O nie! Gdzie jest JavaScript?
Twoja przeglądarka internetowa nie ma włączonej obsługi JavaScript lub nie obsługuje JavaScript. Proszę włączyć JavaScript w przeglądarce internetowej, aby poprawnie wyświetlić tę witrynę, lub zaktualizować do przeglądarki internetowej, która obsługuje JavaScript.

Forum 

Nosorożec

Pchacz projektowany na ujściowe odcinki Odry i Wisły i morskie wody osłonięte
9 postów | Ostatnia aktywność na 11.10.2008 przez Valdemaras
Valdemaras
Valdemaras 11.10.2008, 15 lat temu
Odp: NOSOROŻEC
[color=navy][b]"NOSOROŻEC B-01"[/b][/color] TYP STATKU: pchacz typu Nosorożec ROK BUDOWY i STOCZNIA: 1990; Tczewska Stocznia Rzeczna, Tczew. NR. BUDOWY: 2x280/1 WYMIARY: długość: 20,92 m; szerokość: 8,61 m, wysokość burt: 3,30 m; wysokość nierozbieralna :5,10 m; zanurzenie: 2,86 m. SILNIKI GŁÓWNE 2 silniki wysokoprężne typu 54H12Aa; 6 cylindrowe; prod.: Zakłady Mechaniczne im. M. Nowotki w Warszawie o mocy 614 kW przy 1600 obr./min. obroty śruby 320/min. 2 zespoły prądotwórcze o mocy 60 kVA o napięciu 400 V INNE DANE materiał budowy: dno: stal, burty: stal; pokład: stal kadłub spawany o mieszanym systemie wiązań. pędnik: 2 śruby w dyszach Korta; prędkość: z barką 1000t na stojącej wodzie 10 km/h. załoga: 3 do 4 osób. NUMERY REJESTRACYJNE: Bg-I- [u]PRZEBIEG SŁUŻBY[/u]: 1990: NOSOROŻEC B-01 - P.P. Żegluga Bydgoska, Bydgoszcz. 1995: NOSOROŻEC B-01 - Żegluga Bydgoska, Bydgoszcz. 200. : NOSOROŻEC B-01 - Trimar Shipping Ltd. Sp. z o.o., Gdynia. 2008: - w eksploatacji. [img]http://zegluga.szympanstudio.pl/albums/userpics/normal_017%7E0.jpg[/img]
Odpowiedział(a) w NOSOROŻEC
Valdemaras
Valdemaras 11.10.2008, 15 lat temu
Odp: NOSOROŻEC
[color=blue][b]"NOSOROŻEC S-05"[/b][/color] TYP STATKU: pchacz typu Nosorożec ROK BUDOWY i STOCZNIA: 1978; Stocznia Remontowa Żeglugi Śródlądowej, Kędzierzyn-Kożle. NR. BUDOWY: 7 WYMIARY: długość: 20,92 m; szerokość: 8,84 m, wysokość burt: 3,00 m; wysokość nierozbieralna :8,89 m; zanurzenie: 2,00 m. SILNIKI GŁÓWNE 2 silniki wysokoprężne typu 09H12A; 6 cylindrowe; prod.: Zakłady Mechaniczne im. M. Nowotki w Warszawie o mocy 589 kW przy 1600 obr./min. obroty śruby 320/min. 2 zespoły prądotwórcze o mocy 60 kVA o napięciu 400 V INNE DANE materiał budowy: dno: stal, burty: stal; pokład: stal kadłub spawany o poprzecznym systemie wiązań. pędnik: 2 śruby w dyszach Korta; prędkość: z barką 1000t na stojącej wodzie 10 km/h. załoga: 3 do 4 osób. NUMERY REJESTRACYJNE: Sz-I- [u]PRZEBIEG SŁUŻBY: [/u] 1979: NOSOROŻEC S-05 - P.P. Żegluga Szczecińska w Szczecinie. 2008: - w eksploatacji.
Odpowiedział(a) w NOSOROŻEC
Valdemaras
Valdemaras 11.10.2008, 15 lat temu
Odp: NOSOROŻEC
[color=olive][b]"NOSOROŻEC S-04"[/b][/color] TYP STATKU: pchacz typu Nosorożec ROK BUDOWY i STOCZNIA: 1976; Stocznia Remontowa Żeglugi Śródlądowej, Kędzierzyn-Kożle. NR. BUDOWY: 6 WYMIARY: długość: 20,63 m; szerokość: 8,58 m, wysokość burt: 3,00 m; wysokość nierozbieralna :8,89 m; zanurzenie: 2,10 m. SILNIKI GŁÓWNE 2 silniki wysokoprężne typu 09H12A; 6 cylindrowe; prod.: Zakłady Mechaniczne im. M. Nowotki w Warszawie o mocy 589 kW przy 1600 obr./min. obroty śruby 320/min. 2 zespoły prądotwórcze o mocy 60 kVA o napięciu 400 V INNE DANE materiał budowy: dno: stal, burty: stal; pokład: stal kadłub spawany o poprzecznym systemie wiązań. pędnik: 2 śruby w dyszach Korta; prędkość: z barką 1000t na stojącej wodzie 10 km/h. załoga: 3 do 4 osób. NUMERY REJESTRACYJNE: Sz-I- [u]PRZEBIEG SŁUŻBY: [/u] 1977: NOSOROŻEC S-04 - P.P. Żegluga Szczecińska w Szczecinie. 2008: - w eksploatacji. [img]http://zegluga.szympanstudio.pl/albums/userpics/normal_88.jpg[/img]
Odpowiedział(a) w NOSOROŻEC
Valdemaras
Valdemaras 11.10.2008, 15 lat temu
Odp: NOSOROŻEC
[color=green][b]"NOSOROŻEC S-03"[/b][/color] TYP STATKU: pchacz typu Nosorożec ROK BUDOWY i STOCZNIA: 1975; Stocznia Remontowa Żeglugi Śródlądowej, Kędzierzyn-Kożle. NR. BUDOWY: 5 WYMIARY: długość: 20,90 m; szerokość: 8,86 m, wysokość burt: 3,00 m; wysokość nierozbieralna :8,89 m; zanurzenie: 2,10 m. SILNIKI GŁÓWNE 2 silniki wysokoprężne typu 09H12A; 6 cylindrowe; prod.: Zakłady Mechaniczne im. M. Nowotki w Warszawie o mocy 589 kW przy 1600 obr./min. obroty śruby 320/min. 2 zespoły prądotwórcze o mocy 52 kVA o napięciu 380 V INNE DANE materiał budowy: dno: stal, burty: stal; pokład: stal kadłub spawany o poprzecznym systemie wiązań. pędnik: 2 śruby w dyszach Korta; prędkość: z barką 1000t na stojącej wodzie 10 km/h. załoga: 3 do 4 osób. NUMERY REJESTRACYJNE: Sz-I- [u]PRZEBIEG SŁUŻBY: [/u] 1976: NOSOROŻEC S-03 - P.P. Żegluga Szczecińska w Szczecinie. 1993: - nie wykazywany.
Odpowiedział(a) w NOSOROŻEC
Valdemaras
Valdemaras 11.10.2008, 15 lat temu
Odp: NOSOROŻEC
[color=brown][b]"NOSOROŻEC S-02"[/b][/color] TYP STATKU: pchacz typu Nosorożec ROK BUDOWY i STOCZNIA: 1974; Kozielska Stocznia Rzeczna, Kożle. NR. BUDOWY: 4 WYMIARY: długość: 21,02 m; szerokość: 8,62 m, wysokość burt: 3,00 m; wysokość nierozbieralna :8,89 m; zanurzenie: 2,10 m. SILNIKI GŁÓWNE 2 silniki wysokoprężne typu 09H12A; 6 cylindrowe; prod.: Zakłady Mechaniczne im. M. Nowotki w Warszawie o mocy 589 kW przy 1600 obr./min. obroty śruby 320/min. 2 zespoły prądotwórcze o mocy 52 kVA o napięciu 380 V INNE DANE materiał budowy: dno: stal, burty: stal; pokład: stal kadłub spawany o poprzecznym systemie wiązań. pędnik: 2 śruby w dyszach Korta; prędkość: z barką 1000t na stojącej wodzie 10 km/h. załoga: 3 do 4 osób. NUMERY REJESTRACYJNE: Sz-I- [u]PRZEBIEG SŁUŻBY[/u]: 1975: NOSOROŻEC S-02 - P.P. Żegluga Szczecińska w Szczecinie. 1993: - nie wykazywany.
Odpowiedział(a) w NOSOROŻEC
Valdemaras
Valdemaras 11.10.2008, 15 lat temu
Odp: NOSOROŻEC
[color=red][b]"NOSOROŻEC S-01"[/b][/color] TYP STATKU: pchacz typu Nosorożec ROK BUDOWY i STOCZNIA: 1972; Kozielska Stocznia Rzeczna, Kożle. NR. BUDOWY: 3 WYMIARY: długość: 20,27 m; szerokość: 8,62 m, wysokość burt: 3,00 m; wysokość nierozbieralna :8,89 m; zanurzenie: 2,10 m. SILNIKI GŁÓWNE 2 silniki wysokoprężne typu 09H12A; 6 cylindrowe; prod.: Zakłady Mechaniczne im. M. Nowotki w Warszawie o mocy 589 kW przy 1600 obr./min. obroty śruby 320/min. 2 zespoły prądotwórcze o mocy 52 kVA o napięciu 380 V INNE DANE materiał budowy: dno: stal, burty: stal; pokład: stal kadłub spawany o poprzecznym systemie wiązań. pędnik: 2 śruby w dyszach Korta; prędkość: z barką 1000t na stojącej wodzie 10 km/h. załoga: 3 do 4 osób. NUMERY REJESTRACYJNE: Sz-I- [u]PRZEBIEG SŁUŻBY:[/u] 1973: NOSOROŻEC S-01 - P.P. Żegluga Szczecińska w Szczecinie. 2006: - nie wykazywany.
Odpowiedział(a) w NOSOROŻEC
Valdemaras
Valdemaras 11.10.2008, 15 lat temu
Odp: NOSOROŻEC
[color=maroon][b]"NOSOROŻEC G-02"[/b][/color] TYP STATKU: pchacz typu Nosorożec ROK BUDOWY i STOCZNIA: 1970; Kozielska Stocznia Rzeczna, Kożle. NR. BUDOWY: 2 WYMIARY: długość: 20,94 m; szerokość: 8,60 m, wysokość burt: 3,00 m; wysokość nierozbieralna :5,00 m; zanurzenie: 2,00 m. SILNIKI GŁÓWNE 2 silniki wysokoprężne typu 09H12A; 6 cylindrowe; prod.: Zakłady Mechaniczne im. M. Nowotki w Warszawie o mocy 589 kW przy 1600 obr./min. obroty śruby 320/min. 2 zespoły prądotwórcze o mocy 60 kVA o napięciu 400 V INNE DANE materiał budowy: dno: stal, burty: stal; pokład: stal kadłub spawany o poprzecznym systemie wiązań. pędnik: 2 śruby w dyszach Korta; prędkość: z barką 1000t na stojącej wodzie 10 km/h. załoga: 3 do 4 osób. NUMERY REJESTRACYJNE: Gd-I- [u]PRZEBIEG SŁUŻBY[/u]: 1971: NOSOROŻEC G-02 - P.P. Żegluga Gdańska w Gdańsku. 1996.VII.01: NOSOROŻEC G-02 - Przedsiębiorstwo Usług Morskich Żegluga Ltd. Sp. z o.o. w Gdańsku. 1996.X: NOSOROŻEC-G-02 - Przedsiębiorstwo Usług Morskich Żegluga Gdańska Ltd. Sp. z o.o. w Gdańsku. 2000.X: NOSOROŻEC-G-02 - Żegluga HTŚ Sp. z o.o. w Gdańsku. 2006: w Gdańskiej Stoczni Remontowej w Gdańsku zamontowano nowe silniki wysokoprężne D16C-A MH 550 prod. AB. Volvo Penta, Goteborg o mocy łącznej 404 kW. 2008: - w eksploatacji. [img]http://zegluga.szympanstudio.pl/albums/userpics/normal_nosorozec_3.jpg[/img]
Odpowiedział(a) w NOSOROŻEC
Valdemaras
Valdemaras 11.10.2008, 15 lat temu
Odp: NOSOROŻEC
[b]"NOSOROŻEC G-01"[/b] TYP STATKU: pchacz typu Nosorożec ROK BUDOWY i STOCZNIA: 1970; Kozielska Stocznia Rzeczna, Kożle. NR. BUDOWY: 1 WYMIARY: długość: 21,00 m; szerokość: 8,60 m, wysokość burt: 3,00 m; wysokość nierozbieralna :5,00 m; zanurzenie: 2,00 m. SILNIKI GŁÓWNE 2 silniki wysokoprężne typu 09H12A; 6 cylindrowe; prod.: Zakłady Mechaniczne im. M. Nowotki w Warszawie o mocy 618 kW przy 1600 obr./min. obroty śruby 320/min. 2 zespoły prądotwórcze o mocy 60 kVA o napięciu 400 V INNE DANE materiał budowy: dno: stal, burty: stal; pokład: stal kadłub spawany o poprzecznym systemie wiązań. pędnik: 2 śruby w dyszach Korta; prędkość: z barką 1000t na stojącej wodzie 10 km/h. załoga: 3 do 4 osób. NUMERY REJESTRACYJNE: Gd-I- [u]PRZEBIEG SŁUŻBY[/u]: 1971: NOSOROŻEC G-01 - P.P. Żegluga Gdańska w Gdańsku. 1996.VII.01: NOSOROŻEC G-01 - Przedsiębiorstwo Usług Morskich Żegluga Ltd. Sp. z o.o. w Gdańsku. 1996.X: NOSOROŻEC-G-01 - Przedsiębiorstwo Usług Morskich Żegluga Gdańska Ltd. Sp. z o.o. w Gdańsku. 2000.X: NOSOROŻEC-G-01 - Żegluga HTŚ Sp. z o.o. w Gdańsku. 2008: - w eksploatacji. [img]http://zegluga.szympanstudio.pl/albums/nosorozec/normal_nosorozecg-01.jpg[/img]
Odpowiedział(a) w NOSOROŻEC
Valdemaras
Valdemaras 15.11.2007, 16 lat temu
Odp: NOSOROŻEC
[b]PCHACZE TYPU "NOSOROŻEC"[/b] [b] I. PROJEKT[/b] Ten typ pchacza powstał głownie na wody zalewów, portów i odcinków ujściowych naszych rzek. Ponieważ warunki meteorologiczne i hydrologiczne zalewów morskich różnią się znacznie od istniejących na rzekach ten typ pchacza musiał spełniać szereg warunków jak: praca przy dużej fali, we mgle i zalodzeniu. Jednak inspiracją opracowanego w 1968 roku projektu w Biurze Projektów i Studiów Taboru Rzecznego we Wrocławiu były nowo powstałe Zakłady Chemiczne w Policach i Zakłady Nawozów Fosforowych w Gdańsku. Zostały one umiejscowione celowo nad akwenem wodnym z dwóch powodów. Pierwszy to możliwość bezpośredniego załadunku na linii statek-zakład oraz rozładunek komponentów potrzebnych do produkcji i drugi wywóz z terenu zakładu na wysypiska odpadów powstających przy produkcji nawozów. W wypadku Polic transport miał się odbywać na linii Police – Świnoujście przez Zalew Szczeciński a w przypadku Gdańska do Wiślinek po Martwej Wiśle. Ponieważ na obydwu akwenach panują różne warunki nawigacyjne opracowano dwa projekty tych pchaczy oznaczonych Nosorożec „G” dla Gdańska i Nosorożec „S” dla Szczecina. W założeniach pchacze miały być eksploatowane z barkami typu BPF-1000 o ładowności 1000 t w układzie pchacz + barka w Gdańsku i pchacz + 2 barki w Szczecinie. Na tego typu pchaczach zastosowano inne kształty kadłuba pchacza i barek, nowe układy napędowo-sterowe i inne urządzenia sczepiające pchacz z barką ponadto kadłub otrzymał wzmocnienia lodowe. Autorami projektu byli: W. Zbilut, J. Stanisławski, Z. Majcher, S. Witkowski i S. Kaczyński co do typu „G” i : W. Zbilut, B. Tomaszewski, W. Piątek J. Stanisławski, Z. Majcher, S. Witkowska, J. Wadowski i S. Kaczyński. Budowę pierwszego pchacza oznaczonego symbolem budowy B 255/1 G zlecono Kozielskiej Stoczni Rzecznej w Koźlu. Kadłub natomiast wykonał Oddział stoczni w Dobrzeniu został on zakończony w 1969 r. Jego armatorem zostało P.P. Żegluga Gdańska w Gdańsku, której powierzono obsługę kombinatu chemicznego w Gdańsku. Początkowo zestawy miały eksploatować Gdańskie Zakłady Nawozów Fosforowych jednak po ustaleniach na szczeblu ministerialnym zapadała decyzja, że powierzy to się armatorom wyspecjalizowanym w przewozu ładunków. Natomiast Nosorożec „S” zaprojektowany wcześniej a budowany w okresie późniejszym oznaczony został symbolem budowy B160. [b]DANE TECHNICZNE: [/b] "G" "S" długość całkowita: 21,20 m 21,00 m długość na linii wodnej: 18,00 m 18,00 m szerokość na wręgach: 8,40 m 8,40 m szerokość całkowita: 8,60 m 8,60 m wysokość burt: 3,00 m 3,00 m wysokość statku przy zanurzeniu max.: 4,75 m zanurzenie max.: 2,44 m 2,20 m Natomiast w latach osiemdziesiątych XX w. opracowano dokumentację nowego pchacza typu Nosorożec opartą w większości na planach gdańskich pchaczy tego typu. Budowę jednostki oznaczanej jako pchacz 2 x 280 kW zlecono Tczewskiej Stoczni Rzecznej w Tczewie, która ukończyła go w 1990 roku. Przeznaczony był dla ówczesnego Przedsiębiorstwa Państwowego Żegluga Bydgoska w Bydgoszczy do pracy w portach Gdańska i Gdyni. [b]II. KADŁUB "G"[/b] Wykonano ze stali okrętowej St 37 S w podłużnym systemie wiązań wytrzymałościowych. Pchacze posiadają 37 wręg w odstępach, co 500 mm., Cztery poprzeczne grodzie wodoszczelne dzielą kadłub na cztery przedziały. Zawierają one od rufy: I. skrajnik rufowy. II. zbiornik balastowy III. siłownię. IV. zbiornik balastowy V. skrajnik dziobowy. Na pokładzie głównym umieszczono stalową nadbudowę mieszczącą pomieszczenia socjalne załogi, maszynownię i magazynek. Na nadbudowie znajduje się sterówka opuszczania i podnoszona hydraulicznie. Wejście do niej znajduje się z pokładu górnego nadbudowy. Ponieważ na tego typu pchaczach przewidywano system trzy zmianowy nie przewidziano pomieszczeń załogowych jak kajuty, znajdują się tu tylko pomieszczenie dyżurne, kuchnia, sanitariaty, umywalnia z natryskiem i szafki na odzież. Światło dzienne zapewniają duże okna typu kolejowego zarówno w nadbudowie i sterówce. [b]IIA. KADŁUB "S".[/b] Wykonany podobnie jak kadłub pchaczy gdańskich wykonany jest ze stali okrętowej St 37 S w podłużnym systemie wiązań wytrzymałościowych. Pchacze posiadają 37 wręg w odstępach, co 500 mm. Cztery poprzeczne grodzie wodoszczelne dzielą kadłub na cztery przedziały. Zawierają one od rufy: I. skrajnik rufowy. II. zbiornik balastowy III. siłownię. IV. zbiornik balastowy. V. skrajnik dziobowy. Na pokładzie głównym umieszczono stalową nadbudowę mieszczącą pomieszczenia socjalne załogi, maszynownię i magazynek. Sterówka umieszczona jest na nadbudowie na tzw. kurzej stopce i nie jest opuszczana. Wejście do niej znajduje się z rufy. Pomieszczenia socjalne załogi różnią się od pchaczy gdańskich i zawierają dwa pomieszczenia dyżurne, dużą kuchnię z jadalnią, sanitariaty i umywalnie z natryskiem. Światło dzienne zapewniają duże okna typu kolejowego zarówno w nadbudowie i sterówce. [b]III. SIŁOWNIA[/b] Umiejscowiona jest pod pokładem głównym pomiędzy 7 a 29 wręgiem. Wejście do niej znajduje się z pokładu głównego. Jako napęd główny zastosowano dwa silniki wysokoprężne czterosuwowe typu 09H12A, 6 cylindrowe produkcji Zakładów Mechanicznych im. M. Nowotki w Warszawie. Moc jednego silnika wynosi 380 KM przy 1600 obrotach na minutę. Sprzęgła redukcyjne typu Renk Sw Vg 25 o przełożeniu 5:1. Dwie śruby napędowe typu Ka 4.55 o średnicy 1,54 m znajdują się w obrotowych dyszach Korta typu 19A Wageningen. Pchacze wyposażono w dwa zespoły prądotwórcze tpu X324 ME-EL o mocy znamionowej 48 kW każdy i napięciu od 380 do 400 V. Odprowadzenie spalin odbywa się poprzez rury wydechowe umiejscowione na rufie pchacza powyżej linii wodnej. [b]IV. WYPOSAŻENIE[/b] [u]a. kotwiczno-cumownicze[/u] 1 kotwica Halla na rufie o wadze 500 kG 1 kabestan kotwiczno-cumowniczy typ KBK2/3,5 Z na łańcuch średnicy 25,5 cm na silnik elektryczny 3 x 380 V . 1 łańcuch kotwiczny o średnicy 25,5 cm o długości 40, 0 m. 1 stoper szczękowy P 25,5 [u]b. spinające[/u] 2 windy spinające typu OHJ prawa i lewa 2 amortyzatory 10 t. 2 liny spinające 6 x 37+R P24 II OC S160 o długości 35 mb. [u]c. cumownicze[/u] pachoły proste spawane typ 245 po 2 na dziobie i rufie bębny linowe 20/185 – 2 sztuki. [u]d. sygnałowo-radiowe[/u] 1 maszt sygnalizacyjny składany na pchaczach gdańskich. 1 maszt sygnalizacyjny stały na pchaczach szczecińskich. komplet świateł nawigacyjnych wymaganych przepisami. znaki dzienne sygnałowe. [kule, romb] 6 sztuk rakiet sygnałowych czerwonych. 2 reflektory na pchaczach gdańskich i jeden na pchaczach szczecińskich. radiotelefon radar GPS [u]e. ratunkowe[/u] koła ratunkowe pasy ratunkowe tratwa ratunkowa pneumatyczna 10 osobowa. łódź robocza towarzysząca. [ na niektórych jednostkach zdemontowana] f[u]. holownicze[/u] 1 hak holowniczy [nie posiada go pchacz "Nosorożec G-02"]
Odpowiedział(a) w NOSOROŻEC
możesz przeglądać wszystkie wątki dyskusji na tym forum.
możesz rozpocząć nowy wątek dyskusji na tym forum.
nie możesz rozpocząć ankietę na tym forum.
nie możesz dodawać załączniki w tym forum.
nie możesz pobierać załączniki na tym forum.
Moderator: Administrator

Filtruj po tagach

Popularne wątki w tym tygodniu

Nie znaleziono wątków
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies