O nie! Gdzie jest JavaScript?
Twoja przeglądarka internetowa nie ma włączonej obsługi JavaScript lub nie obsługuje JavaScript. Proszę włączyć JavaScript w przeglądarce internetowej, aby poprawnie wyświetlić tę witrynę, lub zaktualizować do przeglądarki internetowej, która obsługuje JavaScript.

Forum 

Motorowce pasażerskie

Statki pasażerskie z napędem motorowym
139 postów | Ostatnia aktywność na 18.12.2006 przez Teos
Teos
Teos 18.12.2006, 18 lat temu
Odp: SP-150
Cześć Acorus, serdecznie witam ziomala !! A dla uzupełnienia fotka nadesłana przez Waldka [img]http://zegluga.szympanstudio.pl/albums/pasazerki/sp150/normal_Joanna.jpg[/img] [b] "Joanna" ex " Ondyna" w Poznaniu - zbiór W.Danielewicz[/b]
Odpowiedział(a) w SP-150
A
Acorus 18.12.2006, 18 lat temu
Odp: SP-150
W uzupełnieniu: ONDYNA - rejsy w Bydgoszczy po Brdzie i Wiśle. JOANNA - w latach 1993 - 1998 pływa po Warcie, głównie w Poznaniu (w Gorzowie była zbyt niska frekwencja). Od 2000 r. w Szczecinie na liniach wolnocłowych (co tam się działo!!!). Obecnie nadal eksploatowana w Szczecinie w rejsach turystycznych dla grup zorganizowanych. Portem macierzystym nadal jest Gorzów Wlkp.
Odpowiedział(a) w SP-150
Valdemaras
Valdemaras 17.12.2006, 19 lat temu
Odp: SP-150
[b]ONDYNA[/b] TYP: Statek pasażerski typu SP-150 ROK I MIEJSCE BUDOWY: 1961; Gdańska Stocznia Rzeczna w Gdańsku. NR. BUDOWY: B1/12 WYMIARY długość: 30,27 m; szerokość: 6,10 m, zanurzenie: 0,72 m SILIKI GŁÓWNE 1 silnik wysokoprężny typu DM-150 Wola ; 6-cylindrowy o mocy łącznej 150 KM; prod. Zakłady Mechaniczne im. M. Nowotki, Warszawa. PĘDNIK: 1 śruba; PRĘDKOŚĆ: 12 km/godz. ILOŚĆ PASAŻERÓW; 200; ZAŁOGA: 4 osoby PRZEBIEG SŁUŻBY 1961: ONDYNA - Przedsiębiorstwo Państwowe Bydgoska Żegluga na Wiśle, Bydgoszcz. 1964: ONDYNA - Przedsiębiorstwo Państwowe Żegluga Bydgoska, Bydgoszcz. 1992.IV: JOANNA - Jan Kowaleski, Janczewo. - eksploatowany w Gorzowie Wielkopolskim. 2000: JOANNA - Jerzy Dec Sea Horse Obsługa Statków, Gorzów.Wlkp. 2002: - wymiana silnika na typ D6C-150; 6 cylindrowy prod. ZSRR; moc:150 KM 2006: - w eksploatacji.
Odpowiedział(a) w SP-150
Valdemaras
Valdemaras 17.12.2006, 19 lat temu
Odp: SP-150
[b]WARS[/b] [img]http://zegluga.szympanstudio.pl/albums/pasazerki/sp150/normal_Wars07.jpg[/img] "Wars" w Warszawie podczas rejsu. Zbiór W.Danielewicz TYP: Statek pasażerski typu SP-150 ROK I MIEJSCE BUDOWY: 1960; Gdańska Stocznia Rzeczna w Gdańsku. NR. BUDOWY: B1/11 WYMIARY długość:29,00 m; szerokość:5,40 m, zanurzenie:0,75 m SILIKI GŁÓWNE 1 silnik wysokoprężny typu DM-150 Wola ; 6-cylindrowy o mocy łącznej 150 KM; prod. Zakłady Mechaniczne im. M. Nowotki, Warszawa. PĘDNIK: 1 śruba; PRĘDKOŚĆ: 19 km/godz. ILOŚĆ PASAŻERÓW; 193; ZAŁOGA: 4 osoby PRZEBIEG SŁUŻBY 1960: WARS - Przedsiębiorstwo Państwowe Warszawska Żegluga na Wiśle, Warszawa. 1964: WARS - Przedsiębiorstwo Państwowe Żegluga Warszawska, Warszawa. 1993: WARS - Trojan Sp. z o.o., Warszawa. 1999: WARS - Transport Wodny Międzynarodowy Sp. z o.o., Warszawa. - remont i wymiana silnika na typ SW 680/193/1 prod. Puckie Zakłady Mechaniczne w Pucku; moc: 165 KM. 2002: WARS - Żegluga Stołeczna Sp. z o.o., Warszawa. 2006: - w eksploatacji.
Odpowiedział(a) w SP-150
Valdemaras
Valdemaras 17.12.2006, 19 lat temu
Odp: SP-150
[b]MAJKA[/b] TYP: Statek pasażerski typu SP-150 ROK I MIEJSCE BUDOWY: 1961; Gdańska Stocznia Rzeczna w Gdańsku. NR. BUDOWY: B1/10 WYMIARY długość: 28,91 m; szerokość: 5,40 m, zanurzenie: 0,75 m SILIKI GŁÓWNE 1 silnik wysokoprężny typu DM-150 Wola ; 6-cylindrowy o mocy łącznej 150 KM; prod. Zakłady Mechaniczne im. M. Nowotki, Warszawa. PĘDNIK: 1 śruba; PRĘDKOŚĆ: 18 km/godz. ILOŚĆ PASAŻERÓW; 203; ZAŁOGA: 4 osoby PRZEBIEG SŁUŻBY 1962: MAJKA - Przedsiębiorstwo Państwowe Żegluga Krakowska, Kraków. 1993: MAJKA - Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowe Anex, Kraków. 199.: DRIADA - Tadeusz Hordejuk Retman Żegluga Pasażerska, Wrocław. Nowy silnik typu SW680/195; 6 cylindrowy, prod.: WSK Mielec/PZM Puck o mocy 165 KM; dopuszczalna ilość pasażerów: 100 osób. 2006: - w eksploatacji.
Odpowiedział(a) w SP-150
Valdemaras
Valdemaras 17.12.2006, 19 lat temu
Odp: SP-150
[b]DRIADA[/b] TYP: Statek pasażerski typu SP-150 ROK I MIEJSCE BUDOWY: 1960; Gdańska Stocznia Rzeczna w Gdańsku. NR. BUDOWY: B1/9 WYMIARY długość:30,40 m; szerokość:6,04 m, zanurzenie:0,59 m SILIKI GŁÓWNE 1 silnik wysokoprężny typu DM-150 Wola ; 6-cylindrowy o mocy łącznej 150 KM; prod. Zakłady Mechaniczne im. M. Nowotki, Warszawa. PĘDNIK: 1 śruba; PRĘDKOŚĆ: 12 km/godz. ILOŚĆ PASAŻERÓW; 204; ZAŁOGA: 4 osoby PRZEBIEG SŁUŻBY 1960: DRIADA - Przedsiębiorstwo Państwowe Żegluga na Odrze, Wrocław. 1993: - sprzedany do Holandii, dalszy los nieznany
Odpowiedział(a) w SP-150
Valdemaras
Valdemaras 16.12.2006, 19 lat temu
Odp: SP-150
[b]ŚWITEZIANKA[/b] TYP: Statek pasażerski typu SP-150 ROK I MIEJSCE BUDOWY: 1960; Gdańska Stocznia Rzeczna w Gdańsku. NR. BUDOWY: B1/8 WYMIARY długość: 29,91 m; szerokość: 6,06 m, zanurzenie: 0,75 m SILIKI GŁÓWNE 1 silnik wysokoprężny typu DM-150 Wola ; 6-cylindrowy o mocy 150 KM; prod. Zakłady Mechaniczne im. M. Nowotki, Warszawa. PĘDNIK: 1 śruba; PRĘDKOŚĆ: 19 km/godz. ILOŚĆ PASAŻERÓW; 200; ZAŁOGA: 4 osoby PRZEBIEG SŁUŻBY 1960: ŚWITEZIANKA - Przedsiębiorstwo Państwowe Warszawska Żegluga na Wiśle, Warszawa. 1963: ŚWITEZIANKA - Przedsiębiorstwo Państwowe Żegluga Warszawska, Warszawa. 1974: SAJNO - Przedsiębiorstwo Państwowe Żegluga Mazurska, Giżycko. Ekspozytura w Augustowie. 1991: SAJNO - Przedsiębiorstwo Państwowe Żegluga Augustowska, Augustów. 1998: SAJNO - Żegluga Augustowska Sp. z o.o., Augustów. 2003: - nowy silnik typu UE680/193; 6 cylindrowy produkcji WSK, Mielec/PZM Puck; moc: 165 KM 2006: - w eksploatacji.
Odpowiedział(a) w SP-150
Valdemaras
Valdemaras 16.12.2006, 19 lat temu
Odp: SP-150
[b]MARZANNA[/b] [img]http://zegluga.szympanstudio.pl/albums/userpics/normal_Marzanna_092007_1.JPG[/img] TYP: Statek pasażerski typu SP-150 ROK I MIEJSCE BUDOWY: 1960; Gdańska Stocznia Rzeczna w Gdańsku. NR. BUDOWY: B1/7 WYMIARY długość: 29,87 m; szerokość: 6,01 m, zanurzenie: 0,75 m SILIKI GŁÓWNE 1 silnik wysokoprężny typu DM-150 Wola ; 6-cylindrowy o mocy łącznej 150 KM; prod. Zakłady Mechaniczne im. M. Nowotki, Warszawa. PĘDNIK: 1 śruba; PRĘDKOŚĆ: 18 km/godz. ILOŚĆ PASAŻERÓW; 203; ZAŁOGA: 4 osoby PRZEBIEG SŁUŻBY 1960: MARZANNA - Przedsiębiorstwo Państwowe Warszawska Żegluga na Wiśle, Warszawa. 1964: MARZANNA - Przedsiębiorstwo Państwowe Żegluga Warszawska, Warszawa. 1987: - w lipcu podczas rejsu wycieczkowego po Wiśle w Warszawie statek wszedł na mieliznę, a następnie uderzył rufą w filar mostu Śląsko-Dąbrowskiego na skutek nietrzeźwości kapitana i sternika. 1991: MARZANNA - Trojan Sp. z o.o., Warszawa. 1994: MARZANNA - Henryk Skoczek, Kazimierz Dolny. 1998: - nowy silnik typu SW680 6 cylindrowy o mocy 165 KM; prod. Puckie Zakłady Mechaniczne, Puck. 2006: - w eksploatacji.
Odpowiedział(a) w SP-150
Valdemaras
Valdemaras 16.12.2006, 19 lat temu
Odp: SP-150
[b]DZIWOŻONA[/b] [img]http://zegluga.szympanstudio.pl/albums/userpics/normal_9_d.jpg[/img] TYP: Statek pasażerski typu SP-150 ROK I MIEJSCE BUDOWY: 1960; Gdańska Stocznia Rzeczna w Gdańsku. NR. BUDOWY: B1/6 WYMIARY długość: 30,24 m; szerokość: 5,97 m, zanurzenie: 0,67 m SILIKI GŁÓWNE 1 silnik wysokoprężny typu DMa-150 Wola ; 6-cylindrowy o mocy łącznej 150 KM; prod. Zakłady Mechaniczne im. M. Nowotki, Warszawa. PĘDNIK: 1 śruba; PRĘDKOŚĆ: 12 km/godz. ILOŚĆ PASAŻERÓW; 203; ZAŁOGA: 4 osoby PRZEBIEG SŁUŻBY 1960: DZIWOŻONA - Przedsiębiorstwo Państwowe Bydgoska Żegluga na Wiśle, Bydgoszcz. 1964: DZIWOŻONA - Przedsiębiorstwo Państwowe Żegluga Bydgoska, Bydgoszcz. - pływała w Gorzowie Wlkp., Poznaniu, Grudziądzu i Gdańsku Sobieszewie. 1986: DZIWOŻONA - Dyrekcja Przedsiębiorstwa Budowy Elektrowni i Przemysłu Energoblok, Konin. 1998: DZIWOŻONA - P.P.H. Art- Servis, Konin. 2012: DZIWOŻONA - Zbigniew Witkowski właściciel, natomiast operatorem jest Ośrodek Szkoleniowo-Wypoczynkowy "WITYNG" w Mikorzynie koło Konina 2013: - w eksploatacji. dziękuje za informacje Panu A. Balcerzakowi
Odpowiedział(a) w SP-150
Valdemaras
Valdemaras 16.12.2006, 19 lat temu
Odp: SP-150
[b]NIMFA[/b] [img]http://zegluga.szympanstudio.pl/albums/pasazerki/sp150/normal_Nimfa.jpg[/img] "Nimfa" na próbach stoczniowych w Gdańsku. Zbiór W.Danielewicz TYP: Statek pasażerski typu SP-150 ROK I MIEJSCE BUDOWY: 1959; Gdańska Stocznia Rzeczna w Gdańsku. NR. BUDOWY: B39/5 WYMIARY długość: 29,16 m; szerokość: 6,07 m, zanurzenie: 0,75 m SILIKI GŁÓWNE 1 silnik wysokoprężny typu DM-150 Wola ; 6-cylindrowy o mocy łącznej 150 KM; prod. Zakłady Mechaniczne im. M. Nowotki, Warszawa. PĘDNIK: 1 śruba; PRĘDKOŚĆ: 18 km/godz. ILOŚĆ PASAŻERÓW; 203; ZAŁOGA: 4 osoby PRZEBIEG SŁUŻBY 1960: NIMFA - Przedsiębiorstwo Państwowe „Żegluga Krakowska”, Kraków. 1994: NIMFA - Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowe Anex, Kraków 2000: NIMFA - Artur Kierczyński Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowe Anex, Kraków 2001: - wymiana silnika na typ UE680/193/1; 6 cyl. prod. WSK Mielec/PZM Puck; moc: 165 KM 2002: NIMFA - Przedsiębiorstwo Prywatne Żegluga Krakowska, Kraków. 2008: NIMFA - Marek Morawiec, Kraków.
Odpowiedział(a) w SP-150
Valdemaras
Valdemaras 16.12.2006, 19 lat temu
Odp: SP-150
Tak wiem o tym ale już tak się nie rozpisuję. Dodam że ŻW pływał także z Włocławka do Torunia a w ŻB także w Grudziądzu. Co do SC "Albatros" wymknęła mi się. Dziękuje za podpowiedż Pozdrawiam.
Odpowiedział(a) w SP-150
A
Acorus 16.12.2006, 19 lat temu
Odp: SP-150
Panie Waldku!!! Bardzo dziękuje za życiorysy moich ulubionych pasażerów z serii SP-150. Małe uzupełnienie: WODNIK W Żegludze Warszawskiej pływał w z Kazimierza Dolnego, a w Żegludze Bydgoskiej w Toruniu. W połowie lat 90. armatorem jest spółka cywilna Albatros. Portem macierzystym był wówczas Gorzów Wielkopolski. Statek pływa po Warcie z Gorzowa do Santoka.
Odpowiedział(a) w SP-150
Valdemaras
Valdemaras 16.12.2006, 19 lat temu
Odp: SP-150
[color=green][b]WODNIK[/b][/color] TYP: Statek pasażerski typu SP-150 ROK I MIEJSCE BUDOWY: 1959; Gdańska Stocznia Rzeczna w Gdańsku. NR. BUDOWY: B39/3/4 WYMIARY długość: 30,29 m; szerokość: 6,06 m; wysokość burt: 1,42 m; wysokość: 4,06 m; zanurzenie: 0,70m. SILNIKI GŁÓWNE 1 silnik wysokoprężny typu DM-150 Wola ; 6-cylindrowy o mocy łącznej 150 KM; prod. Zakłady Mechaniczne im. M. Nowotki, Warszawa.; rok produkcji: 1958; nr. fabryczny: 3080; średnica cylindrów:150 mm; skok tłoka: 180 mm; ilość obrotów: 1500/min.; ilość obrotów śruby: 750/min. 1 prądnica: 0,9 kV=24 V 1 prądnica 2 kV=24 V PĘDNIK: 1 śruba; PRĘDKOŚĆ: 19 km/godz. ILOŚĆ PASAŻERÓW; 200; ZAŁOGA: 4 osoby. NUMERY REJESTRACYJNE: 304; Wa-I-…..; Bg-I-…..; GŻ-01-0048 [u]PRZEBIEG SŁUŻBY[/u] 1960: WODNIK - Przedsiębiorstwo Państwowe Warszawska Żegluga na Wiśle, Warszawa. pływał w rejonie Kazimierza Dolnego. 1963: WODNIK - Przedsiębiorstwo Państwowe Żegluga Warszawska;, Warszawa. 1968: WODNIK - Przedsiębiorstwo Państwowe Żegluga Bydgoska, Bydgoszcz. eksploatowany w Toruniu i Grudziądzu. 1992.IX.02: WODNIK - Przedsiębiorstwo Wycieczkowe Alma, Rzepin. - statek był eksploatowany w Szczecinie. 1995: WODNIK - Albatros S.C., Gorzów Wielkopolski. 1998: - kupiony przez firmę Żegluga Pasażerska w Mikołajkach. - remont i wymiana silnika na typ SW 680/193/1 prod. Puckie Zakłady Mechaniczne w Pucku; moc: 165 KM. 1999: MIKOŁAJKI - Żegluga Pasażerska Robert Śliwiński, Mikołajki. 2014: MARIANNA - Jerzy Pielaciński, Wyszogród eksploatowany w Płocku [img]http://zegluga.szympanstudio.pl/albums/pasazerki/sp150/normal_Wodnik.jpg[/img] Wodnik na Wiśle w Toruniu - foto W.Danielewicz VII 1982 [img]http://zegluga.szympanstudio.pl/albums/pasazerki/sp150/normal_Mikolajki01.jpg[/img] Mikołajki ex Wodnik na jez. Śniardwy - foto W. Danielewicz VIII 2006
Odpowiedział(a) w SP-150
Valdemaras
Valdemaras 16.12.2006, 19 lat temu
Odp: SP-150
[color=brown][b]RUSAŁKA[/b][/color] TYP: Statek pasażerski typu SP-150 ROK I MIEJSCE BUDOWY: 1959; Gdańska Stocznia Rzeczna w Gdańsku. NR. BUDOWY: B39/2/3 WYMIARY długość: 30,18 m; szerokość: 5,92 m; wysokość burt: 1,23 m; wysokość: 4,06 m; zanurzenie: 0,70m. SILNIKI GŁÓWNE 1 silnik wysokoprężny typu 3D6; 6-cylindrowy o mocy łącznej 150 KM; prod. ZSRR.; rok produkcji: 1959; nr. fabryczny: 6896; średnica cylindrów:150 mm; skok tłoka: 180 mm; ilość obrotów: 1500/min.; ilość obrotów śruby: 745/min. 1 prądnica: 0,9 kV=24 V 1 prądnica 2,5 kV=24 V PĘDNIK: 1 śruba; PRĘDKOŚĆ: 12 km/godz. ILOŚĆ PASAŻERÓW; 203; ZAŁOGA: 4 osoby. NUMERY REJESTRACYJNE: Wr-I-103 [u]PRZEBIEG SŁUŻBY[/u] 1960: RUSAŁKA - Przedsiębiorstwo Państwowe Żegluga na Odrze;, Wrocław. 1992: RUSAŁKA - Przewozy Pasażerskie Statkami S.C., Wrocław. 1999: RUSAŁKA - Andrzej Zięba Firma Handlowo-Usługowa Patryk, Płock. 2005: RUSAŁKA - Andrzej Zięba Firma Handlowo-Usługowa, Płock. 2008: - w eksploatacji. [img]http://zegluga.szympanstudio.pl/albums/pasazerki/normal_S_P_Rusalka.jpg[/img]
Odpowiedział(a) w SP-150
Valdemaras
Valdemaras 16.12.2006, 19 lat temu
Odp: SP-150
[color=red][b]SYRENA[/b][/color] TYP: Statek pasażerski typu SP-150 ROK I MIEJSCE BUDOWY: 1959; Gdańska Stocznia Rzeczna w Gdańsku. NR. BUDOWY: B039/1/2 WYMIARY długość: 30,29 m; szerokość: 6,06 m; wysokość burt: 1,41 m; wysokość: 4,15 m; zanurzenie: 1,25 m. SILNIKI GŁÓWNE 1 silnik wysokoprężny typu DM-150 Wola ; 6-cylindrowy o mocy łącznej 150 KM; prod. Zakłady Mechaniczne im. M. Nowotki, Warszawa.; rok produkcji: 1959; nr. fabryczny: 3078P; średnica cylindrów:150 mm; skok tłoka: 180 mm; ilość obrotów: 1500/min.; ilość obrotów śruby: 750/min. 1 prądnica: 0,9 kV=24 V 1 prądnica 2 kV=24 V PĘDNIK: 1 śruba; PRĘDKOŚĆ: 12 km/godz. ILOŚĆ PASAŻERÓW; 200; ZAŁOGA: 4 osoby. NUMERY REJESTRACYJNE: 300; Wa-I-30; GŻ-01-0062 [u]PRZEBIEG SŁUŻBY[/u] 1959: SYRENA - Przedsiębiorstwo Państwowe Warszawska Żegluga na Wiśle, Warszawa. 1963: SYRENA - Przedsiębiorstwo Państwowe Żegluga Warszawska, Warszawa. 1991: SYRENA - Trojan Sp. z o.o., Warszawa. 1995: SYRENA - Robert Śliwiński, Stare Sady 2001: - remont, wymiana silnika na typ UE680/193/1; 6 cylindrowy; prod. WSK Mielec/PZM Puck o mocy 165 KM. Ilość pasażerów 150. 2003: - Daniela Śliwińska, Stare Sady. 2006: - w eksploatacji. 2008: SZEHEREZADA - 13 maja zmiana nazwy statku oraz wystroju wnętrz na zaiście bajkowy odpowiedni do nazwy statku. 2015: MIKOŁAJKI - zmiana nazwy [img]http://zegluga.szympanstudio.pl/albums/pasazerki/sp150/normal_Syrena01.jpg[/img] Syrena na jez. Śniardwy fot: W. Danielewicz VIII 2006 [img]http://zegluga.szympanstudio.pl/albums/userpics/normal_Szeherezadacopy.jpg[/img]
Odpowiedział(a) w SP-150
Valdemaras
Valdemaras 16.12.2006, 19 lat temu
Odp: SP-150
[color=maroon][b]GOPLANA[/b][/color] TYP: Statek pasażerski typu SP-150 ROK I MIEJSCE BUDOWY: 1958; Gdańska Stocznia Rzeczna w Gdańsku. NR. BUDOWY: B020/1 WYMIARY długość: 30,36 m; szerokość: 6,15 m; wysokość burt: 1,42 m; wysokość: 4,15 m; zanurzenie: 1,25 m. SILNIKI GŁÓWNE 1 silnik wysokoprężny; typ: SA8M517; 8 cylindrowy; prod.: Kloeckner Humbold Deutz, Köln; moc: 155 KM; rok produkcji: 1958; numer fabryczny: 2429802/809; średnica cylindrów: 130 mm; skok tłoka: 170 mm; ilość obrotów silnika: 1350/min.; ilość obrotów śruby: 790 min. 1 prądnica 2 kV = 24 V PĘDNIK: 1 śruba; PRĘDKOŚĆ: 12 km/godz. ILOŚĆ PASAŻERÓW; 203; ZAŁOGA: 4 osoby. NUMERY REJESTRACYJNE: Wr-I-104 [u]PRZEBIEG SŁUŻBY[/u] 1958: GOPLANA - Przedsiębiorstwo Państwowe Żegluga na Odrze, Wrocław. 1976: - nowy silnik wysokoprężny typu DM-150 Wola ; 6-cylindrowy o mocy łącznej 150 KM; prod. Zakłady Mechaniczne im. M. Nowotki, Warszawa. 1992: GOPLANA - Przewozy Pasażerskie Statkami S.C., Wrocław. 1999: - przebudowa, nowy silnik SW680; 6 cylindrowy; prod.: Puckie Zakłady Mechaniczne, Puck; moc: 165 KM; numer fabryczny: 067300003. 2000: GOPLANA - Żegluga Pasażerska Joanna Nowakowska-Sus, Wrocław. 2005: GOPLANA - Żegluga Pasażerska „Flis”, Wrocław. 2008: - w eksploatacji. [img]http://zegluga.szympanstudio.pl/albums/pasazerki/normal_S_P__Goplana_.jpg[/img]
Odpowiedział(a) w SP-150
Valdemaras
Valdemaras 16.12.2006, 19 lat temu
Odp: SP-150
[b]I. PROJEKT[/b] W latach 1953-1959 opracowano program rozwoju nowego taboru śródlądowego. W założeniach przewidywano również wprowadzenie nowych typów statków pasażerskich. Początkowo brano pod uwagę cztery typy tych statków, jednym z nich miał być duży statek pasażerski przeznaczony na Odrę i Wisłę. Jednak podczas opracowywania projektu postanowiono zmienić założenia konstrukcyjne. Zakwestionowano celowość budowy dużego statku, ponieważ uważano, że nie będą one w pełni wykorzystano. Ponadto przy projektowaniu dużego statku okazało się, że jego zanurzenie znacznie przekroczy dopuszczalne wymogi panujące na Wiśle. Ostatecznie przyjęto założenia, że będzie to statek wycieczkowy z małym zanurzeniem działający w oparciu o duże aglomeracje miejskie i tylko w rejsach kilkugodzinnych w porze dziennej. Miał on zabierać do 200 pasażerów, zanurzenie nie mogło przekroczyć 0,75 cm a wysokość konstrukcji nierozbieralnej 4,00 m. Na podstawie tych założeń Biuro Konstrukcyjne Taboru Rzecznego we Wrocławiu przystąpiło do opracowania dokumentacji technicznej. Projekt oznaczono symbolem P-020A. Głównymi projektantami byli: Jerzy Stanisławski i Andrzej Żylicz. Przy projektowaniu statku punktem wyjścia była prędkość 19 km/h, szerokość obliczono z wymiarów mebli i przejść. Pod uwagę brano również: a. maksymalną powierzchnię użytkową dla pasażerów przy minimalnych wymiarach statku. b. wszyscy pasażerowie powinni mieć miejsca siedzące. c. możliwość przebywania wszystkich pasażerów jednocześnie na pokładzie słonecznym lub w pomieszczeniach pod pokładem głównym. d. możliwość obserwacji szlaku, zabaw tanecznych na pokładzie, spożywania posiłków małej gastronomii w barze. e. łatwość obsługi statku przez załogę. Mimo usilnych starań nie udało się zrealizować wszystkich założeń a mianowicie: w a. miejsc siedzących dla wszystkich pasażerów b. w razie deszczu tylko część pasażerów mogła schronić się pod pokładem głównym, pozostali jedynie pod daszkiem na pokładzie głównym. c. możliwości obserwacji trasy z pomieszczeń pasażerskich została ograniczona przez falochron dziobowy. Po zatwierdzeniu dokumentacji wybudowanie prototypu zlecono ówczesnej Gdańskiej Stoczni Rzecznej w Gdańsku-Stogach. Pierwszy statek przeznaczony był dla Żeglugi na Odrze we Wrocławiu i po zwodowaniu otrzymał nazwę GOPLANA. W sumie zbudowano 20 jednostek tego typu określanego jako SP 150. L.p. Nazwa Nr bud. Rok bud. Armator 1. GOPLANA B13/1 1958 Żegluga na Odrze, Wrocław 2. SYRENA B39/2 1958 Warszawska Żegluga na Wiśle 3. RUSAŁKA B39/3 1959 Żegluga na Odrze, Wrocław 4. WODNIK B39/4 1959 Warszawska Żegluga na Wiśle 5. NIMFA B39/5 1959 Żegluga Krakowska, Kraków 6. DZIWOŻONA B1/6 1960 Bydgoska Żegluga na Wiśle 7. MARZANNA B1/7 1960 Warszawska Żegluga na Wiśle 8. ŚWITEZIANKA B1/8 1960 Warszawska Żegluga na Wiśle 9. DRIADA B1/9 1960 Żegluga na Odrze, Wrocław 10. MAJKA B1/10 1961 Żegluga Krakowska, Kraków 11. WARS B1/11 1961 Warszawska Żegluga na Wiśle 12. ONDYNA B1/12 1961 Bydgoska Żegluga na Wiśle 13. NEREIDA B1/13 1961 Żegluga na Odrze, Wrocław 14. ODETTA B1/14 1961 Warszawska Żegluga na Wiśle 15, ODYLIA B1/15 1961 Warszawska Żegluga na Wiśle 16. SERWY B1/16 1962 Żegluga Mazurska, Giżycko 17. WANDA B1/17 1962 Żegluga Krakowska, Kraków 18. DZIEWANNA B1/18 1962 Warszawska Żegluga na Wiśle 19. NEPTUN B1/19 1962 Żegluga na Odrze, Wrocław 20. TRYTON B1/20 1962 Żegluga na Odrze, Wrocław Jak widać statki te oznaczono trzema symbolami budowy. Pierwszy prototyp oznaczono jako B 13, Kolejne cztery jednostki jako B 39 różnica polegała, że na prototypie zamontowano silnik produkcji niemieckiej i innym usytuowaniu baru na Goplanie znajdował się on w głębi salonu a na B 39 silniki produkcji krajowej. Kolejne oznaczenie B 1 oznaczało zmiany w rozmieszczeniu wnętrz na statku. [b]II. KADŁUB[/b] Kadłub statku wykonano ze stali metodą spawaną o poprzecznym systemie wiązań. Grubość blach o grubości od 3 do 5 mm. Denniki są pełne i umiejscowione co trzeci wręg. Odstępy między wręgami wynoszą 550 mm. Kadłub podzielony jest na cztery przedziały poprzez 3 grodzie porzeczne. Zawierają one od rufy: a. skrajnik rufowy b. siłownia c. pomieszczenia pasażerskie i załogowe d. skrajnik dziobowy Na pokładzie głównym w części dziobowej znajduje się stalowa sterówka, pokład słoneczny ciągnie się od sterówki ku rufie i jest częściowo osłonięty daszkiem. Podstawowe dane techniczne: długość całkowita - 30,50 m długość konstrukcyjna - 29,00 m szerokość całkowita - 6,00 m szerokość konstrukcyjna - 5,40 m wysokość boczna - 1,40 m wysokość nierozbieralna - 3,96 m zanurzenie - 0,75 m Wejście na statek znajduje się z obu burt na poziom pokładu głównego poprzez drzwi rozsuwane lub bezpośrednio na pokład słoneczny. Na pokładzie słonecznym znajdują się ławki o stałych oparciach wykonane z laminatu. Pokład jest częściowo osłonięty daszkiem. Z pokładu można się dostać do sterówki oraz maszynowni i pomieszczeń załogowych oraz WC dla załogi. Dwa zejścia na pokład główny prowadzą do dwóch sanitariatów oraz do salonu dziobowego i rufowego a także kabiny dla matek z dziećmi oraz kabinę brydżową. Na tym poziomie znajdowała się też kabina kapitana. W salonie dziobowym mieszczącym 40 osób znajdował się bar oraz weranda dziobowa, salon rufowy mógł pomieścić 50 osób Światło zapewniały duże okna typu kolejowego. Meble wykonano z tworzyw sztucznych i drewna. W czasie eksploatacji statków dokonano wiele przeróbek. W początkowym okresie zlikwidowano salon brydżowy i kabinę dla matek z dziećmi powiększając salon rufowy lub przebudowano je na kabiny załogowe. Zlikwidowano werandę dziobową powiększając bar. W chwili obecnej w zależności od inwencji i zasobności armatora dokonano wielu istotnych zmian w rozplanowaniu i wystroju pomieszczeń, przebudów sterówek co do prowadziło w niektórych eksploatowanych statkach do sporych zmian w sylwetce statku. [b]III. SIŁOWNIA[/b] Na prototypowej Goplanie zastosowano silnik produkcji RFN firmy Deutz Klöckner z Kolonii. Był to silnik czterosuwowy, wysokoprężny, ośmiocylindrowy typu Deutz SA8M 517 o mocy 155 KM przy 1.350 obrotach na minutę. Średnica cylindrów wynosiła 139 mm a skok tłoka 170 mm. Obroty przenoszone były na linię wału za pomocą przekładni redukcyjno-nawrotnej sterowanej hydraulicznie o przełożeniu 1,5:1. Dawało to ilość obrotów na śrubę 890/min. Śruba trzyskrzydełkowa o średnicy 720 mm. Silnik umieszczony był na elastycznym fundamencie na podkładkach gumowych. Zapobiegało to przed przenoszeniem drgań na kadłub. Na próbach Goplana na wodzie stojącej o głębokości 8 m osiągnęła prędkość 18 km/godz. Wylot spalin wyprowadzono na rufę. Ponadto w siłowni umieszczono: prądnicę napędzaną przez silnik główny o mocy 2 kW dającą prąd stały o napięciu 30 V i pompę ppoż. również napędzaną przez silnik główny o wydajności 18 t/godz. Główny zbiornik paliwa o pojemności 2.700 l znajdował się w dnie pomiędzy wręgami 28 - 32 a zbiornik rozchodowy na 200l pod schodami. Na prototypie zainstalowano również ogrzewanie wodne pompowe, z kotłem opalanym olejem. Począwszy od drugiego statku z serii dokonano zmiany napędu głównego montując silniki produkcji Zakładów Mechanicznych im. M. Nowotki w Warszawie Wola DM-150 o mocy 150 KM przy obrotach 1.500 min. Był to silniki czterosuwowy, wysokoprężny 6 cylindrowy o średnicy tłoka 150 mm, skok tłoka wynosił 180 mm. Zmieniono również przekładnie o przełożeniu 2:1 w ruchu naprzód i 3:1 w ruchu wstecz. O ile na Goplanie zastosowano sprzęgło elastyczne to następnych jednostkach było ono palcowe. Również zmieniono prądnice teraz były ich dwie, pierwsza o mocy 2,5 kW i druga o mocy 0,9 kW dawały prąd stały o napięciu 24 V. Rezerwowym źródłem prądu były baterie akumulatorów 24 V 128 Ah. W latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku na kilku jednostkach dokonano wymiany silników na typ SW680 Delfin o mocy 165 KM, produkcji Puckich Zakładów Mechanicznych i Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego w Mielcu. Są to silniki czterosuwowe, wysokoprężne 6 cylindrowe. Osiągają one moc 165 KM przy 2.000 obr./min. [b]IV. WYPOSAŻENIE[/b] a. urządzenia sterowe: Statki posiadają dwa sprzężone stery wypornościowe o łącznej powierzchni 1,4 m2 założyskowane dołem, poruszane są kołem sterowym ze sterowni za pomocą linek sterowych i rolek. Maksymalny kąt wychylenia steru wynosi 35 stopni. Sterowanie awaryjne za pomocą rumpla zakładanego na trzon steru. Znajduje się on na rufie statku. b. urządzenia kotwiczne Statki typu SP-150 wyposażono w jedną dziobową kotwicę patentową o ciężarze 100 kG. Podnoszoną i opuszczaną ręcznie za pomocą kabestanu. c. środki sygnałowe Jednostki wyposażono w obowiązujący przepisami zestaw lamp sygnałowo-nawigacyjnych oraz postojowych. Do rejsów nocnych statki posiadają jeden reflektor o mocy 250 W. d. środki ratunkowe Na wyposażenie ratunkowe składają się pasy ratunkowe, pływaki ratunkowe 14 osobowe typu Roś i koła ratunkowe. W początkowym okresie były jeszcze na wyposażeniu łodzie towarzyszące umiejscowione na żurawikach w części rufowej oraz dwa pontony gumowe. e. urządzenia cumownicze 4 podwójne polery cumownicze po dwie na każdej burcie na dziobie i rufie a na śródokręciu 4 pojedyncze knagi po obu burtach zamienione potem na 4 podwójne polery. Na statkach tego typu znajdują się instalacje oświetlenia normalnego, alarmowego za pomocą dzwonków oraz rozgłośni statkowej składającej się z odbiornika radiowego, adaptera, wzmacniacza i mikrofonu oraz głośników rozmieszczonych w pomieszczeniach pasażerskich. W chwili obecnej uległo to na pewno zmianie. W początkowym okresie bufet serwował tylko najprostsze posiłki oraz napoje zimne i gorące a także słodycze. Potem armatorzy zrezygnowali z prowadzenia bufetów. Opracował: Waldemar Danielewicz Gdańsk XII. 2006
Odpowiedział(a) w SP-150
Teos
Teos 15.12.2006, 19 lat temu
Odp: SPJD
[b]Tałty [/b] [img]http://zegluga.szympanstudio.pl/albums/userpics/normal_talty2.jpg[/img] Jezioro Niegocin na Mazurach fot. Tadeusz "Teos" Jankowski sierpień 2005 [b]Anita[/b] [img]http://zegluga.szympanstudio.pl/albums/userpics/normal_Anita.JPG[/img] Krynica Morska 14/08/2005 fot. Piotrek Zamiecki (zamek)
Odpowiedział(a) w SPJD
Teos
Teos 15.12.2006, 19 lat temu
Odp: SP-150
[img]http://zegluga.szympanstudio.pl/albums/pasazerki/normal_nereida.jpg[/img] "Nereida" przy przystani Zwierzynieckiej we Wrocławiu Pocztówka
Odpowiedział(a) w SP-150
możesz przeglądać wszystkie wątki dyskusji na tym forum.
możesz rozpocząć nowy wątek dyskusji na tym forum.
nie możesz rozpocząć ankietę na tym forum.
nie możesz dodawać załączniki w tym forum.
nie możesz pobierać załączniki na tym forum.
Moderator: Administrator

Filtruj po tagach

Popularne wątki w tym tygodniu

Nie znaleziono wątków
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies