Odp: ŚWIATOWID
[color=blue]ŚWIATOWID[/color]
[b]POPRZEDNIE NAZWY[/b]: ex. "PŁOCK"; ex "GOPLANA"; ex "NIXE".
[b]TYP STATKU[/b]: PASAŻERSKI MOTOROWY BOCZNOKOŁOWY
[b]ROK BUDOWY[/b]: 1895
[b]STOCZNIA[/b]: Ősterreichsische Nordwest Dampschiffahrts Gesellschaft, Wień,Schiffwerft Dresden - Neustadt. [Niemcy]
[b]NR. BUD[/b].:347
[b]DANE TECHNICZNE[/b]:
1895 r.
długość całkowita: 27,70 m; szerokość całkowita: 6,60; szerokość: 4,00 m; zanurzenie: 0,50 m.
wyporność: t.
1906 r.
długość całkowita: 27,69 m; szerokość całkowita: 6,60 m, szerokość: 4,02 m; zanurzenie: 0,55 m
1923 r.
długość całkowita: 37,70 m; szerokość całkowita: 7,10 m; szerokość: 4,10 m; zanurzenie: 0,55 m
nośność: 70 t.
1936 r.
długość całkowita: 37,50 m; szerokość całkowita: 9,30; szerokość: 4,00 m; zanurzenie: 0,65/0,85 m.
uciąg 240 t.; ładunki; 70 m2
wyporność: t.
1956 r.
długość całkowita: 41,00 m; szerokość całkowita: 8,70 m; wysokość burt: 2,00 m; wysokość całkowita: 6,05 m; zanurzenie: 0,60/1,20 m.; nośność: t
1960 r.
długość całkowita: 37,00 m; szerokość całkowita: 8,70 m; szerokość: 4,00 m; wysokość burt: 2,00 m; wysokość całkowita: 5,00 m; zanurzenie: 0,65 m.; nośność: 12 t
[b]SILNIKI GŁÓWNE[/b]:
1 maszyna parowa stojąca dwucylindrowa podwójnego rozprężania prod.Schiffswerft Dresden-Neustadt: o mocy 80 KM; rok produkcji: nieznany.
1 silnik wysokoprężny produkcji Maschinen Werke, Mannheim rok produkcji 1943; 6 cylindrowy; ilość obrotów: 800 min.; moc: 180 KM
KOTŁY PAROWE:
1 kocioł parowy o ciśnieniu 8 atm. [1923r.]
[b]INNE DANE[/b]:
materiał budowy: dno: stal; burt: stal; pokład: drewno
kadłub nitowany o mieszanym systemie wiązań.
napęd: dwa koła łopatkowe boczne; prędkość: 12 km/h.; załoga: 5 osób
[b]PORT MACIERZYSTY[/b]:
Kraków
[b]ARMATOR[/b]:
P.P. Żegluga Krakowska, Kraków
[b]NUMERY REJESTRACYJNE[/b]:
1900 r.: 4122 [Rosyjskie Ministerstwo Komunikacji] 1935 r. : 245 [ PZW. Kraków] 1947 r. : 0255 [PZW. Kraków] 1953: 36 [RDW Kraków];1956: 0255 [ RDW Warszawa] 1957: 36 [RDW Kraków]
[b]RYS HISTORYCZNY[/b]
Zbudowany na zamówienie Säsisch Böhmischen Dampferschiffahrt Gesellschaft, Dresden, początkowo jako śrubowiec, lecz wkrótce przebudowany na bocznokołowiec. Nazwany NIXE. Pływał na Łabie. W 1900 roku statek został sprzedany do Warszawy. Zakupił go I. Albrecht. Eksploatowany był na Wiśle w relacji Warszawa-Sandomierz pod nazwą "GOPLANA". Zabierał na pokład 65 pasażerów, moc jego maszyny parowej oceniano na 60 KM. W 1904 roku statek został przebudowany i podłużony. Zabierał 190 pasażerów. Około 1910 roku statek nabył Stanisław Górnicki z Płocka i eksploatował go na niezmienionej trasie. W 1915 roku został zarekwirowany przez wojska rosyjskie i używany jako transportowiec. Po zajęciu Nowo Aleksandrii [Puławy] przez wojska austryjackie wpadł w ich ręce. Przebudowany, opancerzony i uzbrojony w dwa działa lądowe kalibru 37 mm wcielony został do K.u.k. Weichselflottille. Używany do holowania galarów z zaopatrzeniem dla wojska na linii Łęg- Nadbrzezie. W listopadzie 1918 roku przejęty w Krakowie początkowo przez Ministerstwo Komunikacji a potem Robót Publicznych. W 1919 roku zmienił nazwę na "PŁOCK", klasyfikowany jako holownik. Pływał w Polskiej Żegludze Państwowej w Warszawie. W 1921 roku przekazany Towarzystwu Żegluga Polska S.A. w Krakowie. W 1923 roku przeszedł remont kotła i maszyn. Klasyfikowany jako statek pasażersko-holowniczy. W 1928 roku został w Stoczni Zieleniewskiego w Krakowie przebudowany na statek pasażerski. Do ruchu wszedł rok później pod nazwą "ŚWIATOWID". Zabierał na pokład 300 pasażerów, jego moc maszyny oceniano na 45 KM. W 1935/36 przeszedł gruntowny remont. Niestety nie są znane jego losy w czasie okupacji hitlerowskiej wiadomo że pływał w Weichselländische G.m.b.H., Krakau. Po roku 1945 ponownie w Towarzystwie Żegluga Polska S.A., Kraków. Przebudowany na motorowiec. Od 1948 roku w Państwowej Żegludze na Wiśle w Krakowie. Rok później w Państwowej Żegludze Śródlądowej we Wrocławiu. Oddział w Krakowie. Od 1951 roku w Przedsiębiorstwie Państwowym Żegluga na Wiśle, Ekspozytura w Krakowie. W 1956 roku przejęty przez P.P. Warszawską Żeglugę na Wiśle w Warszawie. Rok później ponownie w Krakowie w P.P. Żegludze Krakowskiej. Jego zdolność przewozową określano na 106 pasażerów. Wycofany pod koniec 1963 roku. Data złomowania nie znana.
© OPRACOWAŁ: Waldemar Danielewicz Gdańsk 05 kwiecień 2007.
wszelkie prawa zastrzeżone