Odp: Holowniki typu Bekas
[color=red][b]"BEKAS"[/b][/color]
[b]POPRZEDNIE NAZWY[/b]:ex "Schnepfe"; ex "Bekas".
[b]TYP STATKU[/b]: HOLOWNIK MOTOROWY ŚRUBOWY
[b]ROK BUDOWY[/b]: 1930
[b]STOCZNIA[/b]: Państwowe Zakłady Inżynierii w Warszawie; Stocznia w Modlinie. [b]NR. BUD[/b].:
[u][b]DANE TECHNICZNE[/b][/u]:
[u]1937 r[/u]. -
długość całkowita: 18,00 m; długość m.p.p.: 17,75 m; szerokość całkowita: 3,60 m ; zanurzenie puste: 0,45 m; zanurzenie max.: 0,68 m.; wyporność: 13 t.
[u]1947 r.[/u]
długość całkowita: 18,20 m; długość m.p.p.: 18,00 m; szerokość całkowita: 3,76 m ; szerokość na wręgach: 3,62 m;zanurzenie puste: 0,45 m; zanurzenie max.: 0,65 m.; - uzupełniono 10.sierpnia 2007
[u]1952 r.[/u]
długość całkowita: 18,80 m; szerokość całkowita: 3,67 m ; wysokość burt: 1,30; wysokość całkowita: 3,50 m zanurzenie: 0,65 m; nośność: 3 t.
[u]1960 r.[/u]
długość całkowita: 18,80 m; szerokość całkowita: 3,62 m ; wysokość burt: 1,35; zanurzenie: 0,80 m; nośność: 4 t.
[u]1962 r.[/u]
długość całkowita: 18,20 m; szerokość całkowita: 3,74 m ; wysokość burt: 1,30 m; wysokość nierozbieralna: 2,30 m; zanurzenie max.: 1,08 m; nośność: 21 t.
[b]SILNIKI GŁÓWNE[/b]:
[b]1930 r.[/b]
1 silnik wysokoprężny czterosuwowy typu SFMS 117; 6 cylindrowy; produkcji Humbold-Deutz, Köln z roku 1929; moc: 60 KM.
[b]1951 r.[/b]
1 silnik wysokoprężny dwusuwowy typu 64TL1 Gray Marine; 6 cylindrowy produkcji: General Corporation, Detroit z 1940 r. o mocy 100 KM. Liczba obrotów silnika: 1500/min.; liczba obrotów śruby napędowej: 1000/min.
[b]1960 r.[/b]
1 silnik wysokoprężny czterosuwowy typu DM 150 Wola; 6 cylindrowy produkcji: Zakłady Mechaniczne im.M. Nowotki w Warszawie 1959 r. nr. Silnika: 3076; mocy 150 KM. Liczba obrotów silnika: 1500/min.; liczba obrotów śruby napędowej: 500/min.
[b]2001 r[/b].
1 silnik wysokoprężny czterosuwowy typu Volvo o mocy 400 KM.
[b]INNE DANE[/b]:
materiał budowy: dno: stal; burt: stal; pokład: stal
kadłub nitowany o poprzecznym systemie wiązań.
napęd: 1 śruba o]średnicy 620 mm[/color]; prędkość: 17 km/h.; załoga: 2 do 4 osób
[b]PORT MACIERZYSTY[/b]:
Gorzów Wielkopolski
[b]ARMATOR[/b]:
Stanisław Jurkowski, Gorzów Wielkopolski
[b]NUMERY REJESTRACYJNE[/b]:
5033 [PZW Tczew]; 635 [RDW. Tczew]; 159 [ RDW. Gorzów Wielkopolski]; Bg-I-188 [IŻŚr. Bydgoszcz]
PRZEBIEG SŁUŻBY:
Zbudowany jako jednostka holowniczo-inspekcyjna na zamówienie Dyrekcji Dróg Wodnych w Toruniu z przeznaczeniem na Dolną Wisłę. Jednostki bliżniacze "NUR" i "RARÓG". Holowniki te mogły bez potrzeby slipowania dokonywać wymiany śruby napędowej na jazdę szybką lub na holowniczą. Odbywało to się przez odkręcenie wodoszczelnej klapy na półtunelu. Po odbiorach [b]"Bekas"[/b] trafił do Państwowego Zarządu Wodnego w Tczewie gdzie stacjonował do wybuchu wojny we wrześniu 1939r. Przejęty przez okupanta niemieckiego zmienił nazwę na [b]"SCHNEPFE"[/b] co jest dosłownym odpowiednikiem polskiego "Bekas". Nadal pływał w Waserstrasseamt Dirschau [niem. nazwa Tczewa]. W marcu 1945 roku odnaleziony w porcie gdańskim i celowo zatopiony przez ekipy administracji wodnej aby nie dostał się w ręce sowieckie. Po podpisaniu umowy radziecko-polskiej o podziale taboru i wraków podniesiony i odholowany na remont do Tczewa. Po odbudowie wrócił do nazwy [b]"BEKAS"[/b]. Od 1946 roku w P.Z.W. w Tczewie a po jego likwidacji w 1951 roku trafił do Rejonu Dróg Wodnych w Tczewie. Podczas remontu otrzymał silnik Gray Marine. W kwietniu 1954 roku zarządzeniem nr TM-I-083/1/54 Zarządu Okręgowego Dróg Wodnych w Poznaniu przekazany do R.D.W. Gorzów Wielkopolski. W 1960 roku przeszedł przebudowę co zmieniło jego sylwetkę. Wstawiono nowy silnik DM-150 Wola.Od 1963 roku w Okręgowym Zarządzie Wodnym w Gorzowie Wlkp. W 1973 roku trafił do Przedsiębiorstwa Budownictwa Wodnego w Poznaniu, stacjonował w Gorzowie Wlkp. W dniu 4 listopada 1998 r. przejęty przez POZ-BRUK w Sobocie koło Poznania ale nie użytkowany. Następnie zakupiony przez Jurkowskiego Stanisława z Gorzowa Wlkp., przeszedł wymianę silnika. Pływa do dziś.
Opracował: Waldemar Danielewicz Gdańsk sierpień 2007. uzupełniono 10 sierpnia 2007
wszelkie prawa zastrzeżone
[img]http://zegluga.szympanstudio.pl/albums/userpics/normal_Gorz%C3%B3w.jpg[/img]