O nie! Gdzie jest JavaScript?
Twoja przeglądarka internetowa nie ma włączonej obsługi JavaScript lub nie obsługuje JavaScript. Proszę włączyć JavaScript w przeglądarce internetowej, aby poprawnie wyświetlić tę witrynę, lub zaktualizować do przeglądarki internetowej, która obsługuje JavaScript.

Forum 

Motorowce pasażerskie

Statki pasażerskie z napędem motorowym
139 postów | Ostatnia aktywność na 13.02.2017 przez Apis
Apis
Apis 13.02.2017, 8 lat temu
Odp: ZGŁOWIĘDA
"Zgłowięda" pływać będzie po Noteci. Na razie w porcie w Nakle czeka na remont http://naklonadnotecia.naszemiasto.pl/artykul/zglowieda-plywac-bedzie-po-noteci-na-razie-w-porcie-w-nakle,3465063,art,t,id,tm.html Kupiony rok temu przez Starostwo Powiatowe w Nakle statek "Zgłowięda" bardzo się zmienił. Zyskał nie tylko nowe imię, ale i wygląd. Czytaj więcej: http://www.pomorska.pl/wiadomosci/naklo/a/statek-z-pieczysk-zmienil-w-nakle-nie-tylko-imie,10395254/ [url]http://www.pomorska.pl/wiadomosci/naklo/a/statek-z-pieczysk-zmienil-w-nakle-nie-tylko-imie,10395254/[/url]
Odpowiedział(a) w ZGŁOWIĘDA
Valdemaras
Valdemaras 07.10.2009, 16 lat temu
Odp: 1 MAJA
[b][color=#339900]"1 MAJA"[/color][/b] POPRZEDNIE NAZWY: ex "KSIĘŻAK"; "NOGAT". [b]TYP STATKU[/b]: STATEK PASAŻERSKI MOTOROWY [b]ROK I MIEJSCE BUDOWY[/b]:1942 [b]STOCZNIA[/b]: Konigsberg [b]NR. BUDOWY[/b]: - [b][u]DANE TECHNICZNE [/u][/b] 1960 r. długość całkowita: 18,43 m; szerokość: 3,82 m; wysokość burt: 1,42 m; wysokość statku: 3,10 m; zanurzenie: 0,82 m. nośność: 23 t. [b]SILNIKI GŁÓWNE[/b]: 1 silnik wysokoprężny nieznanego producenta o mocy 75 KM. 1 silnik wysokoprężny; typ: 64HN9.; 6 cylindrowy; prod. Gray Marine Motor Company Detroit-Michigan [USA]; moc: 225 KM. Liczba obrotów silnika: 2100/min; liczba obrotów śruby: 700; średnica cylindra: 108 mm; skok tłoka: 127 mm; nr. C342246; 1 prądnica o mocy 1,2 kV prąd stały 24 V [b]INNE DANE[/b]: materiał budowy: stal; burt: stal; pokład: stalowy. kadłub nitowano-spawany o poprzecznym systemie wiązań. napęd: 1 śruba; prędkość: ok.17 km/godz.; załoga:4 ludzi; pasażerów 46. [b]PORT MACIERZYSTY[/b] Wrocław [b]ARMATOR[/b] P.P. Żegluga na Odrze, Wrocław. [b]NUMERY REJESTRACYJNE[/b] 394 [RDW. Wrocław] [b][u]RYS HISTORYCZNY[/u][/b] Brak jest informacji o losach statku przed rokiem 1945 wiadomo tylko, że nazywał się "NOGAT". Według dokumentów Polskiego Rejestru Statków zbudowany został w 1942 roku w jednej ze stoczni w Kőnigsbergu [dz. Kaliningrad-Rosja]. pod koniec działań wojennych zatopiony na Nogacie w pobliżu śluzy, Rakowiec koło Malborka. Wydobyty w dniu 23 lipca 1946 roku przez firmę Brudnicki i Spółka. Po oględzinach komisja uznała ze statek jest uszkodzony w 10% i nadaje się do odbudowy. Po prowizorycznej naprawie dawny "Nogat" nazwany został "KSIĘŻAK" . Parę dni później statek skierowany został do Pleniewa koło Gdańska gdzie w Państwowych Warsztatach i Stoczni w Pleniewie został odbudowany i przebudowany. Otrzymał też inny silnik. Początkowo pływał w dyspozycji Dyrekcji Dróg Wodnych w Gdańsku. W dniu 3 października 1947 roku "Księżak" zderzył się na Martwej Wiśle z promem przewozowym "ZG 4" należącym do MZK Żegluga Gdańska. Zdarzenie miało miejsce na 22,5 km rzeki o godz. 20:15. Komisja uznała, że winę ponosi załoga promu gdyż był słabo oświetlony natomiast kapitanowi Janowi Śmigielskiemu zarzucono brak należytej uwagi. W listopadzie załga "Księżaka" pomagała ściągnąć z mielizny statek "Teresa" należący do MZK. Żegluga Gdańska. W 1948 roku przydzielony Państwowemu Zarządowi Wodnemu w Elblągu stacjonował w Malborku gdzie był w dyspozycji tamtejszego Nadzoru Wodnego. W tym okresie jego kapitanem był J. Bajas. W 1950 roku decyzją Ministra Żeglugi został przekazany Państwowej Żegludze Śródlądowej we Wrocławiu. Po drobnym remoncie wszedł do ruchu w 1951 roku w P.P. Żegluga na Odrze we Wrocławiu już pod zmienioną nazwą "1 MAJA" jako statek pasażerski. Wycofany w 1964 roku. [img]http://zegluga.szympanstudio.pl/albums/userpics/normal_1MAJA.jpg[/img] OPRACOWAŁ: Waldemar Danielewicz. Gdańsk 07 października 2009 r.
Odpowiedział(a) w 1 MAJA
Valdemaras
Valdemaras 01.10.2009, 16 lat temu
Odp: 22 LIPCA
Zdjęcia Pana Janusza Fąfary ukazujące wrak statku "22 Lipca" spowodowały że postanowiłem zamieścić trochę danych o tym statku. [b]"22 LIPCA"[/b][color=#0000ff][/color] [b]POPRZEDNIE NAZWY[/b]: ex "DĄBRÓWKA". [b]TYP STATKU[/b]: STATEK PASAŻERSKI MOTOROWY ROK I MIEJSCE BUDOWY:1930 [b]STOCZNIA[/b]: nieznana [b]NR. BUDOWY[/b]: - [u][b]DANE TECHNICZNE[/b][/u] 1960 r. długość całkowita: 24,15 m; szerokość: 4,56 m; wysokość burt: 1,18 m; wysokość statku: 3,10 m; zanurzenie: 0,75 m. [u][b]SILNIKI GŁÓWNE[/b][/u]: 1 silnik wysokoprężny; typ: 64TL1/23.; 6 cylindrowy; prod. Gray Marine Motor Company Detroit-Michigan [USA]; moc: 225 KM. Liczba obrotów śilnika: 2100/min; średnica cylindra 108 mm; skok tłoka: 127 mm; nr fabryczny: C11670; 1 prądnica 1,2 kV = 24 V [b][u]INNE DANE[/u][/b]: materiał budowy: stal; burt: stal; pokład: drewno. kadłub nitowany o poprzecznym systemie wiązań. napęd: 1 śruba; prędkość: ok.15 km/godz.; załoga:3 ludzi; pasażerów 160. [u][b]PORT MACIERZYSTY[/b][/u] Wrocław [b][u]ARMATOR[/u][/b] P.P. Żegluga na Odrze, Wrocław. [b]NUMERY REJESTRACYJNE[/b] Prawdopodobnie jest to jeden z czterech prawie siostrzanych statków jakie w okresie 1941 do 1944 r. pływały w Poznaniu i jego okolicach w komunikacji po Warcie łącząc Poznań z okolicznymi miejscowościami. Dwa statki o nazwach "Weichsel" i "Oder" sprowadzono w 1941 r. A rok póżniej dwa kolejne, które nazwano "Warthe" i "Netze". W końcowej fazie wojny uległy zatopieniu lub zniszczeniu. Kiedy statek ten pojawił się na Odrze a konkretnie we Wrocławiu nie wiadomo. Mogło to nastąpić na początku lat pięćdziesiątych XX w. Początkowo nosił nazwę "DĄBRÓWKA" i pływał w barwach Państwowej Żeglugi na Wiśle. Oddział w Bydgoszczy. Ekspozytura w Poznaniu. Następnie w Państwowej Żegludze Śródlądowej we Wrocławiu, Ekspozytura w Bydgoszczy. Port Handlowy Poznań bo tak brzmiała pełna nazwa armatora, który eksploatował ten statek. Prawdopodobnie pomiędzy rokiem 1950 a 1951 trafił do Państwowej Żeglugi na Odrze we Wrocławiu. Wtedy też zmieniono nazwę na "22 LIPCA". Pływał w rejsach wycieczkowych po Odrze w okolicach Wrocławia do 1964 roku. Wtedy też został wycofany. Jakie były jego dalsze losy może ktoś je dopowie. Wrak statku leży do dziś w korycie Odry w jej 276,5 km w Prężycach w starym wyrobisku kruszywowym. [img]http://zegluga.szympanstudio.pl/albums/userpics/normal_Stare_i_nowe.jpg[/img] OPRACOWAŁ: Waldemar Danielewicz. Gdańsk 01 pażdziernika 2009 r.
Odpowiedział(a) w 22 LIPCA
Valdemaras
Valdemaras 02.08.2009, 16 lat temu
Odp: ZGŁOWIĘDA
Otrzymałem od Pana Włodzimierza Czechlowskiego następujący list, który poniżej zamieszczam. Nazywam się Włodzimierz Czechlowski. Jeszcze kilka lat temu byłem właścicielem "Zgłowiędy". Uratowałem ją od fizycznej likwidacji kupując jej kadłub od Urzędu Miasta i Gminy w Barcinie. Posiadam dokumentację fotograficzną z akcji sprowadzania Zgłowiędy z mielizny na jeziorze Kierzkowskim. Udało mi się ją zakupić tylko dlatego,że już od kilku lat stała bez nadzoru i zdewastowana na mieliźnie. Przy pomocy moich synów Mirosława, Pawła oraz przyjaciół, udało się sprowadzić ją z mielizny. Następnie rozpoczęliśmy jej remont. Jednak z powodu jego przeciągnięcia się w czasie, jak również konieczności pracy zawodowej w międzyczasie jednostka spełniała rolę domku letniskowego na slipie przystani YKP Inowrocław w Łącku nad jeziorem Mielno. Gdy znalazł się nabywca, który zagwarantował zachowanie nazwy oraz przywrócenie jednostki do pływania zgodziłem się na jej sprzedaż. Po dokonaniu transakcji "Zgłowięda" pozostała na slipie bez opieki. Lecz po jakimś czasie "dobrzy ludzie" ją zwodowali, co przy zdemontowanych instalacjach i otwartych zaworach dennych zakończyło się jej podtopieniem. Po otrzymaniu wiadomości o tym zdarzeniu syn Paweł sprowadził ją z jeziora i osadził na mieliźnie w przystani YKP Inowrocław. Gdzie oczekiwała istotnie jako wrak do następnego roku na transport do remontu w Bydgoszczy. W związku z powyższym proszę o zmianę wpisu w historii Zgłowiędy, który stawia mnie w nie najlepszym świetle.
Odpowiedział(a) w ZGŁOWIĘDA
Valdemaras
Valdemaras 06.06.2009, 16 lat temu
Odp: ZGŁOWIĘDA
[b][color=#6600ff]"ZGŁOWIĘDA"[/color][/b] POPRZEDNIE: "KOSZYKÓWKA" TYP STATKU: ŁÓDŻ MOTOROWA PASAŻERSKA ROK BUDOWY: nieznany STOCZNIA: NR. BUD.: [b]DANE TECHNICZNE: [/b] 1948 r. - długość całkowita: 16,67 m; szerokość: 3,20 m ; wysokość burt: 1,40 m; zanurzenie: 0,70 m. 1962 r. długość całkowita: 16,67 m; szerokość całkowita: 3,46 m ; wysokość burt: 1,40 m; wysokość całkowita: 4,05 m zanurzenie: 0,80 m. 1966 r. długość całkowita: 16,67 m; szerokość całkowita: 3,46 m ; wysokość burt: 1,20 m; wysokość całkowita: 3,15 m zanurzenie: 0,80 m. 1988 r. długość całkowita: 16,59 m; szerokość całkowita: 3,46 m ; wysokość burt: 1,40 m; wysokość całkowita: 310 m zanurzenie: 0,80 m. [b]SILNIKI GŁÓWNE:[/b] 1948 1 silnik wysokoprężny sześciocylindrowy;Deutz; prod;Klöeckner Humboldt Deutz A.G, Köln; rok produkcji 1938 o mocy 90 KM. 1956 1 silnik wysokoprężny sześciocylindrowy typu 3D6; prod. ZSRR; rok produkcji 1953; Nr fabryczny: 9130; moc: 150 KM; średnica cylindra: 150 mm; skok tłoka: 180 mm; ilość obrotów max.: 1500 min.; obroty wału śrubowego: 500/min. póżniej 750 obrotów/min. 1 prądnica prądu stałego o mocy 0,9 kW dająca prąd o napięciu 28 V. 2006 1 silnik wysokoprężny"Iveco"o mocy 75 KM [b]INNE DANE:[/b] materiał budowy: dno: stal; burt: stal; pokład: stal kadłub nitowano-spawany o poprzecznym systemie wiązań. napęd: 1 śruba ; prędkość: ?. km/h.; załoga: 2 osoby; 12 pasażerów [b]PORT MACIERZYSTY: [/b] Pieczyska [b]ARMATOR:[/b] Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowe "Mat" Jerzy i Waldemar Matuszak, Bydgoszcz. [b]NUMERY REJESTRACYJNE:[/b] 5052 [P.Z.W., Toruń]; 459 [R.D.W. Płock]; 393 [R.D.W., Bydgoszcz]; Bg-I-98 [ I.Ż.Śr., Bydgoszcz]; BG-01-139 [U.Ż.Śr., Bydgoszcz] [b][u]RYS HISTORYCZNY:[/u][/b] Brak jest informacji o miejscu i dacie budowy. Podawany rok 1926 i miejsce Modlin nie znajdują potwierdzenia w dokumentach. Jedno jest pewne nie zbudowała go Stocznia Modlińska. W maju 1946 roku ekipy Państwowego Zarządu Wodnego w Toruniu wydobyły wrak statku z dna Wisły w rejonie Nieszawy. Według oceny komisji statek był zniszczony w 65 %. W spisie figuruje jako jednostka poniemiecka a rok budowy komisja podaje 1938 za pewnie na podstawie roku produkcji silnika. Odbudowany w Stoczni Rzecznej w Toruniu z kredytów inwestycyjnych. Przydzielony do Państwowego Zarządu Wodnego w Toruniu w 1948 roku otrzymał nazwę "KOSZYKÓWKA", którą rok póżniej zmieniono na "ZGŁOWIĘDA". Wykorzystywany był jako holownik. W 1951 roku trafił do Rejonu Dróg Wodnych w Płocku gdzie pływał do 1958 roku. W 1956 roku otrzymał silnik typu 3D6 o mocy 150 KM. W maju 1958 roku Centralny Zarząd Dróg Wodnych pismem TP-082/80/58 polecił przekazać holownik do RDW, Bydgoszcz. Tam też wykorzystywany był przy pracach hydrotechnicznych i przeholunkach. Od 1963 roku jego armatorem został Okręgowy Zarząd Wodny w Bydgoszczy a od 1973 roku Przedsiębiorstwo Budownictwa Wodnego w Bydgoszczy. W czasie eksploatacji statek był przebudowywany co zmieniło jego sylwetkę. W 1988 roku "Zgłowięda" została przez PBW wycofana a w dniu 15 lutego 1989 roku przekazana Urzędowi Miasta i Gminy w Barcinie. Tam pływał na jeziorze Mielno. W październiku 1991 roku statek nabył Włodzimierz Czechlowski . Opisuje to tak: [quote]Jeszcze kilka lat temu byłem właścicielem "Zgłowiędy". Uratowałem ją od fizycznej likwidacji kupując jej kadłub od Urzędu Miasta i Gminy w Barcinie. Posiadam dokumentację fotograficzną z akcji sprowadzania Zgłowiędy z mielizny na jeziorze Kierzkowskim. Udało mi się ją zakupić tylko dlatego,że już od kilku lat stała bez nadzoru i zdewastowana na mieliźnie. Przy pomocy moich synów Mirosława, Pawła oraz przyjaciół, udało się sprowadzić ją z mielizny. Następnie rozpoczęliśmy jej remont. Jednak z powodu jego przeciągnięcia się w czasie, jak również konieczności pracy zawodowej w międzyczasie jednostka spełniała rolę domku letniskowego na slipie przystani YKP Inowrocław w Łącku nad jeziorem Mielno. Gdy znalazł się nabywca, który zagwarantował zachowanie nazwy oraz przywrócenie jednostki do pływania zgodziłem się na jej sprzedaż. Po dokonaniu transakcji "Zgłowięda" pozostała na slipie bez opieki. Lecz po jakimś czasie "dobrzy ludzie" ją zwodowali, co przy zdemontowanych instalacjach i otwartych zaworach dennych zakończyło się jej podtopieniem. Po otrzymaniu wiadomości o tym zdarzeniu syn Paweł sprowadził ją z jeziora i osadził na mieliźnie w przystani YKP Inowrocław. Gdzie oczekiwała istotnie jako wrak do następnego roku na transport do remontu w Bydgoszczy.[/quote] W 2001 roku stojący na lądzie w Łącku koło Tuczna dawny holownik odnaleźli Jerzy i Waldemar Matuszakowie, był zdewastowany. Po dwuletnich poszukiwaniach odnaleźli oni dawnego właściciela i odkupili wrak. Remont i przebudowa na statek wycieczkowy trwała 18 miesięcy, między innymi w Fordonie gdzie został przewieziony na lawecie. Tam też nowy silnik. W 2005 roku statek trafił do Pieczysk nad Zalewem Koronowskim gdzie obecnie pływa. OPRACOWAŁ: Waldemar Danielewicz Gdańsk 06 czerwca 2009 r. przedruk za podaniem źródła i autora. [u]Bibliografia[/u] Archiwum Państwowe w Gdańsku i Toruniu. Księgi rejestracyjne statków żeglugi śródlądowej Rejonu Dróg Wodnych w Płocku i Bydgoszczy Informacje udzielone przez Urząd Żeglugi Śródlądowej w Bydgoszczy Informacje udzielone przez Waldemara Matuszaka z Bydgoszczy.
Odpowiedział(a) w ZGŁOWIĘDA
Valdemaras
Valdemaras 11.01.2009, 16 lat temu
Odp: BRANIEWO
Dzięki dokumentom udało mi się odtworzyć historię pewnego dziwnego statku o nazwie "Braniewo". Dlaczego dziwnego bo był to i "pasażer" a także holownik. Do dziś wiadomo że zbudowała go Płocka Stocznia Rzeczna w Płocku. Ponoć miał być początkowo statkiem reprezentacyjnym B. Bieruta ale to tylko podobno. No cóż kolejny statek odsłania swoje tajemnice. Może A. Reszka coś doda o jego warszawskiej służbie. [color=red][b]"BRANIEWO"[/b][/color] POPRZEDNIE NAZWY: ex. "UWE". TYP STATKU: HOLOWNIK MOTOROWY ROK BUDOWY: 1944 - 1950 STOCZNIA: Weichselwerft Hellmut Wulf, Schulitz [dz. Solec Kujawski] dokończenie budowy: Płocka Stocznia Rzeczna w Płocku NR. BUD.: [u]DANE TECHNICZNE: [/u] 1953 długość m.p.: 25,15 m; szerokość na wręgach: 4,95 m; wysokość burt: 1,15 m; wysokość statku: 4,45 m; zanurzenie puste: 0,75 m; zanurzenie max.: 0,90 m. 1966 długość:27,78 m; szerokość: 5,25 m; wysokość burt: 1,22 m; zanurzenie: 0,82 m; nośność: 17 t. [u]SILNIKI GŁÓWNE:[/u] 2 silniki wysokoprężne typu Gray Marine o mocy 2 x 110 KM. 2 silniki wysokoprężne typu DM-150; 6 cylindrowe produkcji: Zakłady Mechaniczne im. M. Nowotki w Warszawie; rok produkcji: 1961; numery fabryczne: 3302 i 3276; moc: 2 x 150 KM; średnica cylindrów: 150 mm; skok tłoka: 180 mm; ilość obrotów silnika: 1500/min.; ilość obrotów wału: 500. 2 prądnice o mocy 0,9 kW = 24 V [u]INNE DANE:[/u] materiał budowy: dno: stal; burt: stal ; pokład: stal kadłub nitowano-spawany o poprzecznym systemie wiązań. napęd: 2 śruby ; prędkość: … km/godz..; załoga: 4 osoby [u]PORT MACIERZYSTY: [/u] Warszawa [u]ARMATOR:[/u] Klub „Kolejarz”, Warszawa. [u]NUMERY REJESTRACYJNE: [/u] 646 [ RDW, Tczew ]; 356 [RDW, Warszawa]; Wa-I-44 [I.Ż.Śr., Warszawa] [u]RYS HISTORYCZNY[/u] Budowę tego statku jako holownika rozpoczęto w 1944 roku w stoczni Weichselwerft Hellmut Wulff w Solcu Kujawskim pod nazwą "UWE". W chwili zakończenia wojny w maju 1945 roku nie ukończony "Uwe" pozostał na pochylni. Po przejęciu stoczni przez władze polskie komisja stwierdziła że holownik ten wraz z wszystkimi urządzeniami jest ukończony w 85 %. Po pozytywnym zaopiniowaniu przez wspomnianą komisję budowę miała dokończyć Państwowa Stocznia w Solcu Kujawskim jednak likwidacja stoczni w 1946 roku spowodowała że kadłub przeholowano do Płocka gdzie ukończono budowę dopiero w 1950 roku jako statek holowniczo-pasażerski. Co ciekawe budowany holownik miał cztery śruby napędzane dwoma silnikami firmy MAN o mocy 300 KM każdy. Jednak czasie przebudowy wstawiono dwa silniki dwusuwowe produkcji USA Gray Marine, każdy z nich napędzał jedną Nazwany "BRANIEWO" przydzielony został Państwowej Żegludze Śródlądowej we Wrocławiu. Ekspozytura Gdańsk-Gdynia. W sezonie wiosenno-letnim wykorzystywany był jako statek pasażerski. Zabierał 50 osób i pływał na regularnej linii Gdańsk-Nowy Dwór Gdański - Gdańsk wożąc głównie rolników ze swoimi wyrobami na jarmark do Gdańska, a potem z Gdańska do Nowego Dworu Gdańskiego. Po sezonie używany był jako holownik. W 1951 roku "Braniewo" wchodzi w skład nowopowstałego P.P. Żegluga na Wiśle w Warszawie Ekspozytura Rejonowa w Gdańsku. Jego zatrudnienie nie zmienia się. W lipcu 1954 roku statek przejmuje nowo powołana Bydgoska Żegluga na Wiśle w Bydgoszczy Ekspozytura Gdańsk-Gdynia. "Braniewo" nadal pływa do Nowego Dworu Gdańskiego i Elbląga. W styczniu 1957 roku po raz kolejny zmienia armatora tym razem przejęty został przez P.P. Żegluga Gdańska w Gdańsku. Pływa jako statek wycieczkowy po porcie gdańskim oraz z Gdańska do Rybiny. W 1962 roku "Braniewo" uległ awarii silników i został wycofany, niesprawny statek przejęła Warszawska Żegluga na Wiśle w Warszawie. Przeholowany na holu holownika "Gopło" dotarł do Bazy Remontowej w Płocku gdzie przywrócono mu charakter holownika. Wstawiono mu nowe silniki produkcji krajowej o mocy 300 KM. Do eksploatacji wszedł w 1965 roku, pływał już w barwach P.P. Żegluga Warszawska w Warszawie do 1977 roku. Po wycofaniu został przekazany Klubowi Wioślarskiemu "Kolejarz" w Warszawie. Złomowany został w 1994 roku. [img]http://zegluga.szympanstudio.pl/albums/userpics/normal_Braniewo2.jpg[/img] [b]© OPRACOWAŁ: Waldemar Danielewicz Gdańsk 11 stycznia 2009.[/b]
Odpowiedział(a) w BRANIEWO
Valdemaras
Valdemaras 16.10.2008, 17 lat temu
Odp: PROMY PASAŻERSKIE TYPU PP-120
[color=green][b]"IRMINA"[/b][/color] TYP STATKI: pasażerski prom portowy typu PP 120 ROK I MIEJSCE BUDOWY: 1968; Gdańska Stocznia Rzeczna, Gdańsk-Stogi. NR. BUDOWY: B070/12 DANE TECHNICZNE: długość: 20,49 m; szerokość: 5,82 m; wysokość burt: 2,45 m; zanurzenie: 1,40 m. SILNIKI GŁÓWNE 1 silnik wysokoprężny dwusuwowy 4-cylindrowy typu B120W produkcji Puckich Zakładów Mechanicznych w Pucku o mocy 120 KM [88 kW] rok produkcji 1968;średnica cylindrów 195 mm; skok tłoka 260 mm 1 prądnica 6,5 kVA = 230 V.; 1 prądnica 3,5 kVA = 220 V. INNE DANE materiał budowy: dno-stal, burty-stal, pokład-stal kadłub spawany o poprzecznym systemie wiązań pędnik: 1 śruba; pasażerów: 200; załoga 5 osób.; prędkość: 15 km/h. [u]PRZEBIEG SŁUŻBY[/u] 1969: IRMINA - P.P. Żegluga Szczecińska, Szczecin. użytkowany do komunikacji wewnątrz portowej w Szczecinie a także do przewozu wycieczek po porcie. Pływał także w Świnoujściu jako prom. 1985: - nowy silnik wysokoprężny typu UE680/193/1; 6-cio cylindrowy produkcji Wytwórni Sprzętu Komunikacyjneg / Puckich Zakładów Mechanicznych w Pucku o mocy 165 KM [121 kW]; ilość obrotów 2000/min; sprzęgło o przełożeniu 4: 1. Prądnica 28 kVA = 400 V. 1988: - wycofany. 1990: NORDWIND - V.E.B. Schiffkomerz, Rostock. zdolność przewozowa 120 pasazerów. 1992: NORDWIND - Ernst Loyewski, Saßnitz. 2000: - jeszcze eksploatowany, dalej ?. ---------------------------------- KONIEC-------------------------------------------------
Odpowiedział(a) w PROMY PASAŻERSKIE TYPU PP-120
Valdemaras
Valdemaras 16.10.2008, 17 lat temu
Odp: PROMY PASAŻERSKIE TYPU PP-120
[color=red][b]"REGINA"[/b][/color] TYP STATKI: pasażerski prom portowy typu PP 120 ROK I MIEJSCE BUDOWY: 1968; Gdańska Stocznia Rzeczna, Gdańsk-Stogi. NR. BUDOWY: B070/11 DANE TECHNICZNE: długość: 20,47 m; szerokość: 5,81 m; wysokość burt: 2,45 m; zanurzenie: 1,65 m. SILNIKI GŁÓWNE 1 silnik wysokoprężny dwusuwowy 4-cylindrowy typu B120W produkcji Puckich Zakładów Mechanicznych w Pucku o mocy 120 KM [88 kW] rok produkcji 1968;średnica cylindrów 195 mm; skok tłoka 260 mm 1 prądnica 6,5 kVA = 230 V.; 1 prądnica 3,5 kVA = 220 V. INNE DANE materiał budowy: dno-stal, burty-stal, pokład-stal kadłub spawany o poprzecznym systemie wiązań pędnik: 1 śruba; pasażerów: 200; załoga 5 osób.; prędkość: 15 km/h. [u]PRZEBIEG SŁUŻBY[/u] 1969: REGINA - P.P. Żegluga Szczecińska, Szczecin. użytkowany do komunikacji wewnątrz portowej w Szczecinie a także do przewozu wycieczek po porcie. Pływał także w Świnoujściu jako prom. 1990: REGINA - Żegluga Świnoujska, Świnoujście. 1992: - nowy silnik wysokoprężny typu UE680/193/1; 6-cio cylindrowy produkcji Wytwórni Sprzętu Komunikacyjneg / Puckich Zakładów Mechanicznych w Pucku o mocy 165 KM [121 kW]; ilość obrotów 2000/min; sprzęgło o przełożeniu 4: 1. Prądnica 28 kVA = 400 V.
Odpowiedział(a) w PROMY PASAŻERSKIE TYPU PP-120
Valdemaras
Valdemaras 16.10.2008, 17 lat temu
Odp: PROMY PASAŻERSKIE TYPU PP-120
[color=maroon][b]"OLGA"[/b][/color] TYP STATKI: pasażerski prom portowy typu PP 120 ROK I MIEJSCE BUDOWY: 1968; Gdańska Stocznia Rzeczna, Gdańsk-Stogi. NR. BUDOWY: B070/10 DANE TECHNICZNE: długość: 20,37 m; szerokość: 5,80 m; wysokość burt: 2,45 m; zanurzenie: 1,40 m. SILNIKI GŁÓWNE 1 silnik wysokoprężny dwusuwowy 4-cylindrowy typu B120W produkcji Puckich Zakładów Mechanicznych w Pucku o mocy 120 KM [88 kW] rok produkcji 1967;średnica cylindrów 195 mm; skok tłoka 260 mm 1 prądnica 6,5 kVA = 230 V.; 1 prądnica 3,5 kVA = 220 V. INNE DANE materiał budowy: dno-stal, burty-stal, pokład-stal kadłub spawany o poprzecznym systemie wiązań pędnik: 1 śruba; pasażerów: 200; załoga 5 osób.; prędkość: 15 km/h. [u]PRZEBIEG SŁUŻBY[/u] 1969: OLGA - P.P. Żegluga Szczecińska, Szczecin. użytkowany do komunikacji wewnątrz portowej w Szczecinie a także do przewozu wycieczek po porcie. Pływał także w Świnoujściu jako prom. 1990: - wycofany. 1992.V.15: - sprzedany do Niemiec.
Odpowiedział(a) w PROMY PASAŻERSKIE TYPU PP-120
Valdemaras
Valdemaras 14.10.2008, 17 lat temu
Odp: PROMY PASAŻERSKIE TYPU PP-120
[color=maroon][b]"JUSTYNA"[/b][/color] TYP STATKI: pasażerski prom portowy typu PP 120 ROK I MIEJSCE BUDOWY: 1967; Gdańska Stocznia Rzeczna, Gdańsk-Stogi. NR. BUDOWY: B070/9 DANE TECHNICZNE: długość: 20,37 m; szerokość: 5,82 m; wysokość burt: 2,45 m; zanurzenie: 1,40 m. SILNIKI GŁÓWNE 1 silnik wysokoprężny dwusuwowy 4-cylindrowy typu B120W produkcji Puckich Zakładów Mechanicznych w Pucku o mocy 120 KM [88 kW] rok produkcji 1966; średnica cylindrów 195 mm; skok tłoka 260 mm 1 prądnica 6,5 kVA = 230 V. INNE DANE materiał budowy: dno-stal, burty-stal, pokład-stal kadłub spawany o poprzecznym systemie wiązań pędnik: 1 śruba; pasażerów: 200; załoga 5 osób.; prędkość: 15 km/h. [u]PRZEBIEG SŁUŻBY[/u] 1968: JUSTYNA - P.P. Żegluga Gdańska, Gdańsk. 1991: - wycofany. 1992. VI: - sprzedany do Grecji. co dalej ????. [img]http://zegluga.szympanstudio.pl/albums/userpics/normal_Justyna2.jpg[/img]
Odpowiedział(a) w PROMY PASAŻERSKIE TYPU PP-120
Valdemaras
Valdemaras 14.10.2008, 17 lat temu
Odp: PROMY PASAŻERSKIE TYPU PP-120
[color=red][b]"BALBINA"[/b][/color] TYP STATKI: pasażerski prom portowy typu PP 120 ROK I MIEJSCE BUDOWY: 1967; Gdańska Stocznia Rzeczna, Gdańsk-Stogi. NR. BUDOWY: B070/8 DANE TECHNICZNE: długość: 20,49 m; szerokość: 5,82 m; wysokość burt: 2,45 m; zanurzenie: 1,65 m. SILNIKI GŁÓWNE 1 silnik wysokoprężny dwusuwowy 4-cylindrowy typu B120W produkcji Puckich Zakładów Mechanicznych w Pucku o mocy 120 KM [88 kW] rok produkcji 1965;średnica cylindrów 195 mm; skok tłoka 260 mm 1 prądnica 6,5 kVA = 230 V.; 1 prądnica 3,5 kVA = 220 V. INNE DANE materiał budowy: dno-stal, burty-stal, pokład-stal kadłub spawany o poprzecznym systemie wiązań pędnik: 1 śruba; pasażerów: 200; załoga 5 osób.; prędkość: 15 km/h. [u]PRZEBIEG SŁUŻBY[/u] 1968: BALBINA - P.P. Żegluga Szczecińska, Szczecin. użytkowany do komunikacji wewnątrz portowej w Szczecinie a także do przewozu wycieczek po porcie. Pływał także w Świnoujściu jako prom. 1990: - wycofany. 1992.III.31: BALBINA - Szczecińska Stocznia Remontowa "Gryfia", Szczecin. używany jako prom do przewozu własnych pracowników. 1996: - nowy silnik wysokoprężny typu TAMD 41H-A; 6-cylindrowy produkcji Volvo-Penta, Goteborg o mocy 107 kW [ 145 KM]. 1997: BALBINA - Szczecińska Stocznia Remontowa "Gryfia" S.A., Szczecin. 2008: - w eksploatacji.
Odpowiedział(a) w PROMY PASAŻERSKIE TYPU PP-120
Valdemaras
Valdemaras 14.10.2008, 17 lat temu
Odp: PROMY PASAŻERSKIE TYPU PP-120
[color=brown][b]"MARYNA"[/b][/color] TYP STATKI: pasażerski prom portowy typu PP 120 ROK I MIEJSCE BUDOWY: 1967; Gdańska Stocznia Rzeczna, Gdańsk-Stogi. NR. BUDOWY: B070/7 DANE TECHNICZNE: długość: 20,47 m; szerokość: 5,82 m; wysokość burt: 2,45 m; zanurzenie: 1,65 m. SILNIKI GŁÓWNE 1 silnik wysokoprężny dwusuwowy 4-cylindrowy typu B120W produkcji Puckich Zakładów Mechanicznych w Pucku o mocy 120 KM [88 kW] rok produkcji 1965;średnica cylindrów 195 mm; skok tłoka 260 mm 1 prądnica 6,5 kVA = 230 V.; 1 prądnica 3,5 kVA = 220 V. INNE DANE materiał budowy: dno-stal, burty-stal, pokład-stal kadłub spawany o poprzecznym systemie wiązań pędnik: 1 śruba; pasażerów: 200; załoga 5 osób.; prędkość: 15 km/h. [u]PRZEBIEG SŁUŻBY[/u] 1967: MARYNA - P.P. Żegluga Szczecińska, Szczecin. użytkowany do komunikacji wewnątrz portowej w Szczecinie a także do przewozu wycieczek po porcie. Pływał także w Świnoujściu jako prom. 1986: - nowy silnik wysokoprężny typu UE680/193/1; 6-cio cylindrowy produkcji Wytwórni Sprzętu Komunikacyjneg / Puckich Zakładów Mechanicznych w Pucku o mocy 165 KM [121 kW]; ilość obrotów 2000/min; sprzęgło o przełożeniu 4: 1. Prądnica 28 kVA = 400 V. 1991: MARYNA - Żegluga Świnoujska, Świnoujście. 1998: - wycofany, dalej ????. [img]http://zegluga.szympanstudio.pl/albums/userpics/normal_Maryna2.jpg[/img]
Odpowiedział(a) w PROMY PASAŻERSKIE TYPU PP-120
Valdemaras
Valdemaras 12.10.2008, 17 lat temu
Odp: PROMY PASAŻERSKIE TYPU PP-120
[color=green][b]"JAGNA"[/b][/color] TYP STATKI: pasażerski prom portowy typu PP 120 ROK I MIEJSCE BUDOWY: 1966; Gdańska Stocznia Rzeczna, Gdańsk-Stogi. NR. BUDOWY: B070/6 DANE TECHNICZNE: długość: 20,54 m; szerokość: 5,83 m; wysokość burt: 2,06 m; zanurzenie: 1,34 m. SILNIKI GŁÓWNE 1 silnik wysokoprężny dwusuwowy 4-cylindrowy typu B120W produkcji Puckich Zakładów Mechanicznych w Pucku o mocy 120 KM [88 kW] rok produkcji 1965;średnica cylindrów 195 mm; skok tłoka 260 mm 1 prądnica 6,5 kVA = 230 V.; 1 prądnica 3,5 kVA = 220 V. INNE DANE materiał budowy: dno-stal, burty-stal, pokład-stal kadłub spawany o poprzecznym systemie wiązań pędnik: 1 śruba; pasażerów: 200; załoga 5 osób.; prędkość: 15 km/h. [u]PRZEBIEG SŁUŻBY[/u] 1967: JAGNA - P.P. Żegluga Szczecińska, Szczecin. użytkowany do komunikacji wewnątrz portowej w Szczecinie a także do przewozu wycieczek po porcie. Pływał także w Świnoujściu jako prom. 1990: - wycofany. 1992.III.31: JAGNA - Szczecińska Stocznia Remontowa „Gryfia”, Szczecin. używany jako prom do przewozu własnych pracowników. 1999: - nie wykazywany.
Odpowiedział(a) w PROMY PASAŻERSKIE TYPU PP-120
Valdemaras
Valdemaras 12.10.2008, 17 lat temu
Odp: PROMY PASAŻERSKIE TYPU PP-120
[color=olive][b]"LUCYNA"[/b][/color] TYP STATKI: pasażerski prom portowy typu PP 120 ROK I MIEJSCE BUDOWY: 1966; Gdańska Stocznia Rzeczna, Gdańsk-Stogi. NR. BUDOWY: B070/6 DANE TECHNICZNE: długość: 20,46 m; szerokość: 5,82 m; wysokość burt: 2,45 m; zanurzenie: 1,40 m. SILNIKI GŁÓWNE 1 silnik wysokoprężny dwusuwowy 4-cylindrowy typu B120W produkcji Puckich Zakładów Mechanicznych w Pucku o mocy 120 KM [88 kW] rok produkcji 1964; średnica cylindrów 195 mm; skok tłoka 260 mm 1 prądnica 3,5 kVA = 230 V.i 1 x 0,9 kVA = 24 V INNE DANE materiał budowy: dno-stal, burty-stal, pokład-stal kadłub spawany o poprzecznym systemie wiązań pędnik: 1 śruba; pasażerów: 200; załoga 5 osób.; prędkość: 15 km/h. [u]PRZEBIEG SŁUŻBY[/u] 1966: LUCYNA - P.P. Żegluga Gdańska, Gdańsk. eksploatowany w porcie gdańskim zarówno do przewozu wycieczek jak do utrzymywania komunikacji w porcie na trasie: Nowy Port – Wisłoujście przez pewien czas również na Zalewie Wiślanym. 1991: - wycofany. 1992: - nabyty przez prywatną osobę i przeprowadzony do Gdańska – Górki Zachodnie nad Wisła Śmiała gdzie miał pełnić rolę pływającej kawiarni. Niestety do realizacji planów nie doszło. 1993: - zaniedbany statek przewrócił się na burtę na skutek demontażu wyposażenia. Służył też jako przykrywka do obrotu kolorowymi metalami, które ponoć miały być z niego wymontowywane ale ilość przechwyconych przez policję cennych stopów starczyła by na wyposażenie kilkudziesięciu takich jednostek a wrak statku był tylko osłoną przed kradzieżami. 1995: - złomowany. [img]http://zegluga.szympanstudio.pl/albums/userpics/normal_Lucyna21.jpg[/img]
Odpowiedział(a) w PROMY PASAŻERSKIE TYPU PP-120
Valdemaras
Valdemaras 12.10.2008, 17 lat temu
Odp: PROMY PASAŻERSKIE TYPU PP-120
[color=blue][b]"MAGDA"[/b][/color] TYP STATKI: pasażerski prom portowy typu PP 120 ROK I MIEJSCE BUDOWY: 1965; Gdańska Stocznia Rzeczna, Gdańsk-Stogi. NR. BUDOWY: B070/5 DANE TECHNICZNE: długość: 20,54 m; szerokość: 5,82 m; wysokość burt: 2,06 m; zanurzenie: 1,47 m. SILNIKI GŁÓWNE 1 silnik wysokoprężny dwusuwowy 4-cylindrowy typu B120W produkcji Puckich Zakładów Mechanicznych w Pucku o mocy 120 KM [88 kW] rok produkcji 1963; numer fabryczny 114/595; średnica cylindrów 195 mm; skok tłoka 260 mm 1 prądnica 6,5 kVA = 230 V.; 1 prądnica 3,5 kVA = 220 V. INNE DANE materiał budowy: dno-stal, burty-stal, pokład-stal kadłub spawany o poprzecznym systemie wiązań pędnik: 1 śruba; pasażerów: 200; załoga 5 osób.; prędkość: 15 km/h. [u]PRZEBIEG SŁUŻBY[/u] 1966: MAGDA - P.P. Żegluga Szczecińska, Szczecin. użytkowany do komunikacji wewnątrz portowej w Szczecinie a także do przewozu wycieczek po porcie. Pływał także w Świnoujściu jako prom. 1990: - wycofany. 1992: - sprzedany do Finlandii. [img]http://zegluga.szympanstudio.pl/albums/userpics/normal_Magda.jpg[/img]
Odpowiedział(a) w PROMY PASAŻERSKIE TYPU PP-120
Valdemaras
Valdemaras 12.10.2008, 17 lat temu
Odp: PROMY PASAŻERSKIE TYPU PP-120
[color=navy][b]"CELINA"[/b][/color] TYP STATKI: pasażerski prom portowy typu PP 120 ROK I MIEJSCE BUDOWY: 1965; Gdańska Stocznia Rzeczna, Gdańsk-Stogi. NR. BUDOWY: B070/3 DANE TECHNICZNE: długość: 21,58 m; szerokość: 6,21 m; wysokość burt: 2,45 m; zanurzenie: 1,40 m. SILNIKI GŁÓWNE 1 silnik wysokoprężny dwusuwowy 4-cylindrowy typu B120W produkcji Puckich Zakładów Mechanicznych w Pucku o mocy 120 KM [88 kW] rok produkcji 1963; numer fabryczny 114/560; średnica cylindrów 195 mm; skok tłoka 260 mm 1 prądnica 6,5 kVA = 230 V. INNE DANE materiał budowy: dno-stal, burty-stal, pokład-stal kadłub spawany o poprzecznym systemie wiązań pędnik: 1 śruba; pasażerów: 200; załoga 5 osób.; prędkość: 15 km/h. [u]PRZEBIEG SŁUŻBY[/u] 1965: CELINA - P.P. Żegluga Gdańska, Gdańsk. 1989: - wycofany. 1991: - złomowany w Bazie Remontowej Żeglugi Gdańskiej w Gdańsku. [img]http://zegluga.szympanstudio.pl/albums/userpics/normal_Celina.jpg[/img]
Odpowiedział(a) w PROMY PASAŻERSKIE TYPU PP-120
Valdemaras
Valdemaras 12.10.2008, 17 lat temu
Odp: PROMY PASAŻERSKIE TYPU PP-120
[color=purple][b]"PROM NR 4"[/b][/color] TYP STATKI: pasażerski prom portowy typu PP 120 ROK I MIEJSCE BUDOWY: 1964; Gdańska Stocznia Rzeczna, Gdańsk-Stogi. NR. BUDOWY: B070/2 DANE TECHNICZNE: długość: 21,08 m; szerokość: 6,21 m; wysokość burt: 2,45 m; zanurzenie: 1,40 m. SILNIKI GŁÓWNE 1 silnik wysokoprężny dwusuwowy 4-cylindrowy typu B120W produkcji Puckich Zakładów Mechanicznych w Pucku o mocy 120 KM [88 kW] rok produkcji 1963; numer fabryczny 104/444; średnica cylindrów 195 mm; skok tłoka 260 mm 1 prądnica 6,5 kVA = 230 V. INNE DANE materiał budowy: dno-stal, burty-stal, pokład-stal kadłub spawany o poprzecznym systemie wiązań pędnik: 1 śruba; pasażerów: 200; załoga 5 osób.; prędkość: 15 km/h. [u]PRZEBIEG SŁUŻBY[/u] 1964: PROM NR 4 - P.P. Żegluga Szczecińska, Szczecin. 1966: FAFIK - P.P. Żegluga Szczecińska, Szczecin. użytkowany do komunikacji wewnątrz portowej w Szczecinie a także do przewozu wycieczek po porcie. Pływał także w Świnoujściu jako prom. 1989: - wymiana silnika na nowy typ UE 680/195/1; 6-cylindrowy produkcji Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego w Mielcu o mocy 165 KM. 1991: FAFIK - Żegluga Świnoujska, Świnoujście. 1998: - wycofany. 2000: FAFIK - Józef Skiba, Dziwnów. 2004: FAFIK - PPHU EL-PORT Sp. z o.o., Elbląg. port mac. Dziwnów. 2005: - eksploatowany w rejsach po Zalewie Wiślanym i rejsach wolnocłowych do rosyjskiego Bałtyjska. 2008: - w eksploatacji. [img]http://zegluga.szympanstudio.pl/albums/userpics/normal_Fafikwe.jpg[/img]
Odpowiedział(a) w PROMY PASAŻERSKIE TYPU PP-120
Valdemaras
Valdemaras 12.10.2008, 17 lat temu
Odp: PROMY PASAŻERSKIE TYPU PP-120
[b]"PROM NR 1"[/b] TYP STATKI: pasażerski prom portowy typu PP 120 ROK I MIEJSCE BUDOWY: 1963; Gdańska Stocznia Rzeczna, Gdańsk-Stogi. NR. BUDOWY: B070/1 DANE TECHNICZNE: długość: 21,56 m; szerokość: 5,82 m; wysokość burt: 2,45 m; zanurzenie: 1,40 m. SILNIKI GŁÓWNE 1 silnik wysokoprężny dwusuwowy 4-cylindrowy typu B120W produkcji Puckich Zakładów Mechanicznych w Pucku o mocy 120 KM [88 kW] rok produkcji 1962; numer fabryczny 104/323; średnica cylindrów 195 mm; skok tłoka 260 mm 1 prądnica 6,5 kVA = 230 V. INNE DANE materiał budowy: dno-stal, burty-stal, pokład-stal kadłub spawany o poprzecznym systemie wiazań pędnik: 1 śruba; pasażerów: 200; załoga 5 osób.; prędkość: 15 km/h. [u]PRZEBIEG SŁUŻBY[/u] 1963: PROM NR 1 - P.P. Żegluga Szczecińska, Szczecin. 1964: PROFESOR FILUTEK - P.P. Żegluga Szczecińska, Szczecin. użytkowany do komunikacji wewnątrz portowej w Szczecinie a także do przewozu wycieczek po porcie. Pływał także w Świnoujściu jako prom. 1966: FILUTEK - zmiana nazwy. na skutek kampanii prasowej prowadzonej przez środowisko profesorów szkół wyższych Szczecina jakoby nazwa statku obraża ich status naukowy zmieniono nazwę jednostki. 1988: - wymiana silnika na nowy typ UE 680/195/1; 6-cylindrowy produkcji Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego w Mielcu o mocy 165 KM. 1991: FILUTEK - Żegluga Świnoujska, Świnoujście. 1999: - wycofany. 2000: ARNO I - Żegluga Pomorska Sp. z o.o., Szczecin. 2007: ARNO I - Grzegorz Matyjaszczyk, Ustka. [img]http://zegluga.szympanstudio.pl/albums/userpics/normal_Filutek.jpg[/img]
Odpowiedział(a) w PROMY PASAŻERSKIE TYPU PP-120
Valdemaras
Valdemaras 11.10.2008, 17 lat temu
Odp: PROMY PASAŻERSKIE TYPU PP-120
[b] WSTĘP[/b] Długo się zastanawiałem czy opisywać te statki ale w końcu po namyśle postanowiłem zamieścić ich opis i losy bo przecież były to statki które głównie pływały na rzekach w ich końcowych odcinkach położonych w granicach wielkich portów oraz na wodach Zalewu Wiślanego. Szczególnie blisko związane były z krajobrazem Świnoujścia i Szczecina. To one przeprawiały niezliczone rzesze rodzimych mieszkańców i turystów na oba brzegi wysp Uznam i Wolin gdzie rozłożyło się miasto Świnoujście. Były często fotografowane na pocztówkach i prawie każdy kto zawitał do tego miasta musiał się nimi przepłynąć z dworca PKP w Warszowie do centrum grodu na Świną. [b]I. PROJEKT[/b] W ramach modernizacji naszej floty pasażerskiej na początku lat sześćdziesiątych XX w. zaistniała potrzeba opracowania statku pasażerskiego komunikacyjnego służącego jako prom do przewozu osób dla obsługi przeprawy promowej w Świnoujściu przez rzekę Świnę pomiędzy wyspami Uznam i Wolin, na których leży miasto. W tym celu Biuro Projektów i Studiów Taboru Rzecznego we Wrocławiu otrzymało zlecenie na opracowanie odpowiedniej dokumentacji oznaczonej numerem 1676. Projekt opracowali mgr inż. Jerzy Kamionka i inż. Zbigniew Zubrzycki otrzymał on oznaczenie robocze PP120. Przy opracowaniu wzięto pod uwagę następujące priorytety: - proste i estetyczne umeblowanie i wyposażenie wnętrz - oddzielenie rejonów załogowych i służbowych od pasażerskich - możliwość przewozu większych bagaży - usytuowanie pomieszczeń, przejść i korytarzy zapewniających wygodną komunikacje Budowę prototypu a później innych statków zlecono ówczesnej Gdańskiej Stoczni Rzecznej w Gdańsku-Stogach. Pierwsza jednostka gotowa była w 1963 roku i przeznaczona była dla Żeglugi Szczecińskiej. Kadłub statku podzielono na pięć sekcji blokowych, z których sekcje II, III i IV rozbito na sekcje płaskie. Natomiast sekcje I i V wykonano blokowo. Gotowe bloki transportowane były na halę kadłubową i tam montowane na wózkach, za pomocą, których zwodowano kadłub. a. Dane techniczne długość całkowita - 21,90 m długość na wodnicy - 20,33 m szerokość całkowita - 6,21 m szerokość na wręgach - 5,80 m wysokość burt: - 2,45 m zanurzenie konstrukcyjne średnie - 1,65 m ilość pasażerów 200 osób. autonomiczność 70 godzin prędkość 15, 2 km/godz. załoga 4-5 osób. W sumie zbudowano 12 jednostek tego typu głównie dla Żeglugi Szczecińskiej w trzy dla Żeglugi Gdańskiej. Reasumując były to jak się okazało statki nieudane głównie na skutek kłopotów statecznościowych podczas pobytu pasażerów na pokładzie słonecznym. Ostatecznie zdecydowano się na zmniejszenie liczby osób i zabronienie wychodzenia na pokład górny. Przez załogi nazywane były „bombowcami” ze względu na odgłos wydawany przez silniki. [b]II. KADŁUB[/b] Kadłub stalowy całkowicie spawany o poprzecznym systemie wiązań podzielony został za pomocą czterech grodzi na pięć przedziałów zawierających licząc od rufy: I. skrajnik rufowy II. siłownia III. pomieszczenia załogowe IV. ładownia V. skrajnik dziobowy Odstęp wręgów wynosił 400 mm, natomiast poszycie kadłuba wykonano z blach o grubości od 8 do 4 mm. Pokład główny posiadał trzy wyodrębnione rejony. A mianowicie pokład rufowy osłonięty daszkiem nadbudówki Pomieszczenie pasażerskie o powierzchni 50 m2 z siedzeniami obitymi dermą. Przy siedzeniach znajdowały się opuszczane stoliki podokienne wykonane z unilamu. Światło dzienne w pomieszczeniach pasażerskich dostarczały okna typu kolejowego po 4 na każdej burcie. W części dziobowej natomiast przeszklona weranda. Do omawianych pomieszczeń prowadzą dwa wejścia rufowe oraz dziobowe umieszczone we wnękach, dla zapewnienia możliwości cumowania. Pomieszczenie pasażerskie wyposażone było w dwa sanitariaty. Na nadbudowie mieścił się pokład słoneczny o szerokości 3,0 m zakończony od rufy barierką, od dziobu sterówką. Pod pokładem głównym umieszczono dwa symetryczne dwuosobowe pomieszczenia załogowe. Umywalnia, sanitariaty i szafy umieszczono po lewej burcie a po prawej kuchnię z kuchenką elektryczną, zlewozmywak i szafy. Ogrzewanie statku zapewniał kocioł wodny opalany paliwem płynnym za pomocą palnika duńskiej produkcji Danfoss. Pod pomieszczeniem załogi znajdował się zbiornik wody brudnej o pojemności 0,250 m3. Kadłub posiadał odbojnicę z desek sosnowych mocowaną do burt za pomocą płaskowników. Statki PP 120 posiadały ster wypornościowy częściowo zrównoważony o powierzchni 1,4 m2, ster jest połączony z trzonem za pomocą sprzęgła śrubowego. Ster opiera się na stopie zamocowanej na tylnicy. Obroty koła sterowego przenoszone były za pomocą przekładni i łańcucha Galla i cięgna liniowe prowadzone przez rolki w specjalnym torze na pokładzie słonecznym. [b]III. SIŁOWNIA[/b] Siłownia statku znajdowała się w części rufowej statku pomiędzy wręgami 8 a 22 pod pokładem głównym. Zejście do niej znajdowało się z pomieszczenia pasażerskiego schodami i było nie dostępne dla przewożonych osób. Do napędu użyto dwusuwowy silnik B-120W, czterocylindrowy produkcji Puckich Zakładów Mechanicznych w Pucku o pionowym układzie cylindrów ze sprężaniem w skrzyni korbowej. Silnik posiadał moc 120 KM przy 425 obrotach na minutę. Średnica cylindrów wynosiła 195 mm a skok tłoka 260 mm. Promy posiadały sprzęgło nawrotne typu SNH o przełożeniu 1:1. Silnik uruchamiany był za pomocą sprężonego powietrza. W tym celu posiadał w siłowni 3 butle o pojemności 60 l i ciśnieniu 30 atm. Z tym, że do rozruchu służyły tylko dwie butle, trzecia przeznaczona była do celów gospodarczych. Do ładowania butli służyła sprężarka ręczna typu Puck dwustopniowa o wydajności 2 N m3/godz. i sprężarkę z zespołu pomocniczego Bukh wydajności 20 N m3/godz. oraz końcówkę do ładowania z lądu. Silnik był chłodzony wodą zaburtową za pomocą pompy zawieszonej na silniku. Statki te posiadały dwa zbiorniki paliwa o pojemności 920 l i zbiornik rozchodowy o pojemności 250 l a także zbiornik zapasowy oleju smarnego o pojemności 220 l i zbiornik paliwa do kotła, CO. Agregat pomocniczy składa się z silnika 2EV100 firmy Bukh, prądnicy prądu stałego 220 V, 6,5 kW. W czasie postoju zasilanie następuje przez skrzynkę podłączenia z lądem 3 x 25 A. Siłownia wyposażona była ponadto w stół warsztatowy , szafę na części zapasowe, główną tablicę rozdzielczą, przetwornicę zasilania z lądu i przetwornicę radiową. Spaliny odprowadzane były rurą wydechową o średnicy 200 mm, wylot znajduje się w części rufowej nad linią wodną. Pędnikiem jest 4- skrzydłowa śruba mosiężna o średnicy 1160 mm. [b]IV. WYPOSAŻENIE [/b] [u]a. kotwiczne[/u] Statki wyposażono w dwie kotwice typu Halla umieszczone w dziobowych kluzach kotwicznych. Waga jednej kotwicy wynosiła 150 kG. Do opuszczania i podnoszenia kotwic służyła winda ręczna dwułańcuchowa o udźwigu 1250 kG. Łańcuchy miały długość 30 mb i średnicę 13 mm, umieszczone były w komorze łańcuchowej znajdującej się w skrajniku dziobowym. [u]b. cumownicze[/u] trzy pary pachołków cumowniczych podwójnych umieszczonych po obu burtach na dziobie, przy wejściu na pokład główny dla pasażerów i rufie. [u]c. nawigacyjno-pokładowe[/u] kompas magnetyczny sufitowy, zegar okrętowy, barometr, przechyłomierz, sonda ręczna, bosaki, trap i komplet lin cumowniczych. [u]d. sygnałowo-radiowe [/u] światła nawigacyjne burtowe, rufowe i masztowe oraz awaryjne, znaki sygnalizacji dziennej, reflektor o mocy 1000 W, syrena okrętowa, róg mgłowy, dzwon okrętowy, tuba głosowa i rakietnica sygnałowa wraz z nabojami w późniejszym okresie zamieniona na rakiety spadochronowe ręczne. W sterowni zamontowano radiotelefon, rozgłośnię koncertowo-dyspozycyjną o mocy 40 W typu RK41. W skład jej wchodził: adapter, radioodbiornik i mikrofon. Na statku rozmieszczono także dzwonki alarmowe. Instalacja elektryczna i radiowa zasilana była następująco: - instalacja siłowa i oświetlenie normalne = 220 V - rozgłośnia koncertowa ~ 220 V - instalacje małego oświetlenia = 24 V - w okresie późniejszym radar. Sieć oświetlenia awaryjnego jest zasilana prądem stałym o napięciu 24 V z baterii akumulatorów, poprzez awaryjną tablicę rozdzielczą, która włącza się samoczynnie w przypadku zaniku napięcia w GTR. [u]e. ratunkowe[/u] - 11 sztuk czternastoosobowych aluminiowych pływaków ratunkowych typu Roś. A w okresie późniejszym także pneumatyczne tratwy ratunkowe typu PTR 10 produkcji Stomil, Grudziądz. - 14 kół ratunkowych z rzutkami i pławkami świetlnymi. - 204 pasów ratunkowych dużych i 21 pasów ratunkowych dziecinnych. [u]f. pożarowe[/u] - gaśnice ppoż. - instalacja gaśniczo-wodna z dwoma hydrantami wyprowadzonymi na pokład i jeden w maszynowni. - węże z prądownicami, łom i topór strażacki. Opracował : WALDEMAR DANIELEWICZ Gdańsk 12.10.2008.
Odpowiedział(a) w PROMY PASAŻERSKIE TYPU PP-120
Valdemaras
Valdemaras 21.09.2008, 17 lat temu
Odp: SP-150
Dokonano uzupełnienia w temacie statku "NIMFA". Dziękuję Acorusowi.
Odpowiedział(a) w SP-150
możesz przeglądać wszystkie wątki dyskusji na tym forum.
możesz rozpocząć nowy wątek dyskusji na tym forum.
nie możesz rozpocząć ankietę na tym forum.
nie możesz dodawać załączniki w tym forum.
nie możesz pobierać załączniki na tym forum.
Moderator: Administrator

Filtruj po tagach

Popularne wątki w tym tygodniu

Nie znaleziono wątków
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies