O nie! Gdzie jest JavaScript?
Twoja przeglądarka internetowa nie ma włączonej obsługi JavaScript lub nie obsługuje JavaScript. Proszę włączyć JavaScript w przeglądarce internetowej, aby poprawnie wyświetlić tę witrynę, lub zaktualizować do przeglądarki internetowej, która obsługuje JavaScript.

Forum 

Statki techniczne i specjalne

promy, kotwiarki, bunkierki, przystanie, doki itp
11 postów | Ostatnia aktywność na 14.02.2010 przez Valdemaras
Valdemaras
Valdemaras 14.02.2010, 14 lat temu
Odp: REKIN
Poniżej przedstawiam dane i losy pogłębiarki "Rekin". Nie jest to mam nadzieje jeszcze wersja ostateczna, gdyż wkrótce mam otrzymać materiały, które być może wniosą coś więcej do tych informacji. [img]http://zegluga.szympanstudio.pl/albums/userpics/normal_Rekin654.jpg[/img] [b]"REKIN"[/b] [b]POPRZEDNIE NAZWY[/b]: ex. "KRÓLEWIEC"; ex "KŐNIGSBERG"; ex "LULUABOURG". [b]TYP STATKU[/b]: POGŁĘBIARKA PAROWA SAMOBIEŻNA TYLNOKOŁOWA [b]ROK BUDOWY[/b]: 1939 przebudowa 1942-1949 [b]STOCZNIA[/b]: Holandia ; przebudowa Weichselwerft Helmut Wulff- Schiffbau, Maschinenbau,Rohrleitunsbau, Schulitz bei Bromberg [ 1942-1945]; Stocznia Rzeczna w Płocku [1946-1949] [b]NR. BUD[/b]. [b][u]DANE TECHNICZNE:[/u][/b] 1940 długość całkowita: 38,90 m; szerokość: 8,00 m; zanurzenie: 1,10 m. 1953 długość całkowita: 47,85 m; długość m.p.: 46,20 m; szerokość na wręgach: 8,00 m; szerokość całkowita: 8,95 m; wysokość burt: 1,55 m; wysokość statku: 4,57 m; zanurzenie: 0,90 m.; nośność: 368 t. [b]SILNIKI GŁÓWNE:[/b] do napędu własnego 1 maszyna parowa potrójnego rozprężania 3 cylindrowa prod.: nieznanej o mocy 260 KM do napędu urządzeń ssących 1 maszyna parowa podwójnego rozprężania 2 cylindrowa prod.: nieznanej o mocy 200 KM [b]KOTŁY PAROWE: [/b] 2 kotły parowe o ciśnieniu 16 atm. [b]INNE DANE:[/b] materiał budowy: dno: stal; burt: stal; pokład: stal kadłub nitowany o poprzecznym systemie wiązań. napęd: dwa tylne koła napędowe; prędkość nieznana: załoga: 14 osób. [b]PORT MACIERZYSTY: [/b] Puławy [b]ARMATOR:[/b] Rejon Dróg Wodnych, Puławy. [b]NUMERY REJESTRACYJNE:[/b] 188 [RDW. Warszawa]; 452 [RDW. Płock] [b]RYS HISTORYCZNY[/b] W 1939 roku rząd belgijski zlecił stoczniom holenderskim budowę serii holowników o napędzie tylnokołowym i śrubowym. Przeznaczone one były na rzekę Kongo płynącą między innymi w belgijskiej koloni w Afryce a mianowicie Kongu Belgijskim. Były to statki o niskiej burcie gdzie kotłownia i maszynownia znajdowały się na pokładzie. Kocioł opalany był drewnem, które załogi miały uzupełniać na bieżąco wycinając nadbrzeżne lasy. Kiedy w maju 1940 roku hitlerowskie Niemcy zaatakowały Holandię i Belgię prawie ukończone statki wpadły w ich ręce. Kadłuby tych jednostek sprowadzono w 1941 roku do Szczecina [Stettin] gdzie w tamtejszej stoczni Stettiner Oderwerke A.G., wstawiono im maszyny parowe oraz kotły przystosowane do opalania węglem. Znanych jest 7 nazw, jakie one nosiły: ABLASSERDAM, DELFIZIJL, LULUABOURG, SATURNUS, ST. WILLIBROD, VENUS i BUMBA. W służbie niemieckiej otrzymały one następujące nazwy: ABLASSERDAM na WISMAR; DELFIZIJL na MEMEL; SATURNUS na KIEL, ST. WILLIBROD na BREMEN, VENUS na DORTMUND, LULUABOURG na KŐNIGSBERG. W 1942 roku pięć statków trafiło do Reichskommisariat Ostland-See und Schiffahrtdirektion a ten z kolei przekazał je do eksploatacji Binneschiffahrt Lettland G.m.b.H. w Rydze. Natomiast "KŐNIGSBERG" trafił na Wisłę. W 1942 roku skierowano holownik do stoczni Weichselwerft Helmut Wulff -Schiffbau, Maschinenbau,Rohrleitunsbau, Schulitz bei Bromberg [dz. Solec Kujawski] gdzie postanowiono przebudować go na pogłębiarkę do przeprowadzania zestawów holowniczych przez tzw. przemiały. Pracami przebudowy kierował inż. Ludwig Kort z Hannoweru, konstruktor tzw. dyszy Korta czyli śruby napędowej pracującej w właśnie w dyszy mającej kształt pierścienia. Rozwiązanie takie jest stosowane w celu polepszenia warunków pracy śruby napędowej i zwiększenia jej sprawności. W tym celu kadłub holownika podłużono a w części dziobowej zamontowano specjalne tunele na linii jego zanurzenia, w których zamontowano śruby. Dodatkowa maszyna parowa służąca do zasilania urządzeń ssących umieszczona była w części dziobowej. Pogłębiarka mogła zasysać rumowisko miękkie Nadawała się wyłącznie do likwidacji miękkich przemiałów piaskowych, z wyłączeniem grzęp i raf kamiennych. Zasysała wodę z piaskiem do głębokości 2 m i urobek odkładała dwiema prowadnicami poza burty na boki, kopiąc dwudziestometrową rynnę. Ponieważ było to rozwiązanie prototypowe sprawy jej budowy posuwały się powoli. Pod koniec stycznia 1945 roku miasto i stocznię zajęły wojska radzieckie [u][b]1[/b][/u].. Po przekazaniu jej władzom polskim w marcu 1945 roku otrzymała ona nazwę Państwowa Stocznia w Solcu Kujawskim. Między innymi Polacy przejęli szereg jednostek pływających a wśród nich ukończoną w 70 % pogłębiarkę "Königsberg", którą przemianowano nieoficjalnie na "KRÓLEWIEC". W 1946 roku "Królewiec" już o własnych siłach odpłynął do Państwowej Stoczni w Płocku gdzie kontynuowano prace na jej dokończeniem pod kierownictwem inż. Cz. Śladkowskiego. Ostatecznie jednostkę ukończono w 1949 roku nadając jej nazwę "REKIN". Po serii prób przekazano ją do Państwowego Zarządu Wodnego w Warszawie. W 1952 roku po reorganizacji administracji wodnej w Rejonie Dróg Wodnych w Warszawie. W 1955 roku "Rekin" doznał poważnej awarii maszyn i został wyłączony z ruchu. Po decyzji komisji skierowano go do Płockiej Stoczni Rzecznej w Płocku gdzie został poddany remontowi, który ukończono w 1957 roku. Przydzielony do RDW. Płock trafił tam w 1958 roku gdzie klasyfikowany był, jako pług parowy do pogłębiania nurtu. Jednakże już 12 grudnia 1958 roku przekazany zostaje do RDW, Puławy [u][b]2[/b][/u]. Tam pływa do 1964 roku, wycofana na skutek awarii 27 maja. Niestety nieznana jest data złomowania.[u][b]3[/b][/u] [b]1[/b]. [small]Według niepotwierdzonych informacji Niemcy planowali nazwać ją "HAI", co w tłumaczeniu na język polski oznacza "REKIN". Za Adamem Reszką z Warszawy jednak brak jest na to dokumentów.[/small] [b]2[/b]. P[small]ismo Rejonu Dróg Wodnych w Płocku z 29.12.1958 r. o sygnaturze TA-031262/52/58 o przekazaniu "Rekina" do Puław. Pogłębiarkę wykreślono z rejestru w Płocku 8 stycznia 1959 r. r.[/small] [b]3[/b].[small]M.A. Michalski w swej książce- Statki parowe na polskich wodach śródlądowych tom II- str.92 podaje datę wycofania 1959 rok, co nie jest zgodne z prawdą gdyż w tym roku "Rekin" trafił do RDW w Puławach i trudno, aby został tam zaraz wycofany. Natomiast A. Reszka w artykule-Prądówki, pogłębiarki, dźwigi- zamieszczonym na stronie www.zegluga-rzeczna.pl podaje datę wycofania 1978 r. a złomowania 1985 roku. Być może po awarii w 1964 roku powróciła do pracy. Jednak wycofanie jej w 1978 roku sprawiłoby, że była by ona ostatnią jednostką parową wycofaną z eksploatacji. Do tej pory był nią holownik parowy "Malbork" wycofany w 1976 roku.[/small] Opracował: Waldemar Danielewicz Gdańsk 14 luty 2010 r. Źródła: Archiwum Państwowe w Gdańsku, Toruniu i Płocku Rejestry Rejonów Dróg Wodnych w Warszawie i Płocku. M. A. Michalski-Statki parowe na polskich wodach śródlądowych tom II- Wrocław 2009 r. A. Reszka - Prądówki, pogłębiarki, dźwigi- zamieszczonym na stronie www.zegluga-rzeczna.pl
Odpowiedział(a) w REKIN
Valdemaras
Valdemaras 26.08.2007, 17 lat temu
Odp: FOTO ZAGADKA
Tak bardzo dobra odpowiedż to jest kosiarka pływająca do oczyszczania kanałów, jezior czy rzek, z sitowia, roślin podwodnych itp. utrudniających ruch żeglugowy.
Odpowiedział(a) w FOTO ZAGADKA
T
Tomek 26.08.2007, 17 lat temu
Odp: FOTO ZAGADKA
Witam, wydaje mi się że jest to jednostka przeznaczona do wykaszania trzciny, sitowia itp rosnącego w płytkiej wodzie za pomocą umocowanej z przodu kosiarki listwowej. Kosiarki nie widać ponieważ jest pod wodą, kosiarki takie (może troszkę mniejsze) często można spotkać na stawach rybnych. Niestety żadnych oznaczeń ani typu nie znam.Jednym słowem taki mały "specjalistyczny" bocznokołowiec
Odpowiedział(a) w FOTO ZAGADKA
Valdemaras
Valdemaras 26.08.2007, 17 lat temu
Odp: FOTO ZAGADKA
Poniżej zamieszczam zdjęcie jednostki administracji wodnej o numerze "A 0824". Pytanie co to za typ jednostki i do czego służyła. Zdjęcie w większym formacie jest w galerii w Inne/Rózne. Kolega Adam RESZKA wykluczony z zagadki. Przepraszam Adam. [img]http://zegluga.szympanstudio.pl/albums/userpics/normal_A0824copy.jpg[/img]
Odpowiedział(a) w FOTO ZAGADKA
Z
zibi 25.04.2007, 17 lat temu
Odp: Holowniki typ MR-165 WILGA ... a nie "FLIS"
Motorówki typu MR-165 znajdują się na wyposażeniu Regionalnych Zarządów Gospodarki Wodnej jako podstawowy sprzęt służący do prac na rzekach - stąd ich nazwa: motorówka robocza. Służą do stawiania znaków żeglugowych, "oczek", sondowań itp.
S
sssss85 20.04.2007, 17 lat temu
Odp: Holowniki typ MR-165 WILGA ... a nie "FLIS"
ja osobiscie znam kujawiaka i mazura Tczewskiego PBW.pamietam ze mialy nietypowy ster.bardzo zwinne motorowczki najlepsze przy refulerach,zaraz za kotwiarkami a wlasnie mamy cos na temat kotwiarek?to chyba CZESKI sprzet.
zamek
zamek 30.12.2006, 17 lat temu
Odp: Holowniki typ MR-165 WILGA ... a nie "FLIS"
Dzięki! Na Ciebie zawsze można liczyć! Niektóre statki znam tylko z widzenia i czasami coś mogę przekręcić ;)
Valdemaras
Valdemaras 30.12.2006, 17 lat temu
Odp: Holowniki typ MR-165 WILGA ... a nie "FLIS"
Jest to projekt [b]MR 165 [/b]czyli motorówka robocza 165 KM i nie jest to typ [i]"FLIS"[/i] lecz [b]"WILGA". [/b]Budowała je w latach 1983-1990 Wrocławska Stocznia Rzeczna we Wrocławiu. Ponieważ na te statki przyjdzie czas póżniej dodam tylko że długość=15,80 m, B = 4,00 m, T = 0,90 m. Silnik typu SW680/195 "Delfin" o mocy 165 KM. Zbudowano ich sporo bo chyba przeszło 30 sztuk. Ich nazwy: WILGA, GIL, SKOWRONEK, KOS, MAZUR, KUJAWIAK, JERZYK, KOWALIK, WRÓBEL, FLIS 01, JASKÓŁKA, FLIS02, FLIS03,KRUK, STRZYŻYK, PERKOZ, FLIS04, FLIS05, OLEK, SŁONKA,SŁOWIK, ORLIK
zamek
zamek 30.12.2006, 17 lat temu
Odp: Holowniki typ MR-165 WILGA ... a nie "FLIS"
Dodałem jeszcze jedno zdjęcie. Może ktoś z Was ma jakiś opis tego holownika. Tu nisko kłaniam się w stronę naszego eksperta, Valdemarasa! Może znajdzie chwilkę na ten temat? Ja nic oprócz zdjęć nie posiadam :(
januszbn
januszbn 28.12.2006, 17 lat temu
Odp: Holowniki typ MR-165 WILGA ... a nie "FLIS"
Holownik tego typu o nazwie "KOS" spotkałem dwukrotnie na Kanale Gliwickim. W październiku 2005 podczas prac remontowych komory północnej śluzy w Nowej Wsi. [img]http://www.kanalgliwicki.net/apis/kos_1.jpg[/img] [img]http://www.kanalgliwicki.net/apis/kos_4.jpg[/img] oraz w lipcu 2006 przy śluzie Rudzieniec [img]http://www.kanalgliwicki.net/apis/kos_2.jpg[/img] [img]http://www.kanalgliwicki.net/apis/kos_3.jpg[/img]
zamek
zamek 26.12.2006, 17 lat temu
Odp: Holowniki typ MR-165 WILGA ... a nie "FLIS"
... Pływają po Wiśle, w Warszawie i Bydgoszczy. Nie wiem czy są popularne również na innych polskich rzekach? Otwieram temat z nadzieją, że może coś więcej się o nich dowiemy. Zapraszam wszystkich od redagowania tego tematu. [img]http://zegluga.szympanstudio.pl/albums/userpics/MR165_Wilga01.JPG[/img]
możesz przeglądać wszystkie wątki dyskusji na tym forum.
możesz rozpocząć nowy wątek dyskusji na tym forum.
nie możesz rozpocząć ankietę na tym forum.
nie możesz dodawać załączniki w tym forum.
nie możesz pobierać załączniki na tym forum.
Moderator: Administrator

Filtruj po tagach

Popularne wątki w tym tygodniu

Nie znaleziono wątków
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies