O nie! Gdzie jest JavaScript?
Twoja przeglądarka internetowa nie ma włączonej obsługi JavaScript lub nie obsługuje JavaScript. Proszę włączyć JavaScript w przeglądarce internetowej, aby poprawnie wyświetlić tę witrynę, lub zaktualizować do przeglądarki internetowej, która obsługuje JavaScript.

Forum 

Holowniki motorowe

178 postów | Ostatnia aktywność na 15.04.2020 przez Valdemaras
Valdemaras
Valdemaras 15.04.2020, 4 lat temu
Odp: SŁAWOMIR
Czy ktoś wie jakie są dalsze losy tego holownika w 2020 r.
Odpowiedział(a) w SŁAWOMIR
Valdemaras
Valdemaras 28.12.2012, 11 lat temu
Odp: SŁAWOMIR
Mam pytanie jak są losy tego holownika. Wiem że został zdjęty i przetransportowany do stoczni.
Odpowiedział(a) w SŁAWOMIR
Valdemaras
Valdemaras 26.02.2012, 12 lat temu
Odp: WITOLD
[color=#0000ff]"WITOLD"[/color] POPRZEDNIE NAZWY: ex "DRÖSSEL" TYP STATKU: holownik motorowy ROK I MIEJSCE BUDOWY: nieznane NUMER BUDOWY: [u]DANE TECHNICZE[/u]: wymiary długość-11,20 m; szerokość-2,44 m; wysokość burt-1,52 m; wysokość statku: 2,52 m; zanurzenie-1,00 m Silniki główne [i]19..[/i]1 silnik benzynowy prod.: Daimler Benz, Berlin; moc: 30 KM [i]1950[/i]1 silnik wysokoprężny 4 cylindrowy; prod.: Hill Diesel [USA] o mocy 35 KM [i]1960[/i]1 silnik wysokoprężny czterocylindrowy; typu: 4NVD14; produkcji: Dieselmotoren Fabryk, Schönebeck [DDR]; rok produkcji: 1958; numer fabryczny: 63204; moc: 40 KM; średnica tłoka: 100 mm; skok tłoka: 140 mm; ilość obrotów silnika/wału: 1500/750 min. Inne kadłub stalowy nitowany o poprzecznym układzie wiązań pędnik: 1 śruba; załoga: 2 osoby; prędkość: 9 km/h. ARMATOR Przedsiębiorstwo Budownictwa Wodnego w Tczewie PORT MACIERZYSTY Tczew NUMERY REJESTRACJI ADMINISTRACYJNEJ 5067 [ PZW, Tczew]; 639 [RDW, Tczew]; Gd-I-22 [IŻŚr, Gdańsk] [b]RYS HISTORYCZNY[/b] Data i miejsce zbudowania jednostki jest nieznane. Według źródeł Polskiego Rejestru Statku statek zbudowano w 1932 r., a według armatora w 1925 r. Do października 1939 r. pływał pod nazwą "DRÖSSEL" w Radzie Portu i Dróg Wolnego Miasta Gdańska stacjonując w Einlage [dz. Gdańsk-Przegalina]. Po jej likwidacji przydzielony do Wasserstraßenamt, Einlage. Zatopiony w marcu 1945 r. w Kurzebrack [dz. Korzeniewo]. Wydobyty 15 września 1945 r. i po remoncie w Łożyskach [dz. Gdańsk Przegalina]nazwany został "WITOLD" i przydzielony do Państwowego Zarządu Wodnego w Tczewie, Nadzór Wodny w Łożyskach. W 1949 roku przekazany do Nadzoru Wodnego w Korzeniewie. W 1950 r. w Elbląskiej Stoczni Rzecznej został przebudowany między innymi zabudowano rufę oraz wymieniono silnik. Od 1952 r. w Rejonie Dróg Wodnych w Tczewie. W 1959 roku otrzymał nowy silnik. Eksploatowany na Wiśle, Szkarpawie i Nogacie. Od 1964 r. w Okręgowym Zarządzie Wodnym w Tczewie a od 1974 r. w Przedsiębiorstwie Budownictwa Wodnego w Tczewie. Stacjonował w Gdańsku-Przegalinie. Wycofany w 1981 r. Rok później wystawiony na ląd w Bazie PBW w Gdańsku Przegalinie. Złomowany w 1983 roku. Opracował: Waldemar Danielewicz. Gdańsk luty 2012 r.
Odpowiedział(a) w WITOLD
Valdemaras
Valdemaras 14.10.2009, 14 lat temu
Odp: KATOWICE
Na stronie 148 swojej książki-"Statki śródlądowe na polskich drogach wodnych tom I bocznokołowce- opisuje omawiany tu statek "Katowice"czyli póżniejszy "JAWORZNO". Nie wiem skąd autor czerpał dane ale pisze on że holownik zbudowano jako parowiec w 1895 roku w nieznanej stoczni. Póżniej jako "KMICIC" miał pływać w administracji wodnej a w 1936 miano go przebudować na motorowiec. Czysta fantazja nie poparta żadnymi dowodami. Tak nieprawdziwe dane idą w świat. Proszę porównać dane zawarte w książsce a z tymi podanymi w tych postach. Ja tego nie będę komentował.
Odpowiedział(a) w KATOWICE
Valdemaras
Valdemaras 11.10.2009, 14 lat temu
Odp: SŁOWACKI
Na stronie 280 książki M. Michalskiego-statki parowe na polskich wodach śródlądowych bocznokołowce tom I-jest opisywany holownik motorowy "Słowacki". Autor nie posiada o nim wielu informacji a te podane są nieprawdziwe. W swoim komentarzu informuje-[i]Danielewicz pisze, że SŁOWACKI stacjonował w PZW Puławy od 1936 do 1952 roku. Jest to jednak pomieszanie historii dwóch statków omawianego tu przedwojennego statku SŁOWACKI, z odbudowanym po wojnie czeskim statkiem PRAG Nr 1, któremu w 1948 roku nadano nazwę SŁOWACKI-rzeczywiście w korespondencji z autorem taką hipotezę przyjąłem, co było adekwatne do mojej wówczas wiedzy. I tu autor ma rację[/i]. W późniejszym okresie moich badań znaleziona dokumentacja pozwoliła zweryfikować te dane. Dalej Michalski podaje[i]-Delkowski pisze o motorowcu, który początkowo miał się nazywać MAZUT, a na początku lat dwudziestych uzyskał nazwę SŁOWACKI[/i]- dalej autor powątpiewa w ten wątek pisząc ze brak jest potwierdzenia nazwy MAZUT. Dodaje też, że przywoływany przez niego w źródłach K. Gęsikowski pisze o bocznokołowcu motorowym SŁOWACKI zbudowanym w Warszawie. [u]Jak się okazuje to nie Michalski, lecz właśnie Delkowski i Gęsikowski mają rację, choć ten ostatni tylko połowicznie[/u]. Poniżej odtworzona historia tego statku. [b][color=#3300cc]"SŁOWACKI"[/color][/b] POPRZEDNIE NAZWY: ex "MAZUT". TYP STATKU: HOLOWNIK MOTOROWY BOCZNOKOŁOWY ROK BUDOWY: 1921 STOCZNIA: Danziger Werft, Danzig. [Wolne Miasto Gdańsk] NR. BUD.: S- DANE TECHNICZNE: długość całkowita: 39,80 m; długość m.p.:38,00 m; szerokość: 5,50 m; szerokość całkowita: 10,80 m; wysokość burt na śródokręciu: 1,60 m; w części dziobowej: 2,50 m; zanurzenie max: 0,60 m SILNIKI GŁÓWNE: 2 silniki wysokoprężne dwusuwowe firmy nieznanej firmy o mocy łącznej 240 KM przy 300 obr./min. INNE DANE: materiał budowy: dno: stal; burt: stal; pokład: stalowy z blachy reflowanej. kadłub nitowany o poprzecznym systemie wiązań. napęd: dwa boczne koła napędowe Morgana; prędkość z ładunkiem 7 km/godz.; załoga: 4 do 8 osób. PORT MACIERZYSTY: Tczew ARMATOR: Państwowy Zarząd Wodny w Tczewie. NUMERY REJESTRACYJNE: BSR Danzig 759; PZW. Tczew-5018 [b][u]RYS HISTORYCZNY[/u][/b] Zbudowany na zamówienie Polsko-Holenderskiego Domu Handlowego w Warszawie, otrzymał nazwę "MAZUT". Początkowo portem macierzystym była Warszawa. W styczniu 1925 roku Polsko-Holenderskie Towarzystwo Naftowo-Przemysłowe "Mazut" z siedzibą w Warszawie zarejestrowało holownik w Gdańsku gdzie pływał pod banderą gdańską. Holownik zbudowano ze stali Siemensa Martina o grubości blach od 7 do 3 mm. Rozstaw wręg wynosił 500 mm. Kadłub podzielony był na 5 przedziałów poprzez cztery grodzie wodoszczelne. Pomiędzy wręgami 6 a 27 znajdował się magazyn bosmański, pomiędzy wręgami 27 a 41 przedział maszynowy z kolei pomiędzy wręgami 41 a 59 pomieszczenia socjalne załogi i pomiędzy wręgami 59-70 magazyn kabli. Pomieszczenia socjalne mieściły cztery kabiny pojedyncze i dwie podwójne. Na pokładzie głównym za tamborami znajdowało nadbudówka mieszcząca kuchnię, messę załogową i toaletę. Ciekawostkę stanowiły silniki napędowe, mogły być one napędzane ropą naftową surową, olejem napędowym, gazoliną i olejem parafinowym. Nieznana jest data przejęcia statku przez Skarb Państwa i przydzieleniu do administracji wodnej, gdzie zmienił nazwę na "SŁOWACKI". Stacjonował w Warszawie należąc do Państwowego Zarządu Wodnego w Warszawie. Pod koniec lat trzydziestych XX w był nie użytkowany. Jego losy w latach okupacji niemieckiej nie są znane. Figuruje w spisie statków Państwowego Zarządu Wodnego w Tczewie w latach 1946-1951 jako "Słowacki". Dalsze losy nieznane. [b]OPRACOWAŁ: Waldemar Danielewicz Gdańsk 10 październik 2009 r.[/b]
Odpowiedział(a) w SŁOWACKI
Valdemaras
Valdemaras 10.10.2009, 14 lat temu
Odp: WARMIA
Prostując kolejne pomyłki M. Michalskiego w książce "Statki parowe na polskich wodach śródlądowych-bocznokołowce tom I natknąłem się na str. 231 na opis statku "LUBECKI" i tu mną wstrząsnęło. Autor tak pomieszał dane dwóch statków gubiąc się całkowicie do tego negując prawdę historyczną i niepodważalne dokumenty. Otóż na stronie 198 opisuje statek "MINISTER LUBECKI" pomijam nie prawdziwe dane, lecz w swych hipotezach pisze że Delkowski uznał, że MINISTER LUBECKI i ODRA to ten sam statek. Jest to raczej pomyłka i tu się zgadzam z autorem. Ale autor pisząc dalej cytuje- J. Dyskant opisując wydarzenia pod Bobrownikami w sierpniu 1920 roku, użył określenia "Lubecki" a ponieważ dotyczyło to parowca, musiał to być MINISTER LUBECKI. Nie wiem skąd autor to wymyślił, ale ponieważ jest zdolny do przeinaczeń to się nie dziwię. Dalej M. Michalski zauważył, że LUBECKI to motorowiec i posunął się do tego, że podważa prawdę historyczną i dokumenty. Zarzuca autorom pracy o Flotylli Wiślanej, czyli Taubemu i Żukowskiemu powstałej w latach trzydziestych XX, w że pominęli słowo "Minister";, a także Dyskantowi autorowi pracy o Oddziale Wydzielonym Wisła z 1939 roku i nie tylko. Nie wiem tylko, jakie dowody ma na to M. Michalski myślę, że żadne to tylko jego fantazja. Otóż autor myli tak fakty, że piszę nową historię według własnego uznania. Tak się składa, że rację mają zarówno J. Dyskant jak Taube i Żukowski i inni w tym nieoceniony badacz dziejów naszej floty rzecznej M. Kuligiewicz gdyż to właśnie motorowy "Lubecki" był bohaterem wydarzeń pod Bobrownikami w sierpniu 1920 roku, co jest bogato udokumentowane w literaturze i na stronach www. Wszyscy o tym wiedzą, ale M. Michalski nie chce przyjąć tego do wiadomości tworzą swój własny mit badacza dziejów floty rzecznej według własnych ustaleń. Dodam, że w 1920 roku holownika MINISTER LUBECKI nie był jeszcze w Polsce. Być może mój komentarz jest ostry ale czytając takie banialuki komentarz sam ciśnie się do ust. Myśle że to Adamie R. zrozumiesz.
Odpowiedział(a) w WARMIA
Valdemaras
Valdemaras 22.08.2008, 15 lat temu
Odp: Holowniki HR 150
[color=red][b]"FRANIO"[/b][/color] TYP STATKU: holownik ROK I MIEJSCE BUDOWY:1969r.;Krakowska Stocznia Rzeczna, Kraków. NR. BUDOWY: 165 NOŚNOŚĆ: WYMIARY: długość-18,79 m, szerokość- 3,80 m, wysokość burt/całkowita – 1,30/3,10 m, zanurzenie- 0,65 m SILNIKI GŁÓWNE: 1 silnik wysokoprężny typ DM-150 Wola;6 cylindrowy; prod.Zakłady Mechaniczne im. M. Nowotki w Warszawie; moc:150 KM PĘDNIK:2 śruby,PREDKOŚĆ:12 km/godz.; ZAŁOGA:4 osoby. [u]NUMERY REJESTRACYJNE:[/u] PRZEBIEG SŁUŻBY: 1969: FRANIO - Przedsiębiorstwo Budownictwa Inżynieryjno Morskiego w Gdańsku. 1971: FRANIO - Przedsiębiorstwo Budownictwa Inżynieryjno Morskiego "Hydrobudowa 4", Gdańsk. 1978: FRANIO - Przedsiębiorstwo Morskiego Budownictwa Hydrotechnicznego "Energopol 4", Gdańsk. 1984: FRANIO - Przedsiębiorstwo Morskiego Budownictwa Hydrotechnicznego "Hydrobudowa", Gdańsk. 1988: - wycofany. 1989: - złomowany. [img]http://zegluga.szympanstudio.pl/albums/userpics/normal_Franio.jpg[/img]
Odpowiedział(a) w Holowniki HR 150
Valdemaras
Valdemaras 22.08.2008, 15 lat temu
Odp: Holowniki HR 150
[color=maroon][b]"RYSIO"[/b][/color] TYP STATKU: holownik ROK I MIEJSCE BUDOWY:1969r.;Krakowska Stocznia Rzeczna, Kraków. NR. BUDOWY: 164 NOŚNOŚĆ:5 ton WYMIARY: długość- 18.66 m, szerokość- 3.70 m, wysokość burt/całkowita - 1.30/3.25 m, zanurzenie- 0.65 m SILNIKI GŁÓWNE: 1 silnik wysokoprężny; typ DM-150 Wola;6 cylindrowy produkcji: Zakłady Mechaniczne im. M. Nowotki w Warszawie; moc:150 KM PĘDNIK:2 śruby: PREDKOŚĆ:14 km/godz.; ZAŁOGA:4 osoby. [u] PRZEBIEG SŁUŻBY:[/u] 1969: RYSIO - Przedsiębiorstwo Budownictwa Inżynieryjno Morskiego w Gdańsku. Baza w Szczecinie. 1971: RYSIO - Przedsiębiorstwo Budownictwa Inżynieryjno Morskiego "Hydrobudowa 11", Szczecin. 1978: RYSIO - Przedsiębiorstwo Morskiego Budownictwa Hydrotechnicznego "Energopol 5", Szczecin. 1991: - złomowany.
Odpowiedział(a) w Holowniki HR 150
Valdemaras
Valdemaras 21.08.2008, 15 lat temu
Odp: Holowniki HR 150
[color=purple][b] "KOPERNIK"[/b][/color] TYP STATKU: holownik ROK I MIEJSCE BUDOWY:1968r.;Krakowska Stocznia Rzeczna, Kraków. NR. BUDOWY: 161 NOŚNOŚĆ:5 t WYMIARY:. długość-18,70 m, szerokość- 3,82 m, wysokość burt/całkowita- 1,30/3,24 m, zanurzenie- 0,60 m. SILNIK GŁÓWNY: 1 silnik spalinowy typ DM-150 Wola;6 cylindrowy; prod.: Zakłady Mechaniczne im. M. Nowotki w Warszawie;moc:150 KM PĘDNIK: 2 śruby; PRĘDKOŚĆ:14 km/godz.; ZAŁOGA : 4 osoby. [u]PRZEBIEG SŁUŻBY:[/u] 1968: KOPERNIK - Okręgowy Zarząd Wodny, Bydgoszcz. 1974: KOPERNIK - Przedsiębiorstwo Budownictwa Wodnego, Bydgoszcz. 1976: KOPERNIK - P.B.W.; Bydgoszcz. Baza Sprzętowo-Transportowa Nr 1 w Toruniu. 1988: KOPERNIK - Zakład Budżetowy Budownictwa Wodnego, Bydgoszcz. Baza w Toruniu. 1997: KOPERNIK - Przedsiębiorstwo Wydobycia Kruszywa "WIR-BUD", Bydgoszcz. 2007: - w eksploatacji. [img]http://zegluga.szympanstudio.pl/albums/userpics/normal_Kopernik03.jpg[/img]
Odpowiedział(a) w Holowniki HR 150
Valdemaras
Valdemaras 21.08.2008, 15 lat temu
Odp: Holowniki HR 150
[color=black][b]"JAGIEŁŁO"[/b][/color] TYP STATKU: holownik ROK I MIEJSCE BUDOWY:1968r.;Krakowska Stocznia Rzeczna, Kraków. NR. BUDOWY: 160 NOŚNOŚĆ: 6 t WYMIARY:. długość-18,70 m, szerokość- 3,82 m, wysokość burt/całkowita- 1,30/2,26 m, zanurzenie- 0,60 m. SILNIK GŁÓWNY: 1 silnik spalinowy typ DM-150 Wola 6 cylindrowy; prod. Zakłady Mechaniczne im. M. Nowotki w Warszawie ;moc:150 KM PĘDNIK: 2 śruby; PRĘDKOŚĆ:13 km/godz.; ZAŁOGA: 3-4 osoby. NUMERY REJESTRACYJNE: Wr-I-253 [I.Ż.Śr. Wrocław] [u]PRZEBIEG SŁUŻBY:[/u] 1968: JAGIEŁŁO - Okręgowy Zarząd Wodny, Wrocław. 1974: JAGIEŁŁO - Przedsiębiorstwo Budownictwa Hydrotechnicznego "Odra 2" we Wrocławiu. 2003: JAGIEŁŁO - "Margo" Marek Orłowski, Wrocław. 2004: - przeznaczony na sprzedaż. 2006: - wniosek o wyrejestrowanie z U.Ż.Śr., Wrocław.
Odpowiedział(a) w Holowniki HR 150
Valdemaras
Valdemaras 17.08.2008, 15 lat temu
Odp: Holowniki HR 150
[color=purple][b]"JURAND"[/b][/color] TYP STATKU: holownik ROK I MIEJSCE BUDOWY:1968r.;Krakowska Stocznia Rzeczna, Kraków. NR. BUDOWY: 159 NOŚNOŚĆ: 5 t WYMIARY:. długość-18,80 m, szerokość- 3,81 m, wysokość burt/całkowita- 1,30/3,25 m, zanurzenie- 0,65 m. SILNIK GŁÓWNY: 1 silnik spalinowy typ DM-150 Wola;6 cylindrowy prod.: Zakłady Mechaniczne im. M. Nowotki w Warszawie ;moc:150 KM PĘDNIK: 2 śruby; PRĘDKOŚĆ:14 km/godz.; ZAŁOGA: 3-4 osoby. NUMERY REJESTRACYJNE:Gd-I- ...; GD-01-030 PRZEBIEG SŁUŻBY: 1969: JURAND - Okręgowy Zarząd Wodny, Tczew 1973: JURAND - Przedsiębiorstwo Budownictwa Wodnego, Tczew. 2000: - przebudowa, dwa silniki wysokoprężne 6 cylindrowe typu SW400/M2 "Rekin" prod. Wytwórnia Silników Wysokoprężnych w Andrychowie/Puckie Zakłady Mechaniczne w Pucku; moc: 2 x 95 KM 2003 : - Przedsiębiorstwo Budownictwa Wodnego Sp. z o.o. w Tczewie. 2007: - w eksploatacji. 2011.01: - wycofany i sprzedany na złom, obecnie oczekuje złomowania w Gdańsku-Przeróbce. [img]http://zegluga.szympanstudio.pl/albums/holowniki/hr150/normal_Jurand02.jpg[/img]
Odpowiedział(a) w Holowniki HR 150
Valdemaras
Valdemaras 17.08.2008, 15 lat temu
Odp: Holowniki HR 150
[color=black][b]"MIESZKO I"[/b][/color] TYP STATKU: holownik ROK I MIEJSCE BUDOWY:1968r.;Krakowska Stocznia Rzeczna, Kraków. NR. BUDOWY: 157 NOŚNOŚĆ: 5 t WYMIARY:. długość-18,78 m, szerokość- 3,78 m, wysokość burt/całkowita- 1,35/3,25 m, zanurzenie- 0,54 m. SILNIK GŁÓWNY: 1 silnik spalinowy typ DM-150 Wola;6 cylindrowy; prod.: Zakłady Mechaniczne im. M. Nowotki w Warszawie ;moc:150 KM PĘDNIK: 2 śruby; PRĘDKOŚĆ:14 km/godz.; ZAŁOGA: 3-4 osoby. NUMERY REJESTRACYJNE: Bg-I-147 PRZEBIEG SŁUŻBY: 1968: MIESZKO I - Okręgowy Zarząd Wodny, Poznań. 1973: - Przedsiębiorstwo Budownictwa Wodnego, Poznań. 1999: - nie wykazywany. [i]W dniu 04.11.1998 r. nabyty od Przedsiębiorstwa Budownictwa Wodnego w likwidacji przez "POZ-BRUK SOBOTA" s.c Małgorzata Nowicka, Tomasz Nowicki. Od 31.10.2001 r. armator działa pod nazwą "POZ-BRUK" Spółka z o.o. z siedzibą w miejscowości Sobota na północ od Poznania (obok drogi na Oborniki). Stopień zużycia w 2001 r.- 28 % (dane z listy środków trwałych). Cały tabor firmy pływający został zgrupowany w porcie w Gorzowie Wlkp. W 2002 r. jednostka w bardzo złym stanie technicznym stoi bezczynnie w basenie portu. Na przełomie 2003 i 2004 r. statek zostaje złomowany na terenie stoczni w Gorzowie Wlkp. [/i] uzup. Iwo Szyfter
Odpowiedział(a) w Holowniki HR 150
Valdemaras
Valdemaras 11.05.2008, 16 lat temu
Odp: Holowniki HR 150
[color=brown][b]"OPOLE"[/b][/color] TYP STATKU: holownik ROK I MIEJSCE BUDOWY:1968r.;Krakowska Stocznia Rzeczna, Kraków. NR. BUDOWY: 156 NOŚNOŚĆ: 5 t WYMIARY:. długość-18,69 m, szerokość- 3,78 m, wysokość burt/całkowita- 1,30/3,00 m, zanurzenie- 0,65 m. SILNIK GŁÓWNY: 1 silnik spalinowy typ DM-150 Wola;6 cylindrowy; prod.: Zakłady Mechaniczne im. M. Nowotki w Warszawie ;moc:150 KM PĘDNIK: 2 śruby; PRĘDKOŚĆ:14 km/godz.; ZAŁOGA: 3-4 osoby. NUMERY REJESTRACYJNE: Kż-I-167 PRZEBIEG SŁUŻBY: 1968: OPOLE - Okręgowy Zarząd Wodny, Opole. 1973: ALBATROS - Przedsiębiorstwo Budownictwa Hydrotechnicznego "Odra 1", Opole. 1993: - nie figuruje w rejestrze PRS, dalej ???
Odpowiedział(a) w Holowniki HR 150
Valdemaras
Valdemaras 11.05.2008, 16 lat temu
Odp: Holowniki HR 150
[color=red][b]"MARIAN"[/b][/color] TYP STATKU: holownik ROK I MIEJSCE BUDOWY:1968r.;Krakowska Stocznia Rzeczna, Kraków. NR. BUDOWY: 155 NOŚNOŚĆ:5 t WYMIARY:. długość-18,72 m, szerokość- 3,78 m, wysokość burt/całkowita- 1,30/3,15 m, zanurzenie- 0,52 m. SILNIK GŁÓWNY: 1 silnik spalinowy typ DM-150 Wola;6 cylindrowy prod: Zakłady Mechaniczne im. M. Nowotki w Warszawie ;moc:150 KM PĘDNIK: 2 śruby; PRĘDKOŚĆ:14 km/godz.; ZAŁOGA : 4 osoby. NUMERY REJESTRACYJNE: PRZEBIEG SŁUŻBY: 1969: MARIAN - Okręgowy Zarząd Wodny, Warszawa, Oddział Płock. 1974: MARIAN - Przedsiębiorstwo Budownictwa Wodnego, Warszawa. 1993: - wycofany, dalej ???
Odpowiedział(a) w Holowniki HR 150
Valdemaras
Valdemaras 11.05.2008, 16 lat temu
Odp: Holowniki HR 150
[color=maroon][b]"ZBYSZKO"[/b][/color] TYP STATKU: holownik ROK I MIEJSCE BUDOWY:1968r.;Krakowska Stocznia Rzeczna, Kraków. NR. BUDOWY: 154 NOŚNOŚĆ: 5 t WYMIARY:. długość-18,84 m, szerokość- 3,80 m, wysokość burt/całkowita- 1,35/3,00 m, zanurzenie- 0,65 m. SILNIK GŁÓWNY: 1 silnik spalinowy typ DM-150 Wola 6 cylindrowy prod.: Zakłady Mechaniczne im. M. Nowotki w Warszawie; moc:150 KM PĘDNIK: 2 śruby; PRĘDKOŚĆ:14 km/godz.; ZAŁOGA: 3-4 osoby. NUMERY REJESTRACYJNE: PRZEBIEG SŁUŻBY: 1968: ZBYSZKO - Okręgowy Zarząd Wodny, Sandomierz 1974: ZBYSZKO - Przedsiębiorstwo Budownictwa Wodnego, Sandomierz 1990: ZBYSZKO - Zając Waldemar, Kółko Żabienickie
Odpowiedział(a) w Holowniki HR 150
Valdemaras
Valdemaras 15.03.2008, 16 lat temu
Odp: Holowniki HR 150
[color=brown][b]"GNIEZNO"[/b][/color] TYP STATKU: holownik ROK I MIEJSCE BUDOWY:1967r.;Krakowska Stocznia Rzeczna, Kraków. NR. BUDOWY: 153 NOŚNOŚĆ:5 t WYMIARY:. długość-18,50 m, szerokość- 3,70 m, wysokość burt/całkowita- 1,30/3,00 m, zanurzenie- 0.65 m. SILNIK GŁÓWNY: 1 silnik spalinowy typ DM-150 Wola;6 cylindrowy; prod .Zakłady Mechaniczne im. M. Nowotki w Warszawie 1966 r.; nr seryjny: 3679; moc:150 KM PĘDNIK: 2 śruby; PRĘDKOŚĆ:13 km/godz.; ZAŁOGA: 3-4 osoby. NR. REJESTRACYJNE: Wa-I-103 [ IŻŚr. Warszawa] PRZEBIEG SŁUŻBY: 1967: GNIEZNO - Okręgowy Zarząd Wodny, Warszawa. Oddział w Płocku. 1974: GNIEZNO - Przedsiębiorstwo Budownictwa Wodnego, Warszawa. Oddział w Płocku. 1999: - nie wykazywany. [img]http://zegluga.szympanstudio.pl/albums/userpics/normal_Gniezno02.jpg[/img]
Odpowiedział(a) w Holowniki HR 150
Valdemaras
Valdemaras 25.02.2008, 16 lat temu
Odp: KATOWICE
Otrzymałem list od Pani Danuty Gąsiorek potomkini rodu Sapoków. Zamieszczam go poniżej: [color=red]Witam! Przesyłam Panu sprostowanie do informacji o statku "Katowice"zamieszczonych na forum strony "Żegluga Śródlądowa wczoraj, dziś i jutro" Statek "Katowice" został zbudowany Andrzeja Sapoka w porcie w Mysłowicach na rzece Przemszy. Dnia 2 lipca 1931r został wpisany do Rejestru Żeglugi Śródlądowej Sadu Grodzkiego w Mysłowicach pod L.Rej.Ż-4 jako "statek pod nazwą "Katowice", o popędzie motorowym,zbudowany z żelaza, z żelaznym pokładem, liczba tab.281" Jego budowniczy i największy udziałowiec, nie urodził się w Piotrawinie, ale we wsi Malnia na Śląsku Opolskim, - bo Sapoki to stary ród nadodrzańskich wodników. Andrzej Sapok miał 30,5% udziałów (a nie 31,5%)- które w roku 1936 przekazał swoim młodszym synom: Serafinowi 18% i Fryderykowi 12,5%. Jego starszy syn Stefan miał od początku 18,5% i to On był pierwszym kapitanem tego statku. Karol i Józef ( a nie Peter ) Jesionkowie mieli po 8,7%. Anna Kiełkowski połowę swoich 7,2% przelała na Andrzeja KIełkowskiego.Władysław i Jan Cebulakowie oraz Stanisław Mokrzysz mieli rzeczywiście po 4,8%, ale Wanda Kurtz 5%. Marta Skrzydło i Marta Sapok to ta sama osoba, - żona Serafina Sapoka. To Ona od 4.III.1937 do końca była głownym udziałowcem tego statku. Miała 25% udziałów i złożyło się na to jej 7% i 18% podarowane jej przez męża Serafina Sapoka. Informacja o zatopieniu statku w porcie Gdańskim jest całkowicie nieprawdziwa.Od zakończenia wojny "Katowice" pracowały głównie przy odbudowie Warszawy i pływał na nich najmłodszy z synów Fryderyk Sapok, później kapitan Żeglugi Śródlądowej II-giej i I-szej klasy -nr patentu 47/65. To On jako ostatni z Sapoków, zszedł z pokładu tego statku na brzeg praski w maju 1948r, ale załoga została. Tyle sprostowania.Gdyby mógł mnie Pan wyręczyć byłabym zadowolona i dziękuję. A teraz przekazuję Panu trochę informacji o Andrzeju Sapoku i statku, kóre być może przydadzą się w pisaniu książki o żegludze śródlądowej i jej ludziach. Andrzej Sapok "znalazł się nad Wisłą" po plebiscycie i upadku III-go Powstania Śląskiego, latem 1921r. Podobno udało mu się przeprowadzić "górą" jedną barkę z Odry na Wisłę. Holownik "Katowice" był dziełem Jego życia. Wcześniej zbudował wiele galarów, barek i niedużych statków. Nie licząc tych na Odrze, - na Wiśle zbudował barki Wandę, Krakowiankę, mały statek " Św. Jan", - no i Górnoślązaczkę, którą przekazał swojemu najstarszemu synowi Józefowi, - ale były i inne. Jego "przygoda" na rzece Wiśle trwała 24 lata i skończyła się w jak najgorszym śnie. Był człowiekiem który w swoim życiu wykonał wszystko co sobie zamierzył, ale los nie był dla Niego łaskawy. Utrata "Katowic" w maju 1948-mego była dla Niego ciosem ponad siły.Gorszym była tylko śmierć syna Stefana, tego "pierwszego" na "Katowicach" w wieku 36 lat. W 1948-mym miał już 72 lata. . On i jego synowie wogóle nie mieszkali na lądzie, za wyjątkiem mojego ojca Serafina, króry jako jedyny nie był wodnikiem ale nauczycielem i przez 10 miesiecy w roku musiał siedzieć na lądzie. Jednak to mój ojciec prowadził wszystkie sprawy statku ( księgę handlową, - statek był sp.z o.o, więć była to pełna księgowość, podatki, ubezpieczenia, umowy itp. ) Wkońcu to moja matka, Marta Sapok była głównym udziałowcem statku, a dziadek uważał że jeżeli się kogoś posyła do szkół, to przecież nie po to, żeby czegoś nie umiał. Po zabraniu "Katowic" wrócił w rodzinne strony nad Odrę. Osiedlił się w Koźlu i prawie do końca życia pracował w porcie. Zmarł w wieku 83 lat i jest pochowany na cmentarzu w Koźlu-Porcie. [/color]
Odpowiedział(a) w KATOWICE
Valdemaras
Valdemaras 11.02.2008, 16 lat temu
Odp: SŁAWOMIR
[color=red][b]"SŁAWOMIR"[/b][/color] POPRZEDNIE NAZWY: ex. "KORMORAN" TYP STATKU: HOLOWNIK MOTOROWY ŚRUBOWY ROK BUDOWY: 1898 STOCZNIA: R.Holtz Dampf-Boot & Maschinen-Fabrik, Harburg/Hamburg. NR. BUD.: [u]DANE TECHNICZNE: [/u] 1915 długość całkowita: 14,32 m; długość m.p.: 14,00 m; szerokość całkowita: 3,30 m m ; szerokość: 3,00 m zanurzenie pełne: 1,20 m.; 1953 długość całkowita: 14,33 m; długość m.p.: 14,00 m; szerokość całkowita: 3,30 m ; wysokość burt: 1,60 m; wysokość statku: 4,00 m; zanurzenie: 1,20 m 1966 r. długość całkowita: 14,55 m; szerokość całkowita: 3,30 m; wysokość burt: 1,50 m; [u]SILNIKI GŁÓWNE:[/u] 1 maszyna parowa podwójnego rozprężania dwu cylindrowa stojąca produkcji R.Holtz Dampf-Boot & Maschinen-Fabrik, Harburg/Hamburg 1898 r; moc: 60 KM przy 300 obr./min. 1 silniki wysokoprężny nieznanego typu ani produkcji o mocy 105 KM. 1 silnik wysokoprężny typu 3L160; 6 cylindrowy produkcji CZNM ©koda, Praha 1957 rok; numer fabryczny 52972; moc: 135 KM; średnica cylindrów: 160 mm; skok tłoka: 225 mm; 750 obr./min. 1 prądnica 0,8 kW = 24 V [u]KOTŁY PAROWE[/u] 1 kocioł parowy szkocki produkcji J.W. Klawitter, Danzig 1906 r.; ciśnienie 10,5 atm. powierzchnia ogrzewalna: 17,3 m2. [u]INNE DANE:[/u] materiał budowy: dno: stal; burt: stal; pokład: stal kadłub nitowano-spawany o poprzecznym systemie wiązań. napęd: 1 śruba ; prędkość: 14 km/godz..; załoga: 4 osoby [u]PORT MACIERZYSTY: [/u] Gorzów Wielkopolski [u]ARMATOR:[/u] Liga Obrony Kraju-Klub Wodny w Gorzowie Wielkopolskim. [u]NUMERY REJESTRACYJNE: [/u] 5005 [PZW. Elbląg] 815 [RDW. Elbląg]; Sz-I-28 [ I.Ż.Śr., Szczecin] [u]RYS HISTORYCZNY[/u] Zbudowany na zamówienie Königlische Weichsel-Strombauwervaltung, Danzig jako holownik do obsługi taboru pogłębiarskiego, otrzymał nazwę "KORMORAN". Koszt jego budowy wyniósł 15.600 marek niemieckich [ w tym okresie dniówka robotnika wynosiła od 1 do 3 marek]. Napęd stanowiła maszyna parowa o mocy 60 KM. Od 1902 roku jego portem macierzystym był Thorn [ Toruń]. W 1906 roku dokonano wymiany kotła parowego oraz zmianę stacjonowania na Danzig. [Gdańsk]. Znany jest po części skład załogi holownika za lata 1915/17: kapitan-Franz Wenzel, maszynista-Paul Fahrmann, palacz-Kozowski Hermann. W 1919 roku "Kormoran" został przekazany bezprawnie do Wasserstrassebauamt, Elbing [Elbląg]. Powstała w 1921 roku polsko-gdańska Rada Portu i Dróg Wodnych Wolnego Miasta Gdańska domagała się niestety bezskutecznie zwrotu holownika. W latach trzydziestych XX w. "Kormoran" trafił do Wasserstrassebauamt Marienburg [Malbork]. Zatopiony w grudniu 1944 roku na Nogacie przy śluzie Galgenberg [dz. Rakowiec]. Wydobyty w lipcu 1945 roku przez firmę Brudnicki i wystawiony na ląd. Komisja uznała że statek nadaje się do odbudowy gdyż jest zniszczony w 20%. W dniu 27 lipca 1946 roku nazwany "SŁAWOMIR" został opuszczony na wodę i odholowany do Państwowych Warsztatów i Stoczni w Pleniewie koło Gdańska. Podczas odbudowy dokonano przebudowy na motorowiec. Pod koniec 1946 roku trafił do Państwowego Zarządu Wodnego w Elblągu Nadzór Wodny w Malborku. Od 1951 roku w Rejonie Dróg Wodnych w Elblągu. W maju 1954 roku został przekazany do Rejonu Dróg Wodnych w Toruniu skąd po kilku dniach trafił do Gorzowa Wielkopolskiego do tamtejszego RDW. W 1958 roku przeszedł przebudowę oraz dokonano wymiany silnika. Od 1961 roku w RDW, Szczecin z portem macierzystym w Gorzowie Wielkopolskim. Wycofany w 1965 roku, rok pożniej przekazany Lidze Obrony Kraju-Klub Wodny w Gorzowie Wlkp. jako statek szkoleniowy. Do kiedy eksploatowany nie wiadomo, wykreślony 21 maja 1980 r. z rejestru z urzędu przez Inspektorat Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie. Obecnie na lądzie w Gorzowie Wlkp. [img]http://zegluga.szympanstudio.pl/albums/userpics/normal_Kormoran-Model.jpg[/img] [b]© Opracował: Waldemar Danielewicz Gdańsk 11 luty 2008 r.[/b]
Odpowiedział(a) w SŁAWOMIR
Valdemaras
Valdemaras 14.01.2008, 16 lat temu
Odp: Holowniki HR 150
[color=green][b]"WOŁODYJOWSKI"[/b][/color] TYP STATKU: holownik ROK I MIEJSCE BUDOWY:1967r.;Krakowska Stocznia Rzeczna, Kraków. NR. BUDOWY:152. NOŚNOŚĆ: 6 t WYMIARY:. długość-18,50 m, szerokość- 3,70 m, wysokość burt/całkowita- 1,50/3,00 m, zanurzenie- 0,65 m. SILNIK GŁÓWNY: 1 silnik spalinowy typ DM-150 Wola 6 cylindrowy; prod.: Zakłady Mechaniczne im. M. Nowotki w Warszawie; moc:150 KM PĘDNIK: 2 śruby; PRĘDKOŚĆ:13 km/godz.; ZAŁOGA: 3-4 osoby. NUMER REJESTRACYJNY: Kr-I-38 [IŻŚr. Kraków]; KR-01-0040 [UŻŚr. Kraków] [u]PRZEBIEG SŁUŻBY:[/u] 1968: WOŁODYJOWSKI - Okręgowy Zarząd Wodny, Sandomierz. 1974: WOŁODYJOWSKI - Przedsiębiorstwo Budownictwa Wodnego, Sandomierz. 1992: - sprzedany Stanisław Mądry, Mielec. remont, nowe 2 silniki spalinowe typu SW400; 6 cylindrowe prod.: Wytwórnia Silników Wysokoprężnych w Andrychowie; moc: 2 x 95 KM. 1998: WOŁODYJOWSKI - Firma HUB-Rzeka, Mielec. Port mac. Szczucin. 2007: - w eksploatacji. [img]http://zegluga.szympanstudio.pl/albums/holowniki/hr150/normal_102_0206.JPG[/img]
Odpowiedział(a) w Holowniki HR 150
Valdemaras
Valdemaras 31.12.2007, 16 lat temu
Odp: Holowniki HR 150
[b]"SKRZETUSKI"[/b] TYP STATKU: holownik ROK I MIEJSCE BUDOWY:1967r.;Krakowska Stocznia Rzeczna, Kraków. NR. BUDOWY: 151 NOŚNOŚĆ: 6 ton. WYMIARY: długość-18,84 m, szerokość- 3,70 m, wysokość boczna/całkowita:1,30/3,00 m, zanurzenie- 0,75 m. SILNIKI GŁÓWNE: 1 silnik spalinowy typ DM-150 Wola;6 cylindrowy; prod: Zakłady Mechaniczne im. M. Nowotki w Warszawie moc:150 KM; rok produkcji 1967; numer fabryczny: 3680. PĘDNIK: 2 śruby; PRĘDKOŚĆ:16 km/godz.; ZAŁOGA: 3-4 osoby. NUMERY REJESTRACYJNY: Wa-I-100 [I.Ż.Śr., Warszawa] [u]PRZEBIEG SŁUŻBY:[/u] 1967: SKRZETUSKI - Okręgowy Zarząd Wodny, Puławy. 1974: SKRZETUSKI - Przedsiębiorstwo Budownictwa Wodnego, Puławy. 1988: SKRZETUSKI - Zakład Budżetowy Budownictwa Wodnego w Puławach. 2002: SKRZETUSKI - Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Warszawie. Oddział w Puławach. 2007: - w eksploatacji.
Odpowiedział(a) w Holowniki HR 150
możesz przeglądać wszystkie wątki dyskusji na tym forum.
możesz rozpocząć nowy wątek dyskusji na tym forum.
nie możesz rozpocząć ankietę na tym forum.
nie możesz dodawać załączniki w tym forum.
nie możesz pobierać załączniki na tym forum.
Moderator: Administrator

Filtruj po tagach

Popularne wątki w tym tygodniu

Nie znaleziono wątków
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies