O nie! Gdzie jest JavaScript?
Twoja przeglądarka internetowa nie ma włączonej obsługi JavaScript lub nie obsługuje JavaScript. Proszę włączyć JavaScript w przeglądarce internetowej, aby poprawnie wyświetlić tę witrynę, lub zaktualizować do przeglądarki internetowej, która obsługuje JavaScript.

Forum 

Holowniki - dyskusja

Forum dostępne do dyskusji o holownikach
219 postów | Ostatnia aktywność na 15.08.2009 przez Valdemaras
Valdemaras
Valdemaras 15.08.2009, 16 lat temu
Odp: ZOFIA i KLARA
Na stronie 48 wspomnianej już książki Pan M. Michalski wymienia statek "A. LANNA 4". podając że statek podczas II wś. został zniszczony w Polsce. Jednocześnie dowodzi że informacje tę podają tylko żródła niemieckie sam jednak w to wątpi pisząc że w Polsce nikt o tym statku nie słyszał a tym bardziej o jego zniszczeniu. Otóż o zarekwirowaniu tego statku podają żródła czeskie. I rzeczywiście statek ten był w Reichswasserstrasseamt Thorn [Toruń] od 1940 roku. W kwietniu 1941 roku nazwany został "UR". Jest w raporcie PZW w Toruniu do DDW w Toruniu z kwietnia 1945 roku jako siłą zabrany przez sovietów.
Odpowiedział(a) w ZOFIA i KLARA
Valdemaras
Valdemaras 15.08.2009, 16 lat temu
Odp: ZOFIA i KLARA
Według dostępnych żródeł "KLARA" została rzeczywiście zbudowana w 1885 roku w Szczecinie [Stettiner Oderwerke] Według rejestru z 1933 roku "Klara' miała następujące parametry. Lc-48,00 m; Lpp-46,70 m; B-4,70 m; Bc-9,06 m; Hb-2,15 m; Hc-3,35 m; T/T1-0,65 m/1,05 m; maszyna parowa Stettiner Oderwerke 1885 r. 180 KM; 1 kocioł parowy 8 atm. pow.grzewcza 56m2; 180 osób w tym 20 miejsc lezących; prędkość: 6 km godz. pod prąd i 12 km z prądem; 15 osób załogi. Arm. Klara Niniec z Pińska. port mac. Toruń Nr rej 929. Zarejestrowany w 1934 roku z Pińska. W czerwcu 1939 roku statek jest wymieniany przez inspektorów administracji wodnej podczas przeglądu w Toruniu.Pozostaje pytanie czy przeszedł na Polesie czy pozostał na Wiśle według mnie pozostał chyba na Wisle
Odpowiedział(a) w ZOFIA i KLARA
B
Borsuk 14.08.2009, 16 lat temu
Odp: ZOFIA i KLARA
Jeszcze raz wracam do książki pana Michalskiego o parowcach bocznokołowych na polskich wodach śródlądowych. Chciałbym porównać informacje dotyczące statków o nazwach ZOFIA i KLARA. Informacje z książki pana Michalskiego dotyczące statków ZOFIA i KLARA: (Str. 333) X > [b]ZOFIA[/b] > (?) ZOFIA > Z [b]Holownik parowy[/b], nieznane rok i miejsce budowy, parametry kadłuba i jednostki napędowej. [b]Przebieg służby[/b] przed 1903 - X - brak informacji 1903-19xx - ZOFIA - P.Horodliczko (chyba Tarnów) (H) Hipoteza autora, że na Polesiu pływała w późniejszych latach ta sama ZOFIA 192x-1939 - (?) ZOFIA - Pińsk 1926 - ZOFIA - statek w planie mobilizacyjnym "S" 26/27 w Pińsku po 1939 - Z - dalszy los statku nieznany (Str. 146-147) X > [b]KLARA[/b] > Y > SEVERIN > KLARA > MIKOŁAJ REY [b]Statek pasażersko-towarowy[/b], parowiec, zbudowany w 1903 r., brak informacji o stoczni; L = 48,00 m, B = 4,70/8,95 m, T = 0,85-1,40 m; maszyna parowa dwustopniowego rozprężania 170 KM; kocioł parowy - brak informacji. [b]Przebieg służby[/b] 1903-1920 - X - brak informacji 1921 - - wydobycie wraka i odbudowa 1922-1939 - KLARA - Klara Nimiec, Pińsk 31.08.1939 - KLARA - jako statek flagowy, przeprowadza z Pińska do Nyrczy konwój złożony z ok. 10 statków pasażerskich i towarowych. KLARĄ dowodził kpt. ż.ś. Jefim Arsiuta. 17.09.1939 - - samozatopienie w Pińsku itd. ... [b]--------------------------------------------------------------------[/b] A to moje informacje przygotowane na podstawie dokumentów z warszawskich archiwów, rejestrów rosyjskiego Ministerstwa Komunikacji (MPS) oraz opracowania Konstantina B. Strelbickiego. [b]ZOFJA[/b] - śrubowy barkas służbowy [i]numer rejestracyjny MPS[/i]: [b]2988[/b]; [i]właściciel[/i]: K.Hordliczko (Huta Garwolińska); [i]budowa[/i]: 1894 r.; R.Holz, Hamburg; [i]wymiary[/i]: 17,9x3,0x0,38/0,51x[1,0] m; [i]maszyna parowa[/i]: 14 nKM/48 iKM; [i]kocioł[/i]: ciśn. 6 atm, 14,86 m2 powierzchni ogrzewalnej; [i]zużycie paliwa[/i]: 5 pudów (ok. 80 kg) węgla na godzinę; [i]nośność[/i]: 300 pudów (ok. 5 t), 30 pasażerów; [i]załoga[/i]: 3 osoby. Kursował na trasie Warszawa-Thorn (Toruń) [1906 r.]. Los po I wojnie nieznany. [b]ZOFJA[/b] - bocznokołowiec [i]właściciel[/i]: Gerszel Pupko (Pińsk); [i]budowa[/i]: 1885 r.; [i]wyporność[/i]: 84 t, z ładunkiem 117 t; [i]wymiary [/i](1923): 46,8x4,85/9,05x0,50 m; [i]maszyna parowa[/i]: 180 KM; [i]kocioł[/i]: 8 atm, 50,50 m2 powierzchni ogrzewalnej, 1,44 m2 powierzchni rusztów, [i]załoga[/i]: 10 osób. Remont w 1922 roku, w projekcie planu mobilizacyjnego (z roku 1926) przewidziano dla tego statku pływanie na odcinku "G" (droga wodna od Brześcia do Pińska), ostatecznie planowano ("S" 26/27) go zmobilizować do Flotylli Pińskiej (odcinek "H" - od Pińska do granicy). [b]KLARA[/b] - bocznokołowiec [i]numer rejestracyjny[/i]: [b]3[/b] (ZDW Warszawa), [b]1824[/b] (PZW Pińsk, od 1934 r.), [b]929[/b] (PZW Toruń, od 1939 r.); [i]właściciel[/i]: Samuel i Klara Niemiec (w dokumentach występuje też taka wersja nazwiska), zam. Warszawa, ul. Hoża 39, po 1934 r. Klara Nimiec (Pińsk); [i]budowa[/i]: 1885 r.; [i]wyporność[/i]: 92 t, z ładunkiem 130 t; [i]wymiary [/i] (1935): 47,67/46,62x4,71/8,95x0,60/0,85 m, (1939): 48,00/46,70x4,70/9,06x0,65/1,05 m; [i]maszyna parowa[/i]: 150 iKM; [i]ładowność[/i]: 80 m2 powierzchni użytecznej - 23 tony (1935), 50 t (1939), 200 pasażerów (w tym 20 miejsc leżących); [i]uciąg[/i]: 1000 T; [i]załoga[/i]: 5 pokładowych, 5 maszynistów, 5 obsługi. Generalny remont w 1938 roku, w czerwcu 1939 roku na Wiśle, statku nie ma wśród zmobilizowanych do Flotylli Rzecznej 31 sierpnia 1939 r. w Pińsku. Nie wiadomo, czy powrócił na Pinę i Prypeć przed 1 IX 1939 roku, w relacjach uczestników walk na Polesiu występuje jako statek zmobilizowany przez Flotyllę. Według opracowań rosyjskich zatopiony na Prypeci, w rejonie Nyrczy, w nocy z 18 na 19 września. Widać, że w książce połączono historie dwóch [u]różnych[/u] statków o nazwie ZOFIA. A dlaczego powiązałem informacji o nich z historią statku KLARA. Według mnie KLARA to dawna ZOFJA (z 1885 r.), proszę porównać daty budowy i wymiary tych jednostek! Zmiana właściciela nastapiła pewnie w końcu lat 20. lub na początku lat 30. XX wieku. Jeśli chodzi o wcześniejsze losy tego statku to pewna hipotezę ma Valdemaras i jemu zostawiam możliwość jej zaprezentowania.
Odpowiedział(a) w ZOFIA i KLARA
bruno
bruno 05.08.2009, 16 lat temu
Odp: KC-100 i inne
Ponownie witam wszystkich! Poszukuje używanego KC "zza Buga" czy ktoś ma informacje gdzie szukać?? Dzięki z góry za wszelkie informacje.
Odpowiedział(a) w KC-100 i inne
bruno
bruno 05.08.2009, 16 lat temu
Odp: KC-100 i inne
Witam! odnośnie KC 100 "WICHER" jest to w chwili obecnej po przebudowie mały statek pasażerski "PERKOZ" pływający w Żegludze Ostródzko-Elbląskiej. Postaram się w niedalekim czasie zamieścić fotkę tegoż statku.
Odpowiedział(a) w KC-100 i inne
Z
zgred 07.07.2009, 16 lat temu
Odp: czy ktoś wie coś więcej o tych jednostkach?
Cyprys to holownik-kotwiarka. Przystosowany też do pchania.Wybudowany w 1999r przez stocznię w Dobrzeniu. Ekspluatowany do dziś u armatora Piaskarz SA.
F
Fidelis 07.06.2009, 16 lat temu
Odp: czy ktoś wie coś więcej o tych jednostkach?
Dziekuje, jest pan ekspertem, musze to uszanowac.Nasuwa si. pytanie,czyje ijakie statki kursowały po gdańskim porcie,mysle olokalnych statkach, do roku 1957. Zapomnialem o hol mot ,, Kwidzyń'' , ,,Okon'', i ,,Podhalanin'', Pamietam kpt Szymanskiego z ,,Kwidzynia'' i kpt z ,,Okonia'' p. Felka [barłogę].A tak wogóle, to wielu wodniakow z okolic Płocka pracowalo na pokladach gdanskich statków.
Valdemaras
Valdemaras 06.06.2009, 16 lat temu
Odp: czy ktoś wie coś więcej o tych jednostkach?
Panie Stanisławie ! No cóż ja dalej się upieram że nie było takich statków w Żegludze Gdańskiej czyli "Konopnickiej" i "B. Prusa". Zresztą Żegluga Gdańska powstała 1 stycznia 1957 roku. Z pasażerów były: PANNA WODNA, GRAŻYNA, OLIMPIA, JULIA, WANDA, DANUTA, PIOTR ŚCIEGIENNY, LUDOMIR RÓŻYCKI, STEFAN OKRZEJA, H. RUTKOWSKI, E. DEMBOWSKI, W. HIBNER, EUGENIA, IRENA, JANINA, N. BARLICKI, S.KONARSKI, TERESA, TULA, W. WRÓBLEWSKI, BARBARA, ZOFIA to są pasażery z lat 1957-1966. Natomiast tury to "TUR-G-01", "TUR-G-02" i "TUR-G-03". Panie Stanisławie statku o nazwie "KONOPNICKA" nie było w składzie naszej floty rzecznej po roku 1945. Co do "BOLESŁAWA PRUSA" to był taki holownik z RDW Toruń w 1961 roku trafił do Cukrowni w Kruszwicy. A co do "POCHWISTA" to się zgadza był malowany na biało i woził też pasazerów jego historię znajdzie Pan na naszej stronie w holownikach parowych bocznokołowych.
F
Fidelis 06.06.2009, 16 lat temu
Odp: Holownik Slawomir
Dziękuje p. Waldku i przepraszam, pomyslalem sobie a morze to ten m/s ,,Sławomir''.
Odpowiedział(a) w Holownik Slawomir
F
Fidelis 06.06.2009, 16 lat temu
Odp: czy ktoś wie coś więcej o tych jednostkach?
Szanowny p.WALDKU, 1961r pracowalem na p/s J.Dąbrowski'' na lini Puławy- Sandomierz iprzy przstani nie kiedy spotykalismy statek onazwie, ,,pochwist'' a morze, przeoczyłem,to już tyle lat mineło, w każdym razie był malowany, na biało i chodzlł jako statek pasazerski, wkazdym razie od Sandomierza w góre rzeki.Co do p/s ,,Cwikla'', przepraszam pomyłka. Jestem nowicjuszem komputerowym.W1956-7-8roku jako małychlopak na wakacjach pływalem u brata na p/s ,,Matejko'', przyrzekam iż na motławie widywałem te male stateczki t.j. ,,konopnicka'' i,,B,Prus''.Jerzeli chodzi o,,TURY'',mozliwe, TUR-Gd-1, z kpt. Cieslickim, z Elbląga, Tur-Gd-2 zkpt Z.Kosmanem bądz z kpt .Kozłowskim. Znałem równierz kpt. Jastrzębskiego, mech. Daniela Mierzejewskiego z beemek.Takze w tak długim czasie, nie trudno o pomylke. Chodziło mi o statki ,które chodziły i którespotykałem na mym wodniackim szlaku. pozdrawiam
Valdemaras
Valdemaras 06.06.2009, 16 lat temu
Odp: Holownik Slawomir
Panie Stanisławie "Sławomir" z Giżycka to zupełnie inny statek. Tylko nazwy te same. Pozdrawiam serdecznie
Odpowiedział(a) w Holownik Slawomir
F
Fidelis 06.06.2009, 16 lat temu
Odp: Holownik Slawomir
Mili panowie ,odnośnie malego holownika M/S ,,Slawomir''nie wiem dokładnie czy chodzi o tego samego ,,Slawomira''.Ja znalem m/s,, Sławomir'',z R.D.W. w Giżycku kpt tego holwnika nazywał się Malenkow, był niskiego wzrostu , chodzil wiecznie w mundurze ze szlifami a na jego piersi dużo różnych orderów,do tego wszystkiego nosił buty oficerki ,w jego załodze jako marynarz a może bosmanem był dzisiejszy dyrektor Urzędu Zeglugi Sródlądowej w Giżycku ,bardzo sympatyczny Pan Tadeusz Zdanowicz. W/wspomniany hol m/s ,,Slawomir'', pracował na kanale Zerańskim w połowie lat 60 tych. Nie wiem,a może to ten o którego wam chodzi .Pozdrawiam dociekliwych ST. FIDELIS z Płocka.
Odpowiedział(a) w Holownik Slawomir
Valdemaras
Valdemaras 06.06.2009, 16 lat temu
Odp: czy ktoś wie coś więcej o tych jednostkach?
Moje uwagi tak w skrócie: "Pochwist" nie był w Ż.Krakowskiej lecz w RDW Puławy a na końcu w Toruniu. "22 Lipca" i "Inż. "Ćwikiel" to ta sama jednostka. ŻGdańska nie miała statku o nazwie "Konopnicka" ani "B.Prus" a Turów były 3 nie cztery. To tak na marginesie Inne statki też nie bardzo się zgadzają.
F
Fidelis 06.06.2009, 16 lat temu
Odp: czy ktoś wie coś więcej o tych jednostkach?
p Piotrku podaje tylko nazwy statkow i ich armatorów ,które zostały na zawsze w mojej pamięci tzn. od roku 1955, na rzece Wiśle i wielkie jeżiora mazurskie. żeg. krakowska--pas,,śWIATOWID'' ,,Pochwist'', m/s ..Majka''i ,,Wanda'' t.j. sp-150 hol kolowe p/s Melsztyn'', Wanda, m/s ,,Cma'' ,,Nida'' kołowce reszta to ruskie b. sprawne łosie i tzw dziobaki typu ,,Boleń'' R.D.W. Puławy-- s/p ,,Wawel'' z kpt. Dysputem ksywa dziki ptak hol mot. m/s ,, Pilica'' 300 KM, ,,Iłżanka'',,,Dąbrówka'' i kilka dziobaków typu ,,Krak'' statek inspekcyiny śrubowiec m/s,,PUłAWSKI'' Zegl. Wa-wska--p/s ,,Bałtyk'', ,,Pstrowski'' ,,Dzierżyński'' ,,Warynski,, ,,Swierczewski'' ,,Traugut'' ,,Racławice'' ,,Matejko'' Moniuszko'' ,,J.Marchlewski''' J.Dąbrowski'' ,,Kilinski'' ,,Sowinski'' ,,,B.Głowacki'' mot-- ,,Syrena'' Dziewanna; Marzanna'' Wars'' Switezianka'' ,,Odetta'' Odylia'' Wodnik'' i mała m/s,,Jaskółka i PELIKAN'' hol.--p/s ,,Wyspiiański-ex ,,Dunajec'', ,,Konarski''-ex ,,Kujawy'', Mikołaj Rej. motorowe--m/s ,,Katowice'' ex ,,Jaworzno'', Zuławy'' ,,,Nogat'',, Braniewo'' ,,Warmia'' i dziobaki m/s ,,Sandacz'' , ,,Węgorz'' ,,Losoś''. R.D.W. W-wa parowe-- ,,Kościuszko'' ,,Sienkiewicz'' motorowce--,, Drwęca'' Dzwina'' ,Niemen'' statek nspekc.C.U.G.Wodnej w w -wie m/s ,,Kościuszko'' m/s ,,Tryton''i ,,Kopernik'' r.d.w.Płock--parowce p/s ,,Smolka'' ,,22Lipca'' ,,Sobiewski'' ,,Batory'',Finder'' ,,Cwikiel'' motorowce--m/s ,,Wilia'' ,,Zgłowięda'' ,,Sójka'',,Hucuł'' parowiec ,,Smiały,,i ,,CHodkiewicz'' ,,Mieszko'' ,,Orkan'' ,,Harnas'' Gniezno'' ,,Zagloba'' R.D.W. Toruń--parowce ,,Swiatowid'' ,,Toruń'' ,,Pstrąk'' motorowe-- ,,Nur'',, Jastrząb'' Iskra'', Kopernik'' ,, Piast'',,Wisla'' . przez jakis czas Torun i Płock miały po jednym Bizonie. Zegl. BYDGOSKA--PAROWCE tylno i boczno kolowe--p/s,, Malbork'', ,,Drwęca'' ,,Narew'' ,,,Pomorzanin'' ,,Gopło'' Zeran'' ,Wanda'' boczno koł -- p/s ,,Gdańsk'' ,,San'' par. srub. p/s Nysa'', ,,Pilica'', Osa'',motor. M/S Torun'', Westerplate'', ,,Elbląg'' ,,TUNCZYK ,,Goplo'' bombowce--m/s ,,San'' ,,Wisla'' Wislok'' ,,Studnica'' ,,Warta'' ,,Narew'' ,,Brda'' ,,Wda'' ,,Notec'', Piława''. jeden frachtowiec i Nosorozec reszta to Bizony ,Koziorozce i Daniele i bardzo wiele róznego typu barek . R.D.W.Tczew--samobiezny dzwig motor. ,,Piast'' ps,,Mieczysław'', ,,BORSUK'' , ,,Kajtek'' ,,SOKół'' ,,Maciek'', ,,Sęp'', retman- ,,Kociewiak'' i ,,Pomorzak'' Lodolamacze-- flagowy ,,Basior'' ,,Kangur'' ,,Ocelot '' ,,Tur'' Tapir'' ,,Delfin'' ,,Panda'' ,,,Lampart'' nowe ,, TYGRYS'' ,,Pantera'' Irbis'', ,,Rekin i ,,Orka'',,,Pantera''. i jeszcze m/s ,,Warmiak'' i ostatni m/s ,,Witold'' Zegl. Gdanska--m/s,,Panna Wodna'' ,,K.Wójcik'' ,Olimpia'' ,,,Grazyna'' ,,P. Sciegienny'' ,Mazowsze ,,Konopnicka'' ,,B. Prus'' Dziobak--,,Klen''z kpt. Kozłowskim.Kilka beemek i cztery tury. W.Z.T.K.---Warszawa holowniki ,,Kuba'' ,,Tomek'' ,Zenek'' ,,Bolesław'' .Od61 roku m/s ,,Witek'' ,,Tadek''Ryszard'' ,,Marian'' to są dziobaki z krakowskiej stoczni .Znalem kazdego kapitana.I jeszcze hol. motor. m/s ,,Jolanta'' Reszta to pogłębiarki i wszelkiego typu barki.. Zegluga Mazurska-----pasazerskie m/s ,,Sniardwy'' ,,Mamry'' Bełdany',,Wigry'' ,,Kętrzyński'' obecniem/s,,ROS'' ,,,Odylia'', ,,LUCZANY'' ,,Derkacz'', ,,Kormoran'' , Tałty'' i ,,Tracz'' R..W.Gorzow Wielkopolski---pasaz.,,Dziwozona'' ,,Joanna'' ,,Jagienka'' Lodolamacz stu letni dzis m/s ,,KUNA'' i Kazimierz WIELKI, KTóREGO dzis eksploatuje wKazimierzu nad Wisłą armator p . Skoczek. pozdrawiam i słuzę radą FIDELIS
F
Fidelis 04.06.2009, 16 lat temu
Odp: Statki holownicze - uzupełnienia
W1967r kapitanem na holowniku z.gdanskiejjm/s Kwidzyń byl p, CZeslaw Szymański
Valdemaras
Valdemaras 25.01.2009, 16 lat temu
Odp: Statki holownicze - uzupełnienia
Po pierwsze nie S/T a jeżeli już to S/P "Piotr Ściegienny" i klasyfikowany był jako statek pasażerski a nie holownik. Co prawda niektóre statki Ż. Gdańskiej po sezonie wykorzystywane były do prac holowniczych. "Piotr Ściegienny" był w tych latach wykorzystywany do obsługi przeprawy promowej przez Wisłę na trasie Świbno-Mikoszewo. Co holownika "Włodzimierz" ex "Konrad" do w czerwcu 1961 roku przybył on z Odry a konkretnie ze Szczecina do Gdańska. Ten parowiec wykorzystywany praktycznie nie był bo w sierpniu 1961 miał być przebudowany na motorowiec ale ostatecznie go złomowano w 1963 roku.
B
barkaz4003 25.01.2009, 16 lat temu
Odp: Statki holownicze - uzupełnienia
Z.G. holownik Kwidzin -parowiec-motorowiec [180 KM ]
B
barkaz4003 25.01.2009, 16 lat temu
Odp: Statki holownicze - uzupełnienia
przepraszam cos mi ucieklo
B
barkaz4003 25.01.2009, 16 lat temu
Odp: Statki holownicze - uzupełnienia
przepraszam cos mi ucieklo
B
barkaz4003 25.01.2009, 16 lat temu
Odp: Statki holownicze - uzupełnienia
motorowiec [ 180 KM] Kp Cz. Szymanski ,Podchalanin [ 120KM]
możesz przeglądać wszystkie wątki dyskusji na tym forum.
możesz rozpocząć nowy wątek dyskusji na tym forum.
nie możesz rozpocząć ankietę na tym forum.
nie możesz dodawać załączniki w tym forum.
nie możesz pobierać załączniki na tym forum.
Moderator: Administrator

Filtruj po tagach

Popularne wątki w tym tygodniu

Nie znaleziono wątków
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies