O nie! Gdzie jest JavaScript?
Twoja przeglądarka internetowa nie ma włączonej obsługi JavaScript lub nie obsługuje JavaScript. Proszę włączyć JavaScript w przeglądarce internetowej, aby poprawnie wyświetlić tę witrynę, lub zaktualizować do przeglądarki internetowej, która obsługuje JavaScript.

Forum 

Motorowce pasażerskie

Statki pasażerskie z napędem motorowym
139 postów | Ostatnia aktywność na 20.04.2007 przez sssss85
S
sssss85 20.04.2007, 18 lat temu
Odp: SP-150
widze ze wklada pan duzo pracy w to zeby to wszystko wygrzebac z tego balaganu,to sie chwali. wakacje 95r spedzilem na (ex Odetcie)GRAZYNIE.Wtedy akurat to byla jeszcze Odetta przez caly sezon:). fajna sprawa poplywac sobie po mazurskich jeziorach.
Odpowiedział(a) w SP-150
Valdemaras
Valdemaras 06.04.2007, 18 lat temu
Odp: SP-150
Dziękuję za słowa pochwały. Tak rzeczywiście trochę pracy i czasu to kosztuje. Ale jak się ma takie hobby to też jest przyjemność. Pozdrawiam.
Odpowiedział(a) w SP-150
K
K Domagala 05.04.2007, 18 lat temu
Odp: SP-150
Bardzo ciekawe opisy,ale zapewne pracy w to trzeba było włożyci sporo.Podobało mi się.Gratuluję. / Na Odyli miałem praktykę/
Odpowiedział(a) w SP-150
K
K Domagala 05.04.2007, 18 lat temu
Odp: SP-150
Bardzo ciekawe opisy,ale zapewne pracy w to trzeba było włożyci sporo.Podobało mi się.Gratuluję. / Na Odyli miałem praktykę/
Odpowiedział(a) w SP-150
Valdemaras
Valdemaras 05.04.2007, 18 lat temu
Odp: ŚWIATOWID
[color=blue]ŚWIATOWID[/color] [b]POPRZEDNIE NAZWY[/b]: ex. "PŁOCK"; ex "GOPLANA"; ex "NIXE". [b]TYP STATKU[/b]: PASAŻERSKI MOTOROWY BOCZNOKOŁOWY [b]ROK BUDOWY[/b]: 1895 [b]STOCZNIA[/b]: Ősterreichsische Nordwest Dampschiffahrts Gesellschaft, Wień,Schiffwerft Dresden - Neustadt. [Niemcy] [b]NR. BUD[/b].:347 [b]DANE TECHNICZNE[/b]: 1895 r. długość całkowita: 27,70 m; szerokość całkowita: 6,60; szerokość: 4,00 m; zanurzenie: 0,50 m. wyporność: t. 1906 r. długość całkowita: 27,69 m; szerokość całkowita: 6,60 m, szerokość: 4,02 m; zanurzenie: 0,55 m 1923 r. długość całkowita: 37,70 m; szerokość całkowita: 7,10 m; szerokość: 4,10 m; zanurzenie: 0,55 m nośność: 70 t. 1936 r. długość całkowita: 37,50 m; szerokość całkowita: 9,30; szerokość: 4,00 m; zanurzenie: 0,65/0,85 m. uciąg 240 t.; ładunki; 70 m2 wyporność: t. 1956 r. długość całkowita: 41,00 m; szerokość całkowita: 8,70 m; wysokość burt: 2,00 m; wysokość całkowita: 6,05 m; zanurzenie: 0,60/1,20 m.; nośność: t 1960 r. długość całkowita: 37,00 m; szerokość całkowita: 8,70 m; szerokość: 4,00 m; wysokość burt: 2,00 m; wysokość całkowita: 5,00 m; zanurzenie: 0,65 m.; nośność: 12 t [b]SILNIKI GŁÓWNE[/b]: 1 maszyna parowa stojąca dwucylindrowa podwójnego rozprężania prod.Schiffswerft Dresden-Neustadt: o mocy 80 KM; rok produkcji: nieznany. 1 silnik wysokoprężny produkcji Maschinen Werke, Mannheim rok produkcji 1943; 6 cylindrowy; ilość obrotów: 800 min.; moc: 180 KM KOTŁY PAROWE: 1 kocioł parowy o ciśnieniu 8 atm. [1923r.] [b]INNE DANE[/b]: materiał budowy: dno: stal; burt: stal; pokład: drewno kadłub nitowany o mieszanym systemie wiązań. napęd: dwa koła łopatkowe boczne; prędkość: 12 km/h.; załoga: 5 osób [b]PORT MACIERZYSTY[/b]: Kraków [b]ARMATOR[/b]: P.P. Żegluga Krakowska, Kraków [b]NUMERY REJESTRACYJNE[/b]: 1900 r.: 4122 [Rosyjskie Ministerstwo Komunikacji] 1935 r. : 245 [ PZW. Kraków] 1947 r. : 0255 [PZW. Kraków] 1953: 36 [RDW Kraków];1956: 0255 [ RDW Warszawa] 1957: 36 [RDW Kraków] [b]RYS HISTORYCZNY[/b] Zbudowany na zamówienie Säsisch Böhmischen Dampferschiffahrt Gesellschaft, Dresden, początkowo jako śrubowiec, lecz wkrótce przebudowany na bocznokołowiec. Nazwany NIXE. Pływał na Łabie. W 1900 roku statek został sprzedany do Warszawy. Zakupił go I. Albrecht. Eksploatowany był na Wiśle w relacji Warszawa-Sandomierz pod nazwą "GOPLANA". Zabierał na pokład 65 pasażerów, moc jego maszyny parowej oceniano na 60 KM. W 1904 roku statek został przebudowany i podłużony. Zabierał 190 pasażerów. Około 1910 roku statek nabył Stanisław Górnicki z Płocka i eksploatował go na niezmienionej trasie. W 1915 roku został zarekwirowany przez wojska rosyjskie i używany jako transportowiec. Po zajęciu Nowo Aleksandrii [Puławy] przez wojska austryjackie wpadł w ich ręce. Przebudowany, opancerzony i uzbrojony w dwa działa lądowe kalibru 37 mm wcielony został do K.u.k. Weichselflottille. Używany do holowania galarów z zaopatrzeniem dla wojska na linii Łęg- Nadbrzezie. W listopadzie 1918 roku przejęty w Krakowie początkowo przez Ministerstwo Komunikacji a potem Robót Publicznych. W 1919 roku zmienił nazwę na "PŁOCK", klasyfikowany jako holownik. Pływał w Polskiej Żegludze Państwowej w Warszawie. W 1921 roku przekazany Towarzystwu Żegluga Polska S.A. w Krakowie. W 1923 roku przeszedł remont kotła i maszyn. Klasyfikowany jako statek pasażersko-holowniczy. W 1928 roku został w Stoczni Zieleniewskiego w Krakowie przebudowany na statek pasażerski. Do ruchu wszedł rok później pod nazwą "ŚWIATOWID". Zabierał na pokład 300 pasażerów, jego moc maszyny oceniano na 45 KM. W 1935/36 przeszedł gruntowny remont. Niestety nie są znane jego losy w czasie okupacji hitlerowskiej wiadomo że pływał w Weichselländische G.m.b.H., Krakau. Po roku 1945 ponownie w Towarzystwie Żegluga Polska S.A., Kraków. Przebudowany na motorowiec. Od 1948 roku w Państwowej Żegludze na Wiśle w Krakowie. Rok później w Państwowej Żegludze Śródlądowej we Wrocławiu. Oddział w Krakowie. Od 1951 roku w Przedsiębiorstwie Państwowym Żegluga na Wiśle, Ekspozytura w Krakowie. W 1956 roku przejęty przez P.P. Warszawską Żeglugę na Wiśle w Warszawie. Rok później ponownie w Krakowie w P.P. Żegludze Krakowskiej. Jego zdolność przewozową określano na 106 pasażerów. Wycofany pod koniec 1963 roku. Data złomowania nie znana. © OPRACOWAŁ: Waldemar Danielewicz Gdańsk 05 kwiecień 2007. wszelkie prawa zastrzeżone
Odpowiedział(a) w ŚWIATOWID
Valdemaras
Valdemaras 04.04.2007, 18 lat temu
Odp: SI 45
[color=blue]MARCIA[/color] TYP STATKU: inspekcyjny ROK I MIEJSCE BUDOWY:1961r.;Warszawska Stocznia Rzeczna, Warszawa .Nr bud.B1/22 NOŚNOŚĆ:4 t WYMIARY: długość-15.12 m, szerokość- 3.18 m, wysokość burt/całkowita- 1.45/3.40 m, zanurzenie- 0.74 m SILNIKI GŁÓWNE: 1 silnik wysokoprężny. typ 4NVD14;4 cyl.; prod. VEB Motorenfabriek, Schönebeck;moc:40 KM 1 śruba; prędkość- 14 km/godz; załoga 1 osoba + 5 osób PRZEBIEG SŁUŻBY 1961: MARCIA - Gdański Urząd Morski, Gdynia. Kapitanat Portu Elbląg 1962.XI.26: SYRENKA - Inspektorat Żeglugi Śródlądowej, Warszawa 1964.III.28: SYRENKA - Inspektorat Żeglugi Śródlądowej, Gdańsk 1970: INSPEKTOR 2 - zmiana nazwy 1975.V.02: INSPEKTOR 31 - zmiana nazwy 1978: nowy silnik typu SW 400 Rekin;6 cyl.; prod. Wytwórnia Silników Wysokoprężnych, Andrychów/Puckie Zakłady Mechaniczne, Puck; moc:95 KM; prędkość:21 km/godz. 1989: INSPEKTOR 85 - Inspektorat Żeglugi Śródlądowej, Szczecin. 2001: - wycofany.
Odpowiedział(a) w SI 45
Valdemaras
Valdemaras 22.03.2007, 18 lat temu
Odp: SI 45
[color=red][b]WARTA[/b][/color] TYP STATKU: statek inspekcyjny typu SI 45 ROK I MIEJSCE BUDOWY:1960r.; Warszawska Stocznia Rzeczna, Warszawa .Nr bud.B1/20 NOŚNOŚĆ:4 t WYMIARY: długość-15.08 m, szerokość- 3.18 m, wysokość boczna/całkowita- 1.45/3.40 m, zanurzenie- 0.74 m SILNIKI GŁÓWNE: 1 silnik spalinowy;. typ 4NVD14;4 cyl. ; prod.VEB Motorenfabriek,Schönebeck;moc:40 KM 1 śruba; prędkość: 16 km/godz; załoga 1 osoba + 6 pasażerów PRZEBIEG SŁUŻBY: 1961: WARTA - Rejon Dróg Wodnych, Poznań. 1964: WARTA - Okręgowy Zarząd Wodny, Poznań 1971: WARTA - Okręgowy Zarząd Wodny, Warszawa. 1974: WARTA - Przedsiębiorstwo Budownictwa Wodnego, Warszawa. 1991: WARTA - Trojan Sp. z o.o. ,Warszawa dalszy los nieznany
Odpowiedział(a) w SI 45
Valdemaras
Valdemaras 21.03.2007, 18 lat temu
Odp: SP-45
[color=red][b]ANIA[/b][/color] TYP: statek pasażerski typu SP 45 ROK I MIEJSCE BUDOWY: 1967; Warszawska Stocznia Rzeczna w Warszawie. NR BUD.: B1/80 WYMIARY długość:15,10 m; szerokość: 3,20 m, zanurzenie: 0,68 m SILIKI GŁÓWNE 1 silnik wysokoprężny typu 3L-110PNS; 3-cylindrowy o mocy 45 KM; prod. CZNM ©koda, Praha PĘDNIK: 1 śruba; PRĘDKOŚĆ: 16 km/godz.; ILOŚĆ PASAŻERÓW: 34; ZAŁOGA: 2 osoby PRZEBIEG SŁUŻBY 1967: ANIA - Zabrzańskie Zjednoczenie Przemysłu Górniczego, Zabrze. - eksploatowana na Zalewie Wiślanym, później w Płocku. 2002: ANIA - Michał Kretek, Rybnik. 2006: - nie wykazywana.
Odpowiedział(a) w SP-45
Valdemaras
Valdemaras 16.03.2007, 18 lat temu
Odp: SP-45
[color=blue]DANUSIA[/color] TYP: Statek pasażerski typu SP 45 ROK I MIEJSCE BUDOWY: 1966; Warszawska Stocznia Rzeczna w Warszawie. NR BUD.: B1/75 WYMIARY długość:15,55 m; szerokość: 3,20 m, zanurzenie: 0,84 m SILIKI GŁÓWNE 1 silnik wysokoprężny typu 3L-110PNS; 3-cylindrowy o mocy 45 KM; prod. CZNM ©koda, Praha PĘDNIK: 1 śruba; PRĘDKOŚĆ: 15 km/godz.; ILOŚĆ PASAŻERÓW: 34; ZAŁOGA: 2 osoby PRZEBIEG SŁUŻBY 1966: DANUSIA - Zarząd Wojewódzkiego Parku i Kultury w Chorzowie. 1994: - nowy silnik wysokoprężny 4 cylindrowy typu SW266M5 Krab produkcji: Puckie Zakłady Mechaniczne w Pucku; moc: 60 KM 2000: - wycofany. 2005: - kadłub zakupiony przez K. Rojewskiego, częściowy remont i przebudowa w Bazie PBW Tczew w Gdańsku-Przegalinie. 2006: CYRANECZKA - Przewozy pasażerskie Krzysztof Rojewski, Ostróda. silnik wysokoprężny 4 cylindrowy typu SW266M5 Krab produkcji: Puckie Zakłady Mechaniczne w Pucku; moc: 60 KM
Odpowiedział(a) w SP-45
Valdemaras
Valdemaras 16.03.2007, 18 lat temu
Odp: SP-45
[b][color=red]KAROLINKA[/color][/b] TYP: Statek pasażerski typu SP 45. ROK I MIEJSCE BUDOWY: 1966; Warszawska Stocznia Rzeczna w Warszawie. NR BUD.: B1/74 WYMIARY długość:15,10 m; szerokość:3,35 m, zanurzenie: 0,68 m SILIKI GŁÓWNE 1 silnik wysokoprężny typu 3L-110PNS; 3-cylindrowy o mocy 45 KM; prod. CZNM ©koda, Praha PĘDNIK: 1 śruba; PRĘDKOŚĆ: 16 km/godz.; ILOŚĆ PASAŻERÓW: 34; ZAŁOGA: 2 osoby PRZEBIEG SŁUŻBY 1966: KAROLINKA - Zarząd Wojewódzkiego Parku i Kultury w Chorzowie. 1994: - remont, wymiana silnika typ: SW 266/M5; prod. Puckie Zakłady Mechaniczne w Pucku moc: 60 KM. 1997: KAROLINKA - Wojewódzki Park Kultury i Wypoczynku im. J. Ziętka, Katowice. 2006: - w eksploatacji.
Odpowiedział(a) w SP-45
Valdemaras
Valdemaras 01.03.2007, 18 lat temu
Odp: SP-45
[color=green][b]"JASKÓŁKA"[/b][/color] TYP: Statek pasażerski ROK I MIEJSCE BUDOWY: 1965; Warszawska Stocznia Rzeczna w Warszawie. NR BUD.: B1/69 WYMIARY długość:15,10 m; szerokość:3,20 m, zanurzenie:0,68 m SILIKI GŁÓWNE 1 silnik wysokoprężny typu 3L-110PNS; 3-cylindrowy o mocy 45 KM; prod. CZNM ©koda, Praha PĘDNIK: 1 śruba; PRĘDKOŚĆ: 17 km/godz.; ILOŚĆ PASAŻERÓW: 34; ZAŁOGA: 2 osoby PRZEBIEG SŁUŻBY 1966: JASKÓŁKA - Przedsiębiorstwo Państwowe Żegluga Warszawska, Warszawa. 1988: JASKÓŁKA - Ośrodek Wczasowy „Uroczysko”, Rożnów. 1992: JASKÓŁKA - Zakłady Azotowe w Tarnowie. Ośrodek Wczasowy w Rożnowie. 1999: JASKÓŁKA - Ośrodek Hotelowo-Wypoczynkowy, Tarnów. Oddział w Rożnowie. 2003: JASKÓŁKA - BW Hotel Sp. z o.o. Warszawa. Port mac. Tabaszowa. 2006: JASKÓŁKA - Firma ZAN, Katowice. port mac. Tabaszowa
Odpowiedział(a) w SP-45
Valdemaras
Valdemaras 01.03.2007, 18 lat temu
Odp: SP-45
[color=blue][b]CYRANKA[/b][/color] TYP: Statek pasażerski ROK I MIEJSCE BUDOWY: 1965; Warszawska Stocznia Rzeczna w Warszawie. NR BUD.: B1/68 WYMIARY długość:15,15 m; szerokość:3,20 m, zanurzenie: 0,73 m SILIKI GŁÓWNE 1 silnik wysokoprężny typu 3L-110PNS; 3-cylindrowy o mocy 45 KM; prod. CZNM ©koda, Praha PĘDNIK: 1 śruba; PRĘDKOŚĆ: 17 km/godz.; ILOŚĆ PASAŻERÓW: 34; ZAŁOGA: 2 osoby PRZEBIEG SŁUŻBY 1965: CYRANKA - Przedsiębiorstwo Państwowe Żegluga Mazurska, Giżycko. 1980: - Ekspozytura w Ostródzie. 1983: - eksploatowany w Olsztynie na jez. Ukiel. 1990: CYRANKA - Marian Szostak, Augustów. 1997: CYRANKA - Krzysztof Rojewski, Ostróda. 2006: - w eksploatacji.
Odpowiedział(a) w SP-45
Valdemaras
Valdemaras 24.02.2007, 18 lat temu
Odp: SP-45
[color=red][b]DERKACZ[/b][/color] TYP: Statek pasażerski typu SP-45 ROK I MIEJSCE BUDOWY: 1965; Warszawska Stocznia Rzeczna w Warszawie. NR BUD: B1/67 POJEMNOŚĆ: Brutto: WYMIARY długość: 15,10 m; szerokość:3,20 m, zanurzenie:0,68 m SILIKI GŁÓWNE 1 silnik wysokoprężny typu 3L-110 3 cylindrowy; prod. CZNM ©koda, Praha; moc: 45 KM PĘDNIK: 1 śruba; PRĘDKOŚĆ: 17 km/godz.; ILOŚĆ PASAŻERÓW; 34; ZAŁOGA: 2 osoby PRZEBIEG SŁUŻBY 1965: DERKACZ - Przedsiębiorstwo Państwowe Żegluga Gdańska, Gdańsk używany początkowo w Gdańsku, później skierowany do obsługi pasażerów do Ostródy oraz Iławy. 1978: DERKACZ - Przedsiębiorstwo Państwowe Żegluga Mazurska, Giżycko. Ekspozytura w Ostródzie. w październiku doszło do tragicznego wypadku z udziałem statku. Kierownik Ekspozytury Zdzisław P. nie posiadając uprawnień do prowadzenia jednostki uruchomił ją samowolnie po czym wydał polecenie marynarzowi z innego statku aby popłynął z nim i kolegą Zdzisława P. na przejażdżkę po jeziorze. Po pewnym czasie Zdzisław P. powrócił „Derkaczem” do przystani w Ostródzie bez zabranych osób, był w stanie nietrzeźwym. Po powiadomieniu M.O. rozpoczęto akcję poszukiwawczą. Znaleziono ciała marynarza i drugiej osoby w niedalekiej odległości od siebie. Sekcja zwłok wykazała że drugi z pasażerów był nietrzeźwy w chwili wypadku. Kierownik Ekspozytury nie potrafił wyjaśnić jak doszło do wypadku. Na statku znaleziono butelki z wódką. Najprawdopodobniej podczas spożywania alkoholu kolega Zdzisława P. wypadł za burtę i utonął, marynarz próbował go ratować i sam również utonął. Według innej wersji na statku doszło do sprzeczki i szamotaniny w wyniku, której jeden człowiek wypadł za burtę, widząc to marynarz próbował ratować tonącego ale kierownik Zdzisław P. odpłynął statkiem do Ostródy pozostawiając go na jeziorze. Sam zainteresowany nie potrafił podać przyczyn tragedii. Został skazany na długoletnie więzienie. 1987: - przewieziony do Giżycka i tam eksploatowany. 1995: DERKACZ - Żegluga Mazurska Sp. z o.o., Giżycko. 2002: - wymiana silnika na SW400M2 o mocy 95 KM. 2006: - w eksploatacji zabiera 20 pasażerów. [img]http://zegluga.szympanstudio.pl/albums/userpics/normal_Derkacz_21.jpg[/img]
Odpowiedział(a) w SP-45
M
MSzymanski 23.02.2007, 18 lat temu
Odp: BO/6887/01
Czy Classic Lady uprawia żegluge całoroczną, czy tylko w sezonie? Nie ma znaku wzmocnień lodowych więc zima odpada, ale może ma gości jesienią i wiosną. Ktoś coś wie? Poza tym zaczęto budowę w Gdańsku a skończono w Mikołajkach - jesdnostka dostała się na Mazury Wisłą, Narwią, Pisą. Musiał to być ciekawy widok jak płynęła Nawią i Pisą!
Odpowiedział(a) w BO/6887/01
zamek
zamek 23.02.2007, 18 lat temu
Odp: BO/6887/01
Zdjęcia jednostki w pełnym rozmiarze do obejrzenia w galerii floty, (inne pasażerki) [img]http://zegluga.szympanstudio.pl/albums/userpics/normal_ClassicLady1.JPG[/img] [img]http://zegluga.szympanstudio.pl/albums/userpics/normal_ClassicLady3.JPG[/img]
Odpowiedział(a) w BO/6887/01
M
MSzymanski 22.02.2007, 18 lat temu
Odp: BO/6887/01
A ja dodam od siebie polskiego śróldlądowego wycieczkowca - m/s CLASSIC LADY rok budowy 2003 pasażerów - 49 stocznia EURO-SHIP, Gdańsk-Mikołajki wymiary L=42,65, B=6,96, H=2,57, T=1,08, hmax=4,95,hmin=3,85 silniki 2xDelfin, 2x121kW Niestety nie mam zdjęcia. Statekm do złapania na Wielkich Jeziorach Mazurskich
Odpowiedział(a) w BO/6887/01
Valdemaras
Valdemaras 15.02.2007, 18 lat temu
Odp: JANEK KRASICKI
NAZWA STATKU: [b]"JANEK KRASICKI"[/b] [b]POPRZEDNIE NAZWY[/b]: ex KSIĄŻE JÓZEF, ex SAN, ex KSIĄŻĘ JÓZEF", ex SAN ex.KUJAWIAK[/i] [b]TYP STATKU[/b]: STATEK PASAŻERSKI MOTOROWY [b]ROK BUDOWY[/b]: 1883 [b]STOCZNIA[/b]: F.Schichau, Elbing. [Niemcy] NR. BUD.:220 [b]DANE TECHNICZNE[/b]: [u]1883[/u] długość:33,53 m; szerokość:3,90 m, szerokość całkowita: 8,84 m; wysokość burt: 1,89 m; wysokość całkowita: ? m; zanurzenie: 0,65 m. [u]1923:[/u] długość:38,00 m; szerokość:3,90 m, szerokość całkowita: 8,70 m; wysokość burt: ? m; wysokość całkowita:? m; zanurzenie:0,65 m., wyporność:70 t. [u]1936:[/u] długość całkowita:38,00 m; długość: 37,00 m.; szerokość:3,85 m, szerokość całkowita: 7,50 m; wysokość burt:? m; wysokość całkowita: ? m; zanurzenie: 0,80 m. zanurzenie puste 0,50 m; powierzchnia ładunkowa: 70 m2; uciąg: 360 T. [u]1954 rok[/u] długość:38,95 m; szerokość: 8,00 m; wysokość burt: 1,90 m; wysokość całkowita: 5,75 m; zanurzenie:0,65 m, wyporność: 70 t. [b]SILNIKI GŁÓWNE:[/b] 1 silnik wysokoprężny typu Kloeckner Humbold Deutz 4 cylindrowy o mocy 120 KM. [b]MATERIAŁ BUDOWY[/b]: dno: stal; burt: stal; pokład: drewno. kadłub nitowany, system wiązań poprzeczny. [b]INNE DANE[/b]: pędnik: boczne koła łopatkowe; prędkość na wodzie stojącej: 15 km/h.; załoga: 7 osób; pasażerów: 152 osoby. [b]PORT MACIERZYSTY[/b]: Poznań [b]ARMATOR[/b]: Przedsiębiorstwo Państwowe Żegluga Bydgoska w Bydgoszczy ul. Grodzka 17. Ekspozytura w Poznaniu ul. Garbary 102. [b]NUMERY REJESTRACYJNE[/b]: 1892 r.-7 [Ministerstwo Putei Soobszczenia St. Petersburg] 1936:- 275 [Państwowy Zarząd Wodny, Kraków]1937-3 [P.Z.W. Kraków]; 1954 r.-122 [Rejon Dróg Wodnych, Poznań] [u][b]RYS HISTORYCZNY[/b][/u] zbudowany jako statek pasażerski w 1883 roku na zamówienie firmy żeglugowej Jan i Wincenty Ciechanowscy z Włocławka. Nazwany [b]"KUJAWIAK"[/b]. Statek zabierał łącznie 185 pasażerów z czego w klasie I i II po 42 osoby. Napęd to jedna maszyna parowa dwu cylindrowa produkcji F. Schichau, Elbing z 1882 roku o mocy 100 KM. Pływał na trasie Płock- Włocławek. Od 1904 roku armatorami byli Bracia Ciechanowscy i S-ka. W sierpniu 1914 roku został zarekwirowany przez armię rosyjską i używany jako transportowiec. Zatopiony przez nich w styczniu 1915 roku w Ivanogorodzie [Dęblin] koło twierdzy. Wydobyty przez ekipy techniczne austro-węgierskiej K.u.k. Weichselflottille na brzeg, na skutek złego zabezpieczenia podczas wysokiej wody ponownie zatonął. Wydobyty ponownie w marcu 1916 roku został zaholowany do Puław na remont. Został podłużony do długości 38,00 m. W sierpniu 1916 r. wcielony to K.u.k. Weichselflotille. W 1917 roku zmieniono mu nazwę na [b]SAN[/b]. W 1918 r. w listopadzie statek został przejęty przez Sekcję Dróg Wodnych w Ministerstwie Komunikacji, a wkrótce przez Sekcję Eksploatacji Dróg Wodnych przy Ministerstwie Robót Publicznych. W 1919 r. zmieniono nazwę statku na [b]"KSIĄŻĘ JÓZEF"[/b]. Armatorem statku zostało Towarzystwo Żegluga Polska S.A., w Krakowie. Używany był jako statek pasażerski w okolicach Krakowa oraz w rejsach do Sandomierza. Mógł zabierać 27o pasażerów. W okresie 1940 do 1944 pływał jako [b]"SAN"[/b] w Weichsellandische G.m.b.H, Krakau. Pod koniec 1944 roku uszkodzony i zatopionyprzez samoloty radzieckie. W 1945 roku remont i przebudowa statku, przebudowany na motorowiec. Otrzymał jeden silnik wysokoprężny MWM o mocy 120 KM. Od 1946 roku w ruchu jako [b]"KSIĄŻE JÓZEF"[/b] w Żegludze Polskiej S.A. w Krakowie. W 1948 r. przekazany Państwowej Żegludze na Wiśle Warszawie, używany był też jako holownik. Natomiast liczbę pasażerów ustalono na 152 osoby. W sierpniu 1948 roku statek, którego kapitanem był Sikorski Józef uderzył we wrota śluzy w Przegalinie koło Gdańska uszkadzając je poważnie. Rok później po kolejnej reorganizacji żeglugi śródlądowej trafia do Państwowej Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu. Oddział w Warszawie, Ekspozytura w Krakowie. W 1951 roku trafia do P.P. Żegluga na Wiśle, Ekspozytura Rejonowa w Warszawie gdzie zmienił nazwę na "JANEK KRASICKI". Przekazany w maju 1954 roku do Ekspozytury Rejonowej w Poznaniu. Pływa na trasie Poznań – Puszczykowo. W 1956 roku statek staje się własnością P.P. Bydgoskiej Żeglugi na Wiśle Ekspozytury w Poznaniu. W 1961 roku armator skierował go do Gorzowa Wielkopolskiego, pływał tam do 1963 roku. Przepracował równo 80 lat. Złomowany w Czarnkowie w 1964 roku. © Opracował: Waldemar Danielewicz. Gdańsk. luty 2007. Poprawiono 18 lipca 2007.
Odpowiedział(a) w JANEK KRASICKI
Valdemaras
Valdemaras 11.02.2007, 18 lat temu
Odp: SP-45
[b]ALKA[/b] TYP: Statek pasażerski ROK I MIEJSCE BUDOWY: 1965; Warszawska Stocznia Rzeczna w Warszawie. NR BUD.: B1/66 WYMIARY długość: 15,10 m; szerokość:3,20 m, zanurzenie: 0,68 m SILNIKI GŁÓWNE 1 silnik wysokoprężny typu 3L-110PNS; 3-cylindrowy o mocy 45 KM; prod. CZNM ©koda, Praha PĘDNIK: 1 śruba; PRĘDKOŚĆ: 17 km/godz.; ILOŚĆ PASAŻERÓW: 34; ZAŁOGA: 2 osoby PRZEBIEG SŁUŻBY 1967: ALKA - Przedsiębiorstwo Państwowe Żegluga Szczecińska, Szczecin. 1980.VIII: ALKA - Huta im. Lenina w Krakowie. 1988: ALKA - Dom Wczasowy "Stalownik", Bartkowa. 1998: ALKA - P.U.S. HUT - PUS. S. A., Kraków; port mac. Bartkowa. 2006: - w eksploatacji.
Odpowiedział(a) w SP-45
Valdemaras
Valdemaras 11.02.2007, 18 lat temu
Odp: SP-45
[b]PELIKAN[/b] TYP: statek pasażerski ROK I MIEJSCE BUDOWY: 1964; Warszawska Stocznia Rzeczna w Warszawie. NR BUD.: B1/59 WYMIARY długość:15,18 m; szerokość:3,25 m, zanurzenie:0,68 m SILNIKI GŁÓWNE 1 silnik wysokoprężny typu 3L-110PNS; 3-cylindrowy o mocy 45 KM; prod. CZNM ©koda, Praha PĘDNIK: 1 śruba; PRĘDKOŚĆ: 16 km/godz.; ILOŚĆ PASAŻERÓW: 34; ZAŁOGA: 2 osoby PRZEBIEG SŁUŻBY 1964: PELIKAN - Przedsiębiorstwo Państwowe Żegluga Warszawska, Warszawa. 1988: - wycofany. 2002: BOSMAN - Bosman S.C.Śródlądowy Transport Wodny, Giżycko. silnik typu SW400 Rekin prod.; Puckie Zakłady Mechaniczne, Puck; moc: 95 KM 2006: - w eksploatacji.
Odpowiedział(a) w SP-45
Valdemaras
Valdemaras 07.02.2007, 18 lat temu
Odp: SI 45
Dziękuję za informację póżniej je wpakuję do życiorysu. Czy możesz mi o ile pamiętasz w jaki sposób zginął na niej człowiek chciałbym to dodać. Ja też słyszałem że Bystrzyca przeszła na Wisłę ale nic więcej ?. Pozdrawiam
Odpowiedział(a) w SI 45
możesz przeglądać wszystkie wątki dyskusji na tym forum.
możesz rozpocząć nowy wątek dyskusji na tym forum.
nie możesz rozpocząć ankietę na tym forum.
nie możesz dodawać załączniki w tym forum.
nie możesz pobierać załączniki na tym forum.
Moderator: Administrator

Filtruj po tagach

Popularne wątki w tym tygodniu

Nie znaleziono wątków
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies