O nie! Gdzie jest JavaScript?
Twoja przeglądarka internetowa nie ma włączonej obsługi JavaScript lub nie obsługuje JavaScript. Proszę włączyć JavaScript w przeglądarce internetowej, aby poprawnie wyświetlić tę witrynę, lub zaktualizować do przeglądarki internetowej, która obsługuje JavaScript.

Forum 

Pozostałe typy pchaczy

Jednostki wyprodukowane w małej liczbie i prototypy (Mazur, Daniel, Karibu, Jeleń itp.)
9 postów | Ostatnia aktywność na 24.06.2022 przez Apis
Apis
Apis 24.06.2022, 3 lat temu
Odp: Pchacz typu "DANIEL"
Teos - dodałem wyżej w tekście Waldka. Możesz podlinkować do galerii.
Odpowiedział(a) w Pchacz typu "DANIEL"
norbi
norbi 19.07.2007, 18 lat temu
Odp: Pchacz typu P-017 "MAZUR"
Wygląda trochę jak "Tur" ze sterówką od jakiejś pasażerki. Ale nawet o tym pchaczu nie słyszałem. Fajne fotki.
Odpowiedział(a) w Pchacz typu P-017 "MAZUR"
Valdemaras
Valdemaras 10.12.2006, 18 lat temu
Odp: Pchacz typu P-017 "MAZUR"
Bardzo ciekawe unikatowe zdjęcie kadłuba pchacza.
Odpowiedział(a) w Pchacz typu P-017 "MAZUR"
Apis
Apis 10.12.2006, 18 lat temu
Odp: Pchacz typu P-017 "MAZUR"
Unikalne zdjęcia tego pchacza nadesłał Janusz Fąfara. [img]https://www.zegluga-rzeczna.pl/a/m1.jpg[/img] Kadłub pchacza typu MAZUR [img]https://www.zegluga-rzeczna.pl/a/m2.jpg[/img] Próby eksploatacyjne zestawu MAZUR
Odpowiedział(a) w Pchacz typu P-017 "MAZUR"
Valdemaras
Valdemaras 09.12.2006, 18 lat temu
Odp: Pchacz typu P-017 "MAZUR"
W 1955 roku w Polsce rozpoczęto opracowywanie projektu statku z własnym napędem mechanicznym, który mógłby zamiast holować tradycyjna metodą barki w tzw. pociągach holowniczych pchać je przed sobą. Były to pierwsze prace nad powstaniem zestawu pchanego w Europie. Prace te prowadziło Biuro Konstrukcji Taboru Rzecznego we Wrocławiu na zlecenie Centralnego Zarządu Żeglugi Śródlądowej i Stoczni Rzecznych. W rezultacie powstała dokumentacja pchacza typu P-017 oraz czterech barek pchanych typu P-018 o ładowności 81 ton. Budowę zlecono Wrocławskiej Stoczni Rzecznej we Wrocławiu, która w 1957 roku przystąpiła do budowy omawianej jednostki oraz barek. Pierwszy polski pchacz otrzymał nazwę [b]MAZUR[/b]. [b]I. KADŁUB[/b] Zbudowany został ze stali metodą spawaną w układzie wiązań poprzecznym. Podzielony został na 4 przedziały przez 3 grodzie poprzeczne. Pierwszy przedział zawierał skrajnik dziobowy, drugi siłownię, trzeci zbiorniki paliwa i czwarty skrajnik rufowy. Nadbudowa wraz ze sterówką stalowa spawana. Mieściły się w niej pomieszczenia dla 8 ludzi, kuchnia, sanitariaty. Dziób posiadał obrys saniowy, rufa tunelowa. Dane techniczne: Długość całkowita - 16,57 m Długość na linii wodnej - 16,00 m Szerokość całkowita - 4,90 m Wysokość burty - 1,29 m Wysokość całkowita - 4,10 m Zanurzenie - 0,89 m [b]II. SIŁOWNIA[/b] Jako napędu głównego użyto dwóch silników wysokoprężnych dwusuwowych typu 3RIV 16/272 Renag produkcji Puckich Zakładów Mechanicznych w Pucku. Były to silniki 3 cylindrowe z pompą płuczącą Roota o mocy 70 KM każdy. Maksymalna ilość obrotów 500 przy 70 KM. Jako pędnik zastosowano 2 śruby napędowe czteroskrzydełkowe o średnicy 0,808 mm w obrotowych dyszach Korta. Prąd dostarczała prądnica o mocy 1,2 kW dająca prąd stały. [b]III. HISTORIA EKSPLOATACJI[/b] Po wybudowaniu pchacz Mazur wraz z czteroma barkami typu BP 80 rozpoczął próby na Odrze. Sam pchacz osiągnął prędkość 16,5 km/h. W zestawie pchacz + 4 barki w systemie 2 + 2 - 9,5 km; pchacz + 3 barki w systemie 2 + 1 - 11 km/godz.; pchacz + 3 barki w systemie jedna obok drugiej - 10, 6 km/godz. i pchacz + 1 barka -13,7 km. W czasie prób okazało się że bardzo długo trwa spinanie barek do pchacza co znacznie wydłuża czas śluzowań. Barki były mocowane do pchacza za pomocą lin do polerów cumowniczych. Po próbach na Odrze cały zestaw przydzielono Warszawskiej Żegludze na Wiśle mimo jej sprzeciwów. Trasę Wrocław - Warszawa pchacz + 4 barki zestaw przebył w ciągu 165 godzin pokonując 910 km. Barki były załadowane kruszywem i ich zanurzenie wynosiło 80 cm. Łączna masa ładunku 200 t. Wiele czasu pochłonęło pokonanie śluz na drodze wodnej Wisła - Odra. Po wejściu na Wisłę okazało się że zestaw ze względu na słaby uciąg i dysze nie był w stanie pokonywać przemiałów na rzece i ponadto jest zbyt słaby aby manewrować na Wiśle. Dalsze próby pokazały tylko całkowitą nieprzydatność pchacza na Wisłę. Popełniono wiele błędów konstrukcyjnych jak: zbyt słabe silniki, dysze Korta nie zdające egzaminu na płytkich wodach, sposób łączenia barek z pchaczem na sztywno tylko za pomocą lin mocowanych na polerach wydłużał czas kompletowania zestawu i sprawiał trudności przy manewrach. Ponadto nie dokonano prób modelowych pchacza i barek przez co nie można było określić jego warunków eksploatacyjnych na danej drodze wodnej. Egzaminu nie zdał również kształt kadłuba jak i zbyt małe rozstawienie linii wałów i śrub napędowych. Pchacz ten ze względu na swe błędy nigdy nie wszedł do produkcji seryjnej. W Warszawskiej Żegludze na Wiśle pchacz został zarejestrowany 4 sierpnia 1958 roku otrzymując numer rejestracyjny 285. Rok póżniej zmieniono nazwę na ŻUBR I. Wycofany ostatecznie w 1964 roku, cztery lata póżniej złomowany. Opracował: W. Danielewicz grudzień 2006. [img]http://zegluga.szympanstudio.pl/albums/userpics/normal_Mazurpchacz.jpg[/img]
Odpowiedział(a) w Pchacz typu P-017 "MAZUR"
Teos
Teos 03.12.2006, 18 lat temu
Odp: Pchacz typu "DANIEL"
A ma ktoś fotkę Daniela bo nie mam od czego galerii otworzyć :( ??
Odpowiedział(a) w Pchacz typu "DANIEL"
Valdemaras
Valdemaras 03.12.2006, 18 lat temu
Odp: Pchacz typu "DANIEL"
[b]III. WYPOSAŻENIE[/b] Na wypsażenie pokładowe pchacza składały się: - zestaw lamp nawigacyjnych - 2 koła ratunkowe - 4 pasy ratunkowe - 1 pływak ratunkowy typu "Roś" 14 osobowy - 2 siłowniki hydrauliczne do szczepiania barek - 4 pachoły podwójne o średnicy 140 mm umieszczone po dwa na rufie i dziobie - 2 pochoły pojedyńcze umiejscowione na dziobie i rufie w osi symetri statku - 2 kotwice Halla o wadze 100 kg - 2 wciągarki kotwiczno-cumownicze ręczne - 2 łańcuchy kotwiczne o średnicy 13 mm po 30 m każdy - 2 stery zaśrubowe wypornościowe [b]IV. STATKI[/b] Budowę prototypu zlecono Tczewskiej Stoczni Rzecznej w Tczewie, która wybudowała go na przełomie roku 1982/83. Po próbach został on przekazany Żegludze Bydgoskiej. W sumie wybudowano 4 jednostki tego typu. [b]DANIEL-B-01[/b] TYP STATKU: pchacz typu Daniel ROK I MIEJSCE BUDOWY: 1983; Tczewska Stocznia Rzeczna, Tczew. NR. BUD.: Daniel/1 WYMIARY: długość-10,19 m, szerokość-4,44, zanurzenie-0,95 m. SILNIKI GŁÓWNE 1 silniki wysokoprężny typu:UE680/193/1; 6 cyl. prod. Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego w Mielcu/Puckie Zakłady Mechaniczne w Pucku; moc: 165 KM. PĘDNIK: 1 śruba; PRĘDKOŚĆ: 15 km/godz. ; ZAŁOGA: 4 ludzi. PRZEBIEG SŁUŻBY: 1983: DANIEL- B-01 - Przedsiębiorstwo Państwowe Żegluga Bydgoska, Bydgoszcz 1995: DANIEL- B-01 – Żegluga Bydgoska S.A., Bydgoszcz [b]DANIEL-B-02[/b] TYP STATKU: pchacz typu Daniel ROK I MIEJSCE BUDOWY: 1983; Tczewska Stocznia Rzeczna, Tczew. NR. BUD.: Daniel/2 WYMIARY: długość-10,72 m, szerokość-4,52, zanurzenie-0,95 m. SILNIKI GŁÓWNE 1 silniki wysokoprężny typu:UE680/193/1; 6 cyl. prod. Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego w Mielcu/Puckie Zakłady Mechaniczne w Pucku; moc: 165 KM. PĘDNIK: 1 śruba; PRĘDKOŚĆ: 15 km/godz. ; ZAŁOGA: 2 ludzi. PRZEBIEG SŁUŻBY: 1983: DANIEL- B-02 - Przedsiębiorstwo Państwowe Żegluga Bydgoska, Bydgoszcz 1995: DANIEL- B-02 - Żegluga Bydgoska S.A., Bydgoszcz [b]DANIEL-O-01[/b] TYP STATKU: pchacz typu Daniel ROK I MIEJSCE BUDOWY: 1983; Tczewska Stocznia Rzeczna, Tczew. NR. BUD.: Daniel/3 WYMIARY: długość-10,67 m, szerokość-4,44, zanurzenie-0,95 m. SILNIKI GŁÓWNE 1 silniki wysokoprężny typu:UE680/193/1; 6 cyl. prod. Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego w Mielcu/Puckie Zakłady Mechaniczne w Pucku; moc: 165 KM. PĘDNIK: 1 śruba; PRĘDKOŚĆ: 15 km/godz. ; ZAŁOGA: 2 ludzi. PRZEBIEG SŁUŻBY: 1984: DANIEL - O-01 - Przedsiębiorstwo Państwowe Żegluga na Odrze, Wrocław. Wydział Floty, Kędzierzyn – Kożle. 1991: DANIEL- O-01 - Odratrans S. A., Wrocław. [b]DANIEL - ADAM[/b] TYP STATKU: pchacz typu Daniel ROK I MIEJSCE BUDOWY: 1983; Tczewska Stocznia Rzeczna, Tczew. NR. BUD.: Daniel/4 WYMIARY: długość-10,71 m, szerokość-4,53, zanurzenie-0,95 m. SILNIKI GŁÓWNE 1 silniki wysokoprężny typu:UE680/193/1; 6 cyl. prod. Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego w Mielcu/Puckie Zakłady Mechaniczne w Pucku; moc: 165 KM. PĘDNIK: 1 śruba; PRĘDKOŚĆ: 15 km/godz. ; ZAŁOGA: 2 ludzi. 1984: DANIEL - ADAM - Okręgowa Dyrekcja Gospodarki Wodnej, Wrocław port mac. Opole 2002: - Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej, Wrocław. Oddział w Opolu [center][img]https://www.zegluga-rzeczna.pl/images/daniel-adam.jpg[/img][/center] To tyle o tych pchaczach, wykonuje w tej chwili jego rysunek, które potem mam nadzieje tu zamieścić. Będę wdzieczny za każde uzupełnienia, uwagi i sprostowania. Publikacja dozwolana za podaniem żródła
Odpowiedział(a) w Pchacz typu "DANIEL"
Valdemaras
Valdemaras 02.12.2006, 18 lat temu
Odp: Pchacz typu "DANIEL"
[b]II. SIŁOWNIA[/b] mieściła się w części dziobowej pchacza, napęd główny stanowi jeden silnik wysokoprężny typu "Delfin" UE 680/193/1 6 cylindrowy, 4 suwowy o mocy 165 KM produkcji WSK Mielec/PZM Puck. Maksymalna ilość obrotów to 2000 min. Rozruch silnika elektryczny. Naped pomocniczy napędzany od silnika głównego składał się z: prądnicy prądu stałego 24 V i mocy 2, 0 kW pompy ogólnego użytku o wydajności 12m3/min zespół urzadzeń ogrzewania Pchacz posiada dwa zbiorniki paliawa o pojemności 2,75 m3, jeden wody pitnej i fekali. Autonomiczność pływania 120 godzin. Jako pędnik zastosowano jedną śrubę napędową czteroskrzydłową o średnicy 80 cm pracującą w dyszy stałej. c.d.n.
Odpowiedział(a) w Pchacz typu "DANIEL"
Valdemaras
Valdemaras 02.12.2006, 18 lat temu
Odp: Pchacz typu "DANIEL"
Pchacz typu [b]"Daniel" [/b]został zaprojektowany we wrocławskim Navicentrum z przeznaczeniem do obsługi w systemie całodobowym parek pchanych typu BP 150 na kanałach Górnonoteckim i Bydgoskim. [b]I. KADŁUB[/b] zbudowany został ze stali węglowej systemem spawanym o układzie wiązań poprzecznym. Kadłub posiada 25 wręg w odstępach co 40 cm i podzielony jest na cztery przedziały poprzez 3 grodzie wodosczelne poprzeczne. Zawierają one licząc od rufy: I. skrajnik rufowy II. tunel III. siłownia IV. skrajnik dziobowy Dno pojedyńcze wykonane z blach o grubości 5 mm usztywnione kształtownikami stalowymi. Burty stalowe o grubości blach 4 mm również uszywnionych kształtownikami stalowymi. Pokład ciągły z uskokiem o wysokości 35 mm w rejonie rufowym wykonany z blach o grubościach 3 i 4 mm usztywniony kształtownikami stalowymi. Dane techniczne: Lc - 10,75 m Lpp - 9,90 m B - 4,55 m Hb - 1,30 m Hc - 3,30 m T - 0,90 m Nośność - 36 t Załoga 2 osoby Ponieważ statek przeznaczony był do zmian 8 godzinnych nie został wyposażony w pomieszczenia mieszkalne, ma tylko pomieszczenie dyżurne na rufie wyposażone w podwójną kanapę, kuchenkę gazową i WC c.d.n
Odpowiedział(a) w Pchacz typu "DANIEL"
możesz przeglądać wszystkie wątki dyskusji na tym forum.
możesz rozpocząć nowy wątek dyskusji na tym forum.
nie możesz rozpocząć ankietę na tym forum.
nie możesz dodawać załączniki w tym forum.
nie możesz pobierać załączniki na tym forum.

Filtruj po tagach

Popularne wątki w tym tygodniu

Nie znaleziono wątków
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies