwóch kanałach radiowych dla zwiększenia niezawodności. W czasie gdy system nie wysyła informacji, czyli przez większość czasu, zbiera dane wysyłane w tym czasie przez inne statki czy stacje brzegowe i wyświetla je na monitorze lub wyświetlaczu. [b]Zastosowanie[/b] I tu się zaczynają schody. W podstawowej wersji urządzenia AIS posiadają stosunkowo niewielki wyświetlacz monochromatyczny na którym można zobaczyć inne statki nadające sygnał AIS w naszym zasięgu. Niestety tak informacja, być może nawet ciekawa, do prowadzenia typowej nawigacji na śródlądziu niewiele wnosi. Szerokie możliwości otwierają się dopiero przy zastosowaniu systemów typu TRESCO lub podobnych gdzie na ekranie komputera mamy zintegrowane informacje o otaczających nas obiektach, pochodzące z wielu źródeł takich jak : GPS, radar, AIS. Jeżeli dodać do tego precyzyjną mapę elektroniczną wyświetlaną na tym samym ekranie to trzeba przyznać że otrzymujemy potężne narzędzie wspomagające nawigację. Niestety takie rozwiązanie ma jedną wadę - cenę. Szczegóły na stronie firmy Periskal [url]http://www.periskal.com/[/url] Przedstawione powyżej informacje wyszukałem w internacie, jeżeli znajdą się zainteresowani tematem to możemy trochę bardziej wgłębić się w system.
Odpowiedział(a) w A.I.S. - podstawowe informacje
możesz przeglądać wszystkie wątki dyskusji na tym forum.
możesz rozpocząć nowy wątek dyskusji na tym forum.
nie możesz rozpocząć ankietę na tym forum.
nie możesz dodawać załączniki w tym forum.
nie możesz pobierać załączniki na tym forum.
Moderator:

Filtruj po tagach

Popularne wątki w tym tygodniu

Nie znaleziono wątków
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies